abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144889161
Ts is een gefrustreerde mongool :')__!!!!
pi_144893485
Waakhond AFM geeft falende accountants opnieuw een dreun

De vier grootste accountantskantoren van ons land zijn opnieuw zwaar door het ijs gezakt na een kwaliteitstoets van de financiële waakhond AFM. Dat blijkt uit een vernietigende rapportage die vanmiddag door de AFM is gepresenteerd. :7

Vooral KPMG scoort slecht, maar ook Deloitte, EY en PwC doen hun werk niet goed. De AFM spreekt van „structurele tekortkomingen” en eist „fundamentele verbeteringen”. De waakhond heeft nog niet bekend gemaakt of de vier accountantsreuzen ook boetes krijgt opgelegd.

Onvoldoende
De AFM heeft bij elk van de vier accountantsorganisaties tien wettelijke controles uit de periode 2012 - 2013 beoordeeld, zo maakt de waakhond bekend. Het aantal ’onvoldoende’ wettelijke controles bedraagt vier bij Deloitte, drie bij EY, zeven bij KPMG en vier bij PwC. In totaal heeft de AFM de kwaliteit van achttien van de veertig (45%) beoordeelde wettelijke controles als ’onvoldoende’ aangemerkt. Dat is slechts een marginale verbetering ten opzichte van de vorige AFM-rapportage.

quote:
“Dit soort falen kan zo maar een nieuwe affaire als bij Vestia veroorzaken”
- Hoogleraar Marcel Pheijffer
„In deze wettelijke controles hebben de externe accountants naar het oordeel van de AFM onvoldoende en geen geschikte controle-informatie verkregen ter onderbouwing van de afgegeven controleverklaring. De controles zijn daarom onder de maat”, schrijft de AFM. De waakhond eist dan ook stevige maatregelen.

Afstand
Die komen er ook. Vanochtend maakte een speciale werkgroep al een reeks van maatregelen bekend. Zo wordt bestuur en toezicht van de accountantsreuzen op afstand geplaatst. De beloning van accountants wordt verder afhankelijk gemaakt van de kwaliteit van werkzaamheden.
KPMG-topman Jan Hommen noemt de AFM-rapportage ’zeer teleurstellend’. Maar volgens hem staat „het controlestelsel” van KPMG niet ter discussie. In plaats daarvan draait het hier om falende individuele partners. De topman die al fors heeft ingegrepen bij KPMG, heeft echter veel vertrouwen in de toekomst. Hij noemt de vanochtend gepresenteerde voorstellen ’gedegen’ en denkt dat ze voldoende basis vormen om het vertrouwen in de geplaagde beroepsgroep te herstellen.

Boetes
Hoogleraar forensische accountancy Marcel Pheijffer van Nyenrode plaatst echter kanttekeningen. ,,In feite zegt de AFM dat als de jaarrekening juist is, dat niet dankzij maar ondanks de accountants is. Dit soort falen kan zo maar een nieuwe affaire als bij Vestia veroorzaken, met alle schade van dien. Het zou logisch zijn als de AFM ondanks de beloofde beterschap toch boetes uitdeelt." Ook twijfelt hij aan de effectiviteit van de eerder vandaag voorgestelde maatregelen. Die zouden te weinig impact kunnen hebben op de techniek van het accountantsvak. En juist die techniek is enorm verslonsd.

http://www.telegraaf.nl/d(...)untants_dreun__.html

Daarom dus afschieten die overbetaalde randdebielen :7
pi_144893593
Dijsselbloem neemt keiharde maatregelen tegen falende accountants

De kwaliteit van de vier grote accountantskantoren is onder de maat. Minister Dijsselbloem (Financiën) acht dat onacceptabel. Hij komt daarom met strengere wetgeving. Ook gaat de AFM strenger optreden tegen falende accountants.

Dat schrijft minister Dijsselbloem in een brief aan de Tweede Kamer, die in bezit is van De Telegraaf. Naar aanleiding van de onthutsende schandalenreeks in de accountancysector van de afgelopen jaren kwam de AFM vandaag met een vernietigend rapport. Ook liet het ministerie een onderzoek uitvoeren door de Erasmus Universiteit Rotterdam.

'Onder de maat'
Uit de onderzoeken blijkt dat de kwaliteit van de controle van jaarrekeningen door de vier grote accountantskantoren (KPMG, Deloitte, PwC en EY) onder de maat is. Sinds 2009 is de kwaliteit nauwelijks verbeterd. De sector presenteerde vanmorgen zelf voorstellen om de kwaliteit te verbeteren, maar Dijsselbloem vindt die voorstellen niet genoeg. _O_

'Onacceptabel'
„De wettelijke controleverklaring van accountants dient boven elke twijfel verheven te zijn”, schrijft Dijsselbloem in de brief aan de Tweede Kamer. „Dat de kwaliteit onder de maat is vind ik onacceptabel. De door de sector voorgestelde maatregelen zie ik als een eerste stap. Wat nu nodig is, is versterking van de wettelijke kwaliteitseisen en strenger optreden van de AFM. Alleen zo kunnen we de kwaliteit van accountants en de accountantsverklaring structureel verbeteren. Die kwaliteitsslag moet nu echt gemaakt worden.”

Strenger toezicht
“Dat de kwaliteit onder de maat is vind ik onacceptabel”
De AFM gaat dus strenger optreden tegen falende accountants. Accountantskantoren krijgen een wettelijk verplichte raad van commissarissen, die streng toezicht moet houden op de kwaliteit. Daardoor moeten controlerende accountants minder hun oren laten hangen naar het bedrijf waarvan zij de jaarrekening controleren.

Bestuurders van de accountantskantoren zullen voortaan door de AFM worden getoetst op geschiktheid. Verder komt er strenger toezicht op zorginstellingen, onderwijsinstellingen en woningcorporaties. Daarmee moeten nieuwe schandalen zoals bij Vestia voorkomen worden. Ook wil Dijsselbloem de verjaringstermijn in het tuchtrecht verlengen, zodat het langer mogelijk blijft om accountants te straffen die in het verleden hebben gefaald.

Vernietigend rapport
De brief van Dijsselbloem volgt op een vernietigende rapportage van de AFM, die vanmiddag is gepresenteerd. Vooral KPMG scoort slecht, maar ook Deloitte, EY en PwC doen hun werk niet goed. De AFM spreekt van „structurele tekortkomingen” en eist „fundamentele verbeteringen”. De waakhond heeft nog niet bekend gemaakt of de vier accountantsreuzen ook boetes krijgen opgelegd.

http://www.telegraaf.nl/d(...)s_keihard_aan__.html

Gelukkig is Dijsselbloem ook wakker geworden *O*
pi_144897094
Bij boekhoudcontroles van de vier
grootste accountants is bijna de helft
onder de maat gebleken.Toezichthouder
AFM zegt dat dat in vier jaar niet is
veranderd,ondanks schandalen. :r

De sector komt zelf met een gedragscode
om vertrouwen terug te winnen.Ook komt
er een beroepseed.Accountantskantoren
moeten een raad van commissarissen
krijgen.Een lid moet zijn goedgekeurd
door de AFM.

Verder moet de adviesrol beter worden
gescheiden van de controlerende taak.
Daarnaast mogen accountants maximaal 20
procent van hun salaris ontvangen als
variabele bonus.

TT pag 109

Nee dan ben je goed bezig :|W en sta je open voor kritiek :|W
pi_144897296
Oh, de AFM is nu ineens weer salonfähig bij TS. :'):')
pi_144897354
quote:
15s.gif Op donderdag 25 september 2014 17:16 schreef Kowloon het volgende:
Oh, de AFM is nu ineens weer salonfähig bij TS. :'):')
Nee dat niet ;)
Maar als prutsers andere prutsers afkeuren dan is het wel erg triest :7
Dieper kan je niet zinken :7
pi_144898242
quote:
1s.gif Op donderdag 25 september 2014 17:18 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Nee dat niet ;)
Maar als prutsers andere prutsers afkeuren dan is het wel erg triest :7
Dieper kan je niet zinken :7
Dat is dan wel weer een fraai staaltje zelfinzicht van je :)

Ik begreep dat Gerrit Zalm nog wel wat commissariaten bij accountantsfirma's zag zitten. Bukken, TS. :)
so long and thanks for all the fish
pi_144901046
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 17:54 schreef crashbangboom het volgende:
Dat is dan wel weer een fraai staaltje zelfinzicht van je :)
Ik begreep dat Gerrit Zalm nog wel wat commissariaten bij accountantsfirma's zag zitten. Bukken, TS. :)
Soort zoekt soort ;)
Alleen is Gerrit Zalm :r al afgekeurd doorde AFM dus of dat plannetje gaat lukken :?
pi_144901125
KPMG slechtste jongetje van de klas :D

Tering zeg :D :X }:| :r

http://www.deondernemer.n(...)ngetje-van-klas.html
pi_144901130
quote:
6s.gif Op donderdag 25 september 2014 19:30 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Soort zoekt soort ;)
Alleen is Gerrit Zalm :r al afgekeurd doorde AFM dus of dat plannetje gaat lukken :?
Ik denk dat ze wel overstag gaan om je nog wