Precies, dat was bij deze student ook zo. Het is dus heel herkenbaar.quote:Op donderdag 26 juni 2014 14:23 schreef Franny_G het volgende:
Overigens was dit een leerling die totaal niet in kon zien wat ze fout deed. Dus dan kun je dat 10 x vertellen, het heeft weinig zin.
Nu moet ik zeggen dat het merendeel van mijn studenten die positieve insteek denk ik ook wel heeft. Ik moet mijn beeld natuurlijk niet te veel laten kleuren door een enkeling die er alles uit probeert te slepen. Ik denk dat het me zo choqueert omdat ik zelf als student totaal niet zo was. (Maar goed, ik heb nooit in m'n leven een onvoldoende gehaald. )quote:Op donderdag 26 juni 2014 14:23 schreef Bleie het volgende:
Claudia: wat een herkenbaar verhaal van inzages. Bij ons gaat het ook zo. Ik was vorige week zelfs verbaasd dat het merendeel van de studenten bij een inzage juist wel wilde weten hoe ze volgende keer een voldoende konden halen. Meestal proberen ze inderdaad alleen maar een 6 bij elkaar te schrapen.
Altijd leuk om te vergelijken! Hier was/is het in juni:quote:k heb trouwens wel echt veel nakijkwerk, vind ik. En vooral: ik heb er te weinig tijd voor. Neem de afgelopen weken:
28 mei: 30 herkansingen van essays van 1000 woorden (deadline voor nakijken: 11 juni)
In de week van 2 juni: 72 (handgeschreven) brieven van ca. 700 woorden (deadline voor nakijken: 17 juni)
11 juni: 33 onderzoeksrapporten van 1500 woorden (deadline voor nakijken: 24 juni)
13 juni: 30 portfolio's (deadline voor nakijken: 13 juni - maar dat was een fout van mezelf , had ze op 16 juni af)
24 juni: herkansingen van de brieven, ca 40 stuks (deadline: 1 juli)
30 juni: herkansingen portfolio's, stuk of 5 (deadline 4 juli)
1 juli: herkansingen van de onderzoeksrapporten, ca 15 stuks (deadline 7 juli)
Het wisselt erg per vak hoe leuk of vervelend het nakijken is. 70 keer dezelfde brief is nogal monotoom, maar 30 essays over uiteenlopende onderwerp is best leuk om te doen.
Je bent ook net iets minder beginnend docent dan ik, hè? Ik werk hier nu een half jaar en het is zowel van mij uit als van mijn leidinggevende uit aftasten. Ik wil graag leren hoe er beoordeeld wordt door mijn collega's en zij willen graag ontdekken wat ze aan mij hebben.quote:Op donderdag 26 juni 2014 14:28 schreef kwakz0r het volgende:
ik bedoelde ook niet dat anderen minde rnakijkwerk hebben dan ik (al vind ik 90 toetsen van ongeveer 30 leerlingen per toets best veel, maar dat zijn jullie essays en tentamens ook), maar wel dat ik niet voor elk SO of toets zo'n uitgebreide verantwoording ga schrijven.
Ik ben fair met het verbeteren van mijn eigen fouten, dat weten leerlingen ook, en ze zijn meestal wel relaxed. ik leg uit als ze vragen hebben. eigenlijk sprokkelen allen 5v en 6v echt om punten, en die kunnen nog wel eens flink doorgaan, maar als ik uitgelegd heb hoe het zit weten ze wel dat t niet zoveel zin heeft, en soms kun je er idd een grapje van maken.
Ja zo kun je t ook bekijken ik vind mezelf ook nog een beginner soms en ben er eerlijk gezegd ook echt nooit op die manier mee bezig geweest.quote:Op donderdag 26 juni 2014 20:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je bent ook net iets minder beginnend docent dan ik, hè? Ik werk hier nu een half jaar en het is zowel van mij uit als van mijn leidinggevende uit aftasten. Ik wil graag leren hoe er beoordeeld wordt door mijn collega's en zij willen graag ontdekken wat ze aan mij hebben.
Ben het met je eens, maar daarin zit misschien wel een verschil tussen universiteit en voortgezet onderwijs. Ik zie voor mezelf ook een pedagogische taak weggelegd t.o.v. de leerling die niet goed om kan gaan met teleurstelling en het aanvaarden van z'n ongelijk. Ik doe het ook niet om de leerling z'n zin te geven. De leerlingen weten ook snel genoeg of je een docent bent die makkelijk om te praten is en toegeeft of gewoon een aardige docent die probeert een leerling te helpen. Dat laatste waarderen ze sowieso uiteindelijk een stuk meer.quote:Op donderdag 26 juni 2014 20:30 schreef Claudia_x het volgende:
En tja, wat moet je doen? Jij zegt dat je dan voorstelt om op een ander moment verder te praten. Ik vraag me af of dat voor mij een goede optie was geweest. Studenten moeten inzien dat het inzagemoment is om te leren van hun fouten op basis van het antwoordmodel en dat ze, als ze denken dat er écht een fout is gemaakt, bij de docent verhaal kunnen halen. De drempel om tot die laatste stap te komen moet hoog zijn. Nóg eens erover napraten is eigenlijk waanzin. Dat kost bovendien erg veel tijd en vrijwel elke student met een onvoldoende zou dat wel willen. Als studenten eenmaal weten dat ze zo ver kunnen komen, zullen ze er ook gebruik van maken en schuift de grens steeds meer op.
Het is inderdaad jammer dat die band er niet was. Ik snap dat het ondermijnend voelde. Dat is het ook wel een beetje. Maar ik herken er ook in dat je als beginnend docent heel gevoelig bent voor het idee dat je niet serieus wordt genomen of dat je niet genoeg gezag zou hebben. Dat bedoelde ik ook met dat het makkelijker wordt: je groeit in je rol, en daarmee zullen ook dit soort gesprekken je steeds makkelijker afgaan. Op een gegeven moment ben je niet meer bezig met de vraag of je gezag wordt ondermijnd, want dat gezag heb je gewoon, snap je? En dat ze dan naar je leidinggevende willen, maakt dan ook niet uit.quote:Een collega van me wilde ter plekke voorstellen om de situatie voor te leggen aan onze leidinggevende. Dat vond ik eigenlijk ook te ver gaan en op een vervelende manier ondermijnend. Dat wekt namelijk bij studenten de indruk dat ik geen gezag heb en ze mij niet serieus hoeven te nemen; ze kunnen immers altijd verhaal halen bij de hoogleraar. En bovendien heeft die hoogleraar wel wat beters te doen, zeker met betrekking tot zo'n weinig controversiële kwestie.
Het hangt ook van de aard van de toets af. Bij ons komen uitsluitend tentamens met open vragen voor waar inzicht voor vereist is en waarbij vaak ook naar de eigen mening van de student wordt gevraagd. Je moet dan eenvoudigweg criteria hebben vastgesteld waaraan een antwoord moet voldoen.quote:Op donderdag 26 juni 2014 21:26 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ja zo kun je t ook bekijken ik vind mezelf ook nog een beginner soms en ben er eerlijk gezegd ook echt nooit op die manier mee bezig geweest.
Misschien omdat mijn leerlingen jonger zijn en ik beduidend verder boven de stof sta dan zij dat ze t mee nooit zo moeilijk maken
Dit geeft me wel een nieuw inzicht; zo had ik er nog niet naar gekeken. Je kunt je natuurlijk afvragen of je als docent in het hoger onderwijs ook die verantwoordelijkheid hebt, maar waarom niet? Ik zou me als werkgever bijvoorbeeld ook op zo'n manier verantwoordelijk voelen voor mijn werknemer.quote:Op donderdag 26 juni 2014 22:06 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ben het met je eens, maar daarin zit misschien wel een verschil tussen universiteit en voortgezet onderwijs. Ik zie voor mezelf ook een pedagogische taak weggelegd t.o.v. de leerling die niet goed om kan gaan met teleurstelling en het aanvaarden van z'n ongelijk. Ik doe het ook niet om de leerling z'n zin te geven. De leerlingen weten ook snel genoeg of je een docent bent die makkelijk om te praten is en toegeeft of gewoon een aardige docent die probeert een leerling te helpen. Dat laatste waarderen ze sowieso uiteindelijk een stuk meer.
Ja, dat hebben wij ook wel hoor krijg een beetje t gevoel dat je denkt dat ik alleen suffe woordjestoetsen afneem op deze manierquote:Op vrijdag 27 juni 2014 10:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het hangt ook van de aard van de toets af. Bij ons komen uitsluitend tentamens met open vragen voor waar inzicht voor vereist is en waarbij vaak ook naar de eigen mening van de student wordt gevraagd. Je moet dan eenvoudigweg criteria hebben vastgesteld waaraan een antwoord moet voldoen.
Hoe bedoel je wegvlakt? Mogen jullie de klassenverdeling zelf bepalen in de sectie dan?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 21:38 schreef merry77 het volgende:
Ook altijd leuk. Zo'n collega die de havo 3 klassen bij zichzelf wegvlakt in de planning voor volgend jaar.
Kiest voor de gemakkelijke weg.
Bij ons worden de uren door de directie verdeeld, heeft denk ik weer andere voor- en nadelen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 22:40 schreef kwakz0r het volgende:
Wij hebben de sectie voorzitter gemaild wat we graag willen, die maakt een opzet. Dat wordt besproken en evt aangepast.
Alleen is ze ivm thuissituatie weg vanaf maandag dus moet ik de communicatie erover nu even overnemen. Leuk wel.
Oh de directie heeft t laatste woord hoor! Alleen de sectievoorzitter communiceert en onderhandelt met ze.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 22:51 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Bij ons worden de uren door de directie verdeeld, heeft denk ik weer andere voor- en nadelen.
quote:Op vrijdag 27 juni 2014 22:37 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Hoe bedoel je wegvlakt? Mogen jullie de klassenverdeling zelf bepalen in de sectie dan?
Ik vermoed dat het aantal uren dat je ervoor krijgt dan niet volstaat. (Als zo'n klas inderdaad meer werk is dan de gemiddelde andere, en je zou er ook navenant meer uren voor krijgen, waren er vermoedelijk wel voldoende gegadigden te vinden). En dan heeft die collega gelijk.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 10:07 schreef merry77 het volgende:
Derde klassen en zeker 3havo klassen vind ik moeten gewoon eerlijk verdeeld worden over de docenten. Ze zijn bewerkelijk ook al vanwege het profielkeuzeadvies wat je moet geven.
quote:Op zaterdag 28 juni 2014 18:44 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het aantal uren dat je ervoor krijgt dan niet volstaat. (Als zo'n klas inderdaad meer werk is dan de gemiddelde andere, en je zou er ook navenant meer uren voor krijgen, waren er vermoedelijk wel voldoende gegadigden te vinden). En dan heeft die collega gelijk.
Wij hadden een aantal collega's die nooit een mentoraat deden omdat de uren die daarvoor stonden niet voldeden. Dat vond ik toen oncollegiaal, want daardoor hadden anderen nooit een 'mentoraatvrij' jaar en hadden sommigen er zelfs twee tegelijk.
Maar het is natuurlijk niet hun fout of verantwoordelijkheid dat anderen wel kiezen voor taken waarvoor de uren niet volstaan. Waar ik nu werk doen veel mensen onbetaald overwerk in de hoop hogerop te komen, en veel anderen doen dat niet. En ja daardoor heeft de eerste groep het nog drukker. Maar iemand die voor zichzelf de keuze maakt om vier avonden per week onbetaald over te werken zal een ander niet gaan vertellen dat diegene twee avonden onbetaald dient te gaan overwerken opdat ze de last eerlijk verdelen.
quote:Op zondag 29 juni 2014 08:54 schreef kwakz0r het volgende:
Zoveel werk is profieladvies toch niet?
Ik vind drie havo altijd wel leuk, Bern ook twee jaar mentor geweest in zo'n klas, ze zijn wel bewerkelijk in de omgang, maar ook zó leuk!
en het mentoraat kost best veel tijd, maar niet meer dan mijn 4h mentoraat nu (al heb ik wel een hele klas van 29 en zijn bovenbouw mentoren vaak maar per plukje leerlingen)
Ah, ja. Wij vullen alleen voldoende/twijfel/onverantwoord in in magister en voor bepaalde vakken zijn er cijfer en advies eisen.quote:Op zondag 29 juni 2014 22:28 schreef merry77 het volgende:
Bij ons komen leerlingen allemaal met een blaadje waarop zij het advies van elke docent moeten verzamelen. Dat zijn er tegen de 30 per klas. Wil je niet dat het ten koste gaat van je les moet je dit van tevoren gedegen voorbereiden. Dat kost enige tijd.
Ik ben dit jaar begonnen met een profielkeuze advies (voor het vak) op basis van een rtti analyse van tenminste 3 toetsen.
Tijdens 10 min gesprekken is dit jaar gebleken dat dit een uitermate effectief middel is om ouders te overtuigen waarom het wel of niet verstandig is om het vak te kiezen.
Tuurlijk is het niet waterdicht, maar beter dan onderbuikgevoel of gebaseerd op alleen het gemiddelde cijfer.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |