Je bedrijf is blijkbaar erg creatief in manieren om je de tent uit te werken. Een andere functie binnen eenzelfde organisatie houdt gewoonlijk geen nieuwe arbeids-overeenkomst in.quote:k heb wel een beetje ervaring in de werkzaamheden van de nieuwe functie maar niet volledig dus er zal waarschijnlijk sprake zijn van een nieuwe overeenkomst en geen gewijzigde overeenkomst.
Als je dus daadwerkelijk een nieuwe arbeidsovereenkomst zou sluiten, dan kunnen beide partijen binnen de proeftijd besluiten ermee te stoppen, maar dan is het wettelijk niet mogelijk om een proeftijd van meer dan twee maanden te hanteren.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 10:56 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Je bedrijf is blijkbaar erg creatief in manieren om je de tent uit te werken. Een andere functie binnen eenzelfde organisatie houdt gewoonlijk geen nieuwe arbeids-overeenkomst in.
Als er een proeftijd wordt gesteld, maar je niet eens duidelijk is gemaakt wat de gevolgen zijn als je binnen die proeftijd niet in je nieuwe functie voldoet, zijn zowel jij als het bedrijf nalatig geweest in de discussie hierover.
[qiuote]Eigenlijk zou ik indien mogelijk in die 3 maanden zelf weg willen kunnen zonder andere verplichtingen of opzegtermijn, maar ik wil niet het risico lopen dat ze mij in mijn proeftijd buiten kunnen zetten. Misschien niet helemaal eerlijk, vandaar dat ik me kan voorstellen dat het ook niet kan.
Dat kun je ook zelf, dat gele driehoekje met uitroepteken onder en boven het topic geeft je de mogelijkheid een topic-report in te schieten, dat dan bij een modje belandt ter beoordeling. Dat kan negatief bedoeld zijn, bijv. om een spam-topic aan te geven, maar ook positief, zoals in dit geval.quote:
Ik zag inderdaad ook dat wanneer de proeftijd langer is dan 2 maanden, het geen geldige proeftijd is. Maar wat als ik er toch voor teken? Wat is er dan van kracht wanneer het fout blijkt te gaan? Mijn huidige overeenkomst, waardoor er dus alsnog een opzegtermijn zal gelden? Welke rechten heb ik dan?quote:Op zaterdag 5 juli 2014 11:19 schreef sams het volgende:
[..]
Als je dus daadwerkelijk een nieuwe arbeidsovereenkomst zou sluiten, dan kunnen beide partijen binnen de proeftijd besluiten ermee te stoppen, maar dan is het wettelijk niet mogelijk om een proeftijd van meer dan twee maanden te hanteren.
Ah super!! Bedankt voor de uitleg. Al denk ik niet dat dit me nog eens zal gebeurenquote:Op zaterdag 5 juli 2014 11:20 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Dat kun je ook zelf, dat gele driehoekje met uitroepteken onder en boven het topic geeft je de mogelijkheid een topic-report in te schieten, dat dan bij een modje belandt ter beoordeling. Dat kan negatief bedoeld zijn, bijv. om een spam-topic aan te geven, maar ook positief, zoals in dit geval.
Elke post heeft ook een TR-driehoekje om de specifiek post onder de aandacht van de Fok!-staf te brengen.
Ik kan je maar 1 ding adviseren : praat met je baas over wat nou de bedoeling is. Het kan heel goed zijn dat je gewoon een tijdelijke bevordering naar die nieuwe functie krijgt, en als je dan binnen de proeftijd niet voldoet, je gewoon naar je huidige functie terugvalt. Dat hangt natuurlijk ook af van je huidige functie : moet er direct een vervanger op jouw plekje komen, of is die functie wat minder specifiek.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 11:24 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik zag inderdaad ook dat wanneer de proeftijd langer is dan 2 maanden, het geen geldige proeftijd is. Maar wat als ik er toch voor teken? Wat is er dan van kracht wanneer het fout blijkt te gaan? Mijn huidige overeenkomst, waardoor er dus alsnog een opzegtermijn zal gelden? Welke rechten heb ik dan?
Ik verwacht dat je gewoon bij je werkgever in dienst blijft met een doorlopend dienstverband, en dat de proeftijd alleen is om beide partijen een mogelijkheid tot terugval te geven als je de uitdaging (die je nieuwe functie duidelijk is) niet aankan of niet leuk vindt. De kans dat je in die proeftijd zonder opzegtermijn ontslag kunt nemen acht ik bijzonder klein.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 11:49 schreef sams het volgende:
Het zou in dit geval wel om een definitieve overstap gaan maar mocht het toch niet werken wil ik natuurlijk terug kunnen. Echter kan ik eventueel ook van de gelegenheid gebruik maken om tijdens mijn proeftijd spoedig iets anders te zoeken waarbij ik direct beschikbaar kan zijn wanneer ik dus zonder opzegtermijn weg kan.
Ah, dat is zonde maar wel duidelijk. En begrijpelijk ook natuurlijk maar je weet tegenwoordig maar nooit. Bedankt voor je uitgebreide en snelle reacties!!quote:Op zaterdag 5 juli 2014 11:52 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik verwacht dat je gewoon bij je werkgever in dienst blijft met een doorlopend dienstverband, en dat de proeftijd alleen is om beide partijen een mogelijkheid tot terugval te geven als je de uitdaging (die je nieuwe functie duidelijk is) niet aankan of niet leuk vindt. De kans dat je in die proeftijd zonder opzegtermijn ontslag kunt nemen acht ik bijzonder klein.
Maar hoe rijmt dit zich met het vaste dienstverband dat ik nu heb (zoals mvdejong aangeeft)? Komt dat te vervallen bij het tekenen van een nieuw dienstverband met een proeftijd die niet rechtsgeldig is?quote:Op zaterdag 5 juli 2014 13:52 schreef DarkerThanBlack het volgende:
3 maanden is wettelijk nooit toegestaan, dit houdt dus in dat de regel nietig is en dus nooit in het contract heeft gestaan. Gezien er elders in het contract geen andere proeftijd is opgenomen teken je feitelijk een contract zonder proeftijd. Als ik dus een contract voor me neus krijgt met meer dan 2 maanden proeftijd zie ik dat alleen maar als een voordeel.
En stel dat dat correct is en ik wil in de derde maand vertrekken? Kan er dan toch een opzegtermijn gelden? En zo ja, kunnen ze me verplichten die in de huidige (dan oude) functie uit te zitten?quote:Op zaterdag 5 juli 2014 17:48 schreef mvdejong het volgende:
Ik denk nog steeds dat er geen sprake zal zijn van een nieuwe arbeidsovereenkomst bij dezelfde werkgever, maar dat die proeftijd puur de tijd betreft waarin TS zich in zijn nieuwe functie kan bewijzen.
Dat lijkt me inderdaad ook niet, wanneer ik in de proeftijd ontslag neem zal dat zijn in verband met een nieuwe baan bij een ander bedrijf dus nogal logisch als ze daar niet blij mee zijn. Maar soms moet je toch voor jezelf kiezen en de kans grijpen wanneer het kan.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 19:11 schreef mvdejong het volgende:
Als je huidige arbeidscontract gewoon doorloopt, dan zit je ook aan de daarin geldende opzegtermijn vast. Als je tijdens de proeftijd van je nieuwe functie ontslag neemt, zouden ze natuurlijk direct kunnen oordelen dat je niet voldoet in je nieuwe functie, of kunnen aannemen dat je je niet gelukkig voelt in die nieuwe functie, en je dan terugzetten in je oude functie door de resterende looptijd van je betrekking. Of ze zo kinderachtig zijn weet ik niet, maar verwacht nooit dat je laatste maanden bij een werkgever erg prettig zijn, dan kan het altijd meevallen.
Ah super! Thanks. Zoals ik dit lees zou het naar mijn idee waarschijnlijk een nieuwe overeenkomst worden aangezien het een totaal andere functie is waar ik misschien 5% ervaring in heb opgedaan.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 19:48 schreef Wespensteek het volgende:
Ik zie dit toch als een nieuw arbeidscontract:
http://www.arbeidsrechter(...)-arbeidsovereenkomst
Maar het is inderdaad verstandig beide contracten even goed te laten nalezen.
Dat is nu toch ook zo dus hebben ze er geen baat bij. Ik zou ze (ook) gewoon zelf vragen wat die proeftijd betekent en wat de gevolgen zijn als je volgens hun niet zou voldoen en of je dan weer onder het oude contract het oude werk kan doen. Als dat niet kan kan jij ook weg (maar dat hoef je dan niet te zeggen als je dat zou willen). Probeer die antwoorden wel op papier te krijgen als het voor je van belang is.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 20:11 schreef sams het volgende:
ze mij alsnog een maand kunnen verplichten om op te komen dagen
sowieso wil ik het inderdaad allemaal zwart op wit, wel zo verstandig inderdaad!quote:Op zaterdag 5 juli 2014 20:41 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat is nu toch ook zo dus hebben ze er geen baat bij. Ik zou ze (ook) gewoon zelf vragen wat die proeftijd betekent en wat de gevolgen zijn als je volgens hun niet zou voldoen en of je dan weer onder het oude contract het oude werk kan doen. Als dat niet kan kan jij ook weg (maar dat hoef je dan niet te zeggen als je dat zou willen). Probeer die antwoorden wel op papier te krijgen als het voor je van belang is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |