Ik heb indertijd in hetzelfde schuitje gezeten, uiteindelijk met een 9 voor natuurkunde op m'n VWO centraal schriftelijk geslaagd, en met een 6 voor wiskunde. Toch de stap naar de universiteit niet durven maken, en het heeft wat kruim gekost om dat recht te zetten, mbv een PhD.
Terugkijkend had ik indertijd veel meer moeten oefenen met wiskunde.
Zelf was ik niet zo'n oefenaar, omdat ik dacht dat ik niet slim genoeg was om de wiskunde te snappen. Maar het heeft helemaal niets met snappen te maken, maar meer met oefenen, met zelfvertrouwen en met een beetje nauwkeurig werken.
Hier zijn wat praktische tips:
Bij wiskunde bouw je op kennis die je in het verleden hebt opgedaan. Als je nu niet uit je hoofd weet hoeveel sin(0) en cos(pi) zijn, dan heb je een probleem. Ga terug naar het eerste jaar, en zorg er voor dat je die stof tot in de puntjes beheerst. Stel je zelf op de proef, en ben er zeker van dat je de stof volledig onder de knie hebt. Niet de kantjes er van af lopen, maar maak de sommetjes en oefen net zo lang totdat je geen enkele twijfel meer hebt en iedere som zonder problemen op kunt lossen. Als je een bepaald deel van de stof niet begrijpt, vraag dan aan je leraar of aan een klasgenoot om het onderwerp nog eens uit te leggen. Niet zeggen dat je het begrijpt als je het niet begrijpt, blijf doorvragen totdat je het echt snapt. Pas als je het hele leerjaar onder controle hebt, ga je door naar het tweede jaar etc.
In ons schoolsysteem laten we studenten doorgaan met een zesje. Voor veel vakken is dat prima, omdat je ook als je maar een deel van het materiaal snapt wel verder kunt. Maar bij wiskunde werkt dat niet zo.
Het allerbelangrijkste is dat je genoeg zelfvertrouwen hebt om sommen zelfstandig op te lossen. Als je weet dat je een som op kunt lossen, dan doe je dat. Als je je afvraagt of je een probleem aankunt, begin je al met een achterstand. Het gevolg is haastwerk, slordigheidsfouten, etc. Scholen zouden er goed aan doen om het wiskundeonderwijs anders op te zetten. Het helpt ook al niet dat ze voor dat vak vaak contactgestoorde dropouts inzetten, althans dat was bij ons het probleem.
Geheel offtopic, maar toch een stokpaardje: onderwijs zou geen verkapt Melkertbanenplan moeten zijn.
[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 03-06-2014 04:14:20 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson