Ik zat een tijdje terug ook met dergelijke vragen en wensen. Ik heb gewoon één matras gekocht. Ik zag namelijk het nut er niet van in om er 2 te kopen, en er dan een pont d'amour of een topper bij te moeten kopen om te doen alsof het één matras is. Ik zag de voordelen daar niet van en kreeg sowieso het idee dat er veel prijsopdrijvende bullshit wordt verkocht als het om slapen gaat.
Van een boxspring zag ik het nut eigenlijk ook niet in. Daarmee krijg je twee kuilen, en als een matras goede ondersteuning biedt, waarom moeten daar dan nog weer veren in? Net als verende lattenbodems, wat moet er gecompenseerd worden? Daarnaast zijn boxsprings per definitie vrij lomp. Rigide lattenbodem voor de ventilatie, en als je een pocketvering koopt moet je erop letten dat de afstand tussen de latten smal genoeg is voor de veren.
Ik zat wat lastig qua ruimte, het frame moest over enkele opstakels heenstaan, ik kwam allerlei spotgoedkope stalen frames tegen, 100 euro of zo. Alleen niet in mijn maat. 210x180 is een lastige maat, ook qua beddengoed. Als je een meer courante maat neemt, 200 of in mindere mate 220, is het makkelijker om een frame te vinden. Mijn tip is dus om het een niet aan te schaffen voor je het ander hebt gevonden.
Uiteindelijk heb ik zelf een bed gebouwd zodat het helemaal op maat was. Was wel een dagje hard werken, maar het kraakt nulkommanul en is zeer actiebestendig. Als je goedkoop hout neemt kost het echt nauwelijks wat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.