quote:
Er is ophef ontstaan rond een opvallende maatregel tegen daklozen in Londen. Aan een flatgebouw werden lange metalen nagels op de grond geplaatst zodat niemand er zou kunnen komen zitten of liggen.
De eigenaars van een Londens flatgebouw brachten de nagels, bijna 50 millimeter lang, aan op de grond naast de ingang van het gebouw. Het inhammetje lijkt uiterst geschikt voor daklozen om er te schuilen in slechte weersomstandigheden, maar dat zien de eigenaars liever niet gebeuren.
Toen de foto op Facebook en later op Twitter geplaatst werd, uitten meteen heel wat mensen hun kritiek op de drastische maatregel. Duizenden keren werd het beeld gedeeld op de sociale media.
‘Het is een schande’, vindt ook Katharine Sacks-Jones, beleidsverantwoordelijk bij de daklozenorganisatie Crisis. ‘Het is sowieso al schandalig dat mensen op straat moeten slapen, daar moet dringend verandering in komen, maar sommige mensen kunnen nu eenmaal niet anders. Ze verdienen echt beter dan afgeschrikt te worden door die nagels. Het is tijd voor een structurele oplossing.’
Een afbeelding van de stalen pinnen.
Bron:
De Standaard
Uit ervaring weet ik hoe hinderlijk zwervers kunnen zijn. Ze laten een hoop troep achter, ze doen overal hun behoefte, mensen voelen zich onveilig. Ik kan goed begrijpen dat die flatbewoners geen zwervers aan hun deur willen hebben liggen.
Tien tegen een zouden al die "woedende" Londenaars precies hetzelfde doen. En als ze echt zo begaan waren met daklozen, dan zouden ze hun energie steken in het tegengaan van dakloosheid, in plaats van kwaad worden op mensen die hinder ondervinden van dakloosheid.
En wat die doos van de daklozenopvang betreft: dat sommige mensen nu eenmaal niet anders kunnen (wat ik ten zeerste betwijfel in een land als het Verenigd Koninkrijk), betekent niet dat je maar moet accepteren dat ze zich overal neerploffen.