Ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen van anderen. Is er iemand op dit forum die ooit als reisleider gewerkt heeft
Anyway, Djoser had destijds (misschien nog steeds wel) formulieren op hun website staan om in te vullen. Daaruit krijg je al een redelijk beeld wat er van je wordt verwacht: talenkennis, organisatievermogen, kennis van de landen die je bezoekt, flexibiliteit....vrij logisch allemaal.
Heb inmiddels wel gesproken met ex-reisleiders die aangeven dat het vreselijk leuk is om te doen, maar echt totáál niet verdient. Je kunt het beter zien als een gratis vakantie dan als een betaalde baan, want de meeste mensen houden er echt niets aan over (althans, dat hoor ik dan).
quote:Om mee te beginnen lijkt het me wel handiger om een jongerenreis te begeleiden. Lijkt me toch wat makkelijker dan gelijk zo'n verre reis met een organisatie als Djoser. Ik heb ook nog niet veel van die verre reizen gemaakt.
Op zondag 20 oktober 2002 17:00 schreef Hik het volgende:
Nooit gedaan, wel over gedacht, maar dan wel meer in de categorie "avontuurlijke rondreizen" (organisaties als Djoser etc.) en dus nit een groep pubers naar Lloret begeleiden of iets dergelijks....Anyway, Djoser had destijds (misschien nog steeds wel) formulieren op hun website staan om in te vullen. Daaruit krijg je al een redelijk beeld wat er van je wordt verwacht: talenkennis, organisatievermogen, kennis van de landen die je bezoekt, flexibiliteit....vrij logisch allemaal.
Heb inmiddels wel gesproken met ex-reisleiders die aangeven dat het vreselijk leuk is om te doen, maar echt totáál niet verdient. Je kunt het beter zien als een gratis vakantie dan als een betaalde baan, want de meeste mensen houden er echt niets aan over (althans, dat hoor ik dan).
Ik wil absoluut niet naar Lloret, maar er zijn genoeg jongerenvakantie bestemmingen die een stuk 'beschaafder' zijn.
En voor het geld hoeft het inderdaad niet
quote:Heb net gereist met iemand die hiervoor voor Djoser heeft gewerkt. ZIj was niet zo tevreden hierover. Deels door het Djoser publiek, waar regelmatig mensen tussen zitten die eigenlijk niet voor dit type reizen geschikt is (volgens de reisbegeleidster komt dit doordat Djoser net niet precies genoeg aangeeft in hun materiaal dat het wat avontuurlijk reizen zijn e.d), deels door de contracten van Djoser zelf die blijkbaar aan alle kanten rommelen. Vandaar haar overstap naar een andere organisatie.
Op zondag 20 oktober 2002 17:00 schreef Hik het volgende:
Nooit gedaan, wel over gedacht, maar dan wel meer in de categorie "avontuurlijke rondreizen" (organisaties als Djoser etc.) en dus nit een groep pubers naar Lloret begeleiden of iets dergelijks....Anyway, Djoser had destijds (misschien nog steeds wel) formulieren op hun website staan om in te vullen. Daaruit krijg je al een redelijk beeld wat er van je wordt verwacht: talenkennis, organisatievermogen, kennis van de landen die je bezoekt, flexibiliteit....vrij logisch allemaal.
Ik wil één vooroordeel wegnemen: wil je als reisleidster aan het werk, verwacht dan niet dat het een "betaalde" vakantie is!!!!! Ik vind het héél jammer dat zoveel mensen dat denken, want het tegendeel is waar!
Je bent kei- en keihard aan het werk om ervoor te zorgen dat binnen de groep alles goed verloopt (teambuilding), dat buiten de groep alles goed verloopt (contact met locals, hoteleigenaren, buschauffeurs, lokale gidsen, wederzijds respect opbouwen), en dat reistechnisch alles goed verloopt (incheck hotels, informatiebijeenkomsten, papieren, geld afhandelingen, excursieverkoop, eventuele overboekingen). Daarbij moet je ook nog eens ALLES weten over de historie, geografie en cultuur van het land en vaak als tolk fungeren bij lokale excursies. Je moet voor groepen kunnen spreken en met allerlei soorten mensen overweg kunnen. Als je het even niet meer ziet zitten dan moet je toch vrolijk overkomen om negatieve reacties te voorkomen.
Dat het geen fluit verdient is deels waar. Vooral Djoser en Baobab staan er om bekend dat ze weinig betalen. Er is een tijdje geleden een rechtzaak aangespannen tegen Djoser omdat de medewerkers vonden dat ze in verhouding tot het werk te weinig verdienden. Er is zelfs een stichting over opgericht, Harmattan. (www.harmattan.nl). Momenteel is er een revolutie gaande in de reiswereld, en veel touroperators (ook Djoser) zijn hun algemene voorwaarden aan het veranderen opdat men beter betaald krijgt.
Ga je echter voor organisaties werken als Cosmos reizen, of de Boer & Wendel, of Thika Travel, dan verdien je wel degelijk véél geld. Salarissen van rond de 4000 euro per maand zijn daar vrij normaal.
Ik sprak laatst een ex-studiegenootje die momenteel geloof ik voor Baobab in Marokko zit. Wat zij zei is schetsend voor het vak reisleider:
Als reisleider ben je een manus van alles: je bent vriend/vriendin, vader/moeder, zus, leraar en regelaar tegelijk. Vaak ben je 12 uur of meer per dag bezig om alles goed te laten verlopen en ervoor te zorgen dat je op schema ligt. Reisleider zijn vreet energie, JIJ bent de verantwoordelijke, JIJ bent het eerste aanspreekpunt als er iets misgaat op een reis, ook al is het niet jouw schuld. JIJ neemt de beslissingen. Je verkoopt tenslotte het produkt rondreis van je touroperator. Mensen betalen vaak een flink bedrag voor een reis en verwachten er dan ook logischerwijze veel voor terug. Dat moet JIJ allemaal waar zien te maken.
Zo, ik hoop dat ik hiermee een aantal misverstanden de wereld uit heb geholpen
quote:Als het U blieft zeg... 4000 euro per maand.
Op zondag 20 oktober 2002 21:13 schreef La_Chatte_Noir het volgende:Salarissen van rond de 4000 euro per maand zijn daar vrij normaal.
quote:Ja... als je bij zo'n soort organisatie gaat werken dan kan dat oplopen tot 4000 euro of meer... Je komt trouwens wel erg moeilijk binnen bij zo'n touroperator. Maar het is dus echt niet zo dat reisleiders (of tour managers zoals dat binnen onze opleiding heet) niets verdienen. Je moet je zien te bewijzen en op basis daarvan wordt je salaris verhoogd.
Op zondag 20 oktober 2002 21:18 schreef Poepoog het volgende:[..]
Als het U blieft zeg... 4000 euro per maand.
quote:Dat is dan ook de reden dat ik niet met Djoser of Baobab etc. op reis ga. De groep dient de beslissingen te nemen. De begeleider is voor mij iemand die moet onderhandelen over de prijs van de guesthouse, de tickets van de trein of het aantal dagen dat we ergens blijven.
Op zondag 20 oktober 2002 21:13 schreef La_Chatte_Noir het volgende:
op een reis, ook al is het niet jouw schuld. JIJ neemt de beslissingen. Je verkoopt tenslotte het produkt rondreis van je touroperator. Mensen betalen vaak een flink bedrag voor een reis en verwachten er dan ook logischerwijze veel voor terug. Dat moet JIJ allemaal waar zien te maken.
quote:Ik zeg ook niet dat je met zo'n organisatie op reis moet gaan toch?
Op zondag 20 oktober 2002 21:33 schreef neok het volgende:[..]
Dat is dan ook de reden dat ik niet met Djoser of Baobab etc. op reis ga. De groep dient de beslissingen te nemen. De begeleider is voor mij iemand die moet onderhandelen over de prijs van de guesthouse, de tickets van de trein of het aantal dagen dat we ergens blijven.
quote:Dit is ook de reden dat ik wil beginnen met een jongerenreis.
Op zondag 20 oktober 2002 21:13 schreef La_Chatte_Noir het volgende:
Ik wil één vooroordeel wegnemen: wil je als reisleidster aan het werk, verwacht dan niet dat het een "betaalde" vakantie is!!!!! Ik vind het héél jammer dat zoveel mensen dat denken, want het tegendeel is waar!
Je bent kei- en keihard aan het werk om ervoor te zorgen dat binnen de groep alles goed verloopt (teambuilding), dat buiten de groep alles goed verloopt (contact met locals, hoteleigenaren, buschauffeurs, lokale gidsen, wederzijds respect opbouwen), en dat reistechnisch alles goed verloopt (incheck hotels, informatiebijeenkomsten, papieren, geld afhandelingen, excursieverkoop, eventuele overboekingen). Daarbij moet je ook nog eens ALLES weten over de historie, geografie en cultuur van het land en vaak als tolk fungeren bij lokale excursies. Je moet voor groepen kunnen spreken en met allerlei soorten mensen overweg kunnen. Als je het even niet meer ziet zitten dan moet je toch vrolijk overkomen om negatieve reacties te voorkomen.Als reisleider ben je een manus van alles: je bent vriend/vriendin, vader/moeder, zus, leraar en regelaar tegelijk. Vaak ben je 12 uur of meer per dag bezig om alles goed te laten verlopen en ervoor te zorgen dat je op schema ligt. Reisleider zijn vreet energie, JIJ bent de verantwoordelijke, JIJ bent het eerste aanspreekpunt als er iets misgaat op een reis, ook al is het niet jouw schuld. JIJ neemt de beslissingen. Je verkoopt tenslotte het produkt rondreis van je touroperator. Mensen betalen vaak een flink bedrag voor een reis en verwachten er dan ook logischerwijze veel voor terug. Dat moet JIJ allemaal waar zien te maken.
Zo, ik hoop dat ik hiermee een aantal misverstanden de wereld uit heb geholpen
quote:Kweenie hoor! Heb wel eens zo´n real-life soap gezien over zo´n jongerenreis. Die reisleidsters werden helemaal gek: "Er zit een spin in m´n tent"
Op maandag 21 oktober 2002 20:54 schreef TheGoldenGirl het volgende:
Alles wat jij hier boven noemt gaat bij zo'n reis volgens mij namelijk in veel mindere mate op. Jonge mensen zijn in al die opzichten veel minder veeleisend.
....en dan natuurlijk niet te vergeten al die lui die niet bij de bus terug komen opdagen omdat ze nog ergens (waarschijnlijk voor de camera´s van Ursul de Geer) liggen te vozen op een strand....
Maar heel veel plezier natuurlijk!
quote:Ik ben zelf ook aantal keer met zo'n jongerenvakantie meegeweest en het publiek verschilt nogal per bestemming. Ik ga daarom ook absoluut niet mee naar Spanje!
Op maandag 21 oktober 2002 23:08 schreef Hik het volgende:[..]
Kweenie hoor! Heb wel eens zo´n real-life soap gezien over zo´n jongerenreis. Die reisleidsters werden helemaal gek: "Er zit een spin in m´n tent"
"Kees heeft in de tent gekotst"
"Me tent is lek"
"Me bagage is gejat"
"Ik ben m´n paspoort vergeten"....en dan natuurlijk niet te vergeten al die lui die niet bij de bus terug komen opdagen omdat ze nog ergens (waarschijnlijk voor de camera´s van Ursul de Geer) liggen te vozen op een strand....
Maar heel veel plezier natuurlijk!
![]()
quote:Jij bent dus reisleider geweest?
Op dinsdag 22 oktober 2002 09:33 schreef YPPY het volgende:
Ik denk ook dat jongeren niet meteen makkelijker zijn.
Als 'reisleider' op een camping viel me op dat jongeren weinig zelf doen. Ze kwamen steeds zeuren dat wij iets moesten organiseren. Volwassenen zullen eerder zelf wat ondernemen en zelf hun problemen oplossen.
quote:Geen reisleider, ik deed recreatiewerk op een camping/bungalowpark. Dat heb ik bijna 5 jaar gedaan. Dit was wel in Nederland. Het viel met op dat jongeren veel eerder zeuren over niks en dat volwassenen zelf een oplossing bedenken.
Op dinsdag 22 oktober 2002 19:47 schreef TheGoldenGirl het volgende:[..]
Jij bent dus reisleider geweest?
Voor welke organisatie?
quote:Als je denkt dat het allemaal zo makkelijk gaat, dan wens ik je heel veel plezier
Op dinsdag 22 oktober 2002 19:45 schreef TheGoldenGirl het volgende:[..]
Ik ben zelf ook aantal keer met zo'n jongerenvakantie meegeweest en het publiek verschilt nogal per bestemming. Ik ga daarom ook absoluut niet mee naar Spanje!
quote:Hoor je mij dat zeggen dan
Op donderdag 24 oktober 2002 22:10 schreef La_Chatte_Noir het volgende:[..]
Als je denkt dat het allemaal zo makkelijk gaat, dan wens ik je heel veel plezier
[sub]en succes[/sub]
De meeste reisorganisaties zijn dat trouwens met mij eens.
quote:Reiservaring is niet eens vereist. Je moet ook niet wereldvreemd zijn, maar basiskennis projectmanagement (of iets in die richting), de lokale taal en sociale vaardigheden is wel genoeg.
Op zondag 27 oktober 2002 16:29 schreef La_Chatte_Noir het volgende:
Daar geef ik je gelijk in. Als je veel reiservaring hebt, zoals Hik, dan maak je ook erg veel kans om aan de bak te komen.
Maar je hoeft niet gelijk in de aanval te gaan hoor
Voor een wintersport of zuipvakantie aan de spaanse costa dan toch....
[Dit bericht is gewijzigd door XL op 27-10-2002 17:07]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |