quote:
Op vrijdag 30 mei 2014 08:52 schreef n00b13 het volgende:[..]
Basisbeurs is ook 'maar' 100 euro. Die had ik zeker zelf kunnen betalen.
Maar niet kunnen thuiswonen snap ik wel. Voor mensen die in friesland wonen en in amsterdam naar school gaan. Of een lastige thuissituatie hebben: voor hen had het wmb mogen blijven. In mijn omgeving daarentegen zijn het vooral mensen die in hun eigen stad op zichzelf gaan wonen (of beter gezegd: op de maatschappij gaan wonen). Gewoon 'omdat ze er klaar voor zijn'.
Nou, dan mag je ook je eigen broek ophouwen.
Het lijkt inderdaad onderdeel v/d Nederlandse cultuur om zo jong mogelijk uit huis te gaan, zelfs wanneer het qua logistiek en/of gezinssituatie niet per se noodzakelijk zou zijn geweest. Men zegt er vaak bij dat mensen op deze manier sneller zelfstandig worden... In hoeverre dit opgaat en in hoeverre het werkelijk positieve bijdrage levert aan het opgroeien, geen idee...
Maar dat in werkelijkheid inderdaad de maatschappij een groot deel van de lasten draagt, daar rept men zelden een woord over en wat dat betreft heb je inderdaad een goed punt.
In minder welvarende landen zie je dat jongeren veel langer thuis blijven wonen omdat dit financieel veel voordeliger is. Sterker nog, naar mate de welvaart afneemt zie je vaak zelfs dat er steeds meer mensen van een familie bij elkaar wonen. (Dat laatste lijkt me trouwens ook niet echt aangenaam om met schoonfamilie, etc, in een huis te wonen).
Maar wat het zo vroeg mogelijk uit huis gaan betreft, ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre dat werkelijk voordeel met zich meebrengt anders dan dat het 'zo hoort i.v.m. het volwassen worden'. Maar goed, moeilijk meetbaar lijkt me.