abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140987806
Hallo,

Vorig jaar heb ik deze Hibiscus geplant.
Zoals je op de foto ziet komen er nu een paar uitschieters aan.

Moet ik dat laten gaan of moet ik die afknippen om een mooi model te houden/

donderdag 12 juni 2014 @ 13:28:22 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140988116
quote:
Snoeien

Door het eerste voorjaar na aanplant alle takken tot de helft toe terug te snoeien, wordt ervoor gezorgd dat de plant zich bossig gaat vertakken. Feitelijk heeft de hibiscus geen snoei nodig. De plant ontwikkelt zich vanzelf in een mooie vorm, bij de meeste cultivars vaasvormig opgaand. Wel moeten dode en beschadigde takken verwijderd worden. De zaaddozen kunnen na de bloei blijven zitten.

Als de struik te breed wordt of anderszins uit vorm is geraakt kan er wel gesnoeid worden. Dit gebeurt bij voorkeur in maart. De hibiscus bloeit op eenjarig hout, dus op de jonge takken die zich in hetzelfde groeiseizoen ontwikkeld hebben. Is de plant alleen wat te breed of te hoog geworden, dan kunnen de jonge takken, het gedeelte dat het vorige jaar aangegroeid is, eraf geknipt worden. Moet er echt verjongd worden, dan kunnen de hoofdtakken op circa 50 cm vanaf de grond afgezaagd worden. Hij zal dan weer van onderaf gaan uitlopen. Er kan ook voor gekozen worden om dit over twee jaar te spreiden, om niet gelijk met een kale plek in de tuin geconfronteerd te worden, en om ook in het komende seizoen nog verzekerd te zijn van bloei.

Bij strenge vorst kunnen de planten wat invriezen. Zodra de plant in het voorjaar weer uitloopt kunnen de dode delen weggeknipt worden. Omdat de planten vaak geënt zijn op een onderstam van de oervorm H. syriacus, kan het gebeuren dat zich opeens takken ontwikkelen met anders gekleurde, blauwe bloemen. Omdat de onderstam sterker is dan de enttakken, moeten die afwijkende takken zo snel mogelijk bij de basis weggeknipt worden.
http://www.appeltern.nl/n(...)zorging_van_hibiscus
The love you take is equal to the love you make.
pi_140988322
Dus ik ben al te laat?
  Spellchecker donderdag 12 juni 2014 @ 13:38:21 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_140988483
Er hangt nog een kaartje aan; staat daar niks op?
pi_140988614
niet over het snoeien O-)
pi_140990270
Ze beginnen nu knoppen te maken dus alleen snoeien als je dit jaar geen bloemen wilt. :+
Na de bloei dus snoeien, hibiscus is een eindzomerbloeier. ;)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  donderdag 12 juni 2014 @ 14:30:11 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140990353
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 13:34 schreef Frixel het volgende:
Dus ik ben al te laat?
Of te vroeg...
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')