abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141933253
Ik heb een kaartje waarmee ik gratis kan reizen in de daluren. Dus ook voor 6.30. De NS geeft in allerlei voorwaarden aan dat het moment van inchecken geldt of je korting krijgt (of in mijn geval: vrij kan reizen) en dat je binnen een half uur aan je reis moet beginnen.

Ik wilde graag een trein nemen die om 6.44 vertrekt. Als ik nu om 6:25 incheck dan check ik in vóór 6.30 en kan de hele reis ook voort zetten in de spits. Daarbij reis ik binnen een half uur na inchecken (wat ook een voorwaarde was). Dus geldig, lijkt me.

In de voorwaarden van de NS vond ik ergens het volgende:

quote:
Wat zijn daluren?

Afhankelijk van het tijdstip waarop u reist en het soort abonnement dat u heeft, gelden er verschillende daluren. In deze daluren reist u vrij of met korting met NS.

Algemeen gelden de volgende tijden

de spitsuren zijn van maandag t/m vrijdag van 6.30 - 9.00 en 16.00 - 18.30
de daluren zijn de andere uren dan de spitsuren, plus de weekenden en feestdagen
het moment dat u incheckt, bepaalt de korting die wordt berekend voor de hele reis
quote:
Artikel 9 Korting
9.2
U krijgt alleen korting als u incheckt tijdens de uren waarop u korting geniet en u binnen 30 minuten nadat u heeft ingecheckt de reis waarvoor u heeft ingecheckt start, tenzij dit door een vertraging van het betreffende vervoermiddel niet mogelijk is.
Ik dacht: ik vraag het nog even na bij de klantenservice, maar in dat antwoord heb ik totaal geen vertrouwen :') Ten eerste begreep ze mijn vraag 3x verkeerd, terwijl ik helemaal niet zo onduidelijk was. En daarna zei ze dat het afhing van wat de conducteur vond. En toen ik zei dat het me sterk leek dat zoiets van 'de conducteur afhangt' zei ze dat het niet mocht. Zijn hier ook conducteurs op FOK! die er iets over kunnen zeggen?

Op het kaartje staat overigens letterlijk:
quote:
Inchecken bij NS is alleen mogelijk op ma t/m vr tijdens daluren (vóór 6.30, tussen 9.00 en 16.00 en ná 18.30) en op za. en zo. de hele dag. Eenmaal ingecheckt in de daluren kunt u wel reizen in de spitsuren. Uitchecken kan altijd.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :@

TLDR: ik wil voor 6.30 inchecken omdat dan het daluren tarief geldt en dat tarief voor de hele reis geldt, mits je binnen een half uur gaat reizen. Mag ik dan de trein van 6.44 nemen en de hele reis als 'daluur' beschouwen.

[ Bericht 18% gewijzigd door Isabeau op 05-07-2014 17:11:15 ]
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_141933848
Yup zelf een paar keer gedaan. 06.25 ingecheckt, 06.40 de trein genomen. Reis van +-2 uur. Nooit problemen mee gehad.
pi_141933899
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 17:22 schreef CaptainObvious39 het volgende:
Yup zelf een paar keer gedaan. 06.25 ingecheckt, 06.40 de trein genomen. Reis van +-2 uur. Nooit problemen mee gehad.
De behoorlijk onbenullig klinkende klantenservice studente zei dat het niet mocht en dat ik een boete zou krijgen (nadat ze zei dat het van de conducteur afhing :') ).

En ook al vind ik dat jij en ik gelijk hebben als je de voorwaarden leest, nu durf ik eigenlijk niet neer _O-
Kan ook een trein om 6:13 nemen, maar die gaat via Schiphol en de 6.44 trein is de enige trein op een dag die rechtstreeks naar R'dam Centraal gaat en dat is juist zo handig.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_141934300
Dat mag natuurlijk. Die halve uur is alleen totaal niet te controleren. Als je bij het volgende station uitstapt en een uur in de starbucks zit, ben je wel volgens de regels binnen 30minuten begonnen met reizen.
Eerst denken, dan typen
pi_141934402
Waarom zegt de NS miep dan dat het niet mag 8)7 Ik noemde dat half uur nog, maar ze had geen flauw idee waar ik het over had met 'binnen een half uur gaan reizen'. Ze bleef maar zeggen dat ik in een spitstrein zou stappen en dat mocht niet.
pi_141934565
Het werkt sowieso.
pi_141934695
Geen conducteurs op FOK!? O-)
Ik geloof jullie wel hoor, maar ik wil het van een officiële bron horen
pi_141934785
Dan moet je het niet hier vragen, als je een officieel antwoord wilt terwijl het notabene in de voorwaarden staat.
Eerst denken, dan typen
pi_141934834
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 17:44 schreef Isabeau het volgende:
https://forum.ns.nl/
  zaterdag 5 juli 2014 @ 17:51:19 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_141935018
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 17:39 schreef Isabeau het volgende:
Waarom zegt de NS miep dan dat het niet mag 8)7 Ik noemde dat half uur nog, maar ze had geen flauw idee waar ik het over had met 'binnen een half uur gaan reizen'. Ze bleef maar zeggen dat ik in een spitstrein zou stappen en dat mocht niet.
Omdat dat een studente is die na een halve dag 'opleiding' achter de telefoon is gezet, maar helemaal geen verstand van zaken heeft.

Als jij om 06:25 incheckt mag je gewoon met de trein van 06:44 mee tegen dalurentarief (of in jouw geval: gratis).
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 5 juli 2014 @ 17:51:24 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_141935025
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 17:22 schreef CaptainObvious39 het volgende:
Dit klopt. Moment van inchecken is bepalend, dus dat gratis reizen kan gewoon. Volgens de regels heb je vanaf het inchecken een half uur de tijd om de reis aan te vangen. Het is alleen wat lastig te controleren.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 5 juli 2014 @ 17:53:36 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_141935130
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 17:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dit klopt. Moment van inchecken is bepalend, dus dat gratis reizen kan gewoon. Volgens de regels heb je vanaf het inchecken een half uur de tijd om de reis aan te vangen. Het is alleen wat lastig te controleren.
Dit geldt ook voor de avondspits. Ik ben een keer om 15:45 ingecheckt in Groningen (ik reis met Dal Vrij, 2e klas) en om 19:05 uitgecheckt in Breda, en dat was geen enkel probleem.

Onderweg wel 2x de vraag gehad waarom ik in de 1e klas zat, maar nadat ik de conducteur wees op de "toeslag 2-1" die ik op mijn kaart had gezet had de conducteur zich vrij snel uit de voeten gemaakt. _O-
pi_141935382
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 17:51 schreef James1988 het volgende:

Omdat dat een studente is die na een halve dag 'opleiding' achter de telefoon is gezet, maar helemaal geen verstand van zaken heeft.

Als jij om 06:25 incheckt mag je gewoon met de trein van 06:44 mee tegen dalurentarief (of in jouw geval: gratis).
Lekker personeel heb je dan zeg. Ik ga het gewoon maar doen, want hoe ik de voorwaarden ook lees, ik maak er niets anders van dan dat het mag.
  zaterdag 5 juli 2014 @ 18:00:55 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_141935458
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 17:59 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Lekker personeel heb je dan zeg.
Tsja, zo gaat het bij de meeste helpdesks is mijn gevoel.
quote:
Ik ga het gewoon maar doen, want hoe ik de voorwaarden ook lees, ik maak er niets anders van dan dat het mag.
Het mag ook gewoon.

Goede reis :)
pi_141936044
Ik ben gewoon een beetje pissed off dat ik advies vraag bij de NS nota bene en daar verkeerd word voorgelicht.
pi_141936396
Over het afhangen van de conducteur, de NS schermt vaker en vaker met de term coulance. Klanten van tevoren laten weten waar ze aan toe zijn zal wel onprofessioneel zijn of zo.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_141942734
Andersom werkt het wel, als je na 9 uur met korting mag reizen mag je niet voor 9 uur inchecken. Want dan betaal je wel het 100% tarief.

Dus volgens mij werkt jouw manier van reizen prima. (Bron: de NS medewerkers op station)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 5 juli 2014 @ 20:51:14 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_141942793
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 20:49 schreef LilDutchPrincess het volgende:
Andersom werkt het wel, als je na 9 uur met korting mag reizen mag je niet voor 9 uur inchecken. Want dan betaal je wel het 100% tarief.

Dus volgens mij werkt jouw manier van reizen prima. (Bron: de NS medewerkers op station)
Je hebt bij het ingaan van jouw korting een marge van vijf minuten in jouw voordeel. Dus om precies om 9 uur met korting te reizen kun je al om 8.55 uur inchecken. In de praktijk betekent dit dat je ook een trein van iets voor negenen met korting kunt nemen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_141945014
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 20:49 schreef LilDutchPrincess het volgende:

:Y Ik las op dat NS forum een topic van iemand die had ingecheckt voor de trein van 8.50 oid, maar die trein had vertraging en vertrok pas na 9.00 en toch moest hij 100% betalen. Vond hij oneerlijk, wilde het verschil terug hebben. Mensen daar zeiden dat hij weer uit had moeten checken toen de vertraging bekend was en pas na 8.55 weer had moeten inchecken 8-)
  zaterdag 5 juli 2014 @ 22:14:38 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_141945933
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 21:50 schreef Isabeau het volgende:

[..]

:Y Ik las op dat NS forum een topic van iemand die had ingecheckt voor de trein van 8.50 oid, maar die trein had vertraging en vertrok pas na 9.00 en toch moest hij 100% betalen. Vond hij oneerlijk, wilde het verschil terug hebben. Mensen daar zeiden dat hij weer uit had moeten checken toen de vertraging bekend was en pas na 8.55 weer had moeten inchecken 8-)
Klopt. :Y

Het incheckmoment is bepalend voor de korting die geldt tijdens de rit.

Wat ik niet weet is wat er gebeurt in de volgende situatie:
15:50 incheck Dal Vrij -> vrij reizen
16:20 uitchecken (reisonderbreking)
16:30 opnieuw inchecken

Normaal geldt bij de trein dat een reisonderbreking van minder dan 35 minuten wordt gezien als een overstap, tariefdegressie (een reis van A naar C is goedkoper dan een reis A -> B en B -> C) blijft dan doorgaan. Ik ben benieuwd of je in dit geval dan weer verder reist op Dal Vrij (ondanks check-in om 16:30), maar dat zal wel niet.
pi_141946226
quote:
6s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 18:23 schreef Litpho het volgende:
Over het afhangen van de conducteur, de NS schermt vaker en vaker met de term coulance. Klanten van tevoren laten weten waar ze aan toe zijn zal wel onprofessioneel zijn of zo.
Het scheelt of je een leuk blond meisje bent. Net doen alsof je een buitenlander bent werkt ook eigenlijk altijd
pi_141960434
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 22:14 schreef James1988 het volgende:

Klopt. :Y

Het incheckmoment is bepalend voor de korting die geldt tijdens de rit.

Wat ik niet weet is wat er gebeurt in de volgende situatie:
15:50 incheck Dal Vrij -> vrij reizen
16:20 uitchecken (reisonderbreking)
16:30 opnieuw inchecken

Normaal geldt bij de trein dat een reisonderbreking van minder dan 35 minuten wordt gezien als een overstap, tariefdegressie (een reis van A naar C is goedkoper dan een reis A -> B en B -> C) blijft dan doorgaan. Ik ben benieuwd of je in dit geval dan weer verder reist op Dal Vrij (ondanks check-in om 16:30), maar dat zal wel niet.
Die heb ik ook gelezen daar en je reist dan niet verder op daltarief, maar op spitstarief. Voor een reisonderbreking van 10 min hoef je overigens nooit uit en in te checken, tenzij je van vervoerder verandert.

Een hoofdconducteur wist mij overigens te vertellen dat je je reis tot wel 6 uur mag onderbreken zonder uit en in te checken. En die 6 uur klopt volgens mij ook niet, want ik heb ooit vergeten uit te checken toen ik naar mijn werk ging. Vervolgens kwam ik terug van mijn werk, en dat is zeker 9 uur later en toen checkte ik uit ipv in :o Even gewacht en weer in gecheckt[
pi_141962333
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 17:44 schreef Isabeau het volgende:
Die zit op dit moment in Noorwegen.
pi_141970774
quote:
11s.gif Op zondag 6 juli 2014 11:16 schreef Anne het volgende:

Die zit op dit moment in Noorwegen.
Daar hebben ze toch óók internet!
pi_142057353
Het was idd geen enkel probleem en kon gewoon ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')