abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6345027
In de geschiedenis heb je talloze verhalen over vrijwillige incest en verslagen waarin incest een rol speelt, maar niet beladen is, net zo behandeld wordt als een normale relatie.

Een van de bekendste is het verhaal van Oedipus die onbedoeld zijn moeder trouwt. Het thema van dit verhaal is niet de incest, het speelt zelfs een ondergeschikte rol; in dit verhaal gaat het over het voorbeschikte lot wat mensen niet zouden kunnen ontvluchten.

Ook in de oude wereld (Egypte, Perzië, Griekenland, China, Rome) was het vrij normaal dat burgers en hoogstaande figuren binnen de familie trouwden. Een huwelijk tussen broer en zus was heel gewoon.

Nero was één van de laatste vorsten die daadwerkelijk met zijn moeder in het huwelijk trad, maar daarna kwamen broer-zus huwelijken, en later neef-nicht relaties nog heel veel voor. Langzamerhand werd vrijwillige incest steeds meer in de taboesfeer verdrongen. De godsdienst verbood het en er werd niet meer over gesproken. Het zegt echter niets over of het of het nog steeds voorkwam.

Het is dan ook een illusie om te geloven dat dit in onze moderne tijd niet meer voorkomt.

Elvis Presley sliep bijvoorbeeld tot in zijn pubertijd bij zijn moeder, en hoewel de meeste historici het er over eens zijn dat dit geen seksuele relatie was, is het algemeen aanvaard dat hun gezamenlijke nachten wel een sterke erotische lading voor beiden heeft gehad.

Een ander (minder) bekend feit is, dat wanneer eeneiige tweelingen homoseksueel zijn (en als één het is, is er een grote kans op twee) ze in sommige gevallen al vanaf jongs af aan een seksuele relatie met elkaar hebben. In de VS bestaan zelfs zelfhulpgroepen voor ouders van incestueuze tweelingen!

In de helft van de gevallen (53,3%) waarin het jongens betreft die volgens de criterea onder incestslachtoffers vallen, verklaren die jongens op oudere leeftijd dat zij zich niet verkracht of slachtoffer voelen. (Risen and Koss onderzoek). Uit vele andere onderzoeken is gebleken dat bij meisjes veel lager ligt. Slechts ongeveer 24% gaf op latere leeftijd aan dat het vrijwillig was en zij er geen schade van hadden ondervonden.

Voor alle duidelijkheid, ik heb het niet over seksueel misbruik, waarbij er immers altijd sprake is van machtsmisbruik. Incest in de zin van seksueel misbruik is een ernstige vorm van kindermishandeling en staat helemaal buiten wat hier wordt bedoeld.

Een vrijwillige seksuele relatie tussen broers en zusters, vaders en dochters en moeders en zoons, het komt voor.

Ik kwam hierop door een verhaal dat ik pas geleden las op Maria weet Raad. Daarin vertelde een vijfentwintigjarige man dat hij sinds zijn achttiende een seksuele relatie met zijn alleenstaande moeder had. Het antwoord daarop was mi ongemeen hard en afwijzend. Daarbij ken ik een meisje (weliswaar geadopteerd) die tijdens haar opgroeien regelmatig met haar broer naar bed ging.

Is er in onze tijd een onnodig stigma op seksuele relaties binnen de familie?

De reden van degeneratie in eventueel nageslacht is immers niet meer geldig sinds we voorbehoedsmiddelen hebben.

Wie zou zich een vrijwillige seksuele relatie met zijn of haar broer, zus of ouder kunnen voorstellen?

edit: typo

[Dit bericht is gewijzigd door FROSTBITE op 18-10-2002 06:12]

Thunder announces that the storm is coming
pi_6345031
Alleen als er slechte bedoelingen achter zitten...mi.
pi_6345051
quote:
Op vrijdag 18 oktober 2002 06:03 schreef webshepherd het volgende:
Alleen als er slechte bedoelingen achter zitten...mi.
Dus als beide het willen, en er op geen enkele manier sprake is van dwang, vind jij dat het gewoon gevonden mag worden?
  vrijdag 18 oktober 2002 @ 06:41:14 #4
23170 WebForce
Kijk mij nou!
pi_6345061
Ik vind dat het gewoon niet kan. Sexuele relatie met familie (alleen je vriendin natuurlijk )
  vrijdag 18 oktober 2002 @ 07:19:54 #6
20776 Dr_Murko
Soms snap ik het allemaal niet
pi_6345131
Het is voornamelijk een traditionele norm; immers, degeneratie WAS altijd de reden, maar die valt nu weg.
Eigenlijk vreemd dat deze traditie nog zo extreem sterk leeft (kijk naar de reacties)

Het gekke is, is dat er WEL verhalen (sprookjes) zijn van geadopteerde kinderen die wel met hun stiefbroer/zus trouwen.
(Sterker nog, er is zelfs een Jim Henson Storyteller verhaal waarin een dochter met haar vader trouwt)

Waar blijft Necoconeco?
pi_6345162
quote:
Op vrijdag 18 oktober 2002 06:41 schreef WebForce het volgende:
Ik vind dat het gewoon niet kan. Sexuele relatie met familie (alleen je vriendin natuurlijk )
Het heeft waarschijnlijk bij jou, net als bij de meesten een 'natuurlijke', afkeer. Inderdaad een no-go-area.

Vroeger dacht men dat sexuele aantrekkingskracht niet voorkwam als mensen van jongs af aan bij elkaar opgroeiden, zoals in een gezin. Dat blijkt niet waar te zijn en het zit veel ingewikkelder.

De vraag is of je het af moet keuren en zo ja, waarom dan?

Als het zo voor de hand ligt dat het verkeerd is, moet er toch wel een simpel antwoord op zijn?

vrijdag 18 oktober 2002 @ 08:06:35 #8
13250 Lod
Sapere aude!
pi_6345270
Als elke partij er vrijwillig en bewust (=volwassen genoeg) mee instemt dan zou het wel moeten kunnen.
Je moet natuurlijk wel oppassen voor inteelt dus kinderen krijgen is denk ik wel uit den boze.
GNU Terry Pratchett
pi_6345318
quote:
Op vrijdag 18 oktober 2002 08:06 schreef Lod het volgende:
Als elke partij er vrijwillig en bewust (=volwassen genoeg) mee instemt dan zou het wel moeten kunnen.
Je moet natuurlijk wel oppassen voor inteelt dus kinderen krijgen is denk ik wel uit den boze.
Zelfs de kans op gehandicapte kinderen valt nog reuze mee in percentages, veel minder groot dan je zou denken. Maar natuurlijk is dat wel de belangrijkste voorwaarde: geen kinderen maken.

Afgezien daarvan zou ik 1 2, 3 niet zo snel een bezwaar kunnen bedenken.

In de natuur komt incest volop voor, en er waren bijvoorbeeld -voor de westerse christelijke missies- zat stammen in Afrika waarin bepaalde 'vaardigheden' alvast door de oudere stam/familieleden werden doorgegeven en geleerd zodat het toekomstig huwelijk meer voldoening zou geven.

Is het wettelijk verbod op incest en huwelijken binnen een bepaalde graad van bloedverwantheid eigenlijk nog wel terecht?

pi_6345406
Frostbite: Goed topic, vergt wat moed om het zo aan te zwengelen.

Je schermt in je bericht met nogal wat getallen en vaste gegevens, zou je svp de bron kunnen plaatsen? Ben erg benieuwd waar je dat gevonden hebt en wil het graag een keer nalezen.

Back to topic: Op zich is er weinig mis met een relatie binnen de familie. Ik bedoel, je hebt niet voor het zeggen en je nichtje kan wel eens net je type zijn waar je voor valt.
Wat is er dan feitelijk op tegen? wat mij betreft, spreekwoord zegt het al: "neef en nicht vrijt allicht"

Met moeder en zoon (of vader/dochter) relatie heb ik iets meer problemen maar alleen als het om dusdanige leeftijd gaat dat het wettelijk niet mag. Je verzeilt dan al snel in pedofielie en/of misbruik.

Tot slot: in Egypte (jawel deze week egypte week op Discovery) was het erg gebruikelijk dat er binnen de familie getrouwd werd, ook om de macht in de familie te houden. Dus ik vind dat het iets van tegenwoordig is en niet perse fout is.

*** I have this condition ***
  vrijdag 18 oktober 2002 @ 09:17:48 #11
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_6345557
quote:
Op vrijdag 18 oktober 2002 07:31 schreef FROSTBITE het volgende:

[..]

Het heeft waarschijnlijk bij jou, net als bij de meesten een 'natuurlijke', afkeer. Inderdaad een no-go-area.

Vroeger dacht men dat sexuele aantrekkingskracht niet voorkwam als mensen van jongs af aan bij elkaar opgroeiden, zoals in een gezin. Dat blijkt niet waar te zijn en het zit veel ingewikkelder.

De vraag is of je het af moet keuren en zo ja, waarom dan?

Als het zo voor de hand ligt dat het verkeerd is, moet er toch wel een simpel antwoord op zijn?

Ik vraag me af of dat "natuurlijke gevoel" erin gepompt is door de kerk of dat het echt van binnenuit komt. Lijkt me op zich niet dat er genetisch iets veranderd zou kunnen zijn bij mensen dat ze dit nu wel afkeuren en in lang vervlogen tijden niet.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_6345592
quote:
Op vrijdag 18 oktober 2002 08:45 schreef Herman het volgende:
Frostbite: Goed topic, vergt wat moed om het zo aan te zwengelen.

Je schermt in je bericht met nogal wat getallen en vaste gegevens, zou je svp de bron kunnen plaatsen? Ben erg benieuwd waar je dat gevonden hebt en wil het graag een keer nalezen.

Back to topic: Op zich is er weinig mis met een relatie binnen de familie. Ik bedoel, je hebt niet voor het zeggen en je nichtje kan wel eens net je type zijn waar je voor valt.
Wat is er dan feitelijk op tegen? wat mij betreft, spreekwoord zegt het al: "neef en nicht vrijt allicht"

Met moeder en zoon (of vader/dochter) relatie heb ik iets meer problemen maar alleen als het om dusdanige leeftijd gaat dat het wettelijk niet mag. Je verzeilt dan al snel in pedofielie en/of misbruik.

Tot slot: in Egypte (jawel deze week egypte week op Discovery) was het erg gebruikelijk dat er binnen de familie getrouwd werd, ook om de macht in de familie te houden. Dus ik vind dat het iets van tegenwoordig is en niet perse fout is.

Ik heb dit op wat cijfers na uit mijn hoofd geschreven, maar zal de links en bronnen die van toepassing zijn nog wel plaatsen (even zoeken)

Wat je zegt komt wel redelijk overeen met hoe er tegenwoordig over gedacht wordt (in bepaalde kringen dan).

Een eventuele broer-zus relatie is niets mis mee. Het kan voortkomen uit een psychologische stoornis, maar met de nadruk op kan. Een aantrekkingskracht kan ook van nature voortkomen, zonder dat er sprake is van ontwikkelingsstoornissen of andere afwijkingen. "Doktertje spelen" is dan een vrij spontaan gebeuren.

Over een ouder/kind relatie zijn de meningen meer verdeeld. Mijn eigen gedachte hierover is dat het waarschijnlijk te gecompliceerde situaties oplevert en daardoor een veel te hoog risico op "emotionele schade". Desalniettemin lijkt het me niet goed het bij voorbaat af te keuren of het totaal onbespreekbaar te maken, al was het alleen maar om degenen niet in een isolement te stoppen.

Mijn interesse is aangespoord door de Griekse en andere klassieke mythologie. In bijna al die verhalen waarin incest voorkomt (en dat zijn er veel) wordt de daad op zich niet afgekeurd, maar wordt het opgevoerd als of een gevolg van heel iets anders, of gaat men in op de consequenties. In sommige verhalen (die toch de moraal uit die tijd vertegenwoordigden) keurt men het zelfs nadrukkelijk goed.
Veelal wordt de broer of zus met het initiatief en de begeerte benijdt, en wanneer het in tragiek eindigt wordt nergens een schuldige aangewezen. Eerder toont men vooral medeleven met de verliefde.

Ook Freud en volgelingen hebben hier veel over geschreven en ik zal wel even kijken of ik daar ook iets bondigs over kan vinden om te plaatsen.

[Dit bericht is gewijzigd door FROSTBITE op 18-10-2002 09:28]

pi_6345768
Voor de goede orde, ik ben serieus heel erg benieuwd naar reacties op deze vragen:

Wie zou zich wel of niet een vrijwillige seksuele relatie met zijn of haar broer, zus of ouder kunnen voorstellen?

en

Wat is het voornaamste argument, gevoel of de reden om er gewoon op voor of op tegen te zijn?

Ik weet zelf namelijk niet goed meer hoe erover te denken.

pi_6346119
Incest is altijd verkeerd omdat er een machtsverhouding kan ontstaan die volkomen onnatuurlijk is.

Iedereen vindt dat incest ongewenst is als een van beide deelnemers dit niet wil, want dan heet het verkrachting. Echter zelfs als beiden instemmen is het maar de vraag in hoeverre dat geheel vrijwillig is.

Vergelijkingen met de oude wereld zijn onzin, want toen was het niet mogelijk om veel mensen te leren kennen. En bovendien is dat geen reden om het goed te keuren.

pi_6346216
een gast die ik ken heeft zijn halfzus bevrucht, maar het is een hele normale baby geworden (tenminste, lichamelijk is er niks aan te merken)
ik heb ook een palingkist gemaakt.
pi_6346220
Ligt eraan, waar woon je, in Texas bijv is het heel normaal.
To challenge me is to respect chaos, and to respect death!
pi_6346250
zonder incest, had de bijbl geen toekomst
want begon het niet met adam en eva, en hun 2 zonen?
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
pi_6346281
Incest is fout.

De natuur maakt dat toch zelf al duidelijk. De verhoogde kans op een gehandicapt kind is al genoemd. Bovendien is laatst uit onderzoek gebleken dat familieleden van nature elkaars geur vies vinden. Dit om incest ed te voorkomen.

vrijdag 18 oktober 2002 @ 10:44:04 #19
17061 mvt
blame Canada
pi_6346407
Ik vind het eigenlijk niet kunnen. Een "mooi" voorbeeld van trouwens met je dochter/zoon is trouwens nog Woody Allen.
We were to understand there would be pie and punch?
pi_6346467
stel dat je verliefd wordt op je eigen zus en zij ook op jou.
dan zou dit als zij je buurmeisje was wel mogen. maar alleen omdat ze je eigen zus is niet. dus dan bepaald de positie van jullie bijden dat het niet mag.

ik vind dat als je het allebei graag wil en er voor 100% achterstaat gewoon moet kunnen.

pi_6346513
Zoals genoemd is de kans op een gehandicapt kind wel egelijk groter.

Maar verder vind ik de geestelijke kant van het verhaal ook belangrijk.Ten eerste begint incest vaak als kinderen nog jong zijn. Seks met kinderen vind ik altijd slecht, vanwege het verschil in begrip en macht tussen kinderen en volwassenen. En dat brengt me bij de band met je ouders, die heel anders is dan de band met alle andere mensen op de wereld. Hoe volwassen je ook wordt, er is altijd sprake van een overwicht van je ouders volgens mij. Je wilt het graag goed doen voor je ouders, je bent gewend naar ze te luisteren. Het overwicht van een ouder over een kind (al zie je dat misschien niet direct in alledaagse situaties) maakt het voor mij onmogelijk om een seksuele relatie tussen ouder en kind als een gelijkwaardige te zien. Verder zou een seksuele relatie de andere band met je familie verstoren, terwijl je altijd op je familie zou moeten kunnen rekenen. Want wat gebeurt er als de een niet meer verliefd/verlust is en de ander wel? Ruzie, vervreemding etc.

Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_6346544
quote:
Op vrijdag 18 oktober 2002 10:47 schreef PlaceR het volgende:
stel dat je verliefd wordt op je eigen zus en zij ook op jou.
dan zou dit als zij je buurmeisje was wel mogen. maar alleen omdat ze je eigen zus is niet. dus dan bepaald de positie van jullie bijden dat het niet mag.

ik vind dat als je het allebei graag wil en er voor 100% achterstaat gewoon moet kunnen.

Volgens mij is er dan iets behoorlijk misgegaan in de opvoeding. Ik heb nou nog nooit naar m'n zus gekeken en gedacht: zoho wat zie jij er lekker uit vandaag.
pi_6346603
Adam en Eva waren de eerste di aan incest deden, vandaar dat het meestal mensen uit de kerk zijn....vind ik dan
pi_6347600
Ik chat nogal vaak en tot mijn verbazing doen mensen toch wel hele gekke dingen soms als ze heel geil zijn, ook mbt incest....en waar ik me nog meer over verbaas dat ze het niet eens zo heel erg vinden\vonden, hoogstens gemengde gevoelens.

Maw....het gebeurt vaker dan je denkt, maar ik denk toch niet overdreven veel.

vrijdag 18 oktober 2002 @ 12:22:35 #25
36605 Scorpy2002
Ain't that cute :)
pi_6347885
Tja, als beiden het willen hou ik ze niet tegen. Het blijven gewoon twee mensen. Maar ja, de kans op mongooltjes enzo wordt wel erg groot.

Het lijkt mij beter om buiten de deur te zoeken.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')