quote:Aldus de Telegraaf vandaag. Voer voor complottheorien wellicht. Aan de andere kant is het enigzins voor te stellen dat de BVD personen met dergelijke impact in de gaten houdt, maar rechtvaardigt dat het afluisteren van Fortuyn, alsware hij een crimineel? Als het slechts om zijn eigen veiligheid ging, hadden ze Fortuyn dan niet gewoon ingelicht over de afluisterpraktijken?
GETUIGEN DOEN BOEKJE OPEN BIJ COMMISSIEVAN DEN HAAKBVD luisterde Fortuyn thuis af
ROTTERDAM, vrijdag
De commissie-Van den Haak, die onderzoek doet naar de beveiliging van Pim Fortuyn, beschikt over aanwijzingen dat de geliquideerde politicus de laatste maanden voor zijn dood werd afgeluisterd.
Direct betrokkenen hebben tegenover de commissie verklaard dat Fortuyn vertrouwelijk was getipt door een medewerker van de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) over het feit dat hij 24 uur per dag werd afgeluisterd.Verder zijn er aanwijzingen gevonden dat niet alleen de telefoon van Fortuyn werd getapt maar dat ook gesprekken in zijn woning, het Palazzo di Pietro aan het G.W. Burgerplein in Rotterdam, zijn afgeluisterd, mogelijk met stiekem geplaatste afluisterapparatuur.
Woordvoerder Jeroen Wassenberg van de commissie-Van den Haak bevestigt dat de afluisterzaak momenteel onderdeel vormt van het onderzoek van de commissie.
De Telegraaf kreeg inzage in de verklaringen over de afluisterpraktijken die diverse direct betrokkenen tegenover de commissie-Van den Haak hebben afgelegd.
De vraag is nu waarom Fortuyn werd afgeluisterd. Was dit om tijdig vast te stellen of hij persoonlijk gevaar liep? Of was dit omdat de Binnenlandse Veiligheidsdienst hem als een risico voor de staatsveiligheid zou hebben gezien vanwege zijn, volgens zijn tegenstanders, extreemrechtse standpunten?
Afluisteren FortuynIn de aanloop naar de verkiezingen werd Fortuyn door zijn politieke opponenten in één adem genoemd met de extreemrechtse politici Philip de Winter (België), en Jean-Marie Le Pen (Frankrijk). Hier zou het idee uit naar voren zijn gekomen dat (ook) Fortuyn een bedreiging zou kunnen vormen voor de stabiliteit en veiligheid van de staat der Nederlanden.
GeheimhoudingDe BVD, die inmiddels AIVD heet, weigert in te gaan op vragen over het afluisteren van Fortuyn. Wij brengen nimmer naar buiten wie wij hebben afgeluisterd. Dat behoort tot het domein van onze geheimhoudingsplicht, aldus woordvoerder Vincent van Steen van de geheime dienst. Het afluisteren van Pim Fortuyn zou zijn gebeurd vóórdat de nieuwe wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten op 26 mei in werking trad. Onder het oude regime waren voor het verkrijgen van toestemming voor tappen en afluisteren (maximaal vier maanden) door de BVD vier handtekeningen nodig. Behalve de minister-president moesten ook de ministers van Justitie, Binnenlandse Zaken en Verkeer en Waterstaat (Telecommunicatie) tekenen.
In een reactie op de afluisterzaak laat commissiewoordvoerder Jeroen Wassenberg weten: Dit aspect wordt meegenomen in het eindrapport. Als u vraagt: krijgt het een plek in de reconstructie van de zaak-Fortuyn, dan is het antwoord ´ja´. Datgene wat de commissie erover heeft bevonden, zal een plek krijgen in het eindrapport, aldus woordvoerder Wassenberg.
Volgens de commissie-Van den Haak verloopt de informatie-uitwisseling met het ministerie van BZ en de AIVD naar wens. Volgens de commissie is de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst zeer van dienst met het verzamelen van alle door de commissie gewenste documenten. In hoeverre de commissie de gewenste informatie ook daadwerkelijk mag gebruiken in haar eindrapport, blijft onduidelijk.
Het betreft namelijk ´geclassificeerde´ informatie. Dat betekent dat de onderzoekscommissie met de AIVD en het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft moeten onderhandelen over de voorwaarden waaronder zij van de documenten en/of geluidsbanden gebruik mag maken.
voorpagina artikel
achtergrond artikel
daar hoeven we nu niet ineens zo verbaasd over te doen.
