abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141354745
Ik ben nog op zoek naar een andere auto, en vind het hierbij belangrijk er een fiets achterin past.

Ik kijk hierdoor vooral naar station cars, maar dat beperkt de keuze toch wel, ik vind sedans sowieso mooier.

Nu vroeg ik me af of een fiets in de gemiddelde sedan past. Neem bijvoorbeeld een Mazda626 met neerklapbare achterbank. Als je die achterbank plat klapt, zou je dan een fiets mee kunnen nemen?

Hoe schatten jullie dit in?
pi_141355269
Wat voor fiets? Bij een racefiets/mountainbike kun je makkelijk de wielen eraf halen en past ie er meestal wel in. Een stadsfiets kun je denk ik wel vergeten.

Heb zelf ook een sedan-auto gehad zonder neerklapbare achterbank, maar die had wel een trekhaak. Had zo'n inklapbaar fietsendragertje waarmee je ook eenvoudig een fiets achterop kunt zetten. Trekhaak is dus misschien ook een idee.
pi_141355881
Bijzitterstoel plat en achterbank plat, dan kan het vast wel
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
pi_141356048
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 23:48 schreef mergbot het volgende:
Bijzitterstoel plat en achterbank plat, dan kan het vast wel
Zo te lezen is dit voor 'dagelijks gebruik' wordt je toch niet goed van dan.
'Als' is einde discussie.
pi_141356913
Niet echt lekker, nog los van het feit dat het erg slecht is voor je interieur als je dat vaak doet. Denk aan de achterkant van de stoelen en de bekleding van de deuren.

Wil je perse geen fietsdrager?
  zaterdag 21 juni 2014 @ 00:41:55 #6
53151 T42
Pinball Wizard
pi_141358707
prop in een kever al een fiets. maar liever een fietsendrager van 9,99 nieuw
pi_141361379
Kan je beter een hatch kopen. Mazda 626 is er ook als hatch.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_141362660
Het is niet voor dagelijks gebruik, dus als het een hoop gedoe is,is dat niet zo erg. Als het maar past.

Hatchback zou beter zijn voor dit doel, maar ik heb een mooie sedan op het oog.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 06:22:21 #9
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_141362676
Racefiets of mountainbike frame past vaak prima .... zonder wielen.
Een beetje passen en meten misschien.
pi_141362938
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 06:22 schreef DrDarwin het volgende:
Racefiets of mountainbike frame past vaak prima .... zonder wielen.
Een beetje passen en meten misschien.
Voor heb ik een quick-release wheel. Achter weet ik zo niet wat voor naaf ik heb, maar ivm ketting en zo lijkt me dat sowieso wel wat mee gedoe om te ontkoppelen.
pi_141363019
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 07:38 schreef Dvorakk het volgende:

[..]

Voor heb ik een quick-release wheel. Achter weet ik zo niet wat voor naaf ik heb, maar ivm ketting en zo lijkt me dat sowieso wel wat mee gedoe om te ontkoppelen.
Is het een derailleur? Er uit krijgen valt dan heel erg mee, as los en even heen en weer rammelen.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 10:29:08 #12
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_141364395
Als het om incidenteel vervoer gaat moet het het de meeste sedans wel lukken, als de bank plat kan. Wel met kofferklep open, maar dat maakt voor niet al te lange ritten niets uit.
pi_141364546
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 10:29 schreef Mano_ het volgende:
Als het om incidenteel vervoer gaat moet het het de meeste sedans wel lukken, als de bank plat kan. Wel met kofferklep open, maar dat maakt voor niet al te lange ritten niets uit.
Met de klep open past het in een Suzuki Alto ook! ;) Nee, alle deuren en de klep moeten wel dicht.

Zou een autoverkoper raar staan kijken als je voor een proefrit je fiets meeneemt om te kijken of deze in de auto past? :')
  zaterdag 21 juni 2014 @ 10:51:43 #14
317910 Executioner
AK-47's for everyone!
pi_141364749
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 10:38 schreef Dvorakk het volgende:

[..]

Zou een autoverkoper raar staan kijken als je voor een proefrit je fiets meeneemt om te kijken of deze in de auto past? :')
Nee, hij vind het vast geweldig om te zien hoe het interieur van een nog niet verkochte auto beschadigd wordt... :{
- RELIGION - Treat it like your penis, don't show it off in public and don't shove it down your children's throat.
pi_141365395
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 10:51 schreef Executioner het volgende:

[..]

Nee, hij vind het vast geweldig om te zien hoe het interieur van een nog niet verkochte auto beschadigd wordt... :{
Ja,daar vrees ik ook een beetje voor, maar meten is ook lastig. Toch maar een station car of hatchback dan. -O-
pi_141365556
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 11:25 schreef Dvorakk het volgende:

[..]

Ja,daar vrees ik ook een beetje voor, maar meten is ook lastig. Toch maar een station car of hatchback dan. -O-
Trekhaak geen optie?

Het is dat ik dat zelf op mijn auto heel lelijk vind en ik nu nog incidenteel mijn racefiets wel met losse wielen in de achterbak kan doen (hatchback) of evt. met fietsendrager die op de achterklep kan (ingewikkeld om erop te zetten), maar puur praktisch gezien zou ik het liefst een trekhaak hebben waarmee je een fiets degelijk kunt vervoeren ;)
pi_141365734
Trekhaak niet nodig

.
pi_141365861
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 11:39 schreef Fer het volgende:
Trekhaak niet nodig

[ afbeelding ]
Werkt dit nu echt goed?

misschien wat conservatief, maar ik zou toch liever voor de trekhaak gaan. Als je fietsenrek+trekhaak van MP haalt ben je voor een euro of 100 klaar aangezien TS een wat oudere grotere auto zocht. Daar zijn juist makkelijk trekhaken voor te vinden en dan heb je ook geen gedoe met fietsen die voor lampen hangen.

Maar ik sta open andere ideeen.. heeft iemand hier praktijkervaring met dat soort klemrekken?
pi_141366138
Zelf alleen met een trekhaakdrager gereden, maar vond het verre van stabiel en ook niet lekker voor de gewichtsverdeling.

En in buitenland zie je ze vrij vaak en het ziet er altijd wel stabiel uit met 3 mountenbikes eraan. Stabieler dan zo'n Twinny die links/rechts op die kogel loopt te torderen.

Trekhaak is ook al 50kg extra gewicht achterin je auto he.
.
pi_141366606
Ik heb ook zo'n rekje dat je op de achterklep monteert. Vind het grootste nadeel dat het best bewerkelijk is om hem erop te zetten (duurt wel zo'n 20 minuten voordat de fietsen erop zitten). Die van mij gaat met sjorbanden met haakjes die je achter de klep klemt, die uit het plaatje hierboven lijkt overigens wel wat makkelijker (of de sjorbanden ontbreken daar nog...).
[edit] Hier blijkt dat er idd nog 6 spanbanden bijhoren: http://www.rose.nl/artike(...)ietsdrager/aid:23784

Als ie er eenmaal op zit heb ik wel het idee dat ie goed vast zit, al klemt ie alleen maar aan de achterklep. Ik ga er dan maar vanuit dat die constructie erop berekend is, al kijk ik wel vaak in mn spiegel of alles nog goed vastzit ;)
pi_141368092
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 11:32 schreef Palomar het volgende:

[..]

Trekhaak geen optie?
Ja, als die er op zit is het een optie om op marktplaats een fietsenrek te kopen, maar toch is het makkelijker als de fiets gewoon in de auto past.

Bijvoorbeeld als de auto voor een beurt/apk weg moet, dan is het handig als je de fiets uit kan laden en verder kan fietsen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 11:39 schreef Fer het volgende:
Trekhaak niet nodig

[ afbeelding ]
Het ziet er wel handig uit, maar ik zou de hele tijd bang zijn dat het loslaat, en dus niet met een veilig gevoel rondrijden.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 13:21:14 #22
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_141368333
In een Lexus IS200 past een mountainbike in elk geval, wel met beide wielen gedemonteerd. De bank kan in mijn auto niet naar voren klappen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 13:13 schreef Dvorakk het volgende:
Bijvoorbeeld als de auto voor een beurt/apk weg moet, dan is het handig als je de fiets uit kan laden en verder kan fietsen.
Meeste garages hebben toch wel gratis leenfietsen beschikbaar tegenwoordig?
Don't let my username fool you...
pi_141369037
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 13:21 schreef Metalfreak het volgende:
In een Lexus IS200 past een mountainbike in elk geval, wel met beide wielen gedemonteerd. De bank kan in mijn auto niet naar voren klappen.
Dat is apart, ik dacht dat tegenwoordig eigenlijk alle auto wel een (in delen) neerklapbare achterbank hadden. Niet dus? Daar moet ik dan ook goed op letten bij aanschaf van een auto.

Ik heb net even gecheckt of mij achterwiel er makkelijk uit kan. Op zich is het wel te doen, maar het terugplaatsen is wel een gedoe. Daarnaast krijg je ook vieze handen door de ketting, dus het moet wel echt een auto worden waar hooguit het voorwiel er uit hoeft.

Zoiets dus:

pi_141371590
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 13:13 schreef Dvorakk het volgende:

[..]

Ja, als die er op zit is het een optie om op marktplaats een fietsenrek te kopen, maar toch is het makkelijker als de fiets gewoon in de auto past.

Ik had altijd zo'n inklapbaar dragertje in de achterbak liggen:

Kun je ook op onverwachte momenten een fiets meenemen.
pi_141385945
In een hatchback past alles
There is a time of cumming and going.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')