Ik moest hier zachtjes een beetje van overgevenquote:Op zaterdag 31 mei 2014 22:16 schreef Lagrinta het volgende:
De erflater heeft ons ook financieel geholpen - een morele verplichting zeg maar - om ons wat te compenseren voor alle zorgen en problemen.
Dat moet jij weten. Misschien vind jij het normaal dat een oude vrouw door haar kleinkinderen van nog geen 20 - die wel andere dingen aan hun hoofd hebben qua studie en ontwikkeling - vooral geholpen wordt en altijd klaar staan dag en nacht - met hulp van thuiszorg waar mogelijk en haar zoon haar aan haar lot overlaat. Ik in ieder geval niet. Asociaal is het zelfs en onverantwoord.quote:Op zondag 1 juni 2014 00:05 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik moest hier zachtjes een beetje van overgeven
Kort samengevat:quote:Op zondag 1 juni 2014 10:12 schreef FrankV34 het volgende:
Fijn zo'n topic waar de ts al zijn opmerkingen verwijderd heeft.
Goed bezig kerel.....quote:
Ik vind het inderdaad heel normaal dat je als (klein-)kinderen voor je (groot-)ouders klaarstaat. En als een van die (klein-)kinderen dat niet doet, dan is dat dikke pech. Maar geen reden om het nou persé nodig te vinden daar ¤ 50k voor geschoven te krijgen.quote:Op zondag 1 juni 2014 00:39 schreef Lagrinta het volgende:
Dat moet jij weten. Misschien vind jij het normaal dat een oude vrouw door haar kleinkinderen van nog geen 20 - die wel andere dingen aan hun hoofd hebben qua studie en ontwikkeling - vooral geholpen wordt en altijd klaar staan dag en nacht - met hulp van thuiszorg waar mogelijk en haar zoon haar aan haar lot overlaat. Ik in ieder geval niet. Asociaal is het zelfs en onverantwoord.
Misschien is er wel een mod met tijd teveel. Zó leuk om alle verwijderde posts terug te zettenquote:Op zondag 1 juni 2014 10:12 schreef FrankV34 het volgende:
Fijn zo'n topic waar de ts al zijn opmerkingen verwijderd heeft.
Dat was helemaal niet leuk....quote:Op zondag 1 juni 2014 11:01 schreef Queller het volgende:
[..]
Misschien is er wel een mod met tijd teveel. Zó leuk om alle verwijderde posts terug te zetten
Nog ff heel wat anders... Nog geen 20 zijn en het geen probleem vinden om ¤ 50k toegeschoven te krijgen, soit. Maar je dat laten aanleunen omdat het een morele verplichting zou zijn en compensatie voor alle zorgen en problemen? De téring zeg!quote:Op zondag 1 juni 2014 00:39 schreef Lagrinta het volgende:
Dat moet jij weten. Misschien vind jij het normaal dat een oude vrouw door haar kleinkinderen van nog geen 20 - die wel andere dingen aan hun hoofd hebben qua studie en ontwikkeling - vooral geholpen wordt en altijd klaar staan dag en nacht - met hulp van thuiszorg waar mogelijk en haar zoon haar aan haar lot overlaat. Ik in ieder geval niet. Asociaal is het zelfs en onverantwoord.
Maar je hebt wel een topic met potentie tot lering ende vermaeck weer zijn kracht gegeven.quote:
Gezien de omstandigheden kun je je wel afvragen of het schenken wel helemaal zuiver is gegaan. Waarom zou de grootouder zoveel geld schenken, het niet goed regelen en in het testament die derde die ze niets schenkt wel erfgenaam laten?quote:Op zondag 1 juni 2014 11:32 schreef Queller het volgende:
[..]
Nog ff heel wat anders... Nog geen 20 zijn en het geen probleem vinden om ¤ 50k toegeschoven te krijgen, soit. Maar je dat laten aanleunen omdat het een morele verplichting zou zijn en compensatie voor alle zorgen en problemen? De téring zeg!
Wat heeft oma je aangedaan? Vijf jaar lang elke dag in je oren zitten schijten? In je brooddoos gekotst? Je elke nacht 5 keer uit bed gebeld?
Onder normale omstandigheden is het je morele plicht om voor de vorige generaties te zorgen. Daar mag best eens iets tegenover staan. Maar ¤ 50k accepteren met dát als verantwoording, vind ik onsmakelijk.
Is de derde erfgenaam toevallig je vader? En wil je hem terugpakken?
Ik ben het niet met je eens. Het gebeurt vaker dat 1 of meerdere kinderen geen of nauwelijks meer contact hebben met de ouders. Vaak zit hier dan een rede achter, een oorzaak. Het kan gewoon praktisch zijn (in het buitenland wonen, ver weg en erg druk) maar vaker nog emotioneel; zaken die in het verleden tussen kind en ouder gebeurd zijn. Denk bijvoorbeeld aan 2 zonen en 1 dochter waarbij die dochter seksueel misbruikt is. Zo'n dochter heeft imho gewoon recht op die erfenis anders wordt ze eerst letterlijk en na hun overlijden nog eens figuurlijk genaaid.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 22:07 schreef Megumi het volgende:
[..]
Moreel gezien zou dat wel degelijk moeten tellen. Daarom is het denkelijk beter iemand tot uitvoerder te maken binnen de familie. Die ook rekening houd met de niet zakelijke belangen. Maar een garantie tot handelen naar eer en geweten is dat natuurlijk niet.
Ik lees net dat TS een kleinkind is en dat de andere betrokken erfgenaam ook een kleinkind is terwijl de niet betrokken erfgenaam de zoon is (vader van TS?).quote:Op zondag 1 juni 2014 10:25 schreef hottentot het volgende:
[..]
Kort samengevat:
TS en zijn broer hebben elk 50.000 gekregen de afgelopen tijd, hierover is geen schenkbelasting betaald en ook zijn de overmakingen niet als schenking gemerkt. De notaris die het testament afhandelt kan dus niet anders dan de schenking als lening te beschouwen.
Er is nog een 3e broer die en minder contact had en geen schenking/lening heeft gekregen. Deze claimed nu zijn recht op 1/3e van het vermogen. (Huis en de "schenkingen")
TS snapt vervolgens niet dat de Notaris het spel volgens de regels wil spelen en niet bereid is tot illegaal handjeklap ten nadele van zijn broer. De notaris is dus een klootzak die niet snapt hoe het leven werkt.
Tevens is TS het onééns met alle leden die in dit topic gepost hebben, en is het een opgefokt mannetje aangaande dit.
Ook waarschuwen we hem voor belastingboetes e.d. als hij het voor de rechtbank wil uitvechten en toch het geld als schenking aangemerkt krijgt, wegens het bewust verdommen van aangifte doen.
Eigenlijk is dit een grote klucht waarbij TS en anderen dachten de belasting te ontduiken door zonder aangifte te doen grote sommen geld naar elkaar toe te schuiven voor de erfenis aan, en iedereen die het daar niet mee ééns is heeft ongelijk.
Gezien TS zijn instelling begin ik hem bijna de belastingboetes te gunnen.
Verder is TS zo veel huldig gequote dat je je wel een beeld kunt vormen.
TS is wat onduidelijk in hoe alles precies gegaan is, en hoe de verhoudingen nu exact zijn.quote:Op zondag 1 juni 2014 12:20 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik lees net dat TS een kleinkind is en dat de andere betrokken erfgenaam ook een kleinkind is terwijl de niet betrokken erfgenaam de zoon is (vader van TS?).
Dat maakt het verhaal al heel anders. Dan zou de zoon recht hebben op de gehele erfenis en indien onterft, op de helft van de erfenis. Dat zorgt er dan voor dat ook mét testament, TS nooit meer recht kan hebben dan op 1/4e deel van de erfenis...
Yep. ¤350.000 gedeeld door 4 = ¤87500. Ze had ruim ¤50.000 al gehad toch?quote:Op zondag 1 juni 2014 12:27 schreef hottentot het volgende:
[..]
TS is wat onduidelijk in hoe alles precies gegaan is, en hoe de verhoudingen nu exact zijn.
Maar als dit klopt dan zal hij hier straks nog wel over de zeik gaan.
Zoals zo vaak vind ik het zo jammer dat de tegenpartij niet in het topic te vinden is.quote:Op zondag 1 juni 2014 12:34 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Yep. ¤350.000 gedeeld door 4 = ¤87500. Ze had ruim ¤50.000 al gehad toch?
Als mijn aanname klopt dan begrijp ik ook haar zorgen over het wel of niet aanvaarden van de erfenis door haar vader beter. Als hij niet aanvaardt dan gaat dat geld naar haar en haar broer/zus toe hetgeen hun erfenis dan verdubbelt. Mooier is het nog als zij geheel niet zijn benoemd in het testament of er geen testament is; dan heeft ze nergens recht op als hij wel aanvaardt.
Ik ook.quote:Op zondag 1 juni 2014 12:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zoals zo vaak vind ik het zo jammer dat de tegenpartij niet in het topic te vinden is.
Ik vraag me af of de Notaris ook een melding kan maken ergens voor als TS de zaak daar weghaalt.
We kunnen wel ophouden met praten over schenkingenquote:Op zondag 1 juni 2014 12:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik ook.
Er klopt overigens meer niet van wat ze zegt.
Paar getallen die ze genoemd heeft:
- ¤350.000 totale erfenis incl. de schenkingen
- ¤200.000 huis, rest ging over de schenkingen
- Ruim ¤100.000 totaal aan schenkingen.
Ik denk dat die 'ruim' ¤100.000 dan eigenlijk ¤150.000 moet zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |