Wij waren er niet bij, dus ik kan er geen oordeel over geven. Ik hoop voor de directie dat ze of camerabeelden hebben of voldoende getuigen die dat buitenproportionele kunnen bevestigen. Anders lijkt het me voor de docent in kwestie wel een rechtszaak waard.quote:Op maandag 30 juni 2014 21:46 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wat vinden jullie hier van (dit komt van RTV Rijnmond):
[i]Het Wellantcollege in Ottoland heeft een docent op staande voet ontslagen omdat de leerkracht geweld heeft gebruikt tegen een leerling. De docent ging door het lint op de terugreis van een excursie van de kookklas.
De directeur van locatie de Bossekamp spreekt van 'buitenproportioneel geweld' van de onderwijzer. Meer wil de schoolleiding niet kwijt. Maar volgens leerlingen van de christelijke VMBO-school deed het incident zich voor in een touringcar, na een uitstapje van eerste- en tweedejaars scholieren,dus 12- en 13-jarigen.
Een leerling zou gewaarschuwd zijn niet meer door de bus te lopen, maar deed dat toch. Daarop zou de leraar klappen hebben uitgedeeld en de leerling bij de keel hebben gegrepen.
Ik kan me goed voorstellen dat je de neiging krijgt om zoiets te doen maar het lijkt me verstandig om niet in een van beide richtingen door te slaan: geen fysiek geweld (slaan, schoppen, bij de keel grijpen) maar niet gaan miepen als een leraar eens een leerling bij zijn arm pakt of een hand op de schouder legt in bepaalde gevallen. Als veel leraren hetzelfde gevoel hebben als jij - een leerling niet meer durven aan te raken op een normale manier (in de ogen van de meeste mensen) - dan zijn we duidelijk doorgeslagen.quote:Op maandag 30 juni 2014 21:46 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wat vinden jullie hier van (dit komt van RTV Rijnmond):
Het Wellantcollege in Ottoland heeft een docent op staande voet ontslagen omdat de leerkracht geweld heeft gebruikt tegen een leerling. De docent ging door het lint op de terugreis van een excursie van de kookklas.
De directeur van locatie de Bossekamp spreekt van 'buitenproportioneel geweld' van de onderwijzer. Meer wil de schoolleiding niet kwijt. Maar volgens leerlingen van de christelijke VMBO-school deed het incident zich voor in een touringcar, na een uitstapje van eerste- en tweedejaars scholieren,dus 12- en 13-jarigen.
Een leerling zou gewaarschuwd zijn niet meer door de bus te lopen, maar deed dat toch. Daarop zou de leraar klappen hebben uitgedeeld en de leerling bij de keel hebben gegrepen.
De ouders van de leerlingen zijn in een brief op de hoogte gebracht van het ontslag.
De school hoopt met het wegsturen van de leraar het mogelijk geschonden vertrouwen te herstellen, zo staat te lezen in de brief.
Inmiddels hebben de leerlingen geprotesteerd tegen het ontslag van de docent, die ze (nu) allemaal een aardige man noemen. Er blijkt niet geslagen te zijn, de docent heeft een jongen bij zijn arm ( en niet zijn keel ) gepakt en voorin de bus op een stoel gezet, en toen de jongen hem uitschold en terugrende naar achteren nogmaals bij een arm naar voren getrokken.
De leerling waar het allemaal om begonnen was, voelt zich schuldig, hij geeft toe vervelend te zijn geweest, en geeft aan dat ze allemaal aan het klieren waren en dat hij boos werd -is gaan schelden- omdat hij uit de groep werd gehaald en naar voren moest, terwijl anderen ook rottigheid uithaalden.
De leerlingen realiseren zich nu in interviews dat de docent die een gezin heeft, 57 is en een onbesmet blazoen in het onderwijs had waarschijnlijk nooit meer werk zal krijgen.
Daar hebben ze waarschijnlijk gelijk in.
De school wil het ontslag niet terugdraaien, ook niet na verzoeken van de betreffende leerlingen (inclusief dat "zwaar mishandelde" ventje) hierom.
Ik denk dat het schuldgevoel over de gevolgen van hun geklier in de bus en hun in eerste instantie zwaar de schuld bij de docent leggen en de boel opblazen (wat dat betreft zijn het net swalbende en protesterende voetballers) schadelijker is voor die kinderen dan die paar blauwe plekken.
Je ontwikkelt als leerkracht een fobie voor het aanraken van leerlingen, ik durf ook al geen arm meer om de schouder te leggen van een meisje dat tranen met tuiten huilde toen ze gezakt was... En we hebben een cursus conflictbeheersing moeten volgen waarin ook met kracht gesteld werd alles met woorden op te lossen, en nooit een kind aan te raken, als een leerling de klas uit weigert te gaan met de hele klas vertrekken en hem laten zitten.
Ik kan me goed voorstellen dat scholen daar regels over maken en leerlingen en ouders aanspreken op kleedgedrag.quote:Op maandag 30 juni 2014 22:41 schreef larry_flynt het volgende:
Ik zie leerlingen steeds bloter naar school komen. Hele bh's zichtbaar en rokjes ultra kort. Vind ik best wel lastig... Hoe gaan jullie daarmee om?
Oh ben zelf man halverwege de twintig.
zie vorige pagina !quote:Op maandag 30 juni 2014 22:41 schreef larry_flynt het volgende:
Ik zie leerlingen steeds bloter naar school komen. Hele bh's zichtbaar en rokjes ultra kort. Vind ik best wel lastig... Hoe gaan jullie daarmee om?
Oh ben zelf man halverwege de twintig.
quote:Op maandag 30 juni 2014 19:39 schreef DonnieDarkno het volgende:
Ik ben nog maar (aanstaande) eerstejaars student Natuur- en Wiskunde en ik overweeg later docent te worden, maar dan wel bovenbouw havo & vwo. Is de kans reëel dat ik 'alleen' aan de gewenste klassen les hoef te geven, of zullen ze je proberen op te dringen ook lagere klassen les te geven?
In mijn eerste jaar in het onderwijs had ik al gelijk examenklassen (3 stuks maar liefst), maar ik zou het iedereen afraden. Het is voor jezelf ook beter om de school, de leerlingen, en eigenlijk ook de onderwijswereld in het algemeen te leren kennen.quote:Op maandag 30 juni 2014 23:05 schreef merry77 het volgende:
Deze past precies in mijn straatje.
Ik heb voor een 1e graad gekozen omdat ik echt niet het type docent voor een vmbo school ben.
Zeker het eerste jaar is elke klas lastig. Ook bovenbouw. Lagere klassen zijn juist eerder geneigd jouw autoriteit aan te nemen dan hogere klassen.
Een leerling die eerder dan jij al op school zat zal tot en met zijn laatste klas moeite hebben jouw autoriteit te accepteren (heb ik echt gemerkt).
Als 1e graad docent vind ik dat je echt ook de binding moet houden met de onderbouw. Je moet weten wat de behandelde stof is, wat het niveau van de leerlingen is.
Een goede docent kan allebei.
Na 3 jaar docent zijn gaan de voor mij lastige 3havo klassen ook steeds beter.
Een mix van klassen is leuk. In de brugklas zijn ze nog overenthousiast, helaas zie je dat in de 2e snel minder worden bij een groot aantal leerlingen. In de 3e is het zo goed als weg.
Pas aan het eind van hun schoolcarriere komt het weer een beetje terug. (meeste gymnasiasten, hoop atheneum uitgezonderd).
Zeker als je net begint zul je nauwelijks bovenbouw krijgen. De schoolleiding wil eerst zien of je het klassenmanagement onder de knie hebt en goed kan uitleggen. Pas daarna krijg je geleidelijk meer bovenbouw en examenklassen. Ze gaan de resultaten van de school niet riskeren door iemand vers van de opleiding een examenklas geven.
Dus lang antwoord op je vraag kort samengevat:
Ja je gaat ook onderbouw krijgen, zeker in het begin. En ook later nog, want de meeste scholen hebben meer dan 1 bovenbouw docent en je zal dat soort klassen moeten delen.
Is het erg?
Nee, absoluut niet. Onderbouw vergt minder voorbereidingstijd en het is leuk om de ontwikkeling van kinderen in volwassenen voor je ogen te zien gebeuren.
[..]
Ik hoop voor die leraar dat hij bij een vakbond aangesloten is of een goede rechtsbijstandsverzekering heeft. Waar het mij vooral om gaat is dat de leerlingen nu aangeven dat er helemaal niet geslagen is door die docent en dat hij ook niemand bij de keel heeft gegrepen. Het fysieke geweld bestond uit bij de arm en bij de mouw pakken en naar voren dwingen. De leerlingen hebben de school verzocht de zaak terug te draaien en hebben veel spijt van (de gevolgend voor de docent) van hun gedrag.quote:Op maandag 30 juni 2014 22:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik kan me goed voorstellen dat je de neiging krijgt om zoiets te doen maar het lijkt me verstandig om niet in een van beide richtingen door te slaan: geen fysiek geweld (slaan, schoppen, bij de keel grijpen) maar niet gaan miepen als een leraar eens een leerling bij zijn arm pakt of een hand op de schouder legt in bepaalde gevallen. Als veel leraren hetzelfde gevoel hebben als jij - een leerling niet meer durven aan te raken op een normale manier (in de ogen van de meeste mensen) - dan zijn we duidelijk doorgeslagen.
precies wat Merry zegt!quote:Op maandag 30 juni 2014 23:05 schreef merry77 het volgende:
Deze past precies in mijn straatje.
Ik heb voor een 1e graad gekozen omdat ik echt niet het type docent voor een vmbo school ben.
Zeker het eerste jaar is elke klas lastig. Ook bovenbouw. Lagere klassen zijn juist eerder geneigd jouw autoriteit aan te nemen dan hogere klassen.
Een leerling die eerder dan jij al op school zat zal tot en met zijn laatste klas moeite hebben jouw autoriteit te accepteren (heb ik echt gemerkt).
Als 1e graad docent vind ik dat je echt ook de binding moet houden met de onderbouw. Je moet weten wat de behandelde stof is, wat het niveau van de leerlingen is.
Een goede docent kan allebei.
Na 3 jaar docent zijn gaan de voor mij lastige 3havo klassen ook steeds beter.
Een mix van klassen is leuk. In de brugklas zijn ze nog overenthousiast, helaas zie je dat in de 2e snel minder worden bij een groot aantal leerlingen. In de 3e is het zo goed als weg.
Pas aan het eind van hun schoolcarriere komt het weer een beetje terug. (meeste gymnasiasten, hoop atheneum uitgezonderd).
Zeker als je net begint zul je nauwelijks bovenbouw krijgen. De schoolleiding wil eerst zien of je het klassenmanagement onder de knie hebt en goed kan uitleggen. Pas daarna krijg je geleidelijk meer bovenbouw en examenklassen. Ze gaan de resultaten van de school niet riskeren door iemand vers van de opleiding een examenklas geven.
Dus lang antwoord op je vraag kort samengevat:
Ja je gaat ook onderbouw krijgen, zeker in het begin. En ook later nog, want de meeste scholen hebben meer dan 1 bovenbouw docent en je zal dat soort klassen moeten delen.
Is het erg?
Nee, absoluut niet. Onderbouw vergt minder voorbereidingstijd en het is leuk om de ontwikkeling van kinderen in volwassenen voor je ogen te zien gebeuren.
[..]
Indien de leraar inderdaad slechts de leerling bij de mouw pakte is er wat mij betreft geen sprake van geweld of ongeoorloofd gedrag.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 07:55 schreef la_perle_rouge het volgende:
Ik hoop voor die leraar dat hij bij een vakbond aangesloten is of een goede rechtsbijstandsverzekering heeft. Waar het mij vooral om gaat is dat de leerlingen nu aangeven dat er helemaal niet geslagen is door die docent en dat hij ook niemand bij de keel heeft gegrepen. Het fysieke geweld bestond uit bij de arm en bij de mouw pakken en naar voren dwingen. De leerlingen hebben de school verzocht de zaak terug te draaien en hebben veel spijt van (de gevolgend voor de docent) van hun gedrag.
Terechte kritiek.quote:(Er circuleert ook ergens een filmpje van een leraar die niet ingrijpt als twee meiden hevig vechten, en er is veel commentaar op zijn latent gedrag.... maar als hij wel die meiden uit elkaar had getrokken zat hij nu waarschijnlijk ook thuis op de bank.)
Het is voor mij een betaalde hobby, maar in zekere zin geen werk. Ik ga elke dag met plezier naar school en haal er heel veel voldoening uit. De zaken die me het meest aanspreken in dit vak zijn:quote:Op maandag 30 juni 2014 22:07 schreef netchip het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie aanspreekt aan het docent zijn. En ook of dat jullie geen spijt hebben gehad van die keuze, want in het bedrijfsleven is (denk ik) alles toch meer gericht op presteren, samenwerken en een goed eindresultaat neerzetten, waar het hele team tevreden over is (dat denk ik, in ieder geval).
Hebben jullie dit als een van jullie klassen een goed resultaat neerzet? Bij sommige docenten zie ik dat ze er echt plezier in hebben om les te geven, andere zie je dat eigenlijk niet aan, behalve als je een interessante vraag stelt.
Een paar weken terug intake gehad voor de opleiding leraar algemene economie/bedrijfseconomie. Ik heb een andere economische hbo opleiding bijna afgerond. Ik krijg redelijk veel vrijstellingen, maar ik kan zeker niet het hele eerste jaar overslaan.quote:Op woensdag 2 juli 2014 16:29 schreef Fripsel het volgende:
Hoi. Ik had een klein vraagje. Weet iemand hier toevallig of het mogelijk is dat je het eerste jaar van een lerarenopleiding over te slaan wanneer je al een propedeuse hebt van een andere opleiding? Ik heb maandag ook een afspraak met de decaan maar ik hoopte al een beetje geïnformeerd daar terecht te komen.
Ik ga nu naar het 2e jaar van de opleiding leraar algemene economie/bedrijfseconomie en wat ik heb gehoord van studiegenoten en mijn SLB'er is wel dat ze er strenger in zijn geworden (ik heb alleen een taaltoets vrij laten stellen van een vorig HBO jaar). Overslaan lukt je denk ik niet, veel vrijstellen waarschijnlijk wel. Hoeveel ligt natuurlijk ook aan je vorige opleiding.quote:Op woensdag 2 juli 2014 16:29 schreef Fripsel het volgende:
Hoi. Ik had een klein vraagje. Weet iemand hier toevallig of het mogelijk is dat je het eerste jaar van een lerarenopleiding over te slaan wanneer je al een propedeuse hebt van een andere opleiding? Ik heb maandag ook een afspraak met de decaan maar ik hoopte al een beetje geïnformeerd daar terecht te komen.
Welke hbo opleiding betreft het?quote:Op woensdag 2 juli 2014 19:02 schreef bascross het volgende:
Een paar twee weken terug intake gehad voor de opleiding leraar algemene economie/bedrijfseconomie. Ik heb een andere economische hbo opleiding bijna afgerond. Ik krijg redelijk veel vrijstellingen, maar ik kan zeker niet het hele eerste jaar overslaan.
Dat klopt, mits je die andere studie helemaal hebt afgerond. Het nadeel is dat mijn studie niet echt aansluit bij een concreet middelbaar school vak.quote:Op woensdag 2 juli 2014 21:56 schreef Eco19 het volgende:
[..]
Welke hbo opleiding betreft het?
Bij mijn weten kan je namelijk ook een eenjarige kopopleiding volgen.
De verkeerde, terwijl ik eerst een opleiding deed die wel aan de eisen voldoet. Het grappige is dat er in het eerste jaar totaal geen economie in terugkwam, daarom gestopt.quote:Op woensdag 2 juli 2014 21:56 schreef Eco19 het volgende:
[..]
Welke hbo opleiding betreft het?
Bij mijn weten kan je namelijk ook een eenjarige kopopleiding volgen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij ons is de leerlingindeling pas in augustus bekend...quote:Op zondag 6 juli 2014 14:00 schreef merry77 het volgende:
Mijn klassen voor volgend jaar zijn bekend.
Beetje gemengd gevoel.
Ik heb wel alle klassen die ik wil, alleen had ik soms een andere indeling verwacht.
havo4 lijkt leuke klas te worden. Paar lastige types heb ik niet in de klas.
havo5: de 2 beste (en gezellige hardwerkende) leerlingen in de havo4 groep die ik had (scoorden 8en) hebben ze in de andere havo5 klas gezet. Er zitten een aantal zwakke leerlingen in de groep.
vwo4: mentorklas 20 leerlingen echt een jongensgroep (75%) terwijl in heel 4vwo voor het vak de verdeling j-m 50% is. Wat meer meiden zou wat meer cohesie en een wat dempende werking aan de groep geven.
vwo5: groepen zijn flink gemengd, de werkende lln die ik had zijn grotendeels weg en de nietsdoende leerlingen zijn gebleven en een paar luidruchtige bijgekomen.
3havo: lijkt een redelijke groep en 1 wat lastigere.
3gym leuke groep (mentorgroep van collega afgelopen jaar)
komt nog een 2e klas atheneum bij en wisselende 1e en 2e klassen (modules).
Dat is zo op het oog van wat ik nu weet. In de praktijk kunnen de groepen natuurlijk heel anders blijken en allemaal leuke groepen zijn. Je weet het pas als je aan de slag gaat.
We zullen het wel gaan zien.
Sorry hoor, maar zo alles op voorhand doodanalyseren is wel heel pessimistisch. Ga gewoon op 1 september onbevangen die klassen in, niet zo zuur allemaal.quote:Op zondag 6 juli 2014 14:00 schreef merry77 het volgende:
Mijn klassen voor volgend jaar zijn bekend.
Beetje gemengd gevoel.
Ik heb wel alle klassen die ik wil, alleen had ik soms een andere indeling verwacht.
havo4 lijkt leuke klas te worden. Paar lastige types heb ik niet in de klas.
havo5: de 2 beste (en gezellige hardwerkende) leerlingen in de havo4 groep die ik had (scoorden 8en) hebben ze in de andere havo5 klas gezet. Er zitten een aantal zwakke leerlingen in de groep.
vwo4: mentorklas 20 leerlingen echt een jongensgroep (75%) terwijl in heel 4vwo voor het vak de verdeling j-m 50% is. Wat meer meiden zou wat meer cohesie en een wat dempende werking aan de groep geven.
vwo5: groepen zijn flink gemengd, de werkende lln die ik had zijn grotendeels weg en de nietsdoende leerlingen zijn gebleven en een paar luidruchtige bijgekomen.
3havo: lijkt een redelijke groep en 1 wat lastigere.
3gym leuke groep (mentorgroep van collega afgelopen jaar)
komt nog een 2e klas atheneum bij en wisselende 1e en 2e klassen (modules).
Dat is zo op het oog van wat ik nu weet. In de praktijk kunnen de groepen natuurlijk heel anders blijken en allemaal leuke groepen zijn. Je weet het pas als je aan de slag gaat.
We zullen het wel gaan zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |