![media_xll_2315939.jpg]()
Hans Wulffelé had zondag in zijn eigen stad de marathon willen lopen. Hád. De 62-jarige Amersfoorter ligt sinds vorige week met een verlamde rechterhelft in het ziekenhuis, na wat begon als een onbeduidende verkeersruzie.
Hij rijdt op me in en slingert me de ene 'kankermongool' na de andere naar mijn hoofd
Hans Het is maar de vraag of opa Hans, zoals de kleintjes op de basisschool in Hooglanderveen hem liefkozend noemen, er weer helemaal bovenop komt. De krasse zestiger liep daags voor het incident nog 13 kilometer hard en heeft volgens zijn artsen zijn conditie mee, maar of hij nog ooit de oude wordt, niemand die het weet.
Wulffelé praat moeilijk als gevolg van de hersenbloeding, veroorzaakt door een harde vuistslag, maar hij staat erop om, terzijde gestaan door dochter Tamara en zoon Yannick, zijn verhaal te doen. De huilbuien die zijn relaas een paar keer onderbreken, neemt hij voor lief.
'Het gebeurde afgelopen dinsdag rond kort voor twaalven. Ik was met de fiets op weg om mijn kleinzoon Robert van 5 op te halen van school. Dat doe ik vaker, zodat mijn dochter bij wie ik inwoon door kan werken. Ik maak ook altijd en dolletje met de andere kinderen op het plein. ze kennen me daar als opa Hans.
'Ik fietste vlakbij de spoorwegovergang en eetcafé Dims over een smal paadje, toen een man op een scooter me rakelings passeerde. Ik zei: 'We kunnen ook omrijden hoor'. Meer was het niet, maar hij kneep in de remmen en draaide zijn scooter. Dat ging amper, zo smal is dat pad. Scooters rijden er normaal nooit.'
'Omdat ik moest wachten voor het spoor, komt hij me achterop gereden. Hij rijdt op me in en slingert me de ene 'kankermongool' na de andere naar mijn hoofd. Dat was blijkbaar nog niet genoeg allemaal, want vervolgens geeft hij met de volle vuist een dreun tegen de zijkant van mijn hoofd. Pas daarna ging hij ervandoor.'
Wulffelé wordt overeind geholpen door beduusde omstanders, klopt zijn kleren af en fietst snel naar school om nog op tijd te zijn. Op het schoolplein stort hij in elkaar. 'Mijn benen voelden plotseling als rubber, ik was compleet gedesoriënteerd. Ze hebben me tegen een boom gezet in afwachting van de ambulance.'
In het UMC gaan alle seinen op rood. Wulffelé heeft een inwendige (hersen)bloeding overgehouden aan de mishandeling. Hij moet vooral niet getroffen worden door nog een attack. Na een paar zenuwslopende uren belandt de Amersfoorter, aan één zijde verlamd, op de medium care. Bijna een week na het incident praat hij nog steeds moeilijk en doet de rechterhelft nauwelijks mee. Wulffelé zal minstens vier weken moeten revalideren in De Hoogstraat voordat hij naar huis kan.
Dochter Tamara hoort haar vader met van woede dichtgeknepen handen aan. 'Ik ben zo verschrikkelijk boos op die vent. Hij heeft ons leven geruïneerd. Dankzij mijn vader kon ik als alleenstaande moeder mijn vrijwilligerswerk in de jeugdzorg blijven doen. Alles ligt nu overhoop. En waarom? Alleen maar omdat hij iets zei over iemands rijgedrag. Daarom vertellen we ook ons verhaal. Deze man moet echt worden opgepakt.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-verkeersruzie.dhtml
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !