abonnement Unibet Coolblue
pi_141699188
Ik heb van mijn zus een Combiswitch gekregen omdat ze hem zelf niet meer nodig had en ze dacht dat het handig was voor mij. Het is van Daalderop en er staat letterlijk op "Speciaal voor vaatwasmachine en Close-in boiler."
Ik heb boven op zolder de wasdroger en wasmachine naast elkaar staan op 1 groep. Ik durf ze niet beiden te gebruiken omdat mij tijdens de oplevering van het huis expliciet werd gezegd dat dat niet mocht en gevaarlijk is. Ik vind dat soms erg lastig. Er zitten 2 stopcontacten in deze combiswitch, bij 1 staat A Vaatwasmachine en bij de andere staat B Close-in boiler. Kan ik dit veilig gebruiken om tegelijkertijd de wasmachine en droger aan te hebben staan? Zo ja, in welk stopcontact dan de droger en afwasmachine ? A of B
Wat kan er eigenlijk gebeuren als je tegelijkertijd een wasmachine en droger op 1 groep aan hebt staan dat dat niet mag?
  zondag 29 juni 2014 @ 21:38:57 #2
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_141699366
Best triest dat je zo een huis opgeleverd krijgt en dat pikt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_141701298
Gebruik je ze beide tegelijk dan zegt je groepen automaat (je stop) beneden op een gegeven moment KLIK en is alles daar uit...

Er gebeurt verder niks. Daar is die beveiliging juist voor. Vroeger was het een smeltpatroon die stuk ging als je de boel overbelastte. Nu een automaatje.

Dus... zou zeggen zet het beide aan en je merkt het gauw genoeg. Niet mer een Hema verlengsnoertje he.

Die combi switch kan je gewoon gebruiken. Maakt niet uit wat je waarin stopt.
Laat die handjes wapperen!
pi_141701325
- Ik weet niet wat je droger verbruikt en wat de boiler verbruikt waarvoor die switch is bedoelt. (Mijn oude droger was 3000W, dan heb je een flinke close-in boiler....)

- Dit soort combiswitch'en geven je wasmachine voorrang als die vermogen nodig heeft (bv bij verwarmen) en schakelen dan je droger uit. Kan jou droger dat aan? (Oftewel: Als je droger bezig is met drogen, en je trekt de stekker eruit, gaat hij als je na 3 minuten de stekker er weer instopt dan weer verder waar hij gebleven was, of moet je weer opnieuw op 'start' drukken.)

quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 21:36 schreef Jettie67 het volgende:
Wat kan er eigenlijk gebeuren als je tegelijkertijd een wasmachine en droger op 1 groep aan hebt staan dat dat niet mag?
Als je wasmachine 2000W trekt en je droger tegelijk ook 3000W vliegt je stop eruit, want je kunt maar 16A*230V = 3680W tegelijk afnemen van 1 groep.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_141701923
Dus als ik het goed heb begrepen kunnen alleen de stoppen doorslaan? Dus geen brand of kapotte elektriciteitsleidingen of weet ik wat? Nee geen hema verlengsnoer, deze switch gaat rechtstreeks in een geaard stopcontact. Waarom zouden ze me zo erg gewaarschuwd hebben vraag ik me af?
pi_141701939
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 22:10 schreef Gieliovd het volgende:
Die combi switch kan je gewoon gebruiken.
Dat zou ik zo 1-2-3 niet durven stellen.

quote:
Maakt niet uit wat je waarin stopt.
Ja natuurlijk wel. De wasmachine moet de master zijn. Die verwarmt namelijk maar heel even.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_141702056
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 22:22 schreef Jettie67 het volgende:
Dus als ik het goed heb begrepen kunnen alleen de stoppen doorslaan? Dus geen brand of kapotte elektriciteitsleidingen of weet ik wat? Nee geen hema verlengsnoer, deze switch gaat rechtstreeks in een geaard stopcontact. Waarom zouden ze me zo erg gewaarschuwd hebben vraag ik me af?
Die 'stoppen' zijn een uiterste redmiddel. Die voorkomen brand als de meuk overbelast wordt. Daar moet je niet op bouwen. (Bovendien heeft dat geen zin, want elke wasbeurt waarbij je tegelijk de droger aanzet haalt het einde van het programma niet)

Je kunt ook een warmtepompdroger aanschaffen, die verbruikt meestal iets tussen de 900 en 1200W. Die kun je zonder problemen, en zonder switch, samen met je wasmachine op 1 groep aansluiten.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_141702406
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 22:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
(Bovendien heeft dat geen zin, want elke wasbeurt waarbij je tegelijk de droger aanzet haalt het einde van het programma niet)
Deze zin snap ik niet, hoezo haalt de wasmachine het einde niet als de droger aanstaat?
pi_141702549
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 22:31 schreef Jettie67 het volgende:

[..]

Deze zin snap ik niet, hoezo haalt de wasmachine het einde niet als de droger aanstaat?
Omdat in de tussentijd je stop eruit gaat. Dan zitten ze beiden zonder stroom.

(Wellicht heb je geluk en redt je het net als beide op 1 groep staan, ik ken mensen waar het al jaren goed bij gaat omdat de droger geen 3000W maar 2000W verbruikt. De vraag is of je zou moeten willen om alles jarenlang tot op de randje te belasten.)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 29 juni 2014 @ 22:39:52 #10
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_141702950
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 21:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Best triest dat je zo een huis opgeleverd krijgt en dat pikt
Om met mooie prijzen te kunnen adverteren wordt meestal uitgegaan van minimaal acceptabele installaties. Als het huis nog gebouwd moet worden zal de bouwer met je doornemen wat je allemaal wilt plaatsen qua keuken, sanitaire ruimtes en apparatuur. Een extra groep voor een droger is dan meerwerk. Keus ligt bij de koper maar het is goed dat men je van te voren en bij oplevering waarschuwt. Niks triests aan. Iedereen leeft weer anders en het zal toch betaald moeten worden.

Als je koopt tijdens of na de bouw heb je niet veel meer te kiezen en ook dan is het goed om je huis te leren kennen met dit soort advies.

Met een beetje zuinige wasmachine en zuinige droger hoeft dit geen problemen op te leveren.
pi_141703268
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 22:39 schreef Barrah het volgende:
Keus ligt bij de koper maar het is goed dat men je van te voren en bij oplevering waarschuwt..
Ook huurwoningen worden 'opgeleverd'. ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_141704795
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 22:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
De vraag is of je zou moeten willen om alles jarenlang tot op de randje te belasten.)
Dat wil ik dus inderdaad niet, daarom tot nu toe ook niet gedaan en daarom de vraag of het met een combiswitch die eigenlijk bedoelt is voor een vaatwasser en boiler wel kan. Het is overigens deze:
http://www.keukentotaalshop.nl/combiswitch-inventum-daalderop
pi_141705209
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 23:12 schreef Jettie67 het volgende:

[..]

Dat wil ik dus inderdaad niet, daarom tot nu toe ook niet gedaan en daarom de vraag of het met een combiswitch die eigenlijk bedoelt is voor een vaatwasser en boiler wel kan. Het is overigens deze:
http://www.keukentotaalshop.nl/combiswitch-inventum-daalderop
Lijkt me gewoon een kloon van de gangbare combiswitchen, aansluitwaarde = 3500W, dus ik zou hem wel durven in te zetten tussen een wasmachine en een droger. WEL de wasmachine in het wasmachinestopcontact doen, dan staat namelijk 5% van de totale tijd je droger stil (als je wasmachine even verwarmt).

Doe je daar je droger in, dan staat je wasmachine stil als je droger verwarmt (en dat is bijna volcontinu :D )
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_141706489
Ok bijvlagenzinvol, dank je wel, ik ga de switch morgen aansluiten en kijken wat die doet. Ik hoop dat het lukt, het lijkt me heel fijn om achterelkaar te kunnen doorwassen en drogen.
  zondag 29 juni 2014 @ 23:49:45 #15
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_141707286
Goed aangevuld en mijn fout hersteld.. Natuurlijk is er een juiste manier van aansluiten. Sorry!
Laat die handjes wapperen!
  maandag 30 juni 2014 @ 08:32:11 #16
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_141714409
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 22:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Als je droger bezig is met drogen, en je trekt de stekker eruit, gaat hij als je na 3 minuten de stekker er weer instopt dan weer verder waar hij gebleven was, of moet je weer opnieuw op 'start' drukken.
Dit is redelijk essentieel. Maar aangezien je alle spullen al hebt en dus nix hoeft te kopen kan je het gewoon uitproberen. Van een enkele test zal die droger niet te lijden hebben.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  maandag 30 juni 2014 @ 10:49:06 #17
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_141716491
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 21:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Best triest dat je zo een huis opgeleverd krijgt en dat pikt
Vrij normaal toch dat droger en wasmachine op dezelfde groep zitten?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_141719402
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 10:49 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Vrij normaal toch dat droger en wasmachine op dezelfde groep zitten?
Zolang je maar onder de 16 A per groep blijft zou het geen probleem moeten opleveren, snap de hele ophef niet. Ik zou de wasmachine en wasdroger aansluiten en proberen, 99 % kans dat het gewoon goed werkt.
pi_141721206
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 12:40 schreef Brembo het volgende:

[..]

Zolang je maar onder de 16 A per groep blijft zou het geen probleem moeten opleveren, snap de hele ophef niet. Ik zou de wasmachine en wasdroger aansluiten en proberen, 99 % kans dat het gewoon goed werkt.
De groep is nog maar het minste probleem. Tenminste, dat heb ik altijd begrepen.

Bedrading en wandcontactdoos zijn niet gemaakt voor een dergelijke belasting en kunnen te heet worden / in brand vliegen.
Maar - zoals al eerder gezegd hier - met moderne apparaten is de kans groter dat de totale hoeveelheid getrokken stroom binnen de perken blijft.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 30 juni 2014 @ 14:17:08 #20
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_141722337
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2014 13:41 schreef Sometimes het volgende:

[..]

De groep is nog maar het minste probleem. Tenminste, dat heb ik altijd begrepen.

Bedrading en wandcontactdoos zijn niet gemaakt voor een dergelijke belasting en kunnen te heet worden / in brand vliegen.
Maar - zoals al eerder gezegd hier - met moderne apparaten is de kans groter dat de totale hoeveelheid getrokken stroom binnen de perken blijft.
Dat is dus onzin.... De bedrading is overgedimensioneerd voor 16A en de wcd's zijn gebruikelijk ook gewoon 16A gedimensioneerd en 250V.

Als ik terugkijk naar vroegah... Ik huurde in Den Haag en was er vanuit gegaan dat de groepen wel goed verdeeld waren.

Ik heb geregeld de wasdroger (antiek ding), wasmachine (Miele jaren 90), hetelucht oven, 300 watt halogeen en nog wat losse prut aan gehad.... Nooit problemen en de stop is nooit geklapt :X :')
Laat die handjes wapperen!
pi_141722731
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 22:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
- Ik weet niet wat je droger verbruikt en wat de boiler verbruikt waarvoor die switch is bedoelt. (Mijn oude droger was 3000W, dan heb je een flinke close-in boiler....)

- Dit soort combiswitch'en geven je wasmachine voorrang als die vermogen nodig heeft (bv bij verwarmen) en schakelen dan je droger uit. Kan jou droger dat aan? (Oftewel: Als je droger bezig is met drogen, en je trekt de stekker eruit, gaat hij als je na 3 minuten de stekker er weer instopt dan weer verder waar hij gebleven was, of moet je weer opnieuw op 'start' drukken.)

[..]

Als je wasmachine 2000W trekt en je droger tegelijk ook 3000W vliegt je stop eruit, want je kunt maar 16A*230V = 3680W tegelijk afnemen van 1 groep.
:Y goede uitleg
Do what you love, love what you do!
pi_141723320
quote:
14s.gif Op maandag 30 juni 2014 14:28 schreef kree het volgende:

[..]

:Y goede uitleg
De vraag is, komt het opgegeven vermogen was een wasdroger en wasmachine overeen met de werkelijke situatie. Ik heb mijn twijfels en denk bijvoorbeeld dat een wasmachine voor verwarmen van leidingwater naar 40 of 60 graden celsius ongeveer 1 a 1,5 kwh piekvermogen heeft. Maar de rest van de was verbruikt een wasmachine voor het ronddraaien iets van 0,2 kwh.
pi_141723399
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 14:45 schreef Brembo het volgende:

[..]

De vraag is, komt het opgegeven vermogen was een wasdroger en wasmachine overeen met de werkelijke situatie. Ik heb mijn twijfels en denk bijvoorbeeld dat een wasmachine voor verwarmen van leidingwater naar 40 of 60 graden celsius ongeveer 1 a 1,5 kwh piekvermogen heeft. Maar de rest van de was verbruikt een wasmachine voor het ronddraaien iets van 0,2 kwh.
Dat is zo, maar over de vraag of die switch gaat werken klopt wel.
Vroeger, met die analoge tijdklokken was dat allemaal niet zo'n probleem.
Nu met digitale gaat het wat lastiger, maar ok dat is zoals gezegd te testen door de stekker er halverwege uit te trekken en kijken of ie na een paar min weer verder gaat bij waar ie was.
Do what you love, love what you do!
pi_141753186
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 14:45 schreef Brembo het volgende:
De vraag is, komt het opgegeven vermogen was een wasdroger en wasmachine overeen met de werkelijke situatie. Ik heb mijn twijfels en denk bijvoorbeeld dat een wasmachine voor verwarmen van leidingwater naar 40 of 60 graden celsius ongeveer 1 a 1,5 kwh piekvermogen heeft. Maar de rest van de was verbruikt een wasmachine voor het ronddraaien iets van 0,2 kwh.
Ik moet het eerste verwarmingselement die zich wat van jouw twijfels aantrekt nog tegenkomen. Oftewel... Als je wasmachine een 2000W element heeft, verstookt die dat ook. Net als dat je wasdroger zijn eigen element heeft en zich ook niks van jouw twijfels aantrekt.

En de combinatie 2000W voor een wasmachine en 3000W voor een droger is zeker bij de oudere type's niet vreemd. Ik heb er zelf op 1 groep 10 jaar mee gedraaid. Via een combiswitch uiteraard.

Mijn huidige wasmachine heeft ook een 2000W element, mijn droger heeft een aansluitwaarde van 900W. Past dus inmiddels wel prima op 1 groep.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_141807240
Nou inderdaad, als ik de stekker van de droger er uit trek gaat die helaas niet vanzelf weer aan.
Gisteren een was gedaan en gelijk een was in de droger met de combiswitch er tussen. Wasmachine op 60 graden en de droger ging uit. Half uurtje later heb ik de droger weer aangedaan, dus zo'n beetje nadat wasmachine klaar was met water verwarmen en toen ging die niet meer uit. Ik doe het dan maar zo, gebruik die swtich als beveiliger en als de droger uit gaat doe ik hem later weer aan. Bedankt allemaal!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')