abonnement Unibet Coolblue
pi_140534788
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 12:19 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als het aan de (eventuele) AB-vennootschap van moeder is uitgeleend niet.
Dan blijft het toch nog steeds een box-3-ding? Poster leent eigen geld aan een bedrijf.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_140534855
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 12:21 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dan blijft het toch nog steeds een box-3-ding? Poster leent eigen geld aan een bedrijf.
Een vennootschap waarin een verbonden persoon een aanmerkelijk belang houdt. En dat is box 1.
pi_140534893
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 12:24 schreef DonJames het volgende:

[..]

Een vennootschap waarin een verbonden persoon een aanmerkelijk belang houdt. En dat is box 1.
Oh, zo. Dan snap ik je :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_140536312
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 12:14 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Is dat relevant, eigenlijk? Dit is toch gewoon box 3? Daar hoeft zij toch niets voor in te vullen?
Het is een lening van mij aan mijn moeder (zij gaf mij een belastingvrije schenking die je als kind mag krijgen voor je 40e, wat ze direct weer terugleende, want het geld had ze niet. Fiscaal scheen dat handig te zijn). Ik krijg hiervoor elk jaar rente. Moet ik dit invullen bij die box 1? Ergens anders?

Wat ik van DonJames begrijp is er dus sprake van een vennootschap waar ik een aanmerkelijk belang in heb?
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_140536388
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 13:17 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Het is een lening van mij aan mijn moeder (zij gaf mij een belastingvrije schenking die je als kind mag krijgen voor je 40e, wat ze direct weer terugleende, want het geld had ze niet. Fiscaal scheen dat handig te zijn). Ik krijg hiervoor elk jaar rente. Moet ik dit invullen bij die box 1? Ergens anders?
Het is een bezit van jou, dus dat zou in box 3 vallen. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_140536404
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 13:17 schreef Knipoogje het volgende:

Wat ik van DonJames begrijp is er dus sprake van een vennootschap waar ik een aanmerkelijk belang in heb?
Nee, dat is hier niet het geval. DonJames vroeg je of hier sprake van was ;). Dat is niet zo.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_140536445
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 13:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee, dat is hier niet het geval. DonJames vroeg je of hier sprake van was ;). Dat is niet zo.
Hmm, maar waar vul ik het in bij box 3? Het hele uitleenbedrag als zijnde spaargeld? Of is het 'rechten op periodieke uitkeringen/vorderingen'?
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_140536472
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 13:21 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Hmm, maar waar vul ik het in bij box 3? Het hele uitleenbedrag als zijnde spaargeld? Of is het 'rechten op periodieke uitkeringen/vorderingen'?
Dat laatste niet. Staat er niet ergens een kopje "vorderingen"? De ontvangen rente hoef je niet op te geven, trouwens.
pi_140536479
Ah, ik zie het al... 'vorderingen en contant geld'.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_140536641
Nu heb ik ook nog gedoe met lijfrente en jaarruimte. Vroeger vulde ik altijd standaard elk jaar het bedrag dat ik elk jaar in mijn lijfrente polis stop, maar sinds vorig jaar krijg ik een melding dat mijn jaarruimte niet hoog genoeg is en moet ik vervolgens in de krochten van de app gaan duiken om allerlei ruimte uit voorgaande jaren te berekenen en dat is echt een crime...
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_140536729
In dat geval moet je eens gaan nadenken of het wel zo handig is om een bedrag hoger dan je jaarruimte te sparen (al zou je dat in het geval van een lijfrente sowieso moeten doen).

De gehele uitkering zal in box 1 worden belast, ongeacht of je maar de helft van de inleg (bijvoorbeeld) hebt afgetrokken.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_140536783
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 13:27 schreef Knipoogje het volgende:
Nu heb ik ook nog gedoe met lijfrente en jaarruimte. Vroeger vulde ik altijd standaard elk jaar het bedrag dat ik elk jaar in mijn lijfrente polis stop, maar sinds vorig jaar krijg ik een melding dat mijn jaarruimte niet hoog genoeg is en moet ik vervolgens in de krochten van de app gaan duiken om allerlei ruimte uit voorgaande jaren te berekenen en dat is echt een crime...
Dat is een heel gedoe inderdaad. Maar waarom is het bedrag wat je betaalt dan ook hoger dan de jaarruimte? Zo'n polis wordt meestal berekend aan de hand van de jaarruimte.
pi_140538417
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 13:31 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat is een heel gedoe inderdaad. Maar waarom is het bedrag wat je betaalt dan ook hoger dan de jaarruimte? Zo'n polis wordt meestal berekend aan de hand van de jaarruimte.
Kan dat komen doordat ik het het maandelijkse bedrag nooit meer heb aangepast sinds '98 en ik inmiddels al een jaartje of 6 ook pensioenopbouw heb via mijn werkgever?
Voorheen had ik nooit problemen en was mijn jaarruimte altijd hoger dan het bedrag dat ik moest opgeven.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_140538454
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 14:21 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Kan dat komen doordat ik het het maandelijkse bedrag nooit meer heb aangepast sinds '98 en ik inmiddels al een jaartje of 6 ook pensioenopbouw heb via mijn werkgever?
Voorheen had ik nooit problemen en was mijn jaarruimte altijd hoger dan het bedrag dat ik moest opgeven.
Dat is uiteraard de reden. Voorheen was je factor A (aangroei) nul. Nu niet meer :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_140538525
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 14:22 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat is uiteraard de reden. Voorheen was je factor A (aangroei) nul. Nu niet meer :)
Dus wat nu te doen? Mijn lijfrentepolis stopzetten? D'r zit minder in dan ik er in heb gestopt (met dank aan semi-woekerkosten -net op het randje- en 100% belegging afgesloten tijdens de bubble van '98) en had juist het idee dat het nu eindelijk wat sneller begon te stijgen
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_140538575
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 14:24 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Dus wat nu te doen? Mijn lijfrentepolis stopzetten? D'r zit minder in dan ik er in heb gestopt (met dank aan semi-woekerkosten -net op het randje- en 100% belegging afgesloten tijdens de bubble van '98) en had juist het idee dat het nu eindelijk wat sneller begon te stijgen
Je inleg sowieso verlagen tot onder de jaarruimte lijkt me het minste. Ik ben (persoonlijk) geen fan van dit soort regelingen, omdat je ze vastzet, zonder dat je weet wat er over dertig jaar gebeurt. Misschien kun je het over twintig jaar wel heel erg goed gebruiken, maar kun je er niet bij, tenzij je een behoorlijke boete betaalt. Maar dit is een heel andere discussie ;)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_140538672
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 14:26 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je inleg sowieso verlagen tot onder de jaarruimte lijkt me het minste. Ik ben (persoonlijk) geen fan van dit soort regelingen, omdat je ze vastzet, zonder dat je weet wat er over dertig jaar gebeurt. Misschien kun je het over twintig jaar wel heel erg goed gebruiken, maar kun je er niet bij, tenzij je een behoorlijke boete betaalt. Maar dit is een heel andere discussie ;)
Ugh, maar zit ik bij elke stijging van mijn pensioensafdracht dan niet weer met hetzelfde probleem? Dat ik het weer iets moet verlagen?
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_140538706
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 14:29 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Ugh, maar zit ik bij elke stijging van mijn pensioensafdracht dan niet weer met hetzelfde probleem? Dat ik het weer iets moet verlagen?
Dat zou kunnen. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_140538850
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 14:30 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat zou kunnen. :)
Tijd voor een mannetje dus die het allemaal door moet gaan rekenen wat het verstandigste is. Gebrekkig administratie, beleggingen, dividend, leningen, hypo-aftrek, onderwaterstaander-aflossing , lijfrentegedoe.... En dan te bedenken dat ik toen ik nog geen koopwoning had mijn belasting helemaal niet invulde (dus ook de jaarruimte misliep) of alleen invulde omdat mijn spaarrekening >20k was.

Voorlopig dan maar gewoon het ingevulde bedrag verlagen tot ik de melding niet meer krijg.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_140539362
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 14:26 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je inleg sowieso verlagen tot onder de jaarruimte lijkt me het minste. Ik ben (persoonlijk) geen fan van dit soort regelingen, omdat je ze vastzet, zonder dat je weet wat er over dertig jaar gebeurt. Misschien kun je het over twintig jaar wel heel erg goed gebruiken, maar kun je er niet bij, tenzij je een behoorlijke boete betaalt. Maar dit is een heel andere discussie ;)
Heuh, ik krijg die velden voor gebruik jaarruimte van eerdere jaren niet meer weg en heb er dus maar 0 ingevuld bij 'niet gebruikte jaarruimte'. Maar nu krijg ik die melding ook niet meer dat mijn jaarruimte niet genoeg is. Raar hoor.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_140539379
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 14:52 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Heuh, ik krijg die velden voor gebruik jaarruimte van eerdere jaren niet meer weg en heb er dus maar 0 ingevuld bij 'niet gebruikte jaarruimte'. Maar nu krijg ik die melding ook niet meer dat mijn jaarruimte niet genoeg is. Raar hoor.
Die '0' is niet correct. Die heb je vorige jaar al wél 'verbruikt', toch?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_140539438
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 14:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die '0' is niet correct. Die heb je vorige jaar al wél 'verbruikt', toch?
'ongebruikt = 0' is toch in feite 'je hebt alles gebruikt wat je kon gebruiken, dus geen extra ruimte over voor dit jaar' ?

hmm, heb de velden nu maar opengelaten en krijg nog steeds de melding niet (al vroeg ie 'niet ingevuld, toch verlaten?')
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_140539527
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 14:55 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

'ongebruikt = 0' is toch in feite 'je hebt alles gebruikt wat je kon gebruiken, dus geen extra ruimte over voor dit jaar' ?
Je hebt een inhaalruimte van 7 jaren. Daarvan heb je vorig jaar wel iets gebruikt, toch? Je krijg die melding vorig jaar toch ook?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_140539676
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 14:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je hebt een inhaalruimte van 7 jaren. Daarvan heb je vorig jaar wel iets gebruikt, toch? Je krijg die melding vorig jaar toch ook?
Ja, maar ik moet dan mijn hele inkomsten e.d. van voorgaande jaren weer invullen en dat kon ik vorig jaar nog doen doordat ik een paar jaar oude belastingaangiften nog had staan en de gegevens zo kon overnemen. Nieuwe pc, oude belastingaangiften weg. Niet zo handig.

Ik ga nu eerst eens mijn jaarruimte berekenen. Dan weet ik in ieder geval wat ik in kan vullen voor een geldige aangifte.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_140565260
Over voorgevoel gesproken. Kreeg vandaag de herinnering binnen :D
beter een knipoog dan een blauw oog
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')