abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140676253
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:33 schreef Rezania het volgende:
Trouwens, als ik de studiegids van LST in Groningen even snel doorlees kom ik tot de conclusie dat LST daar meer medisch dan technologisch is, terwijl ikzelf de technologische kant van LST ook heel interessant vind. Dat vind ik het mooie aan Leiden/Delft, het is medisch en technisch, niet een hoop van het ene en een beetje van het ander.
Vooral richting biotechnologie, maar wel inderdaad met een medische insteek, wel met een héle goede master biomedical engineering die er min of meer op volgt.
pi_140676374
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:37 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Vooral richting biotechnologie, maar wel inderdaad met een medische insteek, wel met een héle goede master biomedical engineering die er min of meer op volgt.
In Delft moet je dus gewoon een schakelprogramma volgen als je een master biomedical engineering na LST wil doen. Dat toont het verschil dus al aan eigenlijk. :P
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_140676411
Groningen:
quote:
Zaken waarmee studenten en onderzoekers zich bij LS&T in Groningen
bezighouden zijn bijvoorbeeld het ontwikkelen van protheses die
bepaalde lichaamsfuncties kunnen overnemen. Of het ontwerpen van
een nauwkeurige test om te bepalen of de bloedstolling van een patiënt
aan de hart-longmachine optimaal is om zo de openhartoperatie veiliger
te maken. Andere themas komen ook aan bod. Zo wordt in het vak
chronobiologie bijvoorbeeld onderzocht of werken in ploegendiensten
wel of niet gezond is en met welke stoffen in de hersenen dit te maken
heeft. Dit is slechts een fractie van alles wat er gedaan wordt. Op het
moment dat je voor deze studie kiest, zullen er alweer talloze nieuwe
onderzoeken gestart zijn, en je komt vast een vraagstuk tegen dat jouw
interesse heeft.
Leiden/Delft:
quote:
Verder leer je hoe je de processen in een cel kunt sturen en beïnvloeden. Onderzoek en meer kennis over hoe de cel werkt, kan zorgen voor betere medicijnen, nieuwe behandelingen van ziekten, betere voedingsmiddelen, een schonere industrie en zelfs een schoner milieu. Concrete toepassingen zijn bijvoorbeeld:

• Kankergenen opsporen met DNA-chips,
• Humaan insuline produceren voor diabetespatiënten,
• Rechtspraak aan de hand van DNA-fingerprintingtechnieken,
• Wasgoed schoonmaken met intacte enzymen,
• Het maken van melkzuur op industriële schaal.
Het zijn gewoon bijna andere studies als je dit zo leest. LST in Groningen lijkt veel meer op Klinische Technologie (nieuwe bachelor van Leiden, Delft en Rotterdam) dan op LST van Leiden en Delft.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_140676633
Heb je je P al?
pi_140676716
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:46 schreef Paxcon het volgende:
Heb je je P al?
Ehhh. Ligt aan het resultaat van het tentamen wat ik maandag heb gemaakt.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_140676838
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:49 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ehhh. Ligt aan het resultaat van het tentamen wat ik maandag heb gemaakt.
Oh goed bezig (waarschijnlijk)
  dinsdag 3 juni 2014 @ 18:54:11 #282
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140676947
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:38 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Zou ik niet zeggen. TBK hier heeft daadwerkelijk een eigen research afdeling en de verhouding, in ieder geval bij de track procestechnologie is toch 15% pure economie/bedrijfskunde vakken, 35% scheikundige technologie vakken, 50% zelf ontwikkelde TBK vakken die daadwerkelijk TBK zijn.
35% is redelijk maar wat voegt het toe t.o.v. de sheikundige technoloog die een paar bedrijfskundevakken, MBA of wat dan ook wat vergelijkbaar is heeft gevolgd?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 3 juni 2014 @ 18:56:43 #283
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140677056
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:34 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Kom vooral eens bij tbk aan de RuG kijken zou ik zeggen. Er worden hier toch echt engineers opgeleid en geen bedrijfskundigen. Er zijn 2 tracks: procestechnologie en logistiek. Met procestechnogie wordt je praktisch gewoon een scheikundig technoloog, maar dan zonder bijvoorbeeld de kennis van katalyse en het ontwerpen van katalysatoren maar wel over hoe bijvoorbeeld de supply chain invloed kan hebben over in welke verhoudingen je bepaalde producten produceert.

Maar goed, dit is al vaker gezegd: tbk aan de RuG is echt best wel een uitzondering qua programma vergeleken met andere tbk studies.
Hoe komt het trouwens dat ze in Groningen relatief de nadruk leggen op de TS bij TB? Heeft Groningen een belangrijk chemisch bedrijf gehad?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 3 juni 2014 @ 19:03:01 #284
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140677339
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:36 schreef netchip het volgende:
Ik ben geen beta student, maar heb wel een beta/natuurkunde/elektrotechniek vraag: voor school ben ik bezig met een project over zonnecellen, en ik vroeg me af of jullie misschien interessante informatie en/of links hierover hebben?
Ik kan je er wel iets over vertellen (niet veel maar iets) maar ik zou niet direct weten hoe je dat zou willen gebruiken voor zo'n project. Er valt met de zonnecellen zelf weinig te doen voor jou. Voor een project op het VWO zou ik trouwens iets doen met een schakelbord, zie of dat je bijv. verkeerslichten hiermee kan regelen waarbij een 1 voor een inputschakelaar een detectie van een auto is op een bepaalde punt met twee verkeersstromen. Zoiets. Goed om punten te scoren en goed hanteerbaar.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-06-2014 19:12:04 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140678245
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hoe komt het trouwens dat ze in Groningen relatief de nadruk leggen op de TS bij TB? Heeft Groningen een belangrijk chemisch bedrijf gehad?
Hawwe die Grinzers ea in wichtich bedriuw hân dan? _O-
pi_140679056
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 19:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik kan je er wel iets over vertellen (niet veel maar iets) maar ik zou niet direct weten hoe je dat zou willen gebruiken voor zo'n project. Er valt met de zonnecellen zelf weinig te doen voor jou. Voor een project op het VWO zou ik trouwens iets doen met een schakelbord, zie of dat je bijv. verkeerslichten hiermee kan regelen waarbij een 1 voor een inputschakelaar een detectie van een auto is op een bepaalde punt met twee verkeersstromen. Zoiets. Goed om punten te scoren en goed hanteerbaar.
Het is een extra programma, er is geen cijfer aan verbonden :) Het is ook bedoeld als project om iets te leren over een specifiek onderwerp, je mocht zelf het onderwerp uitzoeken: programmeren, fractals, priemgetallen, ontwikkelingshulp, een nieuw product ontwerpen, you name it. Ik bedacht dus zelf een onderwerp, en dat werd zonnepanelen. Ik ben vooral benieuwd naar de theorie achter een zonnecel, en dat gaat vrij goed, probleempje is de p-n junction :P Misschien dat je daar wat over zou kunnen uitleggen?
  dinsdag 3 juni 2014 @ 20:12:37 #287
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140680150
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 19:42 schreef netchip het volgende:

[..]

Het is een extra programma, er is geen cijfer aan verbonden :) Het is ook bedoeld als project om iets te leren over een specifiek onderwerp, je mocht zelf het onderwerp uitzoeken: programmeren, fractals, priemgetallen, ontwikkelingshulp, een nieuw product ontwerpen, you name it. Ik bedacht dus zelf een onderwerp, en dat werd zonnepanelen. Ik ben vooral benieuwd naar de theorie achter een zonnecel, en dat gaat vrij goed, probleempje is de p-n junction :P Misschien dat je daar wat over zou kunnen uitleggen?
Je zou daarvoor een boek over transistors kunnen lezen. Bijvoorbeeld het boek van Sedra/Smith. Simpel gezegd: pn-junctie => diode => transistor


Ik kan het trouwens wel heel erg beknopt uitleggen maar je moet daar sowieso een goede tekst over lezen als je het fatsoenlijk wil begrijpen. Simpel gezegd komt het ongeveer hier op neer.
Onder normale omstandigheden gaan elektronen af en toe los van het atoom waarrond zij zweven. Dit komt omdat bij normale temperaturen deeltjes een bepaalde kinetische energie hebben (ze bewegen min of meer lukraak met een bepaalde hevigheid). Door deeltjes met een elektron teveel of een elektron te weinig (ionen maar dan in een vast metaal tussen neutrale atomen) in een materiaal te stoppen, doperen, zorg je ervoor dat dit veel meer gebeurt. Door voor de juiste temperatuur, spanning en doperingsconcentratie te zorgen optimaliseer je dat. Gevolg: allemaal bewegende elektronen en gaten. Die gaten kan je zien als de verplaatsing van een elektrontekort van het ene atoom naar het andere, hier wordt het wat vager. Bij deze verplaatsingen spelen twee fenomenen een rol: diffusie - verplaatsing t.g.v. een concentratiegradiënt - en drift - verplaatsing t.g.v. een spanningsgradiënt (een potentiaal). Doordat deeltjes zich verplaatsen t.g.v. diffusie komt de drift op gang die de diffusie wat tegenwerkt totdat een krachtenevenwicht tussen de twee wordt bereikt. Hier zou je een analogie kunnen trekken met de elektrochemische potentiaal in een cel (herkenbaar voor de mensen die iets met biologie doen), dit principe is hetzelfde.
Door dit alles krijg je dat electronen gemakkelijk in 1 richting worden doorgegeven maar niet in de andere richting, afhankelijk van welke zijde je een positieve en welke zijde je een negatieve potentiaal geeft. Zodoende kom je bij de diode uit en door als het ware diodes te combineren op een bepaalde manier kom je bij de transistor uit. In een notendop is dit het verhaal maar lees er eens zo'n boek over, je kan die downloaden via de bekende wegen op het internet en je kan tal van Youtubefilmpjes vinden waarin het wordt uitgelegd. Nu ik toch bezig ben leg ik dan ook maar even uit dat je bij een transistor onder invloed van een klein stroompje of een kleine spanning een grote stroom of een grote spanning kan laten ontstaan en dat je door transistoren, diodes (de bouwblokken van transistoren) en weerstanden te combineren een opamp maakt.

[ Bericht 22% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-06-2014 20:27:03 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 3 juni 2014 @ 20:48:48 #288
235003 wimjongil
Harde man
pi_140681760
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hoe komt het trouwens dat ze in Groningen relatief de nadruk leggen op de TS bij TB? Heeft Groningen een belangrijk chemisch bedrijf gehad?
Er zit hier iets in de grond.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_140681769
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

35% is redelijk maar wat voegt het toe t.o.v. de sheikundige technoloog die een paar bedrijfskundevakken, MBA of wat dan ook wat vergelijkbaar is heeft gevolgd?
Je kunt hetzelfde dan vragen over toegevoegde waarde van ST over scheikunde maar die vraag hoor ik niemand stellen...

Bachelor van 180 EC in 5 punts vakken = 36 vakken totaal.

ST bachelor:

18 vakken gedeeld met scheikunde (waaronder basis wiskunde, natuurkunde en inleidingen scheikunde)
11 vakken ST
4 vakken keuzeruimte (aangeraden in te vullen met scheikunde vakken)
15 EC scriptie

TBK bachelor (procestechnologie):

8 vakken gedeeld met bedrijfskunde (en aanverwanten)
8 vakken gedeeld met ST
15 vakken TBK (waaronder dus de basis wiskunde, scheikunde, natuurkunde.)
2 vakken keuzeruimte (aangeraden in te vullen met ST vakken)
15 EC scriptie

Ik zat er met natte vinger werk nog best dicht bij wat betreft mijn percentages :P

Ik probeer dus te zeggen: eigenlijk volgen de TBK'ers en de ST'ers precies het zelfde ST core programma (10 ST vakken bij TBK vs. 11 ST vakken bij ST). Er wordt dan gedifferentieerd op welke interdisciplinaire richting je op gaat. Als ST'er ga je in Groningen héél sterk naar Scheikunde (enige ST opleiding in het land waarbij je praktisch even veel labervaring hebt als een bachelor SK!) terwijl je met TBK veel meer naar dus toepassing gaat, supply chain, bedrijfskunde etc.

En die toepassing van de interdisciplinariteit ligt hem niet in het volgen van 'een paar bedrijfskundevakken'. Merendeel van de BDK vakken (al zitten er een paar hele kwalitatieve vakken tussen!) stellen geen kut voor, dat weet iedereen. Wat wel wat voor stelt is het core TBK programma waarin veel nadruk wordt gelegd op systems thinking en implemenatiemethodes van toepassingen etc, iets wat je absoluut niet voor bij bedrijfskunde aan hoeft te kloppen omdat zij die kennis die toegepast zou moeten worden niet hebben.

Voor een bedrijf zijn RuG TBK'ers daarom heel interessant. Een groot tekort aan 'echte' ST'ers, maar 'echte' ST'ers waren vroeger - voordat er zo'n TBK opleiding was - niet gelijk uit de schoolbanken inzetbaar voor veel projecten omdat ze gewoon 0 kennis hebben over projectontwikkeling en implementatie, dit leren ze namelijk niet en is ook niet het doel van de studie. Nu er TBK'ers zijn kunnen die mensen leveren voor zulke industriebanen en kunnen de 'echte' ST'ers zich doorspecialiseren op hun daadwerkelijke vakgebied, namelijk scheikunde voor industriele toepassingen.

Ik heb trouwens geen idee hoe dat gegroeid is. RuG heeft natuurlijk een extreem sterk scheikunde instituut achter zich wat ook veel doet op het gebied van katalyse en ook wat polymeerchemie, wat beide interessante vakgebieden zijn om binnen een ST kader door te onderzoeken.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 20:50:01 #290
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140681825
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:48 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Er zit hier iets in de grond.
Right.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140681901
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:41 schreef Rezania het volgende:
Groningen:

[..]

Leiden/Delft:

[..]

Het zijn gewoon bijna andere studies als je dit zo leest. LST in Groningen lijkt veel meer op Klinische Technologie (nieuwe bachelor van Leiden, Delft en Rotterdam) dan op LST van Leiden en Delft.
What the fuck Rez.... dat begint écht gewoon hélemaal nergens meer op te slaan..... :?
pi_140681959
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:52 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

What the fuck Rez.... dat begint écht gewoon hélemaal nergens meer op te slaan..... :?
Ja, weet ik. Maar ik heb het niet verzonnen.

Kan je ook echt alleen nog maar in Delft wonen, anders moet je te veel reizen. _O- :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 20:54:49 #293
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140682018
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:49 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Je kunt hetzelfde dan vragen over toegevoegde waarde van ST over scheikunde maar die vraag hoor ik niemand stellen...

Bachelor van 180 EC in 5 punts vakken = 36 vakken totaal.

ST bachelor:

18 vakken gedeeld met scheikunde (waaronder basis wiskunde, natuurkunde en inleidingen scheikunde)
11 vakken ST
4 vakken keuzeruimte (aangeraden in te vullen met scheikunde vakken)
15 EC scriptie

TBK bachelor (procestechnologie):

8 vakken gedeeld met bedrijfskunde (en aanverwanten)
8 vakken gedeeld met ST
15 vakken TBK (waaronder dus de basis wiskunde, scheikunde, natuurkunde.)
2 vakken keuzeruimte (aangeraden in te vullen met ST vakken)
15 EC scriptie

Ik zat er met natte vinger werk nog best dicht bij wat betreft mijn percentages :P

Ik probeer dus te zeggen: eigenlijk volgen de TBK'ers en de ST'ers precies het zelfde ST core programma (10 ST vakken bij TBK vs. 11 ST vakken bij ST). Er wordt dan gedifferentieerd op welke interdisciplinaire richting je op gaat. Als ST'er ga je in Groningen héél sterk naar Scheikunde (enige ST opleiding in het land waarbij je praktisch even veel labervaring hebt als een bachelor SK!) terwijl je met TBK veel meer naar dus toepassing gaat, supply chain, bedrijfskunde etc.

En die toepassing van de interdisciplinariteit ligt hem niet in het volgen van 'een paar bedrijfskundevakken'. Merendeel van de BDK vakken (al zitten er een paar hele kwalitatieve vakken tussen!) stellen geen kut voor, dat weet iedereen. Wat wel wat voor stelt is het core TBK programma waarin veel nadruk wordt gelegd op systems thinking en implemenatiemethodes van toepassingen etc, iets wat je absoluut niet voor bij bedrijfskunde aan hoeft te kloppen omdat zij die kennis die toegepast zou moeten worden niet hebben.

Voor een bedrijf zijn RuG TBK'ers daarom heel interessant. Een groot tekort aan 'echte' ST'ers, maar 'echte' ST'ers waren vroeger - voordat er zo'n TBK opleiding was - niet gelijk uit de schoolbanken inzetbaar voor veel projecten omdat ze gewoon 0 kennis hebben over projectontwikkeling en implementatie, dit leren ze namelijk niet en is ook niet het doel van de studie. Nu er TBK'ers zijn kunnen die mensen leveren voor zulke industriebanen en kunnen de 'echte' ST'ers zich doorspecialiseren op hun daadwerkelijke vakgebied, namelijk scheikunde voor industriele toepassingen.
Bestaat er ook een mastertrack voor de ST-studenten zodat die naadloos kunnen aansluiten voor dat bedrijfskunde (of zo je wil technische bedrijfskunde) deel? Handig voor de ST-gediplomeerden die graag manager willen worden zonder in te leveren op hun primaire vakgebied. Als manager word je immers al snel beter betaald dan als ingenieur. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 3 juni 2014 @ 20:55:42 #294
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140682055
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:41 schreef Rezania het volgende:
Groningen:

[..]

Leiden/Delft:

[..]

Het zijn gewoon bijna andere studies als je dit zo leest. LST in Groningen lijkt veel meer op Klinische Technologie (nieuwe bachelor van Leiden, Delft en Rotterdam) dan op LST van Leiden en Delft.
Nog 1 erbij en je kan kwartetten.

quote:
10s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:53 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ja, weet ik. Maar ik heb het niet verzonnen.

Kan je ook echt alleen nog maar in Delft wonen, anders moet je te veel reizen. _O- :')
Ook dat nog. -slik-
Los van de gezelligheid (Leiden is toch wat leuker, Rotterdam volgens mij ook als je de verkeerde buurten mijdt), een fatsoenlijke kamer vinden in Delft is niet gemakkelijk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140682315
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bestaat er ook een mastertrack voor de ST-studenten zodat die naadloos kunnen aansluiten voor dat bedrijfskunde (of zo je wil technische bedrijfskunde) deel? Handig voor de ST-gediplomeerden die graag manager willen worden zonder in te leveren op hun primaire vakgebied. Als manager word je immers al snel beter betaald dan als ingenieur. ;)
ST kent een ST-research master van 2 jaar (60 EC vakken, 60 EC stage/onderzoek)
TBK kent een TBK-reserach master van 2 jaar, ook aan onze faculteit, same story.

Deze verschillen in 25 punten qua vakken van elkaar, verder wordt bij dezelfde soort bedrijven stage gelopen en binnen hetzelfde onderzoeksinstituut onderzoek gedaan.

TBK'ers kunnen schakelen naar ST-master en andersom. Verder kunnen TBK'ers doorstromen naar de Bedrijfskunde masters Technology and Operations Management en Supply Chain Management. Verder zou een TBK'er moeten kunnen schakelen naar overige Bedrijfskunde masters, maar volgens mij kunnen ST'ers niet schakelen naar Bedrijfskunde masters.

EDIT: de master TBK zitten overigens géén bedrijfskunde vakken in. ik zie net dat er in de master TBK wel één heel keuzevak zit voor bedrijfskunde vakken binnen de process track (die je ook in zou kunnen vullen met meer ST overlap). De logistieke track heeft wel een sterke bedrijfskunde basis, maar een process TBK student kan geen logistiek TBK master doen en andersom.
pi_140682930
Nog wel een leuk detail over dat " TBK'ers geen wiskunde zouden kunnen zoals 'echte' bèta's "

Scheikunde en ST'ers volgen net als TBK'ers een vak Calculus, maar niet dezelfde vakken Calculus...

Multivariabele calculus wordt wel besproken bij TBK maar niet bij scheikunde/ST. :P
pi_140682950
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 20:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je zou daarvoor een boek over transistors kunnen lezen. Bijvoorbeeld het boek van Sedra/Smith. Simpel gezegd: pn-junctie => diode => transistor

Ik kan het trouwens wel heel erg beknopt uitleggen maar je moet daar sowieso een goede tekst over lezen als je het fatsoenlijk wil begrijpen. Simpel gezegd komt het ongeveer hier op neer.
Onder normale omstandigheden gaan elektronen af en toe los van het atoom waarrond zij zweven. Dit komt omdat bij normale temperaturen deeltjes een bepaalde kinetische energie hebben (ze bewegen min of meer lukraak met een bepaalde hevigheid). Door deeltjes met een elektron teveel of een elektron te weinig (ionen maar dan in een vast metaal tussen neutrale atomen) in een materiaal te stoppen, doperen, zorg je ervoor dat dit veel meer gebeurt. Door voor de juiste temperatuur, spanning en doperingsconcentratie te zorgen optimaliseer je dat. Gevolg: allemaal bewegende elektronen en gaten. Die gaten kan je zien als de verplaatsing van een elektrontekort van het ene atoom naar het andere, hier wordt het wat vager. Bij deze verplaatsingen spelen twee fenomenen een rol: diffusie - verplaatsing t.g.v. een concentratiegradiënt - en drift - verplaatsing t.g.v. een spanningsgradiënt (een potentiaal). Doordat deeltjes zich verplaatsen t.g.v. diffusie komt de drift op gang die de diffusie wat tegenwerkt totdat een krachtenevenwicht tussen de twee wordt bereikt. Hier zou je een analogie kunnen trekken met de elektrochemische potentiaal in een cel (herkenbaar voor de mensen die iets met biologie doen), dit principe is hetzelfde.
Door dit alles krijg je dat electronen gemakkelijk in 1 richting worden doorgegeven maar niet in de andere richting, afhankelijk van welke zijde je een positieve en welke zijde je een negatieve potentiaal geeft. Zodoende kom je bij de diode uit en door als het ware diodes te combineren op een bepaalde manier kom je bij de transistor uit. In een notendop is dit het verhaal maar lees er eens zo'n boek over, je kan die downloaden via de bekende wegen op het internet en je kan tal van Youtubefilmpjes vinden waarin het wordt uitgelegd. Nu ik toch bezig ben leg ik dan ook maar even uit dat je bij een transistor onder invloed van een klein stroompje of een kleine spanning een grote stroom of een grote spanning kan laten ontstaan en dat je door transistoren, diodes (de bouwblokken van transistoren) en weerstanden te combineren een opamp maakt.
Super, dank je voor de uitleg! :)

Zo'n boek erover lezen gaat mij niet lukken met de kennis die ik heb. :P (wet van Ohm en 1e wet van Kirchhoff) Jouw uitleg verduidelijkt wel het een en ander, maar Youtube is ook nog een handige tip inderdaad.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 21:53:04 #298
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140684937
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:12 schreef netchip het volgende:

[..]

Super, dank je voor de uitleg! :)

Zo'n boek erover lezen gaat mij niet lukken met de kennis die ik heb. :P
Onzin, het is toegankelijk genoeg dat het te volgen is. In het ergste geval zou je eens wat moeten opzoeken maar het hangt veel meer van je intelligentie dan van je voorkennis af of dat je dit kan volgen, veronderstellende dat je in ieder geval HAVO-onderbouw kennis hebt van scheikunde en natuurkunde.

Oh ja, wat betreft Kirchoff, simpeler kan niet als je logisch nadenkt.
Ene wet: tussen twee punten is het spanningsverschil gelijk, eender hoe je van het ene punt naar het andere gaat. D'uh. (natuurlijk kan de hoogte van de spanning wel beïnvloed worden door andere zaken er aan te verbinden maar het spanningsverschil is identiek tussen die punten langs verschillende 'wegen')
Andere wet: uit een knooppunt gaat evenveel stroom als dat er in komt. D'uh, als dat niet zo zou zijn dan zou zo'n draadje stroom opnemen of geven. Niet erg logisch. Natuurlijk verlies je wel een zeer gering vermogen door de opwarming van draadjes.

[ Bericht 23% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-06-2014 22:07:33 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140687408
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Onzin, het is toegankelijk genoeg dat het te volgen is. In het ergste geval zou je eens wat moeten opzoeken maar het hangt veel meer van je intelligentie dan van je voorkennis af of dat je dit kan volgen, veronderstellende dat je in ieder geval HAVO-onderbouw kennis hebt van scheikunde en natuurkunde.

Oh ja, wat betreft Kirchoff, simpeler kan niet als je logisch nadenkt.
Ene wet: tussen twee punten is het spanningsverschil gelijk, eender hoe je van het ene punt naar het andere gaat. D'uh. (natuurlijk kan de hoogte van de spanning wel beïnvloed worden door andere zaken er aan te verbinden maar het spanningsverschil is identiek tussen die punten langs verschillende 'wegen')
Andere wet: uit een knooppunt gaat evenveel stroom als dat er in komt. D'uh, als dat niet zo zou zijn dan zou zo'n draadje stroom opnemen of geven. Niet erg logisch. Natuurlijk verlies je wel een zeer gering vermogen door de opwarming van draadjes.
VWO onderbouw kennis heb ik gelukkig wel (ATM 3e klas) :P Bedoelde je dat boek over Microelectronics?

Ah, de eerste wet van Kirchhof kende ik al, maar die tweede dus onbewust ook al. En ik maar aan m'n natuurkunde docent vragen waarom in een parallel schakeling de spanning overal hetzelfde is. :')
  dinsdag 3 juni 2014 @ 22:46:42 #300
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140687890
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 22:37 schreef netchip het volgende:

[..]

VWO onderbouw kennis heb ik gelukkig wel (ATM 3e klas) :P Bedoelde je dat boek over Microelectronics?
Ja, je hoeft slechts enkele tientallen bladzijdes aan het begin van het boek te lezen, er is weinig voorkennis voor nodig.

quote:
Ah, de eerste wet van Kirchhof kende ik al, maar die tweede dus onbewust ook al.
Ik zou niet weten welke de eerste en welke de tweede is, internationaal spreek je van KCL en KVL (Kirchof's Current/Voltage Law).

quote:
En ik maar aan m'n natuurkunde docent vragen waarom in een parallel schakeling de spanning overal hetzelfde is. :')
Nu begrijp je dus dat als je andere zooi gaat hangen tussen die twee punten via een andere tak dat de spanning wel degelijk verandert maar dat het spanningsverschil tussen de twee punten identiek is voor alle wegen. Dit zou jouw leraar trouwens goed moeten uitleggen, ook zonder dat iemand het vraagt. :?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')