Vooral richting biotechnologie, maar wel inderdaad met een medische insteek, wel met een héle goede master biomedical engineering die er min of meer op volgt.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 18:33 schreef Rezania het volgende:
Trouwens, als ik de studiegids van LST in Groningen even snel doorlees kom ik tot de conclusie dat LST daar meer medisch dan technologisch is, terwijl ikzelf de technologische kant van LST ook heel interessant vind. Dat vind ik het mooie aan Leiden/Delft, het is medisch en technisch, niet een hoop van het ene en een beetje van het ander.
In Delft moet je dus gewoon een schakelprogramma volgen als je een master biomedical engineering na LST wil doen. Dat toont het verschil dus al aan eigenlijk.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 18:37 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Vooral richting biotechnologie, maar wel inderdaad met een medische insteek, wel met een héle goede master biomedical engineering die er min of meer op volgt.
Leiden/Delft:quote:Zaken waarmee studenten en onderzoekers zich bij LS&T in Groningen
bezighouden zijn bijvoorbeeld het ontwikkelen van protheses die
bepaalde lichaamsfuncties kunnen overnemen. Of het ontwerpen van
een nauwkeurige test om te bepalen of de bloedstolling van een patiënt
aan de hart-longmachine optimaal is om zo de openhartoperatie veiliger
te maken. Andere themas komen ook aan bod. Zo wordt in het vak
chronobiologie bijvoorbeeld onderzocht of werken in ploegendiensten
wel of niet gezond is en met welke stoffen in de hersenen dit te maken
heeft. Dit is slechts een fractie van alles wat er gedaan wordt. Op het
moment dat je voor deze studie kiest, zullen er alweer talloze nieuwe
onderzoeken gestart zijn, en je komt vast een vraagstuk tegen dat jouw
interesse heeft.
Het zijn gewoon bijna andere studies als je dit zo leest. LST in Groningen lijkt veel meer op Klinische Technologie (nieuwe bachelor van Leiden, Delft en Rotterdam) dan op LST van Leiden en Delft.quote:Verder leer je hoe je de processen in een cel kunt sturen en beïnvloeden. Onderzoek en meer kennis over hoe de cel werkt, kan zorgen voor betere medicijnen, nieuwe behandelingen van ziekten, betere voedingsmiddelen, een schonere industrie en zelfs een schoner milieu. Concrete toepassingen zijn bijvoorbeeld:
• Kankergenen opsporen met DNA-chips,
• Humaan insuline produceren voor diabetespatiënten,
• Rechtspraak aan de hand van DNA-fingerprintingtechnieken,
• Wasgoed schoonmaken met intacte enzymen,
• Het maken van melkzuur op industriële schaal.
Ehhh. Ligt aan het resultaat van het tentamen wat ik maandag heb gemaakt.quote:
Oh goed bezig (waarschijnlijk)quote:Op dinsdag 3 juni 2014 18:49 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ehhh. Ligt aan het resultaat van het tentamen wat ik maandag heb gemaakt.
35% is redelijk maar wat voegt het toe t.o.v. de sheikundige technoloog die een paar bedrijfskundevakken, MBA of wat dan ook wat vergelijkbaar is heeft gevolgd?quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:38 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Zou ik niet zeggen. TBK hier heeft daadwerkelijk een eigen research afdeling en de verhouding, in ieder geval bij de track procestechnologie is toch 15% pure economie/bedrijfskunde vakken, 35% scheikundige technologie vakken, 50% zelf ontwikkelde TBK vakken die daadwerkelijk TBK zijn.
Hoe komt het trouwens dat ze in Groningen relatief de nadruk leggen op de TS bij TB? Heeft Groningen een belangrijk chemisch bedrijf gehad?quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:34 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Kom vooral eens bij tbk aan de RuG kijken zou ik zeggen. Er worden hier toch echt engineers opgeleid en geen bedrijfskundigen. Er zijn 2 tracks: procestechnologie en logistiek. Met procestechnogie wordt je praktisch gewoon een scheikundig technoloog, maar dan zonder bijvoorbeeld de kennis van katalyse en het ontwerpen van katalysatoren maar wel over hoe bijvoorbeeld de supply chain invloed kan hebben over in welke verhoudingen je bepaalde producten produceert.
Maar goed, dit is al vaker gezegd: tbk aan de RuG is echt best wel een uitzondering qua programma vergeleken met andere tbk studies.
