quote:Daders bij naam noemen (waarvan bewezen is dat zij het misdrijf werkelijk hebben gepleegd) oké, maar mensen die verdacht worden van een misdrijf bij naam noemen lijkt mij een beetje gevoelig en een behoorlijke inbreuk op de privacy.
De Dagblad van het Noorden gaat verdachten voortaan met hun volledige naam in de krant noemen. Dat heeft hoofdredacteur G.J. Laan woensdag bevestigd. De noordelijke krant is hiermee de eerste in Nederland. Een ongeschreven mos in de dagbladpers is dat verdachten slechts met hun initialen worden aangeduid.,,De Nederlandse kranten moeten eens stoppen met die overdreven hypocrisie, vindt Laan. ,,Op radio, televisie, op internet en in kranten over de hele wereld wordt een verdachte als Volkert van der G. al bij zijn volledige naam genoemd. In alle andere beschaafde landen is het de normaalste zaak van de wereld.
Zodra de vermeende moordenaar van Pim Fortuyn in een openbare rechtszitting verschijnt, het Dagblad in de berichtgeving zijn achternaam gebruiken. ,,In Nederland is de privacybescherming doorgeschoten. Als krant of medium heb je zelf het recht dit te bepalen. Het is slechts uit gewoonte dat de Nederlandse dagbladen dit nu niet doen.
Laan maakt een uitzondering voor kleine misdrijven in de regio. ,,Het gaat echt alleen om grote, geruchtmakende rechtszaken of publieke persoonlijkheden. In principe wordt elk geval door de redactieraad apart bekeken.
quote:als het dan blijkt dat ie het niet gedaan heeft zet je gewoon een rectificatie in de krant.
Op donderdag 17 oktober 2002 11:56 schreef Loedertje het volgende:[..]
Daders bij naam noemen (waarvan bewezen is dat zij het misdrijf werkelijk hebben gepleegd) oké, maar mensen die verdacht worden van een misdrijf bij naam noemen lijkt mij een beetje gevoelig en een behoorlijke inbreuk op de privacy.
quote:Na een verdachtmaking zul je in de ogen van derden verdacht blijven, zeker zolang de echte dader niet is gepakt ( en met slechts 15 % opgeloste zaken in nederland...)
als het dan blijkt dat ie het niet gedaan heeft zet je gewoon een rectificatie in de krant.
Waarom ![]()
Omdat het geen enkel nut heeft. Daarbij komt dat iemand die iets uitgehaald heeft ook ooit weer een leven op moet kunnen bouwen.
quote:Ondertussen heb je dan wel een behoorlijke stempel gekregen. Stel je eens voor dat je een rancuneus typ als ex hebt en zij doet aangifte van een verkrachting, of erger nog, het misbruiken van je kind..
Op donderdag 17 oktober 2002 11:59 schreef Disher het volgende:[..]
als het dan blijkt dat ie het niet gedaan heeft zet je gewoon een rectificatie in de krant.
Tegen de tijd dat er een rectificatie in de krant staat denkt je hele leefomgeving dat jij een pedofiel bent die niet met zijn handjes van kinderen kan afblijven. Rectificaties zullen dan echt niet meer helpen om het beeld wat anderen over je hebben te veranderen.
quote:Daarom moet de naam ook pas na veroordeling vermeld worden. Naam vermelden bij kleinere misdrijven zie ik niet zitten, heeft ook weinig zin. Bij zaken als kindermisbruik en moord mogen ze de naam vermelden als de schuld bewezen is en de dader veroordeeld is.
Op donderdag 17 oktober 2002 12:01 schreef Shaman het volgende:[..]
Na een verdachtmaking zul je in de ogen van derden verdacht blijven, zeker zolang de echte dader niet is gepakt ( en met slechts 15 % opgeloste zaken in nederland...)
quote:Bron
Op donderdag 17 oktober 2002 11:56 schreef Loedertje het volgende:De Dagblad van het Noorden gaat verdachten voortaan met hun volledige naam in de krant noemen. Dat heeft hoofdredacteur G.J. Laan woensdag bevestigd. De noordelijke krant is hiermee de eerste in Nederland. Een ongeschreven mos in de dagbladpers is dat verdachten slechts met hun initialen worden aangeduid.
,,De Nederlandse kranten moeten eens stoppen met die overdreven hypocrisie, vindt Laan. ,,Op radio, televisie, op internet en in kranten over de hele wereld wordt een verdachte als Volkert van der G. al bij zijn volledige naam genoemd. In alle andere beschaafde landen is het de normaalste zaak van de wereld.Zodra de vermeende moordenaar van Pim Fortuyn in een openbare rechtszitting verschijnt, het Dagblad in de berichtgeving zijn achternaam gebruiken. ,,In Nederland is de privacybescherming doorgeschoten. Als krant of medium heb je zelf het recht dit te bepalen. Het is slechts uit gewoonte dat de Nederlandse dagbladen dit nu niet doen.
Laan maakt een uitzondering voor kleine misdrijven in de regio. ,,Het gaat echt alleen om grote, geruchtmakende rechtszaken of publieke persoonlijkheden. In principe wordt elk geval door de redactieraad apart bekeken.
De dagblad van het Noorden
Wat is er mis met HET dagblad ¿
quote:Ik heb het ook gelezen op www.gic.nl
Op donderdag 17 oktober 2002 12:07 schreef R@b het volgende:[..]
Bron
De dagblad van het Noorden
Wat is er mis met HET dagblad ¿
quote:Welnee. Die wet heeft daar niets mee van doen.
Op donderdag 17 oktober 2002 12:08 schreef Redman het volgende:Ivm met de nieuwe wet van de bescherming persoonsgegevens (WBP) lijkt mij dat ze hier problemen mee gaan krijgen.
quote:HTTP://WWW.GIC.NL en HTPP://WWW.DSG.NL
Op donderdag 17 oktober 2002 12:07 schreef R@b het volgende:[..]
Bron
quote:Hoe bedoel je? Ik snap je vraag niet.
De dagblad van het NoordenWat is er mis met HET dagblad ¿
quote:Dan zal ik als ik jou was die wet toch maar eens even doorlezen.
Op donderdag 17 oktober 2002 12:11 schreef R@b het volgende:[..]
Welnee. Die wet heeft daar niets mee van doen.
quote:Nogmaals die wet heeft daar GEEN HOL mee van doen.
Op donderdag 17 oktober 2002 12:14 schreef Redman het volgende:[..]
Dan zal ik als ik jou was die wet toch maar eens even doorlezen.
De wet privacy persoonsgegevens gaat over hele andere zaken.
Wanneer jij een verdachte bent in een zaak geeft justitie gewoon de volledige naam door van degenen die ze verdenken van de misdaad. Het is slechts de media in Nederland die dat censureert.
WBP gaat bijvoorbeeld over jouw gegevens bij een verzekeringsmaatshappij, die niet mogen worden doorgegeven. Niet over jouw identiteit in rechtszaken.
-
Hier staan er ook meer postings en info over [FP] Volledige naam crimineel gegeven?
quote:Hoe had je dat gedacht
Op donderdag 17 oktober 2002 12:00 schreef Shaman het volgende:
Ik hoop dat justitie hier maatregelen tegen zal treffen.
Justitie kan alleen maatregelen treffen als het wettelijk verboden is.
Je moet dus bij de Tweede Kamer (de politiek) zijn als je dit verboden wilt krijgen.
Je bent hier nog steeds pas schuldig als dat bewezen is......Het draagt ook niet bij aan de berichtgeving dus het is ook nog eens niet nodig....
quote:Zou jij het leuk vinden om je eigen naam in de krant te zien voor iets dat je niet gedaan hebt?
Op donderdag 17 oktober 2002 11:59 schreef Disher het volgende:[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |