abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140080084
Ik heb hier vroeger veel last van gehad. Al met al vind ik het merkwaardig dat ik maar een enkele gevallen kan herinneren. En eigenlijk een groot deel 'niet meer weet' maar als ik van m'n ouders dingen hoor die ze vroeger met me gedaan hebben, voelt dit enorm klote.

Uiteindelijk heeft dit wel geleid tot een zekere onzekerheid die ik onbewust laat zien, fouten die je maakt komen tien keer zo hard aan (je verwijt jezelf dingen). En in mijn geval voel ik me altijd geneigd het voor iedereen goed te doen. Géén standpunt innemen is hierbij een groot voor, maar ook nadeel.

Al met al valt het mij op dat er een best wel radicaal verschil bestaat tussen mensen die gepest zijn. Allereerst zijn er de mensen die compleet doorslaan in hun eigen stijl. Niks meer boeien wat andere over hen denken en meestal verslaafd worden aan drugs/alcohol. Als tweede ontstaan er mensen die van nature zichzelf terugtrekken uit de maatschappij; gaan gamen, of op alternatieve manieren zoeken naar waardering en op die manieren een sociale achterstand oplopen.

Uiteindelijk denk ik dat je er het beste afkomt als je gepest bent. De emotionele gevoelens die je hebt gehad leer je beter te ervaren, je weet beter wat geluk is en waardeert goede vriendschappen eerder. Ik citeer uit de music video van 30 seconds to mars - closer to the edge: "Don't regret anything you do, because in the end it makes you who you are".

Enfin; even terug op de inhoud van dit topic. Pesten is functioneel?!, Natuurlijk is dat zo, het is ons natuurlijk instinct. Je moet bij de groep horen om erbij te horen, om te overleven. Uiteindelijk heeft elk individu een motief om iets te doen, Een pester wil geen gezichtsverlies lijden, een gepest kind wil zo veel mogelijk erbij horen. Ik verwijt daarom ook niemand van vroeger, uiteindelijk probeert ieder mens een zo fijn mogelijk leven op te bouwen.
pi_140080905
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 02:54 schreef Alleforums het volgende:
Ik heb hier vroeger veel last van gehad. Al met al vind ik het merkwaardig dat ik maar een enkele gevallen kan herinneren. En eigenlijk een groot deel 'niet meer weet' maar als ik van m'n ouders dingen hoor die ze vroeger met me gedaan hebben, voelt dit enorm klote.

Uiteindelijk heeft dit wel geleid tot een zekere onzekerheid die ik onbewust laat zien, fouten die je maakt komen tien keer zo hard aan (je verwijt jezelf dingen). En in mijn geval voel ik me altijd geneigd het voor iedereen goed te doen. Géén standpunt innemen is hierbij een groot voor, maar ook nadeel.

Al met al valt het mij op dat er een best wel radicaal verschil bestaat tussen mensen die gepest zijn. Allereerst zijn er de mensen die compleet doorslaan in hun eigen stijl. Niks meer boeien wat andere over hen denken en meestal verslaafd worden aan drugs/alcohol. Als tweede ontstaan er mensen die van nature zichzelf terugtrekken uit de maatschappij; gaan gamen, of op alternatieve manieren zoeken naar waardering en op die manieren een sociale achterstand oplopen.

Uiteindelijk denk ik dat je er het beste afkomt als je gepest bent. De emotionele gevoelens die je hebt gehad leer je beter te ervaren, je weet beter wat geluk is en waardeert goede vriendschappen eerder. Ik citeer uit de music video van 30 seconds to mars - closer to the edge: "Don't regret anything you do, because in the end it makes you who you are".

Enfin; even terug op de inhoud van dit topic. Pesten is functioneel?!, Natuurlijk is dat zo, het is ons natuurlijk instinct. Je moet bij de groep horen om erbij te horen, om te overleven. Uiteindelijk heeft elk individu een motief om iets te doen, Een pester wil geen gezichtsverlies lijden, een gepest kind wil zo veel mogelijk erbij horen. Ik verwijt daarom ook niemand van vroeger, uiteindelijk probeert ieder mens een zo fijn mogelijk leven op te bouwen.
Mooie post! ^O^

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb zelf ook niet echt wrok naar de pesters van toen en met slechte herinneringen valt het ook wel mee. Dat ik 'last' heb van mijn pestverleden; daar ben ik me pas bewust van sinds de laatste jaren, omdat ik dus iemand ben die geneigd is zichzelf terug te trekken en een sociale achterstand heb. Ik heb een eenzaam leven gehad, terwijl ik het wel leuk had gevonden om net als veel andere jongeren te feesten en andere leuke dingen te doen.
  zondag 18 mei 2014 @ 08:35:36 #103
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_140081226
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 18:30 schreef P8 het volgende:

[..]

Excuses. Bij dezen:
Ik denk dat je eerste voorbeeld het beste is; afwijkend gedrag corrigeren. Je tweede voorbeeld neigt meer naar klassenstrijd/oorlogsvoering en je derde voorbeeld is imo een matige variant van je eerste. Het 'corrigeren' van het 'afwijkende individu' sluit aan bij de post van Erodome, waar ze stelt dat pesten de sociale cohesie bevordert. Ik denk dat deze twee aspecten het belangrijkst zijn als je pesten vanuit een evolutionair oogpunt benadert.

Maar jouw voorbeelden zijn tegenwoordig niet minder relevant dan in de steentijd, wanneer heeft pesten haar nut dan volgens jou verloren?
Het is wel degelijk minder relevant. Er zijn veel betere en gezondere manieren om sociale cohesie te bevorderen en afwijkend gedrag te corrigeren. Daarnaast is sociale cohesie en afwijkend gedrag minder belangrijk om af te dwingen hedendaags dan toen.

Er zijn verschillende teambuilding oefeningen die wij kunnen toepassen zonder dat wij de kwetsbare mensen de grond in moet drukken en als een prinsesjesmeisje niet haar best doet omdat ze verwend is, is er een beschaafdere manier om daarmee om te gaan.

Het is vooral voor een kind, en niet eens alle kinderen, instinct om te pesten. Maar structureel pesten doet meer kwaad dan goed.
pi_140081335
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 02:54 schreef Alleforums het volgende:

Ik vind het wel enigszins vaag om te stellen dat gepeste mensen er beter vanaf komen. Omdat ze die gevoelens hebben ervaren, vriendschappen meer waarderen en je beter weet wat geluk is. Ik denk dat dat eerder te maken heeft met hoe je bent opgevoed en hoe je bent van jezelf. Ik bedoel: zo zou je kunnen stellen dat alle mensen met vervelende ervaringen in het leven, er beter vanaf komen. Een mooie gedachte, maar ik geloof er niet in.
  zondag 18 mei 2014 @ 09:45:33 #105
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_140081780
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 08:49 schreef Fierce. het volgende:

[..]

Ik vind het wel enigszins vaag om te stellen dat gepeste mensen er beter vanaf komen. Omdat ze die gevoelens hebben ervaren, vriendschappen meer waarderen en je beter weet wat geluk is. Ik denk dat dat eerder te maken heeft met hoe je bent opgevoed en hoe je bent van jezelf. Ik bedoel: zo zou je kunnen stellen dat alle mensen met vervelende ervaringen in het leven, er beter vanaf komen. Een mooie gedachte, maar ik geloof er niet in.
Eens, precies. Gepeste kinderen, of mishandelde kinderen, of kinderen uit slechte omgevingen komen meestal slechter uit. Af en toe is er iemand van alles en nog wat meemaakt en alsnog een advocaat wordt die met de vrouw van zijn dromen trouwt (bij wijze van spreken), maar dat is zeldzaam. Wat veel vaker gebeurt is dat die persoon zware psychische problemen ontwikkelen die hem of haar belemmeren in het dagelijkse functioneren.
  zondag 18 mei 2014 @ 10:16:56 #106
262 Re
Kiss & Swallow
pi_140082134
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 15:01 schreef danzazlol het volgende:

[..]

De zwakste van de groep wegpesten zodat de groep als geheel een grotere overlevingskans heeft.
het lijkt me ook meer het bewerkstelligen van een rangorde in de groep, alfa's beta's etc. wat belangrijk is idd voor het overleven van de groep. Omdat de mens geëvolueerd is en we wetten hebben gemaakt dat iedereen gelijk is botst dat met onze genetische achtergrond en vinden we dat het niet meer functioneel is (en niet hoort te zijn)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 18 mei 2014 @ 10:19:05 #107
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_140082167
quote:
3s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:16 schreef Re het volgende:

[..]

het lijkt me ook meer het bewerkstelligen van een rangorde in de groep, alfa's beta's etc. wat belangrijk is idd voor het overleven van de groep. Omdat de mens geëvolueerd is en we wetten hebben gemaakt dat iedereen gelijk is botst dat met onze genetische achtergrond en vinden we dat het niet meer functioneel is (en niet hoort te zijn)
En het is toch goed dat wij dat vinden?
  zondag 18 mei 2014 @ 10:20:17 #108
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_140082188
Het is wel jammer dat voor sommige mensen het pesten doorgaat op de werkvloer. Ik lees met name pesten tijdens jeugdige jaren maar ik heb ook wel eens mensen systematisch gepest zien worden op het werk.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 18 mei 2014 @ 10:29:23 #109
262 Re
Kiss & Swallow
pi_140082305
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:19 schreef KingKloon het volgende:

[..]

En het is toch goed dat wij dat vinden?
in principe wel, het is alleen gedrag wat wel verklaarbaar is vanuit sociale interacties en zal dan ook altijd wel aanwezig blijven,dus aangaande de vraag of het functioneel is: ja, alleen niet meer van deze tijd. De oplossing is dan ook vaak ook evolutionair bepaald... vecht van je af of vindt personen rondom je die dat werk voor je doen
  zondag 18 mei 2014 @ 10:30:56 #110
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_140082331
quote:
3s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:29 schreef Re het volgende:

[..]

in principe wel, het is alleen gedrag wat wel verklaarbaar is vanuit sociale interacties en zal dan ook altijd wel aanwezig blijven,dus aangaande de vraag of het functioneel is: ja, alleen niet meer van deze tijd. De oplossing is dan ook vaak ook evolutionair bepaald... vecht van je af of vindt personen rondom je die dat werk voor je doen
Dat bregt een heel interessante vraag met zich mee. Zal pesten altijd blijven bestaan of is het iets wat de mens ooit zal ontgroeien?
pi_140082345
People need a common enemy
  zondag 18 mei 2014 @ 10:34:33 #112
262 Re
Kiss & Swallow
pi_140082387
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:30 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Dat bregt een heel interessante vraag met zich mee. Zal pesten altijd blijven bestaan of is het iets wat de mens ooit zal ontgroeien?
ik denk ja, daar waar je sociale interactie hebt zul je altijd elementen hebben die zich willen profileren tov de groep en een hiërarchie willen bewerkstelligen
pi_140082418
Het is een natuurlijk gegeven. De vraag is echter in hoeverre het maatschappelijke en culturele leven de mate en vorm van pesten vervormen. Er is namelijk dat wat IS en dat wat gemaakt is. Pesten als natuurlijk gedrag IS, de vorm en mate waarin het pesten plaatsvindt is GEMAAKT.
  zondag 18 mei 2014 @ 10:38:34 #114
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_140082444
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:30 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Natuurlijk zal pesten altijd blijven bestaan. Of de IQ partij moet aan de macht komen :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 18 mei 2014 @ 11:08:12 #115
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_140082915
quote:
3s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:34 schreef Re het volgende:

[..]

ik denk ja, daar waar je sociale interactie hebt zul je altijd elementen hebben die zich willen profileren tov de groep en een hiërarchie willen bewerkstelligen
Maar zijn er geen gezondere of minder agressieve manieren om dit te bewerkstelligen?
  zondag 18 mei 2014 @ 11:25:36 #116
37769 erodome
Zweefteef
pi_140083214
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 11:08 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Maar zijn er geen gezondere of minder agressieve manieren om dit te bewerkstelligen?
Ja,kleine plagerijtjes, elkaar uitdagen, competitie in verschillende vormen, dat soort zaken. Hierin kan ook "rang" bevestigt worden(en stress en frustratie verminderd worden) en dat wordt nog veelvuldiger toegepast dan pesten, pesten is daar de overtreffende trap van die gelukkig maar door een klein deel wordt gebezigd.
Het meer dan vervelende voor de pesten is dat de rest van de groep er niets aan doet en tegelijk wel bezig blijft met die minder agressieve vormen. Heel soms is er wel iemand die ingrijpt, dat is bijna altijd een hogere rang, in de hoogste laag of direct daaronder, grofweg gezegd de leiders en de begeleiders van de groep. Maar over het algemeen mag gezegd worden dat een omega het niet makkelijk heeft.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  zondag 18 mei 2014 @ 11:25:51 #117
262 Re
Kiss & Swallow
pi_140083219
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 11:08 schreef KingKloon het volgende:

[..]

educatie wellicht
  zondag 18 mei 2014 @ 13:10:24 #118
298150 YouCanLeaveYourHeadOn
Als je dit leest ben je dom.
pi_140086050
Yalesa brengt het niet altijd politiek correct, maar ze zegt imo ontzettend veel goede dingen.
En god zag dat YouCanLeaveYourHeadOn gelijk had.
pi_140087256
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 23:13 schreef Moira. het volgende:

[..]

Als het allemaal zo is zoals jij zegt, waarom bestaat 'pesten' dan al eeuwenlang en ziet het er ook niet naar uit dat het binnenkort zou stoppen? Waarom bestaan er dan zoveel pesters?

En ja hoor.. Omdat ik kan omvatten dat andere breinen anders werken dan die van mij, en begrijp dat anderen niet altijd net zo ver nadenken als ik, en jij dat niet begrijpt, praat ik pesten goed :') Lekker typisch, weer :')
Nee, maar je zegt wel dat kinderen er niks aan kunnen doen, omdat ze '"nou eenmaal niet weten wat het met een ander doet". En het is helemaal niet zo dat alle breinen verschillend werken, waar haal je dat nou weer vandaan? Iemand met normale hersens hoort empathie te hebben, dat hoort bij de mens.

En stelselmatig pesten komt niet zo vaak voor, hoor. Daarvoor heb je vooral een stel kinderen nodig die psychisch niet helemaal in orde zijn. In de meeste klassen wordt er niet stelselmatig gepest. Mensen die anderen pesten hebben in de regel problemen met zichzelf en andere mensen pesten maakt dat alleen maar erger, want dan word je ook nog eens een hufter die zich niet goed voelt over zichzelf.
pi_140087284
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 13:10 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
Yalesa brengt het niet altijd politiek correct, maar ze zegt imo ontzettend veel goede dingen.
Dankje. :)
pi_140087309
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 13:10 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
Dit. Yalesa is een geweldige user!
1) No love without freedom, no freedom without love
2) Dansen is mijn grootste passie
3) "Simplicity is the keynote of all true elegance" , Coco Chanel
  zondag 18 mei 2014 @ 14:25:42 #122
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_140088302
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 13:50 schreef Yalesa het volgende:

[..]

Nee, maar je zegt wel dat kinderen er niks aan kunnen doen, omdat ze '"nou eenmaal niet weten wat het met een ander doet". En het is helemaal niet zo dat alle breinen verschillend werken, waar haal je dat nou weer vandaan? Iemand met normale hersens hoort empathie te hebben, dat hoort bij de mens.

En stelselmatig pesten komt niet zo vaak voor, hoor. Daarvoor heb je vooral een stel kinderen nodig die psychisch niet helemaal in orde zijn. In de meeste klassen wordt er niet stelselmatig gepest. Mensen die anderen pesten hebben in de regel problemen met zichzelf en andere mensen pesten maakt dat alleen maar erger, want dan word je ook nog eens een hufter die zich niet goed voelt over zichzelf.
Stelselmatig pesten is inderdaad in de minderheid. Kinderen die dat doen hebben vaak een gebrekkige geweten.

Maar er zijn natuurlijk handelingen die kinderen en pubers uithalen wat zij niet doen met de intentie om te pesten, maar wel zo werd ervaren door de anderen.

Bijvoorbeeld in het echt heb ik een slis, ik kan niet altijd even goed de 's' uitspreken. Er was op de middelbare school een meisje dat regelmatig grapjes daarover maakte en mij nadeed, voor grote groep mensen. Ik werd boos en verdrietig erdoor, maar liet dat niet aan haar merken. Later kwam ik erachter dat ze verliefd op me was en dat dat haar manier was om mijn aandacht te trekken of zoiets. Ze had niet gedacht dat ik gevoelig was op dat gebied en dacht dat ik het wel kon hebben. Maar ik heb het wel ervaren als pesten toen der tijd.
pi_140088463
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 14:25 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Stelselmatig pesten is inderdaad in de minderheid. Kinderen die dat doen hebben vaak een gebrekkige geweten.

Maar er zijn natuurlijk handelingen die kinderen en pubers uithalen wat zij niet doen met de intentie om te pesten, maar wel zo werd ervaren door de anderen.

Bijvoorbeeld in het echt heb ik een slis, ik kan niet altijd even goed de 's' uitspreken. Er was op de middelbare school een meisje dat regelmatig grapjes daarover maakte en mij nadeed, voor grote groep mensen. Ik werd boos en verdrietig erdoor, maar liet dat niet aan haar merken. Later kwam ik erachter dat ze verliefd op me was en dat dat haar manier was om mijn aandacht te trekken of zoiets. Ze had niet gedacht dat ik gevoelig was op dat gebied en dacht dat ik het wel kon hebben. Maar ik heb het wel ervaren als pesten toen der tijd.
Ja, maar dat zie ik meer als uit de hand gelopen plagen dan pesten. Bij pesten zijn de machtsverhoudingen niet gelijk, zoals wanneer een grote groep zich tegen één iemand keert, of wanneer een groot en sterk iemand een klein iemand zomaar een pak rammel verkoopt. Als jij nooit terug hebt gescholden/haar hebt laten merken dat jij het niet leuk vond, ligt het ook aan jou.

En dat meisje had natuurlijk moeten weten dat het absoluut niet netjes is om grapjes te maken over iemands gebreken.
  zondag 18 mei 2014 @ 14:41:19 #124
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_140088875
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 14:30 schreef Yalesa het volgende:

[..]

Ja, maar dat zie ik meer als uit de hand gelopen plagen dan pesten. Bij pesten zijn de machtsverhoudingen niet gelijk, zoals wanneer een grote groep zich tegen één iemand keert, of wanneer een groot en sterk iemand een klein iemand zomaar een pak rammel verkoopt. Als jij nooit terug hebt gescholden/haar hebt laten merken dat jij het niet leuk vond, ligt het ook aan jou.

En dat meisje had natuurlijk moeten weten dat het absoluut niet netjes is om grapjes te maken over iemands gebreken.
Ik denk dat er een stuk minder problemen zou zijn met pesten als mensen sneller van zich afbeet. Uit de hand gelopen plagen is ook pesten. Je hebt echt psychopatische mensen de voor de grap een schattige nerd stelselmatig in elkaar slaat of pest, maar die zijn relatief zeldzaam.

Ik denk dat er een groot groep mensen ook uit de hand gelopen plagen als pesten ervaar. Ik heb dat meisje wel laten weten direct en indirect dat ik haar niet mocht, maar nooit dat ik last had van het feit dat zij mij plaagde op mijn gebreken. Ik ben trouwens na de middelbare school goede vrienden geworden met dat meisje en ook wat gehad. Ze vertelde dat zij niet had verwacht dat ik zoveel last daarmee had, ze dacht juist dat ik heel zelfverzekerd was. En ben ik ook, alleen ben ik wel gevoelig op bepaalde gebieden (zoals dat spraakgebrek).

Maar zij had niet door dat ze mij pijn deed, ze voelde juist kut omdat ik haar negeerde en gemeen deed. Zij dacht dan weer dat er iets mis met haar was, waardoor ik haar niet leuk vond. En ik vond haar toen niet leuk, omdat ze dat soort onnozele grapjes maakte om mijn aandacht te krijgen en stoer te doen.

Dat soort gevallen heb je ook in de puberteit en best vaak, denk ik. Jonge mensen zijn veel bezig met hun eigen onzekerheden, waardoor ze niet weten wanneer ze een gevoelige snaar van iemand anders raken.

[ Bericht 0% gewijzigd door KingKloon op 18-05-2014 15:07:08 ]
pi_140098927
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 13:50 schreef Yalesa het volgende:

[..]

Pesters zijn heel dom of psychisch niet in orde, dat is wat je hier de hele tijd neerzet. Voel je je karakter al slechter worden? Aangezien je nu een hele grote groep kleineert en je zoiets moet voelen, volgens jou. :)

Maargoed: pesters zijn dus dom of hebben issues. Maar wat zijn/hebben gepeste kinderen/volwassenen dan, eigenlijk? Want uiteindelijk is het ook nog eens vaak zo dát een gepest kind/volwassene er uiteindelijk - helaas - altijd wordt uitgepikt om gepest te worden.

Jij was een wonderkindje en wist als peuter (je eigen woorden) al wat voor consequenties van bepaalde daden waren. Heel knap van jou, hoor, dat je op ongeveer 2 t/m 4 jarige leeftijd zo kan denken. Maar ik weet dat de meeste kinderen echt niet stilstaan bij waar ze nou helemaal mee bezig zijn en ze van bepaalde zaken nog niet echt beseffen wat voor impact het kan hebben op het verdere leven van iemand.

Je doet nu voorkomen alsof volwassen en kinderen op hetzelfde niveau zitten, absoluut onwaar. Ik vind je verder een beetje een zwever over dat gedoe met dat je karakter 'afbrokkelt', ofzo. Ik snap best dat het fijn voor jou is om te denken dat pesters er last van krijgen en ongelukkig worden van pesten, maar ik denk dat 't niet zo werkt.

Ik denk wel dat veel volwassen pesters (ik ken ze overigens niet) ongelukkig zijn, maar dat ze zich juist beter voelen als ze iemand kleineren. Anders deden ze 't immers niet.
pi_140118630
Oh bedoel je KORE?
Fotoboek van Kore
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
  maandag 19 mei 2014 @ 14:15:37 #127
424777 MrsGreen
Idealistisch
pi_140128935
Nee, pesten is helemaal nergens goed voor. Het is een machtsspel van enkelen die angst willen zaaien om zo hun positie in een groep te bestendigen. Voor slachtoffers is het alleen maar nadelig en verwoest het mooie jaren van hun jeugd. Mensen die het allemaal ene beetje bagatelliseren en goedpraten snap ik helemaal niet.

Ik heb er zelf drie jaar mee gelopen op de middelbare school. Ik raakte helemaal geisoleerd en begreep ook niet waarom mij geen leuke tijd gegund werd. Na de derde naar een andere school gegaan en daar ging het gelukkig beter.

Pesten moet dus ook hard de kop in worden gedrukt. Wat mij betreft mogen ze pesters gaan vervolgen.
pi_140134820
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 19:23 schreef Fierce. het volgende:

[..]

Pesters zijn heel dom of psychisch niet in orde, dat is wat je hier de hele tijd neerzet. Voel je je karakter al slechter worden? Aangezien je nu een hele grote groep kleineert en je zoiets moet voelen, volgens jou. :)

Maargoed: pesters zijn dus dom of hebben issues. Maar wat zijn/hebben gepeste kinderen/volwassenen dan, eigenlijk? Want uiteindelijk is het ook nog eens vaak zo dát een gepest kind/volwassene er uiteindelijk - helaas - altijd wordt uitgepikt om gepest te worden.

Jij was een wonderkindje en wist als peuter (je eigen woorden) al wat voor consequenties van bepaalde daden waren. Heel knap van jou, hoor, dat je op ongeveer 2 t/m 4 jarige leeftijd zo kan denken. Maar ik weet dat de meeste kinderen echt niet stilstaan bij waar ze nou helemaal mee bezig zijn en ze van bepaalde zaken nog niet echt beseffen wat voor impact het kan hebben op het verdere leven van iemand.

Je doet nu voorkomen alsof volwassen en kinderen op hetzelfde niveau zitten, absoluut onwaar. Ik vind je verder een beetje een zwever over dat gedoe met dat je karakter 'afbrokkelt', ofzo. Ik snap best dat het fijn voor jou is om te denken dat pesters er last van krijgen en ongelukkig worden van pesten, maar ik denk dat 't niet zo werkt.

Ik denk wel dat veel volwassen pesters (ik ken ze overigens niet) ongelukkig zijn, maar dat ze zich juist beter voelen als ze iemand kleineren. Anders deden ze 't immers niet.
Nee, het is niet zo dat ik me beter voel als ik zeg dat pesters minder gelukkig worden van het pesten, dat is mijn eigen mening. Een beetje professioneel blijven mag wel.

En waar heb ik gezegd dat kinderen (en ik heb het niet eens over peuters van 2 tot en met 4 jaar, want die pesten over het algemeen nog niet met een grote groep, die zijn meer van ik trek eens aan haar haartjes, want ze pakt mijn pop af en vice versa, ik heb het over basisschoolkinderen en puberds) weten wat nou precies de consequenties zijn van het pesten? Ik zeg alleen dat één consequentie duidelijk is bij elk kind: schelden=kwetsen. Waarom zou zo'n kind anders schelden? Als je scheldt, doe je dat om iemand anders te kwetsen.

En ja, je mag me zweverig vinden, ik heb juist de indruk van jou dat je een beetje oppervlakkig denkt. Ik zeg helemaal niet dat pesters actief last blijven ondervinden van het pesten, maar dat het van hun karakter afgaat. Een mens moet zich een goed mens voelen om gelukkig te zijn en diep vanbinnen weet je wel wanneer je iets goeds doet en wanneer niet.

Je hoeft ook niet de hele tijd met dat denigrerende "wonderkindje" aan te komen zetten, want ik zeg niet ik een wonderkindje ben geweest, alleen dat bepaalde dingen common sense zijn en dat een mens empathie hoort te hebben, anders is er iets goed mis. Ik zeg niet dat kinderen al helemaal ontwikkeld zijn, tuurlijk niet, maar wel dat empathie ook al op die leeftijd normaal is en dat zelfs jonge kinderen weten dat iemand pesten betekent dat je iemand kwetst.

En dat nog los van het feit dat pesters zo'n beetje in de regel onzekere mensen zijn die van nature een grote groepsdruk/bewijsdrang voelen en weinig empathie hebben. Hiervan word je ook niet echt gelukkig. Vandaar ook dat pesters vier keer zo veel kans hebben om later crimineel te worden, ook al zullen andere factoren ook wel meetellen.

En ja, een gepeste heeft vaak ook "iets" wat ervoor zorgt dat anderen hem/haar pesten. Dit hoeft alleen niet vaak een probleem van een gepest kind zelf te zijn, als een kind alleen al rood haar heeft, kan het al gepest worden. Je hoeft alleen maar een enkel ding te hebben dat je anders maakt en je kunt al een slachtoffer worden.
pi_140136052
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 14:15 schreef MrsGreen het volgende:
Pesten moet dus ook hard de kop in worden gedrukt. Wat mij betreft mogen ze pesters gaan vervolgen.
Hoe wil je het de kop indrukken dan? Op elke school en in elke klas zit een underdog die door de rest wordt buitengesloten en in de meeste klassen kan je spreken over pestgedrag. Het enige wat je de kop in kan drukken en wat vervolgd kan worden, is fysiek geweld. Maar meestal is pesten verbaal en dat is het pijnlijkste. Maar je kan kinderen niet vervolgen omdat ze iemand anders weleens voor lul of trut uitschelden.

Ik blijf erbij; het is aan de slachtoffers om te leren voor zichzelf op te komen en zich de kaas niet van het brood te laten eten. Dat is misschien oneerlijk, omdat het de pesters zijn die fout gedrag vertonen. Maar in het leven krijg je sowieso te maken met mensen die minder goede bedoelingen hebben en je moet leren daar tegenop gewassen te zijn.
  maandag 19 mei 2014 @ 18:54:21 #130
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_140138422
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 17:45 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Hoe wil je het de kop indrukken dan? Op elke school en in elke klas zit een underdog die door de rest wordt buitengesloten en in de meeste klassen kan je spreken over pestgedrag. Het enige wat je de kop in kan drukken en wat vervolgd kan worden, is fysiek geweld. Maar meestal is pesten verbaal en dat is het pijnlijkste. Maar je kan kinderen niet vervolgen omdat ze iemand anders weleens voor lul of trut uitschelden.

Ik blijf erbij; het is aan de slachtoffers om te leren voor zichzelf op te komen en zich de kaas niet van het brood te laten eten. Dat is misschien oneerlijk, omdat het de pesters zijn die fout gedrag vertonen. Maar in het leven krijg je sowieso te maken met mensen die minder goede bedoelingen hebben en je moet leren daar tegenop gewassen te zijn.
Wat ik dom vind van jouw betoog, is dat je niet rekening houdt dat het voor sommige mensen gewoon onmogelijk is tegen de pesters in te gaan.

Sommige mensen zijn kleiner, zwakker, minder slim, hebben, sociaal onkundig, een ongunstige afwijking zoals een motorische stoornis of ziekte, enz. Daar kunnen ze niks aan doen en wat ze ook doen kunnen ze de pesters niet stoppen en ook niet ontwijken. Je kunt je klas niet kiezen, daaraan zit je vast bijvoorbeeld. Ook jouw dorp, je kunt niet de hele tijd binnen blijven. Je kunt vriendschap, bescherming of respect niet afdwingen.

Als iemand een slachtoffer wordt, is het vaak onmogelijk voor die persoon om uit zichzelf te redden. Het is jou toch ook niet gelukt? Jij hebt best zware problemen van overgehouden of niet? Hopelijk gaat het nu beter voor je, maar besef dat een ander ook machteloos is.
  maandag 19 mei 2014 @ 20:25:27 #131
298150 YouCanLeaveYourHeadOn
Als je dit leest ben je dom.
pi_140142547
Bullying may have long-term health consequences

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/05/140512154854.htm

But according to a Duke University study published today in the Proceedings of the National Academy of Sciences, while young adults show long-term ill effects of having been bullied in childhood, those who did the bullying might actually be healthier than their peers in one important measure.

The study, conducted in collaboration with the University of Warwick, the University of North Carolina at Chapel Hill and Emory University, is published online in the Proceedings of the National Academy of Sciences the week of May 12, 2014.

"Our findings look at the biological consequences of bullying, and by studying a marker of inflammation, provide a potential mechanism for how this social interaction can affect later health functioning," said William E. Copeland, Ph.D., associate professor of psychiatry and behavioral sciences at Duke University School of Medicine and the study's lead author.

Earlier studies have suggested that victims of childhood bullying suffer social and emotional consequences into adulthood, including increases in anxiety and depression. Yet, bullied children also report health problems, such as pain and illness susceptibility, which may extend beyond psychological outcomes.

"Among victims of bullying, there seems to be some impact on health status in adulthood," Copeland said. "In this study, we asked whether childhood bullying can get 'under the skin' to affect physical health."

Copeland and his colleagues used data from the Great Smoky Mountains Study, a robust, population-based study that has gathered information on 1,420 individuals for more than 20 years. Individuals were randomly selected to participate in the prospective study, and therefore were not at a higher risk of mental illness or being bullied.

Participants were interviewed throughout childhood, adolescence and young adulthood, and among other topics, were asked about their experiences with bullying. The researchers also collected small blood samples to look at biological factors. Using the blood samples, the researchers measured C-reactive protein (CRP), a marker of low-grade inflammation and a risk factor for health problems including metabolic syndrome and cardiovascular disease.

"CRP levels are affected by a variety of stressors, including poor nutrition, lack of sleep and infection, but we've found that they are also related to psychosocial factors," Copeland said. "By controlling for participants' pre-existing CRP levels, even before involvement in bullying, we get a clearer understanding of how bullying could change the trajectory of CRP levels."

Three groups of participants were analyzed: victims of bullying, those who were both bullies and victims, and those who were purely bullies. Although CRP levels rose for all groups as they entered adulthood, victims of childhood bullying had much higher CRP levels as adults than the other groups. In fact, the CRP levels increased with the number of times the individuals were bullied.

Young adults who had been both bullies and victims as children had CRP levels similar to those not involved in bullying, while bullies had the lowest CRP -- even lower than those uninvolved in bullying. Thus, being a bully and enhancing one's social status through this interaction may protect against increases in the inflammatory marker.

While bullying is more common and perceived as less harmful than childhood abuse or maltreatment, the findings suggest that bullying can disrupt levels of inflammation into adulthood, similar to what is seen in other forms of childhood trauma.

"Our study found that a child's role in bullying can serve as either a risk or a protective factor for low-grade inflammation," Copeland said. "Enhanced social status seems to have a biological advantage. However, there are ways children can experience social success aside from bullying others."

The researchers concluded that reducing bullying, as well as reducing inflammation among victims of bullying, could be key targets for promoting physical and emotional health and lessening the risk for diseases associated with inflammation.

In addition to Copeland, study authors include E. Jane Costello of Duke, Dieter Wolke and Suzet Tanya Lereya of the University of Warwick in the United Kingdom, Lilly Shanahan of the University of North Carolina at Chapel Hill and Carol Worthman of Emory University.

The study was supported by the National Institute of Mental Health (MH63970, MH63671, MH48085 and MH080230), the National Institute on Drug Abuse (DA/MH11301, DA023026), the Brain & Behavior Research Foundation, the William T. Grant Foundation and the Economic and Social Research Council (ES/K003593/1).

[ Bericht 48% gewijzigd door YouCanLeaveYourHeadOn op 19-05-2014 20:33:22 ]
En god zag dat YouCanLeaveYourHeadOn gelijk had.
pi_140142658
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 14:15 schreef MrsGreen het volgende:
Nee, pesten is helemaal nergens goed voor. Het is een machtsspel van enkelen die angst willen zaaien om zo hun positie in een groep te bestendigen. Voor slachtoffers is het alleen maar nadelig en verwoest het mooie jaren van hun jeugd. Mensen die het allemaal ene beetje bagatelliseren en goedpraten snap ik helemaal niet.

Ik heb er zelf drie jaar mee gelopen op de middelbare school. Ik raakte helemaal geisoleerd en begreep ook niet waarom mij geen leuke tijd gegund werd. Na de derde naar een andere school gegaan en daar ging het gelukkig beter.

Ik vind dit helemaal geen slecht plan :)
De pesters verhogen hun positie door een ander naar beneden te halen, laat ze dat (hun issues, want issues hebben pesters zeker) maar lekker op eigen kracht doen ipv ten koste van een ander ;)
Laat pesters maar wat meer zelfinzicht krijgen, pesten zorgt alleen maar voor uitstel van de persoonlijke onwikkeling van de pester zelf.
Het is als een verslaving, daarom gaat het vaak zo lang door en zoals we wel weten zijn de meeste verslavingen niet zo best voor je.

Edit: Overigens denk ik dat pesten sowieso 1 groot voordeel zou moeten hebben: Een verbeterde voortplanting, want mijns inziens draait pesten om voortplanting.

Komt dus uit de steentijd nog, tijd dat dat aan banden wordt gelegd :Y
pi_140150636
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 18:54 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Wat ik dom vind van jouw betoog, is dat je niet rekening houdt dat het voor sommige mensen gewoon onmogelijk is tegen de pesters in te gaan.

Sommige mensen zijn kleiner, zwakker, minder slim, hebben, sociaal onkundig, een ongunstige afwijking zoals een motorische stoornis of ziekte, enz. Daar kunnen ze niks aan doen en wat ze ook doen kunnen ze de pesters niet stoppen en ook niet ontwijken. Je kunt je klas niet kiezen, daaraan zit je vast bijvoorbeeld. Ook jouw dorp, je kunt niet de hele tijd binnen blijven. Je kunt vriendschap, bescherming of respect niet afdwingen.

Als iemand een slachtoffer wordt, is het vaak onmogelijk voor die persoon om uit zichzelf te redden. Het is jou toch ook niet gelukt? Jij hebt best zware problemen van overgehouden of niet? Hopelijk gaat het nu beter voor je, maar besef dat een ander ook machteloos is.
Dat is mijn betoog helemaal niet. Ik vind het goed dat mensen met campagnes komen om anderen ervan te overtuigen dat pestgedrag fout is, want dat brengt een stuk bewustwording met zich mee. Ik heb zojuist Project P gezien en het blijkt elke keer dat de pesters niet beseffen wat de impact van hun gedrag op het slachtoffer is en dat ze wel oprecht spijt betuigen. Wat ik wel dom en naief vind, is dat veel mensen denken dat het fenomeen pesten de wereld uit geholpen kan worden. Dat is vergelijkbaar met dat je denkt oorlog de wereld uit te helpen. Dat kan niet. Pestgedrag zit in de mens. Ik ben het met je eens dat niet alle slachtoffers in staat zijn weerbaarder te worden, maar een gedeelte van die slachtoffers kunnen dat wel leren. En dat is iets wat ik ze gun: om te leren sterker in hun schoenen te staan. Daar hebben ze meer aan dan dat iemand het eenmalig voor ze opneemt en vervolgens in de veronderstelling is dat daarmee het probleem opgelost is.

Terug naar Project P. Ik vind het enorm zielig voor die gozer, maar ik snap wel dat zijn klasgenoten uitgerekend hem als pispaal hadden uitgekozen, want door zijn PDD-NOS kan hij sociaal niet goed meedoen en is hij erg makkelijk slachtoffer. Ik ben het met je eens dat hij niet in staat is (en ik denk ook niet kan leren in staat te zijn) om zich weerbaarder op te stellen. Ik vond het erg mooi om te zien dat ook dit keer zijn klasgenoten zich konden verplaatsen in het slachtoffer, beseffen wat de impact is van hun gedrag en spijt betuigen. Maar hoe de directie van de school vervolgens de zwarte piet toespeelde aan die jongen en zijn ouders en de media opzoeken, bewijst weer dat mensen niet altijd van goede wil zijn. De school handelde in eigenbelang en dat ging ten koste van het welzijn van die jongen.
pi_140153199
quote:

[..]

Eens ja. Ben alleen wel van mening dat sommige mensen niet voor zichzelf kúnnen opkomen en dat je dat echt moet leren. En dat kost echt veel tijd/moeite/energie/inzicht. En bij kinderen: geen idee hoe dat moet.

Ben overigens wel van mening dat pesters moeten worden aangepakt (zeker niet vervolgen, haha) maar het is wel belangrijk dat pestende kinderen bewust worden van de impact van pesten en dat 't echt fout is, vind ik.
pi_140154401
quote:
1s.gif Op maandag 19 mei 2014 23:25 schreef Fierce. het volgende:

[..]

Eens ja. Ben alleen wel van mening dat sommige mensen niet voor zichzelf kúnnen opkomen en dat je dat echt moet leren. En dat kost echt veel tijd/moeite/energie/inzicht. En bij kinderen: geen idee hoe dat moet.

Ben overigens wel van mening dat pesters moeten worden aangepakt (zeker niet vervolgen, haha) maar het is wel belangrijk dat pestende kinderen bewust worden van de impact van pesten en dat 't echt fout is, vind ik.
Al is het alleen maar de economische impact die pesten kan hebben (en dan maar niet te spreken over de doden en andere misdragingen)
  dinsdag 20 mei 2014 @ 14:42:33 #136
424777 MrsGreen
Idealistisch
pi_140168253
quote:

[..]

De norm zu moeten zijn dat mensen respect voor elkaar hebben. Die moet je dus ook handhaven. En niet het slachtoffer de schuld geven.

Daarom moeten slachtoffers inderdaad goede steun krijgen maar moet een dader ook fikse consequenties krijgen. Stuur pester maar naar Halt.
pi_140168746
Het is functioneel voor de pester. Dat is alles.
  woensdag 21 mei 2014 @ 13:25:59 #138
425929 Starfucker_
Starfuckers, Inc.
pi_140201920
I play a game, it's called insincerity
pi_140230458
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 19:23 schreef Fierce. het volgende:

toch pesten de meeste kinderen niet, het is altijd een minderheid, terwijl een meerderheid de consequenties niet kan doorzien. Dit is dus geen valide excuus, omdat er ook vele zijn die consequenties ook niet kunnen overzien en toch niet pesten. Ik denk dat het sleutelwoord empathie is. Als je dat niet hebt, ga je gewoon sneller manipuleren/pesten voor je eigen gewin. Daar heeft het kind zijn weinig mee te maken.
pi_140234746
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 14:42 schreef MrsGreen het volgende:

[..]

De norm zu moeten zijn dat mensen respect voor elkaar hebben. Die moet je dus ook handhaven. En niet het slachtoffer de schuld geven.

Daarom moeten slachtoffers inderdaad goede steun krijgen maar moet een dader ook fikse consequenties krijgen. Stuur pester maar naar Halt.
Ben ik gedeeltelijk met je eens. Mensen moeten idd leren respect voor elkaar op te brengen. Maar wat ik al zei: de wereld bestaat niet enkel uit goedbedoelende mensen en dat zal nooit gebeuren. Als slachtoffer heb je er veel meer aan om te leren voor jezelf op te komen (mits je dat kan). Zie dat niet als straf, maar als verrijking van je persoonlijkheid.

Het kan aan de andere kant geen kwaad pesters wat strenger aan te pakken. Maar dat zal niet altijd (denk vaak niet) effect hebben.

Wanneer je je pestverleden min of meer hebt verwerkt, ben je wel op een aantal vlakker sterker en wijzer dan andere mensen. Het kan je traumatiseren, maar ook sterker maken.
  donderdag 22 mei 2014 @ 19:04:44 #141
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_140251146
Pest-facebook pagina die momenteel heel populair wordt:

https://www.facebook.com/Ikstaachterpatrick
pi_140259611
Het grote spel van dominantie en manipulatie op de middelbare school. Pesten word meestal door de pesters niet eens gezien als pesten. Omdat het slachtoffer te bang is om voor zichzelf op te komen etc. Denken de pesters dat hij het wel oké vindt.
  donderdag 22 mei 2014 @ 23:39:37 #143
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140264141
nee maar tering die go patrick sites slaan de plank ook weer mis.
pi_140545971
pesten is functioneel voor mensen met weinig zelfvertrouwen.
Door een ander de grond in de boren lijk je zelf meer waard
liefde overwint alles. Maar AIDS ook
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')