Klaas De Vries, nu in de race voor het leiderschap van de PvdA, was dus op de hoogte.
En :
Makelaar Harry Mens, vriend van Pim Fortuyn: Pim wist dat hij werd afgeluisterd, hij heeft mij dat verschillende keren verteld. Peter Bokhoven, wethouder in Noordwijk, zei mij een keer: weten jullie dat je programma (Pim Fortuyn was vaste columnist in het tv-programma Business Class MK) in de gaten wordt gehouden door de BVD? Bokhoven vertelde mij dat BVD-agenten op het gemeentehuis waren geweest voor overleg met de burgemeester, als hoofd van de politie. Natuurlijk mocht de wethouder mij dat helemaal niet vertellen, maar hij was zo vriendelijk dat toch te doen. Toen ik het er met Pim over had, stond hij er niet van te kijken.
Op de avond van de zesde mei, de dag van de moord, vindt er een vreemd voorval plaats in het Palazzo di Pietro, de woning van Fortuyn aan het Rotterdamse GW Burgerplein, waarvan alleen aannemer Cor van Maaren getuige is. Van Maaren is naast butler Herman ´sleutelbewaarder´ van de woning. Butler Herman was die avond ingestort en on bereikbaar. Van Maaren wordt rond 23.45 uur gebeld door de familie met de mededeling dat de politie onderweg is met het verzoek hen binnen te laten in de woning van Fortuyn in verband met het dan gestarte onderzoek in de moordzaak. Tussen 00.15 en 00.30 uur arriveert een team van rechercheurs bij de woning en Cor van Maaren laat hen binnen. De rechercheurs beginnen meteen met het uitkammen van de woning. Van Maaren is nog in de woning aanwezig als hij via de portofoon van een van de politiemensen hoort dat een rechercheur vanuit de slaapkamer van Pim Fortuyn opgewonden aan zijn collega rapporteert: ´We hebben het!´ Zodra de rechercheurs merken dat Van Maaren getuige is van het voorval wordt het portofoonkanaal gesloten. Het incident in de slaapkamer is opmerkelijk omdat op dat moment de laptop van Pim Fortuyn, die op zijn werkkamer stond, al in beslag was genomen. Van Maaren bevestigt dat hij over het incident is gehoord door de commissie-Van den Haak.
==
Het zaakje stinkt wel.
quote:Laten we hopen dat die commissie wat duidelijkheid gaat verschaffen. Hoelang loopt dat onderzoek eigenlijk nog?
Op vrijdag 18 oktober 2002 08:40 schreef R@b het volgende:Het zaakje stinkt wel.
quote:Verifieerbare bronnen, journalist noemt de namen van wie hij gesproken heeft, kun jij nog wat van leren.
Op vrijdag 18 oktober 2002 08:49 schreef Fonkmeistah het volgende:
Goh R@B uit welke donkere gekrochten van het internet heb je deze conspiracy theorie nou weer opgeduikeld ?
En het is niet gekrochten, maar krochten. Leer spellen!!!!
quote:Als dit waar is vind ik dat een zeer kwalijke zaak wat aan Watergate doet denken; macht misbruiken om politieke tegenstanders af te luisteren.
Op vrijdag 18 oktober 2002 08:40 schreef R@b het volgende:
Behalve de minister-president (Wim Kok PvdA) hebben óók de ministers van Justitie (Korthals VVD), Binnenlandse Zaken (Klaas de Vries PvdA) en Verkeer en Waterstaat -Telecommunicatie- (Tineke Netelenbos PvdA) hun handtekening moeten geven.
Er moest nog even snel een en ander verwijderd worden.
En Kok maar schijnheilig doen.
quote:maar waarom hoorde ik je dan niet klagen toen de BVD Willem Oltmans afluisterde omdat hij lid was van de communistische partij of toen de BVD infiltreerde bij milieuactivisten en anti kernwapensdemonstranten etc..
Op vrijdag 18 oktober 2002 08:59 schreef Strolie75 het volgende:Als dit waar is vind ik dat een zeer kwalijke zaak wat aan Watergate doet denken; macht misbruiken om politieke tegenstanders af te luisteren.
nee toen vonden jullie de BVD heel stoer..
quote:Ik vind het afluisteren van extreem-rechts of extreem-links, alsmede het afluisteren van allerhande activisten, van een andere orde dan het afluisteren van een politicus die notabene ook nog eens politiek gezien een grote bedreiging vormde voor de zittende machthebbers.
Op vrijdag 18 oktober 2002 09:17 schreef Fonkmeistah het volgende:[..]
maar waarom hoorde ik je dan niet klagen toen de BVD Willem Oltmans afluisterde omdat hij lid was van de communistische partij of toen de BVD infiltreerde bij milieuactivisten en anti kernwapensdemonstranten etc..
quote:Opmerkelijk dat een wethouder weet wat er vertrouwelijk tussen burgemeester en BVD wordt besproken en dat vervolgens lekt naar de makers van het programma dat kennelijk in de gaten wordt gehouden.
Bokhoven vertelde mij dat BVD-agenten op het gemeentehuis waren geweest voor overleg met de burgemeester, als hoofd van de politie. Natuurlijk mocht de wethouder mij dat helemaal niet vertellen, maar hij was zo vriendelijk dat toch te doen.
quote:Organisaties die een bedreiging vormen voor de Nederlandse rechtsorde, zoals extreem-rechts, extreem-links en moslimfundementalisten mogen zeker afgeluisterd worden door de BVD. Fortuyn vormde allerminst een gevaar voor de rechtsorde, hij was echter wel een bedreiging voor de zittende politici. Dit zaakje stinkt een uur in de wind.
Op vrijdag 18 oktober 2002 09:17 schreef Fonkmeistah het volgende:
maar waarom hoorde ik je dan niet klagen toen de BVD Willem Oltmans afluisterde omdat hij lid was van de communistische partij of toen de BVD infiltreerde bij milieuactivisten en anti kernwapensdemonstranten etc..
quote:iemand die de woede van bijna 1 miljard mensen over nederland uitroept door ze voor achterlijk uit te maken noem jij geen bedreiging voor de rechtsorde ???
Op vrijdag 18 oktober 2002 09:40 schreef Strolie75 het volgende:
Fortuyn vormde allerminst een gevaar voor de rechtsorde,
quote:Als zoiets het geval zou zijn lijkt dat me zeer kwalijk. Ik heb het sowieso niet zo op de praktijken van de BVD/AIVD. Maar laten we dan het onderzoek van comissie van Haak afwachten voor we zoiets suggereren. Voorlopig is dus de enige aanwijzing dat Pim getipt zou zijn door een niet nader genoemd persoon.
De vraag is natuurlijk of de voormalige BVD (en informatie verkregen door de BVD) misbruikt is door de oude politici.
quote:Nee, want hij de islam een achterlijke (in de betekenis van achtergestelde) godsdienst/cultuur, iets waarmee ik het grondig eens ben. Als je zijn boek "De islamitisering van Nederland" zou lezen zou je kunnen zien dat hij die stelling prima onderbouwd.
Op vrijdag 18 oktober 2002 09:49 schreef Fonkmeistah het volgende:
iemand die de woede van bijna 1 miljard mensen over nederland uitroept door ze voor achterlijk uit te maken noem jij geen bedreiging voor de rechtsorde ???
Fortuyn wilde door politiek actief te worden het debat aangaan over zaken die hem in dit land niet aanstonden. Vechten met woorden dus. En dat allemaal binnen de regels, normen en waarden van de Nederlandse rechtsorde.
quote:Vooral dit stukje is interessant.
Op de avond van de zesde mei, de dag van de moord, vindt er een vreemd voorval plaats in het Palazzo di Pietro, de woning van Fortuyn aan het Rotterdamse GW Burgerplein, waarvan alleen aannemer Cor van Maaren getuige is....Knip...
Van Maaren bevestigt dat hij over het incident is gehoord door de commissie-Van den Haak.
quote:Wat mij opviel bij het lezen van al deze artikelen is dat de Telegraaf maar liefst 3 keer schrijft dat de BVD hem wellicht screende vanwege zijn rechts-extreem gedachtegoed. Daarmee geven ze dus zelf indirect aan dat het gerechtvaardigd is. Tevens dacht ik dat de media het er inmiddels over eens waren dat Fortuyn gen rechts-extremist was.
Op vrijdag 18 oktober 2002 09:58 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Nee, want hij de islam een achterlijke (in de betekenis van achtergestelde) godsdienst/cultuur, iets waarmee ik het grondig eens ben. Als je zijn boek "De islamitisering van Nederland" zou lezen zou je kunnen zien dat hij die stelling prima onderbouwd.
Fortuyn wilde door politiek actief te worden het debat aangaan over zaken die hem in dit land niet aanstonden. Vechten met woorden dus. En dat allemaal binnen de regels, normen en waarden van de Nederlandse rechtsorde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |