Ongelooflijk dat zoiets natuurlijks als bevallen voor zoveel leed dan zorgen.
Helaas liep het bij mij ook allemaal net ff anders en ik vrees dat ik nog wel even bezig ben met de verwerking, ook omdat ik sommige stukjes mis in mijn geheugen.
Het begint op 10 juli, we gaan voor een groeiecho en controle naar het ziekenhuis, groeiecho is goed, maar mijn bloeddruk is veel te hoog( 156/99) Ik moet direct naar boven voor een ctg en 30min bloeddruk meting. Urine en bloed worden afgenomen en t wachten begint, Mijn bloeddruk blijft te hoog, en ondanks schone urine en bloeduitslag moet ik aan de medicatie en een nacht blijven.
Mijn grote paniekpuntje is tot dan altijd een ziekenhuisopname geweest en ik kan mijn tranen dan ook niet tegen houden.
Nadat ik weer tot rust ben krijg ik n bed toegewezen en man vertrekt om spullen te halen. Die avond lijkt mijn bloeddruk al goed te reageren op de medicatie en de volgende ochtend mag ik na n nieuwe 30min meting lekker naar huis, wel moet ik beloven dat ik thuis rust hou! En de komende periode zal ik ook veel op bed doorbrengen.
Op Donderdag 24 juli vind ik dat mini wel erg rustig is, maar dat gebeurt wel vaker en we hebben 2 dagen geleden controle gehad dus ik probeer het een beetje los te laten, wel zeg ik s'avonds tegen man dat als het morgenochtend nog zo is, ik de afdeling ga bellen.
De volgende ochtend krijg ik erg weinig reactie op de standaard "pest" acties en ook n boterham met vruchtenhagel zorgt niet voor actie, Ik besluit te bellen en 1.5 uur later lig ik aan het ctg en aan de bloeddrukmeter. De ctg laat veel groene blokjes zien ( beweging) dus ik ga er van uit dat madame gewoon gedraaid is, Mijn bloeddruk is wel wat aan de hoge kant maar dat wijt ik aan de spanning. Zoals normaal is bij extra controle krijg ik nog een echo en daarop is een heel rustig kind te zien, er wordt geprikt en geschud maar mini reageert niet, ik moet naar beneden en even iets suikkerrijks eten, dan kijken we over 30min opnieuw.
Ik drink frisdrank en prop flink wat snoepjes naar binnen maar voel erg weinig beweging, en ook de nieuwe echo laat geen danseres zien. Ze gaat overleggen en ik probeer vooral niet in paniek te raken, Al snel komt ze terug en is er besloten mij op te nemen, zo kunnen ze 2x per dag een ctg maken en een echo.
En hoewel ik een opname 10x niks vind, stem ik er nu direct mee in, het gaat immers om mijn kind en in het zh zijn we veilig.
De dag erna ben ik 37 weken zwanger en ik denk nou top! Made it! Kom maar moppie!
De dagen erna blijven de bewegingen minimaal, en op maandag heb ik een gesprek met de gyn. Ik breek en huil een deel van mn onmacht eruit, Ik geef aan er doorheen te zitten en het idee te hebben dat mini er ook wel klaar mee is. ( geen idee waarom ik dat denk)
De gyn heeft alles bekeken en stelt voor dat ik naar huis ga, maar wel dagelijks terugkom voor een ctg en echo, op die voorwaarden stem ik in.
Dinsdag 29-7 heb ik controle, en hoewel ze niet hard schopt beweegt de kleine wel en dus mag ik naar huis.
Woensdag 30-7 lig ik 2 uur aan n ctg en mn bloeddruk wil ook niet echt dalen, als dan op de echo mini ook weer erg stil ligt wordt er druk overlegd en besluiten ze dat ik de volgende dag wordt ingeleidt. Na n inwendig onderzoek blijk ik al 2cm te hebben en vol adrenaline keren wij huiswaarts, morgen gaat het beginnen!
De volgende ochtend bel ik op 6 uur met de afdeling en er is plek, dus om 7 uur mogen we ons melden,om 6:40 vertrekken we met de wetenschap dat we met zn 3en terug zullen komen.
Eenmaal op de verloskamer blijk ik krap 2cm te hebben en wordt besloten dat ik eerst een tabletje krijg.Het is dan 7:15.
In de uren die volgen lig ik aan t ctg, eten we een broodje en spelen spelletjes.
Om 11:15 ben ik geen zak opgeschoten en krijg ik een nieuw tabletje, In de tijd daarna suf ik een beetje, echt even slapen lukt niet.
Om 15:15 heb ik krap 3cm en mn vliezen worden gebroken, wat een gek gevoel is dat.
Mijn lijf krijgt vanaf nu 1 uur de tijd om weeen te krijgen, anders n infuus.
Al snel voel ik krampen in onderbuik en rug en deze krampen nemen duidelijk in kracht toe, maar het ctg registreert ze niet. Na n uur ga ik aan de opwekkers en na 15 minuten vind ik dat al minder fijn, Ik moet af en toe flink zuchten, maar omdat het ctg geen rugweeen en onderbuik registreert besluit de vk dat het infuus omhoog moet, en 30 minuten later nog een keer... Ondanks dat ik nunduidelijk weeen heb... Als de verpleegster het weer hoger wil zetten smeek ik bijna om eerst te toucheren, Als dan de vk komt voor het onderzoek schrikt ze duidelijk van de intensiteit en ze besluit dat ze een drukcatheter wil aanleggen voor inwendige registratie.
Bij het onderzoek blijk ik nog steeds 3 cm te hebben en als ze de catheter wil aanleggen gil ik t echt uit en smeek haar om dr handen weg te halen.
Hoe ga ik dit in godsnaam volbrengen....
De vk adviseert een ruggeprik en ik stem direct in, Het is nu wachten op de anestesist, Dit duurt uiteindelijk een half uur en in dat half uur krijg ik wee op wee op wee, geen pauze en ik weet mezelf geen raad, En tot overmaat van ramp moet ik op bed blijven zitten zodat de prik snel gezet kan worden... Ik snauw man af en schop t voetenkrukje tegen de enkels van de zuster (

)
Dan komt mn redder binnen en wordt er geprikt, en al snel voel ik steeds minder, ik mag gaan liggen en hoor mn man zeuren dat ik moet focussen op zijn ogen, en in de verte hoor ik n alarm gaan...
Op dit moment ben ik zelf compleet weg, mijn hartslag daalt drastisch en mijn bloeddruk ook en mini dr hart dipt en ik krijg een injectie in mn been en iets in mn infuus ( heb ik later gehoord)
Als ik zelf weer bijkom vind ik het druk in de kamer en ik vraag mij af wat dokter kwal hier doet ( aanvaring gehad eerder die week met deze arts) later begrijp ik dat hij mijn leven heeft gered.
Als we net denken bij te kunnen komen heb ik het idee persdrang te hebben,dit geef ik aan en hoewel de vk het zich niet kan voorstellen ( 30 min geleden had ik nog 3cm) voelt ze toch even... Volledige ontsluiting, ik mag persen! En na 27 minuten wordt om 20:12 mijn kleine meisje op mijn borst gelegd, mensenkinderen wat hebben wij een hindernisbaan afgelegd en wat was het eng, maar je bent er! Ik knip zelf de navelstreng door en maak je dus los van mij!
Een uur lang lig je naakt bij me, en kind wat ben je prachtig! Een mini me en toch zo enorm.JIJ! We noemen je S.arah!
En nu ben ik 25 dagen verder, en droom ik veel over het ziekenhuis, met wisselende afloop, tranen lopen over mijn wangen als ik bedenk wat er had kunnen gebeuren, en als ik terug denk aan ded angst in man zijn ogen toen ik bijkwam ga ik nog harder huilen.
Het lijkt erop dat de combi van wbloeddrukverlagers en de ruggeprik mij bijna fataal zijn geworden, en ik heb een hoop onbeantwoorde vragen waar ik bij t gesprek met de gyn antwoordt op hoop te krijgen...
S. 2014
J. 2016