abonnement Unibet Coolblue
pi_141593988
Ola,

Voor een projectauto zit ik een beetje in de knoei met m'n radio. Ik wil er een andere radio in zetten ipv de originele met cd-wisselaar (in de kofferbak) die er nu in zit. Ik ben de volgende 12-pins connector in de auto tegengekomen:



Als ik verder in de diepe krochten achter de radio kijk, zie ik vooral veel kabels.
Ik kan niet solderen en ben niet handig met elektronica. Is er gewoon een verloopstekker naar ISO te koop? Zo'n 2x8, die ik dan in de nieuwe radio kan prikken? Of moet ik veel meer gaan klungelen? En zo ja, hoe dan?

Ik kon zo gauw geen goede verloopstekker vinden namelijk...
Schip ahoy!
pi_141594971
Ja, de betere autoboer heeft die.
Als je laat remt, rij je langer hard.
  donderdag 26 juni 2014 @ 22:06:24 #3
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_141594976
Een auto die origineel is uitgerust met een CD wisselaar in de kofferbak heeft vast wel ISO. Dat stekkertje lijkt mij verdacht veel op een stekker die achterin een radio moet, en dus aan het andere eind best wel eens aan een ISO stekker zou kunnen hangen. Elke radio fabrikant gebruikt verloopkabeltjes vanaf ISO naar de radio. Als ik 2 keer in mijn leven een radio in mijn handen heb gehad waar je domweg de ISO achterin prakte is het veel.

Doe eens goed kijken? En wat voor trapauto betreft het? :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_141595299
Halfords verkoopt die stekkers. Niet solderen maar met een krimptang werken. eerst een paar keer oefenen op losse draden.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_141606812
quote:
14s.gif Op donderdag 26 juni 2014 22:06 schreef Sounddragon het volgende:
Een auto die origineel is uitgerust met een CD wisselaar in de kofferbak heeft vast wel ISO. Dat stekkertje lijkt mij verdacht veel op een stekker die achterin een radio moet, en dus aan het andere eind best wel eens aan een ISO stekker zou kunnen hangen. Elke radio fabrikant gebruikt verloopkabeltjes vanaf ISO naar de radio. Als ik 2 keer in mijn leven een radio in mijn handen heb gehad waar je domweg de ISO achterin prakte is het veel.

Doe eens goed kijken? En wat voor trapauto betreft het? :P
Het is een Renault uit midden jaren '90. Je hebt gelijk, de stekker die op de foto staat heb ik uit de radio getrokken.

Als ik wat verder naar binnen kijk, lijkt de uiteinden van de draden hierop (niet de blokjes dus, maar die rond plastic uiteinden).



Zijn die ook zomaar los te draaien en kan ik daar dan een iso-stekker op zetten? Is dat universeel? Of moet ik dan weer iets specifieks hebben? De cd-wisselaar mag wel verloren gaan trouwens, da's geen probleem. Als de nieuwe radio maar goed werkt.
Schip ahoy!
  vrijdag 27 juni 2014 @ 09:21:54 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_141607670
Multimetertje en deze pagina lezen: http://autoradioinbouwen.nl/#autoradio%20draden
Kom je toch een heel eind? Ook al zal Renault de kleurtjes wel net anders hebben dan normaal. :P

Gokje: de dikke rode en zwarte aan de uiteinden van de stekker op je eerste foto zullen wel plus en min zijn.
Naar iedere speaker gaat steeds een kleurenpaa;, de min (voor een correct stereobeeld :P ) heeft een zwart streepje. Wat er overblijft is voor je CD-wisselaar en eventueel je antenne. ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_141618019
Thanks :P Ik zal zo eens gaan kijken en de bedrading tevoorschijn trekken, zien of ik daar wijs uit word.
Schip ahoy!
  vrijdag 27 juni 2014 @ 19:24:24 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_141625001
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 07:56 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Het is een Renault uit midden jaren '90. Je hebt gelijk, de stekker die op de foto staat heb ik uit de radio getrokken.

Als ik wat verder naar binnen kijk, lijkt de uiteinden van de draden hierop (niet de blokjes dus, maar die rond plastic uiteinden).

[ afbeelding ]

Zijn die ook zomaar los te draaien en kan ik daar dan een iso-stekker op zetten? Is dat universeel? Of moet ik dan weer iets specifieks hebben? De cd-wisselaar mag wel verloren gaan trouwens, da's geen probleem. Als de nieuwe radio maar goed werkt.
Die stekkertjes (want dat zijn het) trek je zo los, die zitten mannetje-vrouwtje over elkaar geschoven ;)
Je kunt kijken of je zo'n zelfde ISO-stekker als op de foto kunt vinden, dat zou best aardig moeten passen, en anders haal je een iso stekker met draadjes, een kabelschoentang en 2 doosjes (mannetjes en vrouwtjes) van die kabelschoentjes, en dan is het vaak óf meten, óf rode dropveter aan de rode, en de zwarte aan de zwarte knopen enz enz. ;)

Vaak hebben speakerdraden dezelfde kleuren per setje (grijs en een grijze met zwart streepie (die laatste is dan de min), 2 groene waarvan eentje met streepie enz enz. Geel en rood zijn vaak constante en geschakelde + (effe meten), zwart = massa, blauw is voor elektrische antenne of versterkeraansturing, oranje = verlichting, kan ook bruin zijn, wederom meten, en zo ga je door tot ze op zijn, of je alles werkend hebt wat je nodig hebt.

Vaak zijn kleurenschema's nog wel op da webz te vinden. Papiertje erbij en effe rustig een kwartiertje meten en pennen en je hebt alles op een rijtje ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')