Ik kan je er wel iets over vertellen (niet veel maar iets) maar ik zou niet direct weten hoe je dat zou willen gebruiken voor zo'n project. Er valt met de zonnecellen zelf weinig te doen voor jou. Voor een project op het VWO zou ik trouwens iets doen met een schakelbord, zie of dat je bijv. verkeerslichten hiermee kan regelen waarbij een 1 voor een inputschakelaar een detectie van een auto is op een bepaalde punt met twee verkeersstromen. Zoiets. Goed om punten te scoren en goed hanteerbaar.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:36 schreef netchip het volgende:
Ik ben geen beta student, maar heb wel een beta/natuurkunde/elektrotechniek vraag: voor school ben ik bezig met een project over zonnecellen, en ik vroeg me af of jullie misschien interessante informatie en/of links hierover hebben?
Hawwe die Grinzers ea in wichtich bedriuw hân dan?quote:Op dinsdag 3 juni 2014 18:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe komt het trouwens dat ze in Groningen relatief de nadruk leggen op de TS bij TB? Heeft Groningen een belangrijk chemisch bedrijf gehad?
Het is een extra programma, er is geen cijfer aan verbondenquote:Op dinsdag 3 juni 2014 19:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik kan je er wel iets over vertellen (niet veel maar iets) maar ik zou niet direct weten hoe je dat zou willen gebruiken voor zo'n project. Er valt met de zonnecellen zelf weinig te doen voor jou. Voor een project op het VWO zou ik trouwens iets doen met een schakelbord, zie of dat je bijv. verkeerslichten hiermee kan regelen waarbij een 1 voor een inputschakelaar een detectie van een auto is op een bepaalde punt met twee verkeersstromen. Zoiets. Goed om punten te scoren en goed hanteerbaar.
Je zou daarvoor een boek over transistors kunnen lezen. Bijvoorbeeld het boek van Sedra/Smith. Simpel gezegd: pn-junctie => diode => transistorquote:Op dinsdag 3 juni 2014 19:42 schreef netchip het volgende:
[..]
Het is een extra programma, er is geen cijfer aan verbondenHet is ook bedoeld als project om iets te leren over een specifiek onderwerp, je mocht zelf het onderwerp uitzoeken: programmeren, fractals, priemgetallen, ontwikkelingshulp, een nieuw product ontwerpen, you name it. Ik bedacht dus zelf een onderwerp, en dat werd zonnepanelen. Ik ben vooral benieuwd naar de theorie achter een zonnecel, en dat gaat vrij goed, probleempje is de p-n junction
Misschien dat je daar wat over zou kunnen uitleggen?
Er zit hier iets in de grond.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 18:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe komt het trouwens dat ze in Groningen relatief de nadruk leggen op de TS bij TB? Heeft Groningen een belangrijk chemisch bedrijf gehad?
Je kunt hetzelfde dan vragen over toegevoegde waarde van ST over scheikunde maar die vraag hoor ik niemand stellen...quote:Op dinsdag 3 juni 2014 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
35% is redelijk maar wat voegt het toe t.o.v. de sheikundige technoloog die een paar bedrijfskundevakken, MBA of wat dan ook wat vergelijkbaar is heeft gevolgd?
What the fuck Rez.... dat begint écht gewoon hélemaal nergens meer op te slaan.....quote:Op dinsdag 3 juni 2014 18:41 schreef Rezania het volgende:
Groningen:
[..]
Leiden/Delft:
[..]
Het zijn gewoon bijna andere studies als je dit zo leest. LST in Groningen lijkt veel meer op Klinische Technologie (nieuwe bachelor van Leiden, Delft en Rotterdam) dan op LST van Leiden en Delft.
Ja, weet ik. Maar ik heb het niet verzonnen.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 20:52 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
What the fuck Rez.... dat begint écht gewoon hélemaal nergens meer op te slaan.....
Bestaat er ook een mastertrack voor de ST-studenten zodat die naadloos kunnen aansluiten voor dat bedrijfskunde (of zo je wil technische bedrijfskunde) deel? Handig voor de ST-gediplomeerden die graag manager willen worden zonder in te leveren op hun primaire vakgebied. Als manager word je immers al snel beter betaald dan als ingenieur.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 20:49 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Je kunt hetzelfde dan vragen over toegevoegde waarde van ST over scheikunde maar die vraag hoor ik niemand stellen...
Bachelor van 180 EC in 5 punts vakken = 36 vakken totaal.
ST bachelor:
18 vakken gedeeld met scheikunde (waaronder basis wiskunde, natuurkunde en inleidingen scheikunde)
11 vakken ST
4 vakken keuzeruimte (aangeraden in te vullen met scheikunde vakken)
15 EC scriptie
TBK bachelor (procestechnologie):
8 vakken gedeeld met bedrijfskunde (en aanverwanten)
8 vakken gedeeld met ST
15 vakken TBK (waaronder dus de basis wiskunde, scheikunde, natuurkunde.)
2 vakken keuzeruimte (aangeraden in te vullen met ST vakken)
15 EC scriptie
Ik zat er met natte vinger werk nog best dicht bij wat betreft mijn percentages
Ik probeer dus te zeggen: eigenlijk volgen de TBK'ers en de ST'ers precies het zelfde ST core programma (10 ST vakken bij TBK vs. 11 ST vakken bij ST). Er wordt dan gedifferentieerd op welke interdisciplinaire richting je op gaat. Als ST'er ga je in Groningen héél sterk naar Scheikunde (enige ST opleiding in het land waarbij je praktisch even veel labervaring hebt als een bachelor SK!) terwijl je met TBK veel meer naar dus toepassing gaat, supply chain, bedrijfskunde etc.
En die toepassing van de interdisciplinariteit ligt hem niet in het volgen van 'een paar bedrijfskundevakken'. Merendeel van de BDK vakken (al zitten er een paar hele kwalitatieve vakken tussen!) stellen geen kut voor, dat weet iedereen. Wat wel wat voor stelt is het core TBK programma waarin veel nadruk wordt gelegd op systems thinking en implemenatiemethodes van toepassingen etc, iets wat je absoluut niet voor bij bedrijfskunde aan hoeft te kloppen omdat zij die kennis die toegepast zou moeten worden niet hebben.
Voor een bedrijf zijn RuG TBK'ers daarom heel interessant. Een groot tekort aan 'echte' ST'ers, maar 'echte' ST'ers waren vroeger - voordat er zo'n TBK opleiding was - niet gelijk uit de schoolbanken inzetbaar voor veel projecten omdat ze gewoon 0 kennis hebben over projectontwikkeling en implementatie, dit leren ze namelijk niet en is ook niet het doel van de studie. Nu er TBK'ers zijn kunnen die mensen leveren voor zulke industriebanen en kunnen de 'echte' ST'ers zich doorspecialiseren op hun daadwerkelijke vakgebied, namelijk scheikunde voor industriele toepassingen.
Nog 1 erbij en je kan kwartetten.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 18:41 schreef Rezania het volgende:
Groningen:
[..]
Leiden/Delft:
[..]
Het zijn gewoon bijna andere studies als je dit zo leest. LST in Groningen lijkt veel meer op Klinische Technologie (nieuwe bachelor van Leiden, Delft en Rotterdam) dan op LST van Leiden en Delft.
Ook dat nog. -slik-quote:Op dinsdag 3 juni 2014 20:53 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ja, weet ik. Maar ik heb het niet verzonnen.
Kan je ook echt alleen nog maar in Delft wonen, anders moet je te veel reizen.![]()
ST kent een ST-research master van 2 jaar (60 EC vakken, 60 EC stage/onderzoek)quote:Op dinsdag 3 juni 2014 20:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bestaat er ook een mastertrack voor de ST-studenten zodat die naadloos kunnen aansluiten voor dat bedrijfskunde (of zo je wil technische bedrijfskunde) deel? Handig voor de ST-gediplomeerden die graag manager willen worden zonder in te leveren op hun primaire vakgebied. Als manager word je immers al snel beter betaald dan als ingenieur.
Super, dank je voor de uitleg!quote:Op dinsdag 3 juni 2014 20:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je zou daarvoor een boek over transistors kunnen lezen. Bijvoorbeeld het boek van Sedra/Smith. Simpel gezegd: pn-junctie => diode => transistor
Ik kan het trouwens wel heel erg beknopt uitleggen maar je moet daar sowieso een goede tekst over lezen als je het fatsoenlijk wil begrijpen. Simpel gezegd komt het ongeveer hier op neer.
Onder normale omstandigheden gaan elektronen af en toe los van het atoom waarrond zij zweven. Dit komt omdat bij normale temperaturen deeltjes een bepaalde kinetische energie hebben (ze bewegen min of meer lukraak met een bepaalde hevigheid). Door deeltjes met een elektron teveel of een elektron te weinig (ionen maar dan in een vast metaal tussen neutrale atomen) in een materiaal te stoppen, doperen, zorg je ervoor dat dit veel meer gebeurt. Door voor de juiste temperatuur, spanning en doperingsconcentratie te zorgen optimaliseer je dat. Gevolg: allemaal bewegende elektronen en gaten. Die gaten kan je zien als de verplaatsing van een elektrontekort van het ene atoom naar het andere, hier wordt het wat vager. Bij deze verplaatsingen spelen twee fenomenen een rol: diffusie - verplaatsing t.g.v. een concentratiegradiënt - en drift - verplaatsing t.g.v. een spanningsgradiënt (een potentiaal). Doordat deeltjes zich verplaatsen t.g.v. diffusie komt de drift op gang die de diffusie wat tegenwerkt totdat een krachtenevenwicht tussen de twee wordt bereikt. Hier zou je een analogie kunnen trekken met de elektrochemische potentiaal in een cel (herkenbaar voor de mensen die iets met biologie doen), dit principe is hetzelfde.
Door dit alles krijg je dat electronen gemakkelijk in 1 richting worden doorgegeven maar niet in de andere richting, afhankelijk van welke zijde je een positieve en welke zijde je een negatieve potentiaal geeft. Zodoende kom je bij de diode uit en door als het ware diodes te combineren op een bepaalde manier kom je bij de transistor uit. In een notendop is dit het verhaal maar lees er eens zo'n boek over, je kan die downloaden via de bekende wegen op het internet en je kan tal van Youtubefilmpjes vinden waarin het wordt uitgelegd. Nu ik toch bezig ben leg ik dan ook maar even uit dat je bij een transistor onder invloed van een klein stroompje of een kleine spanning een grote stroom of een grote spanning kan laten ontstaan en dat je door transistoren, diodes (de bouwblokken van transistoren) en weerstanden te combineren een opamp maakt.
Onzin, het is toegankelijk genoeg dat het te volgen is. In het ergste geval zou je eens wat moeten opzoeken maar het hangt veel meer van je intelligentie dan van je voorkennis af of dat je dit kan volgen, veronderstellende dat je in ieder geval HAVO-onderbouw kennis hebt van scheikunde en natuurkunde.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 21:12 schreef netchip het volgende:
[..]
Super, dank je voor de uitleg!
Zo'n boek erover lezen gaat mij niet lukken met de kennis die ik heb.![]()
VWO onderbouw kennis heb ik gelukkig wel (ATM 3e klas)quote:Op dinsdag 3 juni 2014 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Onzin, het is toegankelijk genoeg dat het te volgen is. In het ergste geval zou je eens wat moeten opzoeken maar het hangt veel meer van je intelligentie dan van je voorkennis af of dat je dit kan volgen, veronderstellende dat je in ieder geval HAVO-onderbouw kennis hebt van scheikunde en natuurkunde.
Oh ja, wat betreft Kirchoff, simpeler kan niet als je logisch nadenkt.
Ene wet: tussen twee punten is het spanningsverschil gelijk, eender hoe je van het ene punt naar het andere gaat. D'uh. (natuurlijk kan de hoogte van de spanning wel beïnvloed worden door andere zaken er aan te verbinden maar het spanningsverschil is identiek tussen die punten langs verschillende 'wegen')
Andere wet: uit een knooppunt gaat evenveel stroom als dat er in komt. D'uh, als dat niet zo zou zijn dan zou zo'n draadje stroom opnemen of geven. Niet erg logisch. Natuurlijk verlies je wel een zeer gering vermogen door de opwarming van draadjes.
Ja, je hoeft slechts enkele tientallen bladzijdes aan het begin van het boek te lezen, er is weinig voorkennis voor nodig.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 22:37 schreef netchip het volgende:
[..]
VWO onderbouw kennis heb ik gelukkig wel (ATM 3e klas)Bedoelde je dat boek over Microelectronics?
Ik zou niet weten welke de eerste en welke de tweede is, internationaal spreek je van KCL en KVL (Kirchof's Current/Voltage Law).quote:Ah, de eerste wet van Kirchhof kende ik al, maar die tweede dus onbewust ook al.
Nu begrijp je dus dat als je andere zooi gaat hangen tussen die twee punten via een andere tak dat de spanning wel degelijk verandert maar dat het spanningsverschil tussen de twee punten identiek is voor alle wegen. Dit zou jouw leraar trouwens goed moeten uitleggen, ook zonder dat iemand het vraagt.quote:En ik maar aan m'n natuurkunde docent vragen waarom in een parallel schakeling de spanning overal hetzelfde is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |