abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 17 oktober 2002 @ 11:56:36 #1
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_6327170
quote:
De Dagblad van het Noorden gaat verdachten voortaan met hun volledige naam in de krant noemen. Dat heeft hoofdredacteur G.J. Laan woensdag bevestigd. De noordelijke krant is hiermee de eerste in Nederland. Een ongeschreven mos in de dagbladpers is dat verdachten slechts met hun initialen worden aangeduid.

,,De Nederlandse kranten moeten eens stoppen met die overdreven hypocrisie, vindt Laan. ,,Op radio, televisie, op internet en in kranten over de hele wereld wordt een verdachte als Volkert van der G. al bij zijn volledige naam genoemd. In alle andere beschaafde landen is het de normaalste zaak van de wereld.

Zodra de vermeende moordenaar van Pim Fortuyn in een openbare rechtszitting verschijnt, het Dagblad in de berichtgeving zijn achternaam gebruiken. ,,In Nederland is de privacybescherming doorgeschoten. Als krant of medium heb je zelf het recht dit te bepalen. Het is slechts uit gewoonte dat de Nederlandse dagbladen dit nu niet doen.

Laan maakt een uitzondering voor kleine misdrijven in de regio. ,,Het gaat echt alleen om grote, geruchtmakende rechtszaken of publieke persoonlijkheden. In principe wordt elk geval door de redactieraad apart bekeken.

Daders bij naam noemen (waarvan bewezen is dat zij het misdrijf werkelijk hebben gepleegd) oké, maar mensen die verdacht worden van een misdrijf bij naam noemen lijkt mij een beetje gevoelig en een behoorlijke inbreuk op de privacy.
pi_6327189
tja, t ligt eraan hoe je het gaat bekijken. Als ze echt iets ergs hebben geflikt, tja, is het hun eigenschuld, hadden ze het maar niet moeten doen. Maarja, dat is mijn mening
pi_6327207
Moet kunnen vind ik, mits de schuld bewezen is.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_6327210
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 11:56 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Daders bij naam noemen (waarvan bewezen is dat zij het misdrijf werkelijk hebben gepleegd) oké, maar mensen die verdacht worden van een misdrijf bij naam noemen lijkt mij een beetje gevoelig en een behoorlijke inbreuk op de privacy.

als het dan blijkt dat ie het niet gedaan heeft zet je gewoon een rectificatie in de krant.
"Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden."
"Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken."
"De kunst van liefde is de kunst van het volhouden."
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding Overal"
  donderdag 17 oktober 2002 @ 12:00:27 #5
36038 Shaman
retro-progressief
pi_6327226
idd selchte ontwikkeling als verdachten met naam en toenaam genoemd worden in de media. Pas als iemand veroordeeld is en na alle hoger beroep zaken kun je namen noemen. Ik vind het ook jammer dat het dagblad van het Noorden hiermee met de media afspraken breekt. Ik hoop dat justitie hier maatregelen tegen zal treffen.
pi_6327230
Na rectificatie ben je nog steeds zwaar de sjaak!
Er blijft altijd iets hangen.
We can't stop here! This is bat country!
pi_6327243
Leuk voor de familie van de verdachte... voor je t weet heb je een stelletje kwaaie mensen voor je deur staan.
(Un)masking for the greater good.
pi_6327244
nou dan zal ik zeer binnenkort de naam van mijn ex buurman wel eens tegen komen in de krant, die heeft al zo vaak vast gezeten en blijft dingen uitvreten...
  donderdag 17 oktober 2002 @ 12:01:55 #9
36038 Shaman
retro-progressief
pi_6327246
quote:
als het dan blijkt dat ie het niet gedaan heeft zet je gewoon een rectificatie in de krant.
Na een verdachtmaking zul je in de ogen van derden verdacht blijven, zeker zolang de echte dader niet is gepakt ( en met slechts 15 % opgeloste zaken in nederland...)
pi_6327249
Zelfs mensen die ergens voor veroordeeld zijn hoeven van mij niet bij naam genoemd te worden.

Waarom

Omdat het geen enkel nut heeft. Daarbij komt dat iemand die iets uitgehaald heeft ook ooit weer een leven op moet kunnen bouwen.

† In Memoriam † donderdag 17 oktober 2002 @ 12:03:01 #11
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_6327265
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 11:59 schreef Disher het volgende:

[..]

Ondertussen heb je dan wel een behoorlijke stempel gekregen. Stel je eens voor dat je een rancuneus typ als ex hebt en zij doet aangifte van een verkrachting, of erger nog, het misbruiken van je kind..

Tegen de tijd dat er een rectificatie in de krant staat denkt je hele leefomgeving dat jij een pedofiel bent die niet met zijn handjes van kinderen kan afblijven. Rectificaties zullen dan echt niet meer helpen om het beeld wat anderen over je hebben te veranderen.

pi_6327280
En als we zoiets bij FOk! citeren. Hier is het ook not done
pi_6327292
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 12:01 schreef Shaman het volgende:

[..]

Na een verdachtmaking zul je in de ogen van derden verdacht blijven, zeker zolang de echte dader niet is gepakt ( en met slechts 15 % opgeloste zaken in nederland...)

Daarom moet de naam ook pas na veroordeling vermeld worden. Naam vermelden bij kleinere misdrijven zie ik niet zitten, heeft ook weinig zin. Bij zaken als kindermisbruik en moord mogen ze de naam vermelden als de schuld bewezen is en de dader veroordeeld is.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  donderdag 17 oktober 2002 @ 12:07:20 #14
272 R@b
No-nonsens
pi_6327339
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 11:56 schreef Loedertje het volgende:

De Dagblad van het Noorden gaat verdachten voortaan met hun volledige naam in de krant noemen. Dat heeft hoofdredacteur G.J. Laan woensdag bevestigd. De noordelijke krant is hiermee de eerste in Nederland. Een ongeschreven mos in de dagbladpers is dat verdachten slechts met hun initialen worden aangeduid.
,,De Nederlandse kranten moeten eens stoppen met die overdreven hypocrisie, vindt Laan. ,,Op radio, televisie, op internet en in kranten over de hele wereld wordt een verdachte als Volkert van der G. al bij zijn volledige naam genoemd. In alle andere beschaafde landen is het de normaalste zaak van de wereld.

Zodra de vermeende moordenaar van Pim Fortuyn in een openbare rechtszitting verschijnt, het Dagblad in de berichtgeving zijn achternaam gebruiken. ,,In Nederland is de privacybescherming doorgeschoten. Als krant of medium heb je zelf het recht dit te bepalen. Het is slechts uit gewoonte dat de Nederlandse dagbladen dit nu niet doen.

Laan maakt een uitzondering voor kleine misdrijven in de regio. ,,Het gaat echt alleen om grote, geruchtmakende rechtszaken of publieke persoonlijkheden. In principe wordt elk geval door de redactieraad apart bekeken.

Bron

De dagblad van het Noorden Wat is er mis met HET dagblad ¿

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  donderdag 17 oktober 2002 @ 12:08:56 #15
13018 Redman
Are u sick in the head kid?
pi_6327360
Ivm met de nieuwe wet van de bescherming persoonsgegevens (WBP) lijkt mij dat ze hier problemen mee gaan krijgen.
In het kader van de door de regering gevorderde zendtijd voor lokale omroepen, volgt nu een uitzending van Radio Bergeijk.
  donderdag 17 oktober 2002 @ 12:11:04 #16
17061 mvt
blame Canada
pi_6327385
Waar heb je die quote vandaan?? ALs het uit het Dagblad vh Noorden is zijn ze niet concequent (er staat van der G.)
We were to understand there would be pie and punch?
pi_6327386
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 12:07 schreef R@b het volgende:

[..]

Bron

Ik heb het ook gelezen op www.gic.nl
  donderdag 17 oktober 2002 @ 12:11:49 #18
272 R@b
No-nonsens
pi_6327398
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 12:08 schreef Redman het volgende:

Ivm met de nieuwe wet van de bescherming persoonsgegevens (WBP) lijkt mij dat ze hier problemen mee gaan krijgen.

Welnee. Die wet heeft daar niets mee van doen.
  † In Memoriam † donderdag 17 oktober 2002 @ 12:12:58 #19
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_6327411
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 12:07 schreef R@b het volgende:

[..]

Bron

HTTP://WWW.GIC.NL en HTPP://WWW.DSG.NL
quote:
Hoe bedoel je? Ik snap je vraag niet.
  donderdag 17 oktober 2002 @ 12:14:33 #20
13018 Redman
Are u sick in the head kid?
pi_6327435
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 12:11 schreef R@b het volgende:

[..]

Welnee. Die wet heeft daar niets mee van doen.

Dan zal ik als ik jou was die wet toch maar eens even doorlezen.
In het kader van de door de regering gevorderde zendtijd voor lokale omroepen, volgt nu een uitzending van Radio Bergeijk.
  donderdag 17 oktober 2002 @ 12:31:16 #21
272 R@b
No-nonsens
pi_6327618
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 12:14 schreef Redman het volgende:

[..]

Dan zal ik als ik jou was die wet toch maar eens even doorlezen.

Nogmaals die wet heeft daar GEEN HOL mee van doen.

De wet privacy persoonsgegevens gaat over hele andere zaken.

Wanneer jij een verdachte bent in een zaak geeft justitie gewoon de volledige naam door van degenen die ze verdenken van de misdaad. Het is slechts de media in Nederland die dat censureert.

WBP gaat bijvoorbeeld over jouw gegevens bij een verzekeringsmaatshappij, die niet mogen worden doorgegeven. Niet over jouw identiteit in rechtszaken.

-
Hier staan er ook meer postings en info over [FP] Volledige naam crimineel gegeven?

donderdag 17 oktober 2002 @ 12:50:10 #22
272 R@b
No-nonsens
pi_6327873
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 12:00 schreef Shaman het volgende:

Ik hoop dat justitie hier maatregelen tegen zal treffen.

Hoe had je dat gedacht

Justitie kan alleen maatregelen treffen als het wettelijk verboden is.

Je moet dus bij de Tweede Kamer (de politiek) zijn als je dit verboden wilt krijgen.

pi_6327944
Goede zaak, mits natuurlijk bewezen is dat de persoon ook echt schuldig is.
  donderdag 17 oktober 2002 @ 12:58:22 #24
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_6327988
Heeel slechte ontwikkeling....

Je bent hier nog steeds pas schuldig als dat bewezen is......Het draagt ook niet bij aan de berichtgeving dus het is ook nog eens niet nodig....

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_6328009
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 11:59 schreef Disher het volgende:

[..]

Zou jij het leuk vinden om je eigen naam in de krant te zien voor iets dat je niet gedaan hebt?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')