quote:Kamer: roken nu ook verboden in kleine kroegjes
01/07/14, 16:34 − bron: ANP
Roken wordt nu echt verboden in de gehele horeca. Voor kleine kroegjes werd tot nu toe een uitzondering gemaakt op het rookverbod, maar die vervalt. Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft zich daar vandaag voor uitgesproken.
Omdat er geen personeel beschermd hoeft te worden tegen de schadelijke gevolgen van meeroken, kon in eenmanszaakjes nog gewoon worden gerookt terwijl dat in andere horecagelegenheden niet meer mocht. Onder meer VVD, SP en PVV willen dat zo houden. Zij vinden de aanpassing overbodig en betuttelend en menen dat de eigenaren van de kleine cafés zelf wel kunnen beslissen of in hun zaak gerookt mag worden.
Handhaving eenvoudiger
Staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) en de voorstanders van een algeheel rookverbod in de horeca (PvdA, CDA, D66, ChristenUnie, GroenLinks, SGP, Partij voor de Dieren) vinden dat er meer duidelijkheid komt als er in de hele horeca niet meer mag worden gerookt. Jongeren krijgen de boodschap dat roken niet 'gewoon' is en de handhaving wordt eenvoudiger, menen zij.
Door de uitbreiding van het rookverbod moet de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) 2.000 cafés meer controleren. Dat hoeft volgens Van Rijn niet ten koste te gaan van de controle op de verkoop van tabak aan jongeren. Om roken onder jongeren te ontmoedigen, is in januari de minimumleeftijd voor de verkoop van tabak verhoogd van 16 naar 18 jaar. De controle daarop kan vaak worden gecombineerd met die op de naleving van het rookverbod. Met die gecombineerde controles zijn volgens Van Rijn hoopvolle resultaten geboekt.
Oude wet
In de oude wet, die vijf jaar geleden werd ingevoerd, werd het rookverbod verdedigd met een beroep op de bescherming van werknemers. Dit argument bleek in het geval van eenmanszaken geen stand te houden in de rechtbank. Verschillende caféhouders zonder personeel bepleitten met succes dat een rookverbod bij hen niet terecht is, omdat zij geen werknemers te beschermen hebben. Het kabinet-Rutte I besloot daarom in 2010 formeel een uitzondering voor eenmanszaken te regelen.
Daar kan ik jou toestemming voor geven ja maar daar heeft de overheid niets mee te maken.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:51 schreef Anthony9219 het volgende:
Ik zal in jou huis is met kanker komen strooien, kijken of je dat leuk vindt.
Heeft u meer uitleg nodig ja? Tegenwoordig gaat de betutteling wel erg ver vind je zelf ook niet? En dan die PvdA nietsnutten die te min zijn voor het bedrijfsleven en dus het gewone volk maar gaan pesten onder de noemer volksgezondheid en dan zich zelf op de borst kloppen als het is gelukt. Beter gaan ze zich met belangrijkere zaken bezighouden of heffen ze zich op. Het is een schande dat er trouwens niet een behoorlijk alternatief is voor deze partij.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:53 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Gewoon....het beste argument van pauper Nederland.
Er staat een hele rij met partijen in het artikel die voor het verbod zijn, maar ga vooral lekker door met azijnpissen over de PvdA.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:57 schreef wenfer2 het volgende:
[..]
Heeft u meer uitleg nodig ja? Tegenwoordig gaat de betutteling wel erg ver vind je zelf ook niet? En dan die PvdA nietsnutten die te min zijn voor het bedrijfsleven en dus het gewone volk maar gaan pesten onder de noemer volksgezondheid en dan zich zelf op de borst kloppen als het is gelukt. Beter gaan ze zich met belangrijkere zaken bezighouden of heffen ze zich op. Het is een schande dat er trouwens niet een behoorlijk alternatief is voor deze partij.
Dat zeg ik ook niet.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:59 schreef wenfer2 het volgende:
[..]
Denken dat PvdA´ers er anno 2014 nog een sociaal-democratische ideologie op nahouden.
Ach dat is toch typisch FOK!quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:58 schreef Rezania het volgende:
[..]
Er staat een hele rij met partijen in het artikel die voor het verbod zijn, maar ga vooral lekker door met azijnpissen over de PvdA.
Niet enkel de PvdA maar de gehele Nederlandse politiek is één treurige bedoeling, met de PvdA voorop dat wel.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:58 schreef Rezania het volgende:
[..]
Er staat een hele rij met partijen in het artikel die voor het verbod zijn, maar ga vooral lekker door met azijnpissen over de PvdA.
Ik ben niet links doch rechts.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 20:00 schreef Nikmans het volgende:
[..]
Ach dat is toch typisch FOK!
TS is 'rechts' dus moet afgeven op alles dat 'links' is en op FOK! is dat de PvdA en de SP, op die manier is het allemaal wat makkelijker en hoef je niet teveel na te denken
Wauw.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 19:57 schreef wenfer2 het volgende:
[..]
Heeft u meer uitleg nodig ja? Tegenwoordig gaat de betutteling wel erg ver vind je zelf ook niet? En dan die PvdA nietsnutten die te min zijn voor het bedrijfsleven en dus het gewone volk maar gaan pesten onder de noemer volksgezondheid en dan zich zelf op de borst kloppen als het is gelukt. Beter gaan ze zich met belangrijkere zaken bezighouden of heffen ze zich op. Het is een schande dat er trouwens niet een behoorlijk alternatief is voor deze partij.
Volksgezondheid...brrrr...quote:Op dinsdag 1 juli 2014 20:01 schreef wenfer2 het volgende:
[..]
Ik ben niet links doch rechts.
Als er een degelijke linkse koers word aangehouden heb ik daar niet zon probleem mee maar met dit soort zaken moet de landelijke politiek zich helemaal niet bezighouden, wat denken we wel?
Ik heb niets gezegt over pesten alleen hoort de minister zich in mijn ogen niet met dit soort zaken te bemoeien. De ondernemer kan namelijk prima zelf nadenken.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 20:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Wauw.
Een heel verhaal en geen enkel woord waarom deze wet zo slecht is volgens jou. Het enige wat je aangeeft is 'pesten'. Dat had net zo goed kunnen gelden voor elke wet die ze in willen stellen.
Dan was 'gewoon' nog een beter argument.
En ik zie het al: ik ga niet vragen naar wat jij dan wel belangrijke zaken vindt, want dan komt weer dat standaard anti-buitelanders gezeik.
Waar impliceer jij ook maar iets te kunnen bespeuren van mijn mening betreft uitlaatgassen van autos en fabrieken?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 20:06 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Volksgezondheid...brrrr...
Je hebt gelijk: roken moet altijd en overal kunnen. Geen beperkingen ook meer op uitlaatstoffen van auto's, fabrieken mogen ongehinderd hun rotzooi verbranden en in de lucht stoppen, etc. etc.
Volksgezondheid: brrrrr.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |