FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / 10w40 mixen met 5w30
PaniniStickerwoensdag 4 juni 2014 @ 21:38
Ik zag bij toeval dat er ook een autoforum hier op Fok is en aangezien ik een vraag heb waar weinig mensen me antwoord op kunnen geven :@

Mijn wagen heeft altijd 10W40 als motorolie gehad. Nu hebben ze me er tijdens de kleine beurt 5W30 in gedaan. Op zich geen probleem, alleen is deze per liter het dubbele van prijs.
Aangezien mijn auto 1 liter olie per maand (! , ja ik weet dat dit niet normaal is...) gebruikt kost me 5W30 veel meer geld t.o.v. de 10W40 die ik eerst had.

Kan het kwaad om er nu 10W40 bij te doen?!? Met andere woorden, is dat mixen wel verstandig?

Wie helpt me uit de brand :)

Bedankt!!
Hyaenidaewoensdag 4 juni 2014 @ 21:39
Je kunt alles erin mikken; volsyntheet, halfsyntheet, mineraal.. desnoods een andere viscositeit, mocht je niet dezelfde kunnen vinden.
Fattywoensdag 4 juni 2014 @ 21:40
1 liter per maand hoeft tevens geen probleem te zijn, bij sommige Alfa's word een gebruik van 1 liter op de 1000 kilomter normaal gevonden.
SwiffMeisterwoensdag 4 juni 2014 @ 21:40
Wat voor motor en welk jaar?
Anders eens bij de action gaan shoppen voor olie.
PaniniStickerwoensdag 4 juni 2014 @ 21:41
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:39 schreef Hyaenidae het volgende:
Je kunt alles erin mikken; volsyntheet, halfsyntheet, mineraal.. desnoods een andere viscositeit, mocht je niet dezelfde kunnen vinden.
Erin mikken zal geen probleem zijn. De vraag is alleen of mijn motor het na een aantal KM nog doet ;)
PaniniStickerwoensdag 4 juni 2014 @ 21:41
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:40 schreef SwiffMeister het volgende:
Wat voor motor en welk jaar?
Anders eens bij de action gaan shoppen voor olie.
1400 uit 2006.
Bij de Action blijf ik het liefst zo ver mogelijk weg.
SwiffMeisterwoensdag 4 juni 2014 @ 21:42
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:41 schreef PaniniSticker het volgende:

[..]

1400 uit 2006.
Laat maar....
Chuck-N0rr1swoensdag 4 juni 2014 @ 21:42
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:41 schreef PaniniSticker het volgende:

[..]

1400 uit 2006.

Leuk, nu zijn er nog 1000 mogelijkheden over...
PaniniStickerwoensdag 4 juni 2014 @ 21:43
quote:
13s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:42 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Leuk, nu zijn er nog 1000 mogelijkheden over...
ja wat heb je nodig. Chassisnummer ?

Is een Ibiza uit 2006.
longinuswoensdag 4 juni 2014 @ 21:46
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:41 schreef PaniniSticker het volgende:

[..]

1400 uit 2006.
Bij de Action blijf ik het liefst zo ver mogelijk weg.
Ik zou toch maar eens gaan kijken, ze hebben gewoon Shell Helix in de schappen staan.
maar als je liever meer betaald mag dat gerust van mij hoor.
Zit zelfs in de originele flessen _O-
PaniniStickerwoensdag 4 juni 2014 @ 21:48
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:46 schreef longinus het volgende:

[..]

Ik zou toch maar eens gaan kijken, ze hebben gewoon Shell Helix in de schappen staan.
maar als je liever meer betaald mag dat gerust van mij hoor.
Zit zelfs in de originele flessen _O-
De zonnebrand van de Garnier ook :)
jankaas020woensdag 4 juni 2014 @ 21:51
10w40 blijft 10w40, al haal je het in een gouden jerrycan bij de Arabier zelf..
Hyaenidaewoensdag 4 juni 2014 @ 21:52
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:46 schreef longinus het volgende:

[..]

Ik zou toch maar eens gaan kijken, ze hebben gewoon Shell Helix in de schappen staan.
maar als je liever meer betaald mag dat gerust van mij hoor.
Zit zelfs in de originele flessen _O-
Waarschijnlijk wel kannen van 5 jaar of ouder. :')
longinuswoensdag 4 juni 2014 @ 21:53
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:52 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel kannen van 5 jaar of ouder. :')
Ga eens kijken, zijn gewoon restpartijen.
Ik heb er geen overjarig spul kunnen vinden maar ik koop ook niet alles daar.
Hyaenidaewoensdag 4 juni 2014 @ 21:55
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:53 schreef longinus het volgende:

[..]

Ga eens kijken, zijn gewoon restpartijen.
Ik heb er geen overjarig spul kunnen vinden maar ik koop ook niet alles daar.
Voor geen goud ga ik die winkel in, je zal maar een bekende tegenkomen.
Dan nog liever een paar knaken extra betalen elders.
SwiffMeisterwoensdag 4 juni 2014 @ 22:00
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:52 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel kannen van 5 jaar of ouder. :')
Maakt niks uit. Zolang de kan goed afgesloten is kun je motorolie bijna onbeperkt bewaren.
Deetchwoensdag 4 juni 2014 @ 22:08
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:55 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Voor geen goud ga ik die winkel in, je zal maar een bekende tegenkomen.
Dan nog liever een paar knaken extra betalen elders.
:')
PaniniStickerwoensdag 4 juni 2014 @ 22:18
Maar het kan dus geen schade berokkenen aan mijn motor?
Snowballedwoensdag 4 juni 2014 @ 22:21
Mengen van olie gaat altijd ten koste van kwaliteit
eXplorer1woensdag 4 juni 2014 @ 22:44
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:41 schreef PaniniSticker het volgende:

[..]

1400 uit 2006.
Bij de Action blijf ik het liefst zo ver mogelijk weg.
Bullshit, action olie voldoet aan de hedendaagse API specificaties, het tipt niet aan de dure specialistische olie maar als je een N/A hebt met bescheiden vermogen kan je ook slaolie erin tiefen ( bij wijze van spreken).
Hyperdudewoensdag 4 juni 2014 @ 22:46
Als je motor 1 op 1000 loopt, maakt het weinig meer uit welke olie je er in kiepert. :)
Catch22-woensdag 4 juni 2014 @ 22:46
Als je een liter olie per maand moet bijvullen is gemixte olie wel je laatste zorg
DarkerThanBlackwoensdag 4 juni 2014 @ 23:14
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 22:18 schreef PaniniSticker het volgende:
Maar het kan dus geen schade berokkenen aan mijn motor?
Hangt af wat je onder schade versta. Er wordt zelfs afgeraden om verschillende merken te gebruiken, laat staan verschillende viscositeit. Het is zeker slecht voor de motor, maar de kans is vrij klein dat je ooit schade of hinder ondervindt. Het is nog steeds velen malen beter dan met te weinig motorolie rond rijden. Als je het echt niet vertrouw kan je nog altijd voor 4 tientjes 10w40 er weer in krijgen. Overigens heb ik mijn twijfels of dit wel de juiste is. Ik meende dat de ibiza die je hebt enkel 5w30 en 5w40 accepteert.
klawiewoensdag 4 juni 2014 @ 23:19
Waarom krijgt die auto nog een beurt 1liter per maand vervest het zichzelf


He moet na je auto laten kijk wat je er nou ingooit maakt niks uit de auto is toch al gaar
Chuck-N0rr1swoensdag 4 juni 2014 @ 23:22
Hij tikt en ratelt ook?
PaniniStickerdonderdag 5 juni 2014 @ 09:26
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 23:22 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Hij tikt en ratelt ook?
Ja..... al tijden. Maar ben nou bij twee garages geweest en die zeggen dat er niks ad hand is.
Grappig dat je het zegt trouwens.... want bij de garages moest ik dit zelf doorgeven... hun hoorden dat niet.
PaniniStickerdonderdag 5 juni 2014 @ 09:27
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 23:19 schreef klawie het volgende:
He moet na je auto laten kijk wat je er nou ingooit maakt niks uit de auto is toch al gaar
:').

Op die liter olie in de maand loopt die bak als een zonnetje.

Even afkloppen :)
Catch22-donderdag 5 juni 2014 @ 09:30
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juni 2014 09:27 schreef PaniniSticker het volgende:

[..]

:').

Op die liter olie in de maand loopt die bak als een zonnetje.

Even afkloppen :)
Waarom fix je dat niet? Er komt een moment dat je olie weg is, je niets bij je hebt en dat ding droog loopt.
PaniniStickerdonderdag 5 juni 2014 @ 09:33
quote:
11s.gif Op donderdag 5 juni 2014 09:30 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Waarom fix je dat niet? Er komt een moment dat je olie weg is, je niets bij je hebt en dat ding droog loopt.
Hoe fix ik dat?! Dat ding heeft jaren bij een Seat dealer onderhoud gehad en die zeiden dat het 'olie probleem' geen kwaad kon en kwam doordat hij slecht ingereden was door vorige eigenaar.
Dat trek ik in twijfel, volgens mij is dat bij de huidige auto's niet meer zo'n issue, maar goed.
Ook de garage waar ik de wagen nu in onderhoud heb heeft me nog geen opties aangeboden wat ik eraan kon doen.

Tikken en ratelen is dus te verhelpen zeg jij?
PaniniStickerdonderdag 5 juni 2014 @ 09:33
ps. er is geen lekkage ofzo...
Chuck-N0rr1sdonderdag 5 juni 2014 @ 09:38
quote:
11s.gif Op donderdag 5 juni 2014 09:26 schreef PaniniSticker het volgende:

[..]

Ja..... al tijden. Maar ben nou bij twee garages geweest en die zeggen dat er niks ad hand is.
Grappig dat je het zegt trouwens.... want bij de garages moest ik dit zelf doorgeven... hun hoorden dat niet.
Dan heb je kantelende zuigers. Bekend fenomeen bij de 1400. Dat betekend dat er een nieuwe onderblok in moet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Chuck-N0rr1s op 05-06-2014 10:02:48 ]
PaniniStickerdonderdag 5 juni 2014 @ 09:43
Ok. Wat kost zoiets, schatting?
Kan dat normaal gesproken kwaad?
Chuck-N0rr1sdonderdag 5 juni 2014 @ 10:03
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 09:43 schreef PaniniSticker het volgende:
Ok. Wat kost zoiets, schatting?
Kan dat normaal gesproken kwaad?
Rond de 3000 a 4000
Barcaconiadonderdag 5 juni 2014 @ 10:11
10W40 mengen geen probleem met de 5W30, al zullen alle goede eigenschappen van de (dure) 5W30 snel verloren gaan.

Tegenwoordig vragen haast alle nieuwe auto's een low-SAPS 5W30 welke inderdaad een flinke pak duurder is dan de "ouderwetse" half-synthetische 10W40 die voorheen veel gebruikt werd.

In jouw auto mag het beide maar aangezien een 10W40 gewoon volgens voorschrift is (Let op de VW 501.00/505.00 goedkeuring, niet beschikbaar op Action olie enzo) zou ik die er in gooien, is immers goedkoper en werkt prima. Zeker bij een verbruik van 1:1000km oid

Gewoon mengen dus, maar dan weet je van het begin af aan zeker dat de meerprijs van de 5W30 (longlife) weggegooid geld is geweest.
PaniniStickerdonderdag 5 juni 2014 @ 10:14
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:03 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Rond de 3000 a 4000
Dat is wat veel voor een auto met dezelfde dagwaarde :-)
PaniniStickerdonderdag 5 juni 2014 @ 10:15
quote:
3s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:11 schreef Barcaconia het volgende:
10W40 mengen geen probleem met de 5W30, al zullen alle goede eigenschappen van de (dure) 5W30 snel verloren gaan.

Tegenwoordig vragen haast alle nieuwe auto's een low-SAPS 5W30 welke inderdaad een flinke pak duurder is dan de "ouderwetse" half-synthetische 10W40 die voorheen veel gebruikt werd.

In jouw auto mag het beide maar aangezien een 10W40 gewoon volgens voorschrift is (Let op de VW 501.00/505.00 goedkeuring, niet beschikbaar op Action olie enzo) zou ik die er in gooien, is immers goedkoper en werkt prima. Zeker bij een verbruik van 1:1000km oid

Gewoon mengen dus, maar dan weet je van het begin af aan zeker dat de meerprijs van de 5W30 (longlife) weggegooid geld is geweest.
Thanks.
Zag inderdaad dat ze tegenwoordig op de olie een VW keuringhebben gezet. Dat was eerder niet. Wat houdt dit precies in?
Barcaconiadonderdag 5 juni 2014 @ 10:17
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2014 23:14 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Hangt af wat je onder schade versta. Er wordt zelfs afgeraden om verschillende merken te gebruiken, laat staan verschillende viscositeit. Het is zeker slecht voor de motor, maar de kans is vrij klein dat je ooit schade of hinder ondervindt. Het is nog steeds velen malen beter dan met te weinig motorolie rond rijden. Als je het echt niet vertrouw kan je nog altijd voor 4 tientjes 10w40 er weer in krijgen. Overigens heb ik mijn twijfels of dit wel de juiste is. Ik meende dat de ibiza die je hebt enkel 5w30 en 5w40 accepteert.
Het gaat er om dat de basisolie van dezelfde samenstelling is. 99% van alle motoroliën voor personenwagens, zeker degenen die op de hoek van de straat beschikbaar zijn, bestaan uit dezelfde (types) basiscomponenten met slechts een ander additivepakket.
Door het mengen wordt de werking van de additieven beïnvloed en zal misschien de levensduur daarvan iets verkort worden.
De Ibiza mag alles van 15W40 tot 5W30 hebben, zolang de VW501 goedkeur of hoger er op zit. Op tijd verversen blijft het belangrijkst van het verhaal.
Barcaconiadonderdag 5 juni 2014 @ 10:27
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:15 schreef PaniniSticker het volgende:

[..]

Thanks.
Zag inderdaad dat ze tegenwoordig op de olie een VW keuringhebben gezet. Dat was eerder niet. Wat houdt dit precies in?
De VW keuring wil zeggen dat Volkswagen de olie getest heeft en in orde bevonden heeft voor hun auto's. Mocht je ooit iets hebben wat met garantie te maken heeft, bijvoorbeeld een nieuwe motoronderdeel wat niet goed werkt, zal VW vrij snel de garantie afwijzen als ze het kunnen op die manier.

Mocht je hier het risico niet in zien (op oude auto's waar met niet-originele onderdelen gewerkt wordt bijv.) maakt het minder uit, zolang je een olie er in gooit die qua samenstelling overeenkomt met de goedgekeurde oliesoorten ("Meets the requirements of:", veel gezien op goedkope oliesoorten).
PaniniStickerdonderdag 5 juni 2014 @ 10:48
Heel erg bedankt :)

Morgen maar eens een litertje 10W40 halen ^O^
Tomatenboerdonderdag 5 juni 2014 @ 12:32
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2014 09:38 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Dan heb je kantelende zuigers. Bekend fenomeen bij de 1400. Dat betekend dat er een nieuwe onderblok in moet.
Ook nog 'ns? :D

Kom steeds meer bekende kwaaltjes tegen bij de zogenaamde degelijke Volkswagen-producten. Die 1400 is toch ook de motor met de beruchte bevriezende carterventilatie?

Kwaliteit hoor, die Volkswagen-techniek. :')
Chuck-N0rr1sdonderdag 5 juni 2014 @ 12:40
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:32 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ook nog 'ns? :D

Kom steeds meer bekende kwaaltjes tegen bij de zogenaamde degelijke Volkswagen-producten. Die 1400 is toch ook de motor met de beruchte bevriezende carterventilatie?

Kwaliteit hoor, die Volkswagen-techniek. :')
Die 1400 ja. De laatste generatie heeft dat probleem niet meer
aardappel18donderdag 5 juni 2014 @ 15:05
quote:
11s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:43 schreef PaniniSticker het volgende:

[..]

ja wat heb je nodig. Chassisnummer ?

Is een Ibiza uit 2006.
Het is vaak nuttig voor de mensen die jij om hulp vraagt om te weten of het om een 3 cilinder suzuki alto gaat of een 8 cilinder 7liter diesel motor.
klawiedonderdag 5 juni 2014 @ 18:09
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juni 2014 09:27 schreef PaniniSticker het volgende:

[..]

:').

Op die liter olie in de maand loopt die bak als een zonnetje.

Even afkloppen :)
Tis gewoon uitstellen van onderhoud dit

Ik heb veel auto's gereden die gaar waren maar hiermee zou ik het niet eens priberen
r8v2donderdag 5 juni 2014 @ 18:13
Action olie? Nee. Lidl olie? Prima.
Chuck-N0rr1sdonderdag 5 juni 2014 @ 19:29
quote:
11s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:38 schreef PaniniSticker het volgende:

Aangezien mijn auto 1 liter olie per maand

Geen idee als dat abnormaal is, olieverbruik wordt gemeten in liters per 1000 kilometer. De stelregel is 1 liter per duizend kilometer.
Dus afvullen tot max, km stand noteren, 1000km rijden of tot het niveau is gezakt tot het minimum. Afvullen tot max, en dan weet je wat je auto verbruikt
longinusvrijdag 6 juni 2014 @ 10:05
half litertje op de 20000 km hier :P
fathankvrijdag 6 juni 2014 @ 10:20
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:17 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Het gaat er om dat de basisolie van dezelfde samenstelling is. 99% van alle motoroliën voor personenwagens, zeker degenen die op de hoek van de straat beschikbaar zijn, bestaan uit dezelfde (types) basiscomponenten met slechts een ander additivepakket.
Door het mengen wordt de werking van de additieven beïnvloed en zal misschien de levensduur daarvan iets verkort worden.
De Ibiza mag alles van 15W40 tot 5W30 hebben, zolang de VW501 goedkeur of hoger er op zit. Op tijd verversen blijft het belangrijkst van het verhaal.
1liter op 1000 kilometer zuipt dat ding. Dan heb je na 10000 km de boel wel schoon :') oliefiltertje vervangen 1x per jaar klaar is kees
fathankvrijdag 6 juni 2014 @ 10:24
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 19:29 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Geen idee als dat abnormaal is, olieverbruik wordt gemeten in liters per 1000 kilometer. De stelregel is 1 liter per duizend kilometer.
Dus afvullen tot max, km stand noteren, 1000km rijden of tot het niveau is gezakt tot het minimum. Afvullen tot max, en dan weet je wat je auto verbruikt
1litrr olieverbruik bij 1000 km normaal? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Met een afgetrapte focus diesel tot 320k niet en bij m'n huidige auto ook niet. Mn fiat Punto van 20 jaar oud haalde dat net maar dat kreng zweette aan alle kanten :')
blupvrijdag 6 juni 2014 @ 11:33
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 10:24 schreef fathank het volgende:

[..]

1litrr olieverbruik bij 1000 km normaal? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Met een afgetrapte focus diesel tot 320k niet en bij m'n huidige auto ook niet. Mn fiat Punto van 20 jaar oud haalde dat net maar dat kreng zweette aan alle kanten :')
Is bij ieder blok anders. Onze cooper-s lust ook aardig wat. Ook iets van 1 op 1000. Wel op 0w30.
Barcaconiavrijdag 6 juni 2014 @ 12:32
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 11:33 schreef blup het volgende:

[..]

Is bij ieder blok anders. Onze cooper-s lust ook aardig wat. Ook iets van 1 op 1000. Wel op 0w30.
Als je met een cooper kilometers maakt kunt je beter een 5W30 smeren (BMW LL-04 goedkeur). Voor stadsverkeer idd 0W30 doen.
Chuck-N0rr1svrijdag 6 juni 2014 @ 12:34
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 10:24 schreef fathank het volgende:

[..]

1litrr olieverbruik bij 1000 km normaal? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Met een afgetrapte focus diesel tot 320k niet en bij m'n huidige auto ook niet. Mn fiat Punto van 20 jaar oud haalde dat net maar dat kreng zweette aan alle kanten :')
1 liter per duizend km is nog acceptabel. Is het verbruik hoger dan zak er een motorrevisie uitgevoerd moeten worden
blupvrijdag 6 juni 2014 @ 19:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 12:32 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Als je met een cooper kilometers maakt kunt je beter een 5W30 smeren (BMW LL-04 goedkeur). Voor stadsverkeer idd 0W30 doen.
Precies daarom 0W30, sochtends word er altijd file mee gereden :')
Ferzaterdag 7 juni 2014 @ 00:00
5W30 is dunner tijdens de werktemperaturen van de motor, dan 10W40. De dunnere olie zal dan nog sneller verbruikt worden. Gewoon aanvullen met 10W40, dan zal binnen de kortste keren de 5W30 vanzelf het blok uit gaan.