Bedoel je hiermee weerstand in de betekenis van JEZELF beschermen voor de ander/omgeving (vanuit eerdere eventueel nare ervaringen in je leven) ?quote:Op woensdag 4 juni 2014 10:50 schreef cjan het volgende:
Waarom weerstand niet los kunnen laten? Mensen maken dingen mee en hebben drm door ervaring meer weerstand opgebouwd, of zelfbescherming -hoe je t noemen wil- dan degene die zichzelf nog tegen moeten komen terzijnertijd.
Ik deel je mening.quote:Op woensdag 4 juni 2014 10:50 schreef cjan het volgende:
Ik denk dat veel ruzies vooral komen door onbegrip voor elkaar en t onvermogen jezelf precies uit te drukken zoals je bent.
Ik deel je mening.quote:Op woensdag 4 juni 2014 11:01 schreef Labotte het volgende:
weerstand onstaat omdat men zich op dat moment kwetsbaar zijn, maar dit niet willen laten zien/merken aan de ander en dus gaat men in de weerstand. Interessanter is het dus imo om niet te kijken naar weerstand, maar waar komt de kwetsbaarheid vandaan en is het terecht (of: doe je jezelf recht door) deze kwetsbaarheid niet bespreekbaar te maken.
Dat heb ik zelf op het Scholierenforum goed gemerkt.quote:Op woensdag 4 juni 2014 11:51 schreef Tamabralski het volgende:
Ik denk dat OP het zelf al aangeeft. Puur geval van Ego of Super-ego. Iedereen wilt zichzelf laten gelden en iedereen heeft ook een eigen mening. Vanuit deze egoistische streven handelt iedereen. En er bestaan individuen (veel op internet te vinden) die hierin excelleren. Lees: gevallen van extreme super-egos die zichzelf willen laten gelden door anderen te bashen en dit zien als een sport. Deze individuen bieden graag veel weerstand.
Heb inmiddels het artikeltje afweermechanisme op wikipedia even doorgenomen. Ik begrijp de discussie echter niet zo goed?quote:Op woensdag 4 juni 2014 11:54 schreef Fes1-2 het volgende:
Ben ik nou zo simpel of denken er met mij meer mensen dat het woordje 'weerstand' geen verdere uitleg behoeft?
Wat bedoel je hiermee ? Zou je graag een betere definitie van het woordje "weerstand" krijgen ? In het openingstopic heb ik een eigen definitie gegeven. Deze mag gerust door anderen geherformuleerd worden. Heb ik geen enkel probleem mee.quote:Op woensdag 4 juni 2014 11:54 schreef Fes1-2 het volgende:
Ben ik nou zo simpel of denken er met mij meer mensen dat het woordje 'weerstand' geen verdere uitleg behoeft?
Definitie van weerstand? Betekent volgens mij verzet, blokkade, tegenstrijd, hinder? Ik heb wel een beetje het gevoel dat ik begrijp waar je heen wil maar zou het kunnen dat je het verkeert uit legt? Ik denk dat weerstand altijd hetzelfde is (verzet, tegenstrijd, hinder) maar hoe je er mee omgaat nog wel is kan verschillen. Is dat niet wat je bedoelt? Een discussie over het woordje weerstand is m.i. nogal nutteloos....quote:Op woensdag 4 juni 2014 12:10 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Wat bedoel je hiermee ? Zou je graag een betere definitie van het woordje "weerstand" krijgen ? In het openingstopic heb ik een eigen definitie gegeven. Deze mag gerust door anderen geherformuleerd worden. Heb ik geen enkel probleem mee.
Wat roept het (Nederlandse) woordje "weerstand" spontaan bij jou op ?
Bv (stom voorbeeldje): Je komt thuis, het eten staat klaar, je krijgt spruitjes voorgeschoteld. Maar dat lust je niet. Je voelt een weerstand (gevoel) opkomen in je maag. Aah, nee, dat wil ik niet eten. Er volgt een duidelijke: NEE. Dit is maar een stom voorbeeld. Van "weerstand" te voelen tegen iets.
Ander voorbeeld: Je zit in een groep en je wilt een vraag stellen. Waarop iemand zegt. Nee, jij moet geen vraag stellen. Daar ben je nog te jong voor. Vragen stellen is voor oudere mensen. Dan bots je op een "weerstand" van een ander. Waarom mag ik geen vraag stellen ? Waarom zou dat enkel voor oudere mensen zijn ? Is dat niet wat onzinnig ? Onzin ? Dat antwoord (waarom ik het niet mag doen). Begrijp je het hiermee iets beter ?
Dit zijn maar twee voorbeeldjes (die spontaan in me opkomen).
Maar weerstand is heel divers (veel uitgebreider dan dat).
Toch voor mezelf...
Projectie is een soort van "spiegel".quote:Projectie: Het trachten eigenschappen of emoties van zichzelf te ontkennen, verbergen of verdringen door deze toe te schrijven aan iets of iemand anders. Bijvoorbeeld tegen je partner, aan wie je na een paar jaar een hekel begint te krijgen maar dat gevoel niet tot je bewustzijn kunt toelaten, zeggen: "Jij hebt de pest aan mij he?".
Ik dacht aan de wet van Ohmquote:Op woensdag 4 juni 2014 11:54 schreef Fes1-2 het volgende:
Licht gerust toe. Ik ken die wet zelf niet. Ik kan maar bijlerenquote:
Laat ik hier even stop roepen. Dit klopt niet en ik vraag me af waarom je zo denkt. Een afweermechanisme is gewoon een afweermechanisme. Op wat voor manier is dit een vorm dan wel uiting van weerstand? Projectie is geen bekend "weerstand" mechanisme, het is een afweermechanisme.quote:Op woensdag 4 juni 2014 13:05 schreef JustTalkLove het volgende:
Die afweermechanismen die op wikipedia beschreven staan, zijn voor mij ook vormen (uitingen) van "weerstand". Een bekend "weerstand" mechanisme, dat vrij veel voorkomt, is PROJECTIE.
Als je het zo bekijkt moet je wel opletten dat elke stof een natuurlijke weerstand heeft en dat is een constantequote:Op woensdag 4 juni 2014 13:27 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Licht gerust toe. Ik ken die wet zelf niet. Ik kan maar bijleren![]()
Ik heb het eventjes opgezocht op wikipedia
Ok, dit is natuurkunde. Daar ken ik zelf niet zoveel van.
Maar in de natuur gelden de wetten van weerstand evenzeer. Een mooi voorbeeld is bv het water dat druppelsgewijs tegen een rots (steen) blijft aanbotsen. Die rots biedt WEERSTAND. Die rots gaat niet kapot. Maar mettertijd (hoe zacht ook) laat de kracht van dat water zich wel gelden. De rots wordt gladder. Verliest daarin een stuk van zijn eigenheid (ego)
"Weerstand" houdt zaken samen. Net zoals op atomair niveau moleculen op de één of andere manier (via een nulpunt energieveld of wat het ook wezen mag) een geheel blijven vormen.
Nee hoor. Kijk maar naar het fenomeen Supergeleiding: http://nl.wikipedia.org/wiki/Supergeleidingquote:Op woensdag 4 juni 2014 13:35 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Als je het zo bekijkt moet je wel opletten dat elke stof een natuurlijke weerstand heeft en dat is een constantedie veranderd dus nooit.
En zelfs als supergeleiding hier niet bij opgenomen was, dan nog veranderen de geleidende eigenschappen van zout(Aq) en metalen bij verschillende temperaturen.quote:Op woensdag 4 juni 2014 13:36 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Nee hoor. Kijk maar naar het fenomeen Supergeleiding: http://nl.wikipedia.org/wiki/Supergeleiding
Je quote hier overigens de definitie van projectie meer geeft vervolgens een verkeerd voorbeeld....quote:Op woensdag 4 juni 2014 13:05 schreef JustTalkLove het volgende:
Ik quote hier even de definitie:
[..]
Projectie is een soort van "spiegel".
Bijvoorbeeld: je beschuldigt iemand dat hij er heel onnozel gekleed bij loopt.
Klopt (taalkundig foutief verwoord van mij).quote:Op woensdag 4 juni 2014 13:30 schreef Fes1-2 het volgende:Projectie is geen bekend "weerstand" mechanisme, het is een afweermechanisme.
Interessante vraag van je.quote:Op woensdag 4 juni 2014 13:30 schreef Fes1-2 het volgende:Een afweermechanisme is gewoon een afweermechanisme. Op wat voor manier is dit een vorm dan wel uiting van weerstand?
In welke zin, is het gegeven voorbeeld, verkeerd voor je ?quote:Op woensdag 4 juni 2014 13:39 schreef Fes1-2 het volgende:Je quote hier overigens de definitie van projectie maar geeft vervolgens een verkeerd voorbeeld....
Ik zal een goed voorbeeld geven van projectie zoals het is uitgelegd in de definitie.quote:Op woensdag 4 juni 2014 13:45 schreef JustTalkLove het volgende:
In welke zin, is het gegeven voorbeeld, verkeerd voor je ?
Verduidelijk gerust.
Ja, van sommige zaken weetje al zo zeker hoe t gaat lopen dat je er zeer cynisch en wantrouwend van wordt. Maar dan blijkt soms ook weer dat je je gigantisch kan vergissen in mensen. Dat mensen totaal anders zijn dan de vooroordelen die je had.quote:Op woensdag 4 juni 2014 11:12 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Bedoel je hiermee weerstand in de betekenis van JEZELF beschermen voor de ander/omgeving (vanuit eerdere eventueel nare ervaringen in je leven) ?
En daardoor (en daarbinnen) geen TOENADERING kunnen/willen toelaten met die ander. Tot je die weerstand (je harnas) laat vallen. Daarin ontdooit.
Herformuleer ik je zo correct ?
quote:
Aan de hand van mijn voorbeeld. Is dan het gevoel dat ik het vervelend vind dat ik er als een slons bij loop, dat wat jij weerstand noemt?quote:Op woensdag 4 juni 2014 13:51 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Ik zal een goed voorbeeld geven van projectie zoals het is uitgelegd in de definitie.
Stel: ik loop er bij als een slons maar vind dat eigenlijk vervelend. Vervolgens zeg ik dan tegen m'n maat dat hij er onnozel gekleed bij loopt. Door dat te zeggen heb ik er minder moeite mee dat ik er zelf als een slons bij loop.
Het is op zich wel interessant om hier over na te denken vind ikquote:Op woensdag 4 juni 2014 11:54 schreef Fes1-2 het volgende:
Ja, ergens wel.quote:Op woensdag 4 juni 2014 14:03 schreef Fes1-2 het volgende:Aan de hand van mijn voorbeeld. Is dan het gevoel dat ik het vervelend vind dat ik er als een slons bij loop, dat wat jij weerstand noemt?
Allright. Ik geloof dat ik het snap nu.quote:
OP = openingspost of Originele poster.quote:Op woensdag 4 juni 2014 12:01 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Dat heb ik zelf op het Scholierenforum goed gemerkt.
Bedankt voor deze bijdrage.
Wat doe je eraan, aan zulke (super) ego's ?
Wanneer die je proberen te beschadigen (men je niet met rust kan laten).
Men de ander daarin niet VRIJ kan laten.
Ik heb het zelf (vaak) heel moeilijk met mensen die andere mensen niet VRIJ KUNNEN LATEN. Die ze ONVRIJ willen maken (of zo houden). Dat is iets waar ik het vaak moeilijk mee heb (of krijgen kan). De vraag (aan mezelf om daarin te stellen is dan): Hoe kan ik daar het best mee om gaan. Met zulke (super) ego's. Met dergelijke individuen die mij (en/of anderen) daarin ONRECHTMATIG van hun vrijheid wensen te beroven. Onrechtmatig is daarbij een gevoel.
P.S. Wat bedoel je met OP ? (openingstopic) ?
Correct. Je mag gerust Freuds definitie van weerstand aanhalen, als jij dat wilt. Ik heb er zelf alleen niet zoveel zin in. Terloops (of onbewustquote:Op woensdag 4 juni 2014 16:45 schreef P8 het volgende:Je wilt Freuds definitie van weerstand achterwege laten, maar haalt wel constant het ego en het superego erbij. Just saying.
Het hoeft niet echt een debat voor me te zijn. Als je vanuit jouw ervaring (vanuit jouw leven) iets over weerstand hier wilt plaatsen. Dit met ons delen. Zou ik dat ook al heel fijn vinden. Over iemand zijn ervaring, hoeft er niet gedebatteerd te worden. Je luistert er naar. Neemt ze op. Stelt eventueel wat bijkomende vragen. That's it.quote:Op woensdag 4 juni 2014 16:45 schreef P8 het volgende:En wat is precies het debat dat je wilt voeren? Wat is de stelling?
Ik deel je mening. Bedankt voor je constructief steuntje en bijdrage hier.quote:Op woensdag 4 juni 2014 17:09 schreef Tamabralski het volgende:Op internet lees je vaak de leus 'don't feed the trolls'. Om de zielige (super-)ego te laten gelden heeft een trol materiaal nodig (lees personen) die hij/zij kan aanvallen.Fok! zit hier vol mee. En al helemaal dat autistische scholieren.com. Fok!, staat ook wel bekend als 'fokked op kids' ??. Het beste lijkt mij om zulke fora en plekken gewoon te vermijden.
Dank je voor je woorden. Die doen deugd. Het voelt alsof ik hier een tweede thuis gevonden heb. Hoewel, die trolls vind je overal. Die zijn hier ook aanwezig. Maar met de nodige net-etiquette houden die zich wel een beetje beter gedeisd.quote:Op woensdag 4 juni 2014 17:09 schreef Tamabralski het volgende:Bij de weg, je wint het niet zo 1,2,3 van trollen in een gesprek. Zodra jij als individu anders bent of gedraagt hebben zij de 'highground'. Mocht je nooit het respect krijgen die jij denkt die je verdient. Wat maakt dit uit. Lik je wonden en blijf er weg. Het is een slag mens wat graag vanachter den toetsenbord anderen pest. Internet is hier uitstekend geschikt voor. Als je hen in t echt confronteert hebben zij vast allerlei smoezen, zo bang. Ligt verder niet aan jou
Dat is waar. Sommige mensen zijn lief, andere mensen zijn naar. Sommige mensen zijn begripvol, andere mensen zitten vol onbegrip. Tja, wat doe je daaraan ?quote:Op woensdag 4 juni 2014 17:09 schreef Tamabralski het volgende:Het is geen kwestie van weerstand bedoel ik. Je hebt gewoon te maken met nare mensen die bestaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |