abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 24 mei 2014 @ 01:23:42 #1
2651 svann
night-hawk
pi_140302154
Welkom in Leiden




-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bezienswaardigheden
Leiden dankt zijn bijnaam Sleutelstad aan zijn schutspatroon Sint-Pieter (Petrus), aan wie ook de voornaamste kerk is gewijd.

Belangrijke bezienswaardigheden zijn:

de Pieterskerk (Leiden), de grootste kerk van Leiden
de Hooglandse kerk, de grootste, nog in gebruik zijnde kerk van Leiden
de Burcht
de Waag
de veelbezongen gracht het Rapenburg met het Academiegebouw
het stadhuis met de breedste renaissancegevel van Nederland
de Hortus Botanicus
de Oude Sterrenwacht
twee stadspoorten
negen molens
35 hofjes
Museum Naturalis, Museum van Oudheden, Museum van Volkenkunde, Het Prentenkabinet.
Een qua bouwstijl belangrijk gebouw is de Marekerk (1649). Het ontwerp van deze kerk (1639), een achthoekige centraalbouw met banken om de kansel heen, werd voor het eerst in de Hollandse kerkgeschiedenis speciaal toegesneden op de protestantse dienst. De kerk is ontworpen door Arent van 's-Gravesande.


Bekende personen

Verschillende oude meesters hebben banden met Leiden. Zo werd Rembrandt in Leiden geboren terwijl ook Jan Steen, Gerrit Dou, Quiringh van Brekelenkam en Frans van Mieris de Oudere in Leiden werkten. Drie eeuwen later, in 1917, richtte Theo van Doesburg in Leiden samen met o.a. Mondriaan en J.J.P. Oud het tijdschrift De Stijl op, dat van grote invloed zou zijn op de 20e-eeuwse kunst en architectuur.

Ook uit de wetenschap zijn er belangrijke namen verbonden met Leiden. In de 16e en 17e eeuw was de universiteit van Leiden één van de grootste en meest toonaangevende in Europa. De beroemdste wetenschappers uit die tijd trokken naar Leiden, zoals Justus Lipsius, Joseph Justus Scaliger, Carolus Clusius, Constantijn Huygens en René Descartes. 'Leermeester van Europa' Herman Boerhaave doceerde en bestudeerde aan de Universiteit Leiden. Albert Einstein heeft enkele belangrijke theorieën in Leiden ontwikkeld, Kamerlingh Onnes had een laboratorium in Leiden waarin hij onderzoek deed wat hem uiteindelijk in 1913 een Nobelprijs opleverde. Ook de natuurkundige Hendrik Lorentz was verbonden aan de Leidse Universiteit.

Vele schrijvers waren of zijn nog steeds in Leiden actief. Een kleine selectie; Willem Bilderdijk, Jacob van Lennep, Nicolaas Beets (Hildebrand), Piet Paaltjens, Albert Verweij, J.C. Bloem, Boudewijn Büch, Jan Wolkers, Maarten Biesheuvel, Maarten 't Hart, Frits van Oostrom, Willem Otterspeer, Ilja Leonard Pfeiffer en Abdelkader Benali.

En natuurlijk mogen we ook de Pelgrims niet vergeten, die verantwoordelijk zijn voor 7 (!) amerikaanse presidenten met Leidse roots.

Dan hebben we natuurlijk ook nog Armin van Buren, wie kent deze DJ nou niet?

Leidse FOKkers (e.o.)
Daste
tedkees2
Ajacied422
Kwakz0r
Karstman
JeMoeder
Stefan
Goover
georgeous88
Mirjam (voorheen MissyMirjaM)
ChRoNiC
RayMania
Jas_Verstoppen
Dribbel_ ??
Autoreply ??
Morwen
Magneetstrip
Rieleks
Bloodhound
Hoi_Piepeloi
Ringhio
belsen
Kontiki
Pirata
Skya
RichCalibier
Omkron
RSie
Scorpie
Tha_Bartman
Zapato
SebasFM
Koentj
Everlast08
Barbaaf
jojogirl
PietjePuk007 (toekomstig Leidenaar)
Ice22
Koekz
Nam_Soldier
Strolie75
Godshand
StephanL
forodrova
Zuivere_Koffie
Aanvoerder
Fip
CasB
Kingtoppie
Dolfijntjeslove
LuxorBeetroots
Hukkie
msacras

Vorige delen
STA / Leiden!
STA / Leiden #2
STA / Leiden #3
STA / Leiden #4
STA / Leiden #5
STA / Leiden #6: waar het volstroomt met Fok!kers

Niet teveel bier strooien hé!
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zaterdag 24 mei 2014 @ 01:24:23 #2
2651 svann
night-hawk
pi_140302168
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 23:44 schreef sirdanilot het volgende:
Oh wauw, het blijft ook maar doorgaan. Nu al de vijfde keer dat precies dezelfde voorstelling langskomt ;( Straks wil ik gaan slapen dus ik mag hopen dat het voor 12 uur stopt, anders mag de politie ook eens naar dit rare gedoe komen kijken.
Het is ook de bedoeling dat je in zo'n bootje zit en langs vijf voorstellingen vaart.
Een schemernachtfestival of zoiets.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zaterdag 24 mei 2014 @ 01:58:58 #3
2651 svann
night-hawk
pi_140302756
Ze zoeken een nieuwe stadsfotograaf, maar dat zal nauwelijks bezoldigd zijn.
Meer iets voor de serieuze hobbyist, gok ik.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_140315626
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 23:44 schreef sirdanilot het volgende:
Oh wauw, het blijft ook maar doorgaan. Nu al de vijfde keer dat precies dezelfde voorstelling langskomt ;( Straks wil ik gaan slapen dus ik mag hopen dat het voor 12 uur stopt, anders mag de politie ook eens naar dit rare gedoe komen kijken.
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 01:24 schreef svann het volgende:

[..]

Het is ook de bedoeling dat je in zo'n bootje zit en langs vijf voorstellingen vaart.
Een schemernachtfestival of zoiets.
Dat heet Schemerstad inderdaad en het was heel leuk. Als liefhebber van linkse hobbies zat ik natuurlijk in een van die boten. Heerlijk avondje beetje drinken op het water en naar theater van wisselend niveau kijken.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_140315919
Ook leuk en nog vanavond en morgenmiddag/avond: Rrollend Leiden lekker eten en drinken uit rijdende standjes bij de Pieterskerk.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  FOK!fossiel zaterdag 24 mei 2014 @ 17:54:56 #6
1455 Keroppi
kool kikker
pi_140317929
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 16:54 schreef Karstman het volgende:
Ook leuk en nog vanavond en morgenmiddag/avond: Rrollend Leiden lekker eten en drinken uit rijdende standjes bij de Pieterskerk.
Bedankt voor de tip! Was bijna voor zoiets dergelijks naar Amsterdam gegaan, terwijl het ook hier gewoon in Leiden georganiseerd wordt :D
Chick on a mission
pi_140318628
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 17:54 schreef Keroppi het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip! Was bijna voor zoiets dergelijks naar Amsterdam gegaan, terwijl het ook hier gewoon in Leiden georganiseerd wordt :D
Leiden, van alle markten thuis :) Ik was er gister en vond het erg leuk. Tip: Choripan, heerlijke argentijnse worstjes en Dutch Weed Burger, veganistisch maar dan lekker :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  FOK!fossiel zondag 25 mei 2014 @ 13:57:53 #8
1455 Keroppi
kool kikker
pi_140343228
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 18:19 schreef Karstman het volgende:

[..]

Leiden, van alle markten thuis :) Ik was er gister en vond het erg leuk. Tip: Choripan, heerlijke argentijnse worstjes en Dutch Weed Burger, veganistisch maar dan lekker :)
Heb je ook al even een rondje gelopen over de Japanse markt op het Rapenburg? Niet mijn stijl/scene maar erg leuk om even rond te struinen. Al was het alleen maar voor alle COS-play mensen die er rondlopen.
Chick on a mission
pi_140343424
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 13:57 schreef Keroppi het volgende:

[..]

Heb je ook al even een rondje gelopen over de Japanse markt op het Rapenburg? Niet mijn stijl/scene maar erg leuk om even rond te struinen. Al was het alleen maar voor alle COS-play mensen die er rondlopen.
Vandaag niet maar vorig jaar wel, niet heel spannend maar inderdaad wel leuk voor de cosplay en de Harajuku girls
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 25 mei 2014 @ 23:38:22 #10
2651 svann
night-hawk
pi_140368559
Was leuk op het Rapenburg. :)
Ook op het Pietersplein trouwens. Heerlijke mexicaanse advocado wrap gegeten.

Nou Karstman, ik vol verwachting op zoek naar die 'dutch weed burger'.
Moet zeggen dat ik als ingezetene van dit land toch iets anders verwachtte dan seaweed.
(Dat zou dan ook een 'dutch space burger' zijn en die heeft ons nou juist van de week verlaten. :P)
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_140375452
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2014 23:38 schreef svann het volgende:
Was leuk op het Rapenburg. :)
Ook op het Pietersplein trouwens. Heerlijke mexicaanse advocado wrap gegeten.

Nou Karstman, ik vol verwachting op zoek naar die 'dutch weed burger'.
Moet zeggen dat ik als ingezetene van dit land toch iets anders verwachtte dan seaweed.
(Dat zou dan ook een 'dutch space burger' zijn en die heeft ons nou juist van de week verlaten. :P)
Haha, mijn eerste associatie bij de Dutch Weed Burger was ook anders inderdaad :D
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_140384942
Iets heel anders, kent iemand een goeie schilder voor de buitenboel in Leiden of omstreken?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  FOK!fossiel maandag 26 mei 2014 @ 15:29:27 #13
1455 Keroppi
kool kikker
pi_140387415
quote:
2s.gif Op maandag 26 mei 2014 08:46 schreef Karstman het volgende:

[..]

Haha, mijn eerste associatie bij de Dutch Weed Burger was ook anders inderdaad :D
Ik had er op diverse 'groene' blogs over gelezen. Nu ben ik geen vega/vegan maar door de hele hype was ik wel nieuwsgierig. Vond 'm best okee, maar niet de hype waard. Maar misschien als je al jaren geen ékte burger hebt gegeten, is het wel hemels.
Chick on a mission
pi_140387592
quote:
1s.gif Op maandag 26 mei 2014 15:29 schreef Keroppi het volgende:

[..]

Ik had er op diverse 'groene' blogs over gelezen. Nu ben ik geen vega/vegan maar door de hele hype was ik wel nieuwsgierig. Vond 'm best okee, maar niet de hype waard. Maar misschien als je al jaren geen ékte burger hebt gegeten, is het wel hemels.
Bij Noroc, lunchtentje in de Pieterskerkchoorsteeg hebben ze hem op de kaart en daar is wat minder klef volgens een vriendin van me (die overigens en studiegenootje is van degene die de DWB heeft ontwikkeld).
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_140446688
En hoepla daar is aankondiging van editie 2 van Rrrollend Leiden https://www.facebook.com/(...)d_story_type=regular

Trouwens Sunchaser, heb je nog een beetje leuke foto's gemaakt, zag je wat hannessen met een ladder :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 28 mei 2014 @ 00:38:20 #16
2651 svann
night-hawk
pi_140454784
quote:
2s.gif Op maandag 26 mei 2014 14:17 schreef Karstman het volgende:
Iets heel anders, kent iemand een goeie schilder voor de buitenboel in Leiden of omstreken?
Ik heb denk ik nog wel ergens het telefoonnummer van de zzp-er die hier twee jaar geleden prima werk heeft afgeleverd.

(En van een Pools klusbedrijf dat bij de buren schildert.)
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  woensdag 28 mei 2014 @ 20:33:23 #17
277821 pugehenis
keytar hero
pi_140482051
Heeee Leidenaren,

Aankomend studiejaar ga ik in Leiden een pre-master volgen en ik ben op zoek naar een woning. Wie heeft ervaringen met duwo of eventueel particuliere verhuurders?

Mijn eisen zijn minimaal 20m2, maximaal 400 euro, geen hospiteer onzin (en het liefst zelfstandig).

Is dit te vinden in Leiden? Kamernet geeft met mijn zoekopdracht eigenlijk alleen woningen in Den Haag :')
Sowieso zijn er bar weinig studentenwoningen in Leiden te vinden.

Tips zijn welkom mensen!

[ Bericht 3% gewijzigd door pugehenis op 28-05-2014 20:38:28 ]
360: henk de vries
3ds: 2105-8632-9991
pi_140482466
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:33 schreef pugehenis het volgende:
Mijn eisen zijn minimaal 20m2, maximaal 400 euro, geen hospiteer onzin (en het liefst zelfstandig).
Dat zijn iets teveel eisen. Zelfs als je 1 van die eisen hebt is het al moeilijk. Ik weet dat de studenten in het complex naast me 750 euro betalen voor een schubbig kamertje. Ik heb voor dat geld een hele eengezinswoning met tuin.
Mokkel met stuntstok
pi_140483941
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:33 schreef pugehenis het volgende:
Heeee Leidenaren,

Aankomend studiejaar ga ik in Leiden een pre-master volgen en ik ben op zoek naar een woning. Wie heeft ervaringen met duwo of eventueel particuliere verhuurders?

Mijn eisen zijn minimaal 20m2, maximaal 400 euro, geen hospiteer onzin (en het liefst zelfstandig).

Is dit te vinden in Leiden? Kamernet geeft met mijn zoekopdracht eigenlijk alleen woningen in Den Haag :')
Sowieso zijn er bar weinig studentenwoningen in Leiden te vinden.

Tips zijn welkom mensen!
Ai, dat zijn wel heel veel schier onmogelijke wensen inderdaad. Ik zou zeggen kijk eens rond bij 5 Sterren, Kamerraad en Bureau Hoogland en nog wat van die bemiddelaars en denk dan nog eens goed na over je eisenpakket.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 28 mei 2014 @ 21:06:15 #20
403253 Meke
after all this time? always.
pi_140483957
Wat zij zegt ^, niet haalbaar :N Je zal op in elk geval één van je eisen moeten inleveren ;)

Opties zijn particulier te huren, zie:

www.burohogeland.nl
www.kamerraad.nl
www.kamerdirekt.nl
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
  woensdag 28 mei 2014 @ 21:09:14 #21
277821 pugehenis
keytar hero
pi_140484125
quote:
17s.gif Op woensdag 28 mei 2014 21:06 schreef Meke het volgende:
Wat zij zegt ^, niet haalbaar :N Je zal op in elk geval één van je eisen moeten inleveren ;)

Opties zijn particulier te huren, zie:

www.burohogeland.nl
www.kamerraad.nl
www.kamerdirekt.nl
Wat stom dat het zo lastig gaat. Het probleem is dat ik nu in een studentenkamer van 21 vierkante meter (In Deventer :7 ) zit en dus ook spullen voor dat oppervlak heb.
360: henk de vries
3ds: 2105-8632-9991
  woensdag 28 mei 2014 @ 21:11:48 #22
403253 Meke
after all this time? always.
pi_140484265
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 21:09 schreef pugehenis het volgende:

[..]

Wat stom dat het zo lastig gaat. Het probleem is dat ik nu in een studentenkamer van 21 vierkante meter (In Deventer :7 ) zit en dus ook spullen voor dat oppervlak heb.
Ja het is altijd leuk om de reacties te zien van mensen van buiten de randstad (Maastricht, Enschede, Deventer) die hier een kamer zoeken (jonge wat een kleine kamers voor veel geld) en mensen die uit de grotere steden komen (Amsterdam, Utrecht), die vinden dat je hier supergrote, mooie kamers voor weinig kan krijgen :D Ik geloof dat Leiden een beetje middenmoot is :+

Maar ach, met een beetje goed zoeken moet het vast te doen zijn :) Vooral als je ook bereid bent te betalen voor bemiddelingkosten (ik geloof 1 maand huur bij de drie aanbieders die ik noemde)
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_140484285
Studentenstad Deventer of Studentenstad Leiden, het maakt nogal uit...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_140484319
quote:
2s.gif Op woensdag 28 mei 2014 21:12 schreef Karstman het volgende:
Studentenstad Deventer of Studentenstad Leiden, het maakt nogal uit...
Nogal ja :D
Mokkel met stuntstok
  woensdag 28 mei 2014 @ 21:15:41 #25
277821 pugehenis
keytar hero
pi_140484473
quote:
2s.gif Op woensdag 28 mei 2014 21:12 schreef Karstman het volgende:
Studentenstad Deventer of Studentenstad Leiden, het maakt nogal uit...
Deventer is dan ook toch net geen echte studentenstad. Het is wel een mooie stad :P
360: henk de vries
3ds: 2105-8632-9991
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')