abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140580289
Ik ben een 5e klasser gymnasium en ik wil graag natuurkunde studeren.
Het probleem is dat ik maar een 6 sta voor wiskunde en ik weet dat natuurkunde praktisch een wiskunde studie is de eerste jaren. Ik sta verder bijna een 8 voor natuurkunde.
Ik ben benieuwd wat jullie denken. En ik hoop op reacties van natuurkunde studenten :p
the more things change the more they stay the same
pi_140580656
Waarom sta je maar een 6 voor wiskunde?
  FOK!mycroftheld zaterdag 31 mei 2014 @ 21:35:01 #3
128465 verified  bondage
Ingewikkeld
pi_140580751
Misschien meer gaan verdiepen in wiskunde? Je moet er wat voor overhebben.
pi_140580919
Ik heb ook het gevoel dat ik geen 6 verdien bij wiskunde omdat ik bij het herzien van proefwerken echt te veel slordigheidsfouten vind. Maar ik ben wat wiskunde betreft echt geen talent ofzo.
Ik zat ook al aan wiskundebijles te denken inderdaad..
pi_140581002
Slordigheidsfoutjes nekken je in iedere studie die je kunt kiezen.
pi_140581079
Als je nu bijles nodig hebt omdat wiskunde je niet zo ligt, dan weet ik niet of een dergelijke studie iets voor jou is. Als je de bijles neemt om een achterstand weg te werken is dat prima, maar als er sprake is van een gebrek aan aanleg zal dat ook op de universiteit problemen opleveren.

Maak je al je huiswerk?
pi_140581117
Ik stond een 5 voor scheikunde en een 6.5 voor wiskunde en ben toch scheikundige technologie gaan studeren en sta nu 7,5+ gemiddeld.

VWO cijfers zeggen niet alles, aangezien bijvoorbeeld vwo-natuurkunde totaal geen beeld geeft van wo-natuurkunde. Kies vooral een studie die je leuk vindt en waar je hard voor wil werken, als je dan gewoon op normaal vwo niveau zit dan lukt het wel.

Los daarvan: schoonheidsfoutjes zijn gewoon zonde, gewoon afleren en iig die 6.0 naar een 6.5 schoppen zodat je een 7 op je eindlijst staat.
pi_140581155
Ik maak thuis weinig tot niets. In de les let ik wel op, maar loop de laatste tijd idd wel wat achterstand op
pi_140581249
Ik vind het moeilijk om een keuze te maken omdat ik aan de ene kant graag wil doen wat me interesseert maar ik begrijp goed dat ik wel realistisch moet blijven. Maar als er gevallen zijn van studenten die in het zelfde schuitje zitten als ik lijkt het me zonde als ik zometeen voor iets anders kies
pi_140581289
Woon je in de buurt van een stad met uni?
pi_140581402
nee, heb ook nog geen meeloopdag ofzo gedaan. zal waarschijnlijk wel behulpzaam zijn in het maken van de keuze
pi_140581583
Ik vind de standaard inloopdagen echt bagger, je gaat totaal geen beeld krijgen van de studie.

Het is nu te laat in het jaar, maar in begin september moet je gewoon ff een mailtje sturen naar een studievereniging voor natuurkunde bij de uni waar je wil kijken en vragen of zij een tweedejaars natuurkundestudent kunnen fixen die je een dagje op sleeptouw wil nemen naar een normale collegedag ergens in de laatste weken van september of the eerste week van oktober.

Waarom dit? Eerstejaars zijn bezig met stomme introvakken, dus voor beeldvorming en niveaubepaling heb je er niks aan. Ook zijn in september de colleges net begonnen en ook in het tweede jaar komt het langzaam op gang, dus je wil kijken nadat de colleges een beetje op gang zijn gekomen.

Dit zijn waarschijnlijk vakken als Calculus 3 of Electromagnetisme 2 of weet ik veel wat, iig wat meer gevorderde vakken, dus waarschijnlijk ga je het niet 100% snappen. Hoeft ook niet, zolang je maar wel vrij snel de general idea van het college oppikt, dan weet je dat je goed zit en je hebt iig een beeld van het niveau waar je naar toe moet werken en of dat haalbaar voor je is.
pi_140581648
Ik heb in 5 vwo meegedaan aan een programma bij RUN waarbij we één vak van Natuur- en Sterrenkunde volgden en dat was erg leerzaam betreffende het niveau en de opzet van de studie. Kijk of je zowel in een werk- als hoorcollege terecht kan komen.

Als je nu niet zo veel doet thuis dan kan zou ik daar toch maar mee beginnen. Je zegt dat je natuurkunde interessant vindt, dus dan zal het huiswerk wel niet al te vervelend zijn om te maken. Ik haalde in vwo 5 ook zulke cijfers, maar toen ben ik wat gaan doen en stond ik een 9 aan het eind van vwo 6.
pi_140581661
Thanks liliesleaf!
  zaterdag 31 mei 2014 @ 22:03:07 #15
344036 MrStalin
lekker gewerkt pik
pi_140581923
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 21:43 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik stond een 5 voor scheikunde en een 6.5 voor wiskunde en ben toch scheikundige technologie gaan studeren en sta nu 7,5+ gemiddeld.

VWO cijfers zeggen niet alles, aangezien bijvoorbeeld vwo-natuurkunde totaal geen beeld geeft van wo-natuurkunde. Kies vooral een studie die je leuk vindt en waar je hard voor wil werken, als je dan gewoon op normaal vwo niveau zit dan lukt het wel.

Los daarvan: schoonheidsfoutjes zijn gewoon zonde, gewoon afleren en iig die 6.0 naar een 6.5 schoppen zodat je een 7 op je eindlijst staat.
Dit. Als je er vol voor gaat, dan haal je het.
pi_140591600
Halen of balen.
pi_140658493
Ik heb indertijd in hetzelfde schuitje gezeten, uiteindelijk met een 9 voor natuurkunde op m'n VWO centraal schriftelijk geslaagd, en met een 6 voor wiskunde. Toch de stap naar de universiteit niet durven maken, en het heeft wat kruim gekost om dat recht te zetten, mbv een PhD.

Terugkijkend had ik indertijd veel meer moeten oefenen met wiskunde.

Zelf was ik niet zo'n oefenaar, omdat ik dacht dat ik niet slim genoeg was om de wiskunde te snappen. Maar het heeft helemaal niets met snappen te maken, maar meer met oefenen, met zelfvertrouwen en met een beetje nauwkeurig werken.

Hier zijn wat praktische tips:

Bij wiskunde bouw je op kennis die je in het verleden hebt opgedaan. Als je nu niet uit je hoofd weet hoeveel sin(0) en cos(pi) zijn, dan heb je een probleem. Ga terug naar het eerste jaar, en zorg er voor dat je die stof tot in de puntjes beheerst. Stel je zelf op de proef, en ben er zeker van dat je de stof volledig onder de knie hebt. Niet de kantjes er van af lopen, maar maak de sommetjes en oefen net zo lang totdat je geen enkele twijfel meer hebt en iedere som zonder problemen op kunt lossen. Als je een bepaald deel van de stof niet begrijpt, vraag dan aan je leraar of aan een klasgenoot om het onderwerp nog eens uit te leggen. Niet zeggen dat je het begrijpt als je het niet begrijpt, blijf doorvragen totdat je het echt snapt. Pas als je het hele leerjaar onder controle hebt, ga je door naar het tweede jaar etc.

In ons schoolsysteem laten we studenten doorgaan met een zesje. Voor veel vakken is dat prima, omdat je ook als je maar een deel van het materiaal snapt wel verder kunt. Maar bij wiskunde werkt dat niet zo.

Het allerbelangrijkste is dat je genoeg zelfvertrouwen hebt om sommen zelfstandig op te lossen. Als je weet dat je een som op kunt lossen, dan doe je dat. Als je je afvraagt of je een probleem aankunt, begin je al met een achterstand. Het gevolg is haastwerk, slordigheidsfouten, etc. Scholen zouden er goed aan doen om het wiskundeonderwijs anders op te zetten. Het helpt ook al niet dat ze voor dat vak vaak contactgestoorde dropouts inzetten, althans dat was bij ons het probleem.

Geheel offtopic, maar toch een stokpaardje: onderwijs zou geen verkapt Melkertbanenplan moeten zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 03-06-2014 04:14:20 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_140658525
Nog iets anders: natuurkunde is echt het mooiste vak wat er is, en je kunt er alle kanten mee op. Het vak heeft me de mogelijkheid gegeven om aan strijkijzers, copieerapparaten, industriele ovens en optische systemen te werken, en om op drie continenten te wonen en te werken.

Doen dus, maar zorg er voor dat je een pro in wiskunde wordt. De natuurkunde zelf is een eitje. En als je toch bezig bent, zorg er ook meteen voor dat je net zo goed als Monolith kunt programmeren. Het programmeren is vaak een ondergeschoven kindje, maar in de praktijk enorm belangrijk.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 3 juni 2014 @ 14:50:20 #19
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_140668711
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 04:18 schreef Lyrebird het volgende:
Nog iets anders: natuurkunde is echt het mooiste vak wat er is, en je kunt er alle kanten mee op. Het vak heeft me de mogelijkheid gegeven om aan strijkijzers, copieerapparaten, industriele ovens en optische systemen te werken, en om op drie continenten te wonen en te werken.

Doen dus, maar zorg er voor dat je een pro in wiskunde wordt. De natuurkunde zelf is een eitje. En als je toch bezig bent, zorg er ook meteen voor dat je net zo goed als Monolith kunt programmeren. Het programmeren is vaak een ondergeschoven kindje, maar in de praktijk enorm belangrijk.
Grotendeels mee eens (vanuit beperkte ervaring). Vind het wel interessant dat je zegt dat natuurkunde zelf een eitje is. Vind het zelf toch wel erg moeilijk soms om echt (zonder hoofdpijn) te internaliseren.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 14:52:11 #20
309481 Burrito
Ajax Amsterdam
pi_140668777
Gewoon doen. Misschien moet je keihard werken, maar dat is het waard. Loop niet weg voor iets dat moeilijk is.
pi_140669361
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:50 schreef tfors het volgende:

[..]

Grotendeels mee eens (vanuit beperkte ervaring). Vind het wel interessant dat je zegt dat natuurkunde zelf een eitje is. Vind het zelf toch wel erg moeilijk soms om echt (zonder hoofdpijn) te internaliseren.
Als het wat abstracter wordt, dan kan natuurkunde best lastig zijn, maar het is me eigenlijk altijd wel gelukt om zaken te visualiseren. Dat zal niet iedereen gegeven zijn, maar mijn ervaring met mensen die moeite hebben met wiskunde maar goede punten halen voor natuurkunde, is dat ze in dezelfde categorie vallen, en weinig moeite hebben met visualiseren.

Moet daarbij wel zeggen dat ik natuurkunde en optica altijd vanuit een praktisch perspectief heb beschouwd; voor Born & Wolf hoef je me bijvoorbeeld niet wakker te maken. Maar dat komt weer omdat het boek geschreven is door een stel ouwe knarren die nog nooit een lens hebben vastgehouden, maar gek waren op wiskunde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')