abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6397461
quote:
Op maandag 21 oktober 2002 18:11 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Hmm ok, daar kan ik me wel iets bij voorstellen dan. Ik neem aan dat het bijv. in de Koran is te vinden wat wel en niet helal is?

Wordt er eigenlijk ook bij verklaard waarom iets wel of niet helal is? Kijk, bij sommige dingen kan ik het me voorstellen (een ander doden bijvoorbeeld), maar ik kan me toch best voorstellen dat het bij een hoop dingen niet zomaar duidelijk is. Waarom bijvoorbeeld geen alcohol drinken maar wel schaap eten - althans, alcohol is in ieder geval een stuk hygiënischer dan schaap (ik noem maar iets)
[..]

En dieren pijn doen, mag dat ook niet?
[..]

Huh? Moet je die vis niet ook eerst doodmaken dan? Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat je die vis levend bakt of kookt??

1 Ja, het is in de Koran terug te vinden.
2 Ja, het wordt verklaard waarom iets helal of niet helal is.
3 Alcohol is helemaal niet stuk hygiënischer dan schaap. Als alcohol goed zou zijn zou het niet verboden moeten zijn om dromken te rijden.
4 Ja, dieren mag je ook geen pijn doen.
5 uiteraard moet je de vis eerst dood maken, maar meestal gaan ze zelf wel dood.
pi_6398551
quote:
1 Ja, het is in de Koran terug te vinden.
2 Ja, het wordt verklaard waarom iets helal of niet helal is.
Aha, dat klinkt wel interessant dan.. Is die uitleg eigenlijk makkelijk te volgen? Moet je er een islam- of korandeskundige voor zijn of kan een leek het ook snappen? (althans.. ik beschouw mezelf als leek op dit gebied) Ik wil me wel eens wat meer gaan verdiepen in verschillende religies (ik ben geinteresseerd in de achterliggende gedachten), vandaar.
quote:
3 Alcohol is helemaal niet stuk hygiënischer dan schaap. Als alcohol goed zou zijn zou het niet verboden moeten zijn om dromken te rijden.
Ja uhhh, het verbod op dronken rijden is toch niet omdat alcohol onhygiënisch is? Het is verboden omdat alcohol je reactiesnelheid beinvloedt, waardoor er gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan.

En trouwens, volgens mij wordt het gereedschap waarmee een slager schapen verwerkt, schoongemaakt met alcoholhoudende middelen.. dus het lijkt mij wel degelijk hygiënischer (of denk ik nou echt verkeerd?)

quote:
4 Ja, dieren mag je ook geen pijn doen.
Maar dan klopt het toch niet dat je ze wel mag laten doodbloeden? Het zou dan toch beter zijn om vegetarisch te eten? Op die manier doe je geen dieren pijn (en je hoeft ze ook niet dood te maken, en dat lijkt me een goede zaak want uiteindelijk zijn het toch ook schepsels van God). En je eten is gegarandeerd hygiënisch. En nog gezond ook. Dus vegetarisch eten is dan toch pas echt helal, lijkt me?
quote:
5 uiteraard moet je de vis eerst dood maken, maar meestal gaan ze zelf wel dood.
Ja omdat men de vis op het land legt.. Uit zichzelf blijven die vissen gewoon lekker leven in het water! Ze laten die vissen gewoon stikken, da's toch ook doodmaken.. en zelfs een wrede manier van doodmaken ook nog (langzaam laten stikken).. snap je, dit soort dingen begrijp ik niet Is dit dan toch helal?
Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
  vrijdag 10 januari 2003 @ 21:07:50 #78
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_7827899
quote:
Op vrijdag 18 oktober 2002 12:47 schreef OneSoul het volgende:
Interessant als je op zoek gaat:

Niet alleen het varken is verboden, maar het vlees van alle carnivoren (vleesetende dieren) en van mensen, is niet toegestaan voor consumptie.
Het vlees van een kat, hond, rat, muis, tijger, vos, leeuw, arend, valk, havik, etc. is verboden, terwijl het vlees van herbivoren (plantenetende dieren) zoals schapen, koeien, kamelen, herten geiten, kippen, eenden, ganzen, konijnen, etc. is toegestaan mits het dier geslacht is volgens de regels (uitspreken van de tasmiya) van de Islam. Het paard en de ezel zijn in de Islam edele dieren en het vlees hiervan wordt alleen in noodgevallen gegeten.
Er werd geëxperimenteerd met vetten van eetbare en oneetbare dieren en er werd bevonden dat vetten van eetbare dieren een patroon van onverzadigde vetzuren volgen, behalve varkensvlees. Dat volgt het patroon van verzadigde vetzuren.
Dit betekent dat als iemand het vlees van plantenetende dieren eet, het vet hiervan gehydrolyseerd wordt in de dunne darm door een stof uit de alvleesklier na door galzouten geëmulgeerd te zijn.
Het zal worden geabsorbeerd, opnieuw samengesteld en opgeslagen in de vetweefsels als menselijk vet.
Maar die stof uit de alvleesklier kan het vet van carnivoren dieren niet afbreken.
Dus worden ze daarna opgeslagen in de vetweefsels als dierlijk vet en niet als menselijk vet en varkensvet gedraagt zich net als vet van vleesetende dieren.

Hoe zit het met haaien-vinnen-soep ?

Paarden: in noodgevallen eten paarden ook vlees.
Kippen idem.

Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
pi_8033194
tja 15 % van alle schapen is homo (is wetenschappelijk beweze)

en dan op ze oer hollands " je bent wat je eet .

don't drink and drive but smoke and fly
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')