quote:
ALKMAAR -
Al bijna vijf jaar duurt de juridische strijd tussen Fernando Ricksen en zijn ex-vrouw Graciela L’Ami. De oud-international, die lijdt aan de ongeneeslijke spier- en zenuwziekte ALS, stond gisteren tegenover zijn ex in de rechtbank van Alkmaar, met als inzet de verdeling van de scheidingsboedel: een slordige 2,2 miljoen euro.
Ricksen (37) maakte faam als rechtsback van Fortuna Sittard, AZ, het Schotse Glasgow Rangers en het Russische Zenit Sint Petersburg, maar echt bekend werd hij vanwege zijn losbandige leven buiten de krijtlijnen: drank, cocaïne en vrouwen beheersten jarenlang zijn leven.
Hij bedroog zijn ex-vrouw Graciela ontelbare keren en beschreef zijn escapades openhartig in zijn recent verschenen biografie. Het huwelijk strandde in 2010. Gisteren diende in Alkmaar een kort geding, aangespannen door zijn ex-vrouw Graciela. Ze eist inzage in zijn financiële administratie.
„Ik ben Fernando jarenlang gevolgd. Van Alkmaar naar Schotland en daarna naar Rusland. Alles voor hem gedaan, alles voor hem over gehad. Maar uiteindelijk verloren van krachten waar je het nooit van kunt winnen. Drugs, drank, vrouwen.”
Naar eigen zeggen komt ze slechts op voor hetgeen ze recht op heeft: „Als we Fernando moesten geloven, was er helemaal niets meer. Totaal ongeloofwaardig natuurlijk, hij verdiende jarenlang meer dan 1,2 miljoen euro netto per jaar. Niet dat ik uit ben op het verkrijgen van het maximale; sterker nog, ik heb me zeer redelijk opgesteld. Het gaat in de procedure om geheel iets anders; om het feit dat Fernando totaal geen openheid van zaken geeft en van alles te verbergen lijkt te hebben.”
Nooit genoeg
De oud-voetballer die gisteren samen met zijn nieuwe vrouw Veronika en dochter Isabella (2) voor de rechter verscheen, is juist van mening dat zijn ex-vrouw zich ’als een rupsje-nooit-genoeg opstelt’.
„Ik ga dood, maar zij wil er enkel het maximale uitslepen. Ze heeft al 1,3 miljoen euro weggesluisd naar haar privérekeningen ten tijde van de scheiding, ze verhuurt mijn villa in Spanje en alsof dat nog niet genoeg is, wil ze ook nog de helft van mijn voetbalpensioen en boekroyalty’s. Van de 2,2 miljoen die bij de scheiding in 2010 te verdelen was, wil zij 1,9 miljoen hebben”, stelt hij via zijn advocaat Ivo Sigmond. Zelf praten is door zijn ziekte nauwelijks meer mogelijk.
De zaak wordt half augustus voortgezet.
BronEcht rot voor Fernando