abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139893484
Als ik de kiloprijzen van broodbeleg zie bij de nederlandse slagers en supermarkten word ik bijkans onwel.
Aan de andere kant zie ik in de folders, op de markt en bij de multicultimarkten prima vlees en vis voor de helft of soms een kwart van de kiloprijzen van onze geliefde voorgesneden plakjes broodbeleg.

Mijn vraag aan jullie is:
Hoe komen wij van het dure dunbelegde broodbeleg af met behulp van bestaande bronnen!
Laten we gaan voor dubbeldik belegd voor dezelfde prijs, welke Nederlander wil dit nou niet?
Maar uiteraard zijn ook alle 3 -99x dik belegde voorstellen welkom in dit topic.
pi_139893602
Voorbeeld 1: AH Gebraden kipfilet

Prijs per KG ¤ 17,90

Kipfilet is makkelijk in te vriezen en in de aanbieding voor 4-6 euro de kilo te krijgen.
Laten wij dit zelf grillen/bakken en dan dubbeldik beleggen voor dezelfde prijs!
pi_139893926
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 01:30 schreef technofreak86 het volgende:
Voorbeeld 1: AH Gebraden kipfilet

Prijs per KG ¤ 17,90

Kipfilet is makkelijk in te vriezen en in de aanbieding voor 4-6 euro de kilo te krijgen.
Laten wij dit zelf grillen/bakken en dan dubbeldik beleggen voor dezelfde prijs!

Ja leuk, maar je betaald dus gewoon voor deze bewerking. Misschien wel teveel maar alsnog. Wat mij betreft is de prijs mij het gemak waard.

Ik denk dat er wel betere besparingen zijn te vinden dan broodbeleg.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 02:11:10 #4
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_139941013
worsten halen bij de turk en zelf snijden. Gehaktbrood maken en voila, kipfilet opensnijden en vullen en bakken/grillen. Een eitje op je brood ik ook lekker, gebakken eitje ook.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  woensdag 14 mei 2014 @ 13:44:40 #6
334993 AMAR420
waar is amar?
pi_139944520
de turk is om te kotsen qua hygiene
zzzzz
pi_139951120
Koop bij de Makro oid zo'n vleeswarensnijmachine?
Kost een duit, maar verdient zich wel terug binnen een jaar
pi_139968473
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:00 schreef Pap89 het volgende:
Koop bij de Makro oid zo'n vleeswarensnijmachine?
Kost een duit, maar verdient zich wel terug binnen een jaar
Voordeel van zelf gegrilde kipfilet is nou juist dat je voor dezelfde prijs een dik handgesneden stuk op je brood gooit ipv die gierige plakjes. Geen machine nodig!

quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 13:44 schreef AMAR420 het volgende:
Zoek een betere turk!

quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 12:04 schreef sieske het volgende:
worsten halen bij de turk en zelf snijden. Gehaktbrood maken en voila, kipfilet opensnijden en vullen en bakken/grillen. Een eitje op je brood ik ook lekker, gebakken eitje ook.
Goede tip, een lekkere sucuk gaat er hier altijd wel in, al viel me wel op dat de goedkoopste varianten ook gelijk een stuk minder smaken.
pi_139969797
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 23:26 schreef technofreak86 het volgende:

[..]

Voordeel van zelf gegrilde kipfilet is nou juist dat je voor dezelfde prijs een dik handgesneden stuk op je brood gooit ipv die gierige plakjes. Geen machine nodig!

[..]

Zoek een betere turk!

[..]

Goede tip, een lekkere sucuk gaat er hier altijd wel in, al viel me wel op dat de goedkoopste varianten ook gelijk een stuk minder smaken.
Al zijn veel vleeswaren echt niet lekker als ze te dik gesneden zijn. flinterdun is vaak ook lekker. Ik ben dan ook niet zo van de achterham..
pi_139971461
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 23:44 schreef mytec het volgende:

[..]

Al zijn veel vleeswaren echt niet lekker als ze te dik gesneden zijn. flinterdun is vaak ook lekker. Ik ben dan ook niet zo van de achterham..
Flinterdun is misschien lekker met een lang gerijpte ham, voor de rest lijkt het me weinig toevoegen. Als ik een broodje kip of gehakt eet heb ik toch echt liever iets meer vlees dan een dun plakje.
pi_139971801
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 13:44 schreef AMAR420 het volgende:
Mjah, je hebt er uitstekende tussen zitten hoor *)
pi_139971899
Punt is dat we zelfs in Nederland wel goedgevulde broodjes hebben, zoals daar zijn;
-broodje kroket
-broodje bal
-broodje gezond
-club sandwich

Maar het standaard lunchbroodje bestaat verder uit 1 middelmatig broodje met 1 dun plakje beleg (kaas/ham/kipfilet in een broodvorm met tuinkruiden) Dit moet toch beter kunnen?
pi_139971923
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 00:38 schreef technofreak86 het volgende:
Punt is dat we zelfs in Nederland wel goedgevulde broodjes hebben, zoals daar zijn;
-broodje kroket
-broodje bal
-club sandwich

Maar het standaard lunchbroodje bestaat verder uit 1 middelmatig broodje met 1 dun plakje beleg (kaas/ham/kipfilet in een broodvorm met tuinkruiden) Dit moet toch beter kunnen?
gewoon zo'n dikke ham plak tussen je brood ^O^
pi_139971952
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 00:25 schreef technofreak86 het volgende:

[..]

Flinterdun is misschien lekker met een lang gerijpte ham, voor de rest lijkt het me weinig toevoegen. Als ik een broodje kip of gehakt eet heb ik toch echt liever iets meer vlees dan een dun plakje.
Over het algemeen is meerdere dunne plakjes beter dan een dikke, omdat je dan meer oppervlak hebt en daardoor proef je dingen beter. Daarnaast gaat het om mondgevoel. Een dikke plak salami kan best en er zijn meer vleeswaren die iets dikker kunnen, maar een dikke plak rookvlees is bijvoorbeeld niet lekker.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_139971969
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 00:39 schreef fespo het volgende:

[..]

gewoon zo'n dikke ham plak tussen je brood ^O^
[ afbeelding ]
Broodje beenham met honing/mosterd, erg lekker!
Deze ham "worst" kun je achterwege laten.
pi_139972022
Verder heb ik liever hummus of gegrilde groenten. :-p
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
pi_139972052
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 00:40 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Over het algemeen is meerdere dunne plakjes beter dan een dikke, omdat je dan meer oppervlak hebt en daardoor proef je dingen beter. Daarnaast gaat het om mondgevoel. Een dikke plak salami kan best en er zijn meer vleeswaren die iets dikker kunnen, maar een dikke plak rookvlees is bijvoorbeeld niet lekker.
Ok, rookvlees lijkt me inderdaad lekkerder in dunne plakjes. maar is het dan mijn opvoeding die het normaal laat lijken om een broodje slechts dun te beleggen in plaats van goed te vullen? Zou een hoop verklaren maar toch heb ik het idee dat deze gewoonte dieper in de NL cultuur zit dan alleen mijn persoonlijke opvoeding.
pi_139972096
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 00:43 schreef LadyOracle het volgende:
Verder heb ik liever hummus of gegrilde groenten. :-p
Heb toevallig een pot kikkererwten, een pot sesam pasta en een citroen klaar liggen om zelf humus te maken. Hoe maak jij het? of is zelf maken en kant en klaar geen verschil om moeite voor te doen?

Wel een leuk ingredient om alternatief broodbeleg mee te maken inderdaad!
pi_139972339
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 00:46 schreef technofreak86 het volgende:

[..]

Heb toevallig een pot kikkererwten, een pot sesam pasta en een citroen klaar liggen om zelf humus te maken. Hoe maak jij het? of is zelf maken en kant en klaar geen verschil om moeite voor te doen?
Ik vind die van Sabra prima, ik maak het eigenlijk alleen zelf voor feestjes of zo. En dan inderdaad met kikkererwten, peper, zout, tahin, citroen en soms koriander. En goede olijfolie natuurlijk. :-)

Ik zag bij de Jumbo trouwens ook iets wat ik nog niet kende, Maza Muhammara. Dat is pasta van paprika, walnoot en granaatappel met harissa, dus een beetje pittig. Erg lekker! Lijkt me vers nog veel lekkerder dus dat ga ik wel een keer proberen.

Overigens denk ik dat je gelijk hebt, dunne vleeswaren zijn niet overal normaal. In het zuiden van Europa zijn dikke plakken ham en kaas heel gebruikelijk. In Tirol trouwens ook, herinner ik me. Maar daar had de familie van mijn ex ook zelf een snijmachine in huis.
pi_139972591
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 00:58 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Ik vind die van Sabra prima, ik maak het eigenlijk alleen zelf voor feestjes of zo. En dan inderdaad met kikkererwten, peper, zout, tahin, citroen en soms koriander. En goede olijfolie natuurlijk. :-)

Ik zag bij de Jumbo trouwens ook iets wat ik nog niet kende, Maza Muhammara. Dat is pasta van paprika, walnoot en granaatappel met harissa, dus een beetje pittig. Erg lekker! Lijkt me vers nog veel lekkerder dus dat ga ik wel een keer proberen.

Overigens denk ik dat je gelijk hebt, dunne vleeswaren zijn niet overal normaal. In het zuiden van Europa zijn dikke plakken ham en kaas heel gebruikelijk. In Tirol trouwens ook, herinner ik me. Maar daar had de familie van mijn ex ook zelf een snijmachine in huis.
Leuk om te horen, vind zelf koriander lekkerder in een salsa met andere sterke smaken als ui en peper, denk dat ik dat er niet door doe. Goede olie uiteraard wel.
Maza Muhammara Nog nooit van gehoord Hoor graag of het een aanrader is!
Om on topic te blijven: ik was met de hummus van plan dit als dip te gebruiken met vers plat brood, gebruik jij het ook in sandwiches?
pi_139979834
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 00:44 schreef technofreak86 het volgende:

[..]

Ok, rookvlees lijkt me inderdaad lekkerder in dunne plakjes. maar is het dan mijn opvoeding die het normaal laat lijken om een broodje slechts dun te beleggen in plaats van goed te vullen? Zou een hoop verklaren maar toch heb ik het idee dat deze gewoonte dieper in de NL cultuur zit dan alleen mijn persoonlijke opvoeding.
Daar heb je ook zeker gelijk in! het is typisch Nederlands om een brood goed te beleggen. Echter ging het hier ook over prijs en de duurdere hammen zijn bijvoorbeeld niet zoveel duurder als je het gewoon dunner belegt.
pi_139979858
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 01:13 schreef technofreak86 het volgende:

[..]

Leuk om te horen, vind zelf koriander lekkerder in een salsa met andere sterke smaken als ui en peper, denk dat ik dat er niet door doe. Goede olie uiteraard wel.
Maza Muhammara Nog nooit van gehoord Hoor graag of het een aanrader is!
Om on topic te blijven: ik was met de hummus van plan dit als dip te gebruiken met vers plat brood, gebruik jij het ook in sandwiches?
En hummus op een broodje is ook een aanrader, ik ben normaal een echte vlees eter maar in de zomer eet ik zo een bak hummus leeg gewoon op broodjes.
  donderdag 15 mei 2014 @ 19:13:05 #23
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_139992539
Zoek een winkel die consequent al zijn vleeswaren afprijst als de tht datum op is, mijn Deen doet dat.
Je koopt dan meteen de hele stapel tegen -35% , 1 pakje in de koelkast en de rest in de vriezer.
Ik koop echt nooit vleeswaren voor de volle mep maar altijd afgeprijsd.

Dat is niet aan te raden met "natte vleeswaren" of half rauwe vleeswaren als lever,osseworst,filet americain maar met alle droge worst soorten is er na die tht nog niets aan de hand en kun je ze nog met gemak 1 of twee weken in de koelkast bewaren.
Salami (Herz :9 ),rookvlees,gerookt ontbijtspek,cervelaatworst, enz enz
Het vochtaandeel in dergelijke vleeswaren is zo laag dat je ze nog weken kunt bewaren zonder dat het bederft.
pi_140041049
We zijn nu 4 dagen verder vanaf de OP, moet bekennen dat ik zelf in de afgelopen dagen het volgende broodbeleg heb gekocht en eens goed naar de kiloprijzen heb gekeken.

Osseworst, kiloprijs 6,17
Schwarzwalderschinken kiloprijs 7,96
Gerookte zalm kiloprijs 14,95
Belegen kaas (markt) kiloprijs 9,00

Misschien loont het zelf braden van vlees dus toch minder dan ik in mijn eerste rekenvoorbeeld dacht.
Toch is dit topic voor mij een aanleiding om morgen of komende week eens thuis kip te grillen voor op brood en misschien zelfs een philly cheese steak sandwich zelf te maken.
pi_140046620
Voor kaas hebben ze de kaasschaaf uitgevonden.

De Aldi en Lidl hebben regelmatig een snijmachine in de reclame voor iets van ¤50. Prima ding, ik maak er al tijden mijn eigen vleeswaren mee. Het minste vind ik nog het schoonmaken van dat ding, maar ik maak grote batches en die pleur ik in de vriezer dus netto valt het ook wel mee.

De prijzen die je hierboven noemt zijn niet hoog, maar veel andere soorten zijn toch echt een stuk duurder in mijn herinnering. Kipfilet, beenham, rollade kost gesneden ± ¤15/kg en aan een stuk de helft.

Maar de voornaamste reden dat ik het zelf snijd is dat je dan ècht vlees hebt i.p.v. die samengeplakte separatorzooi die ze in de supers hachelen. Processed food :r .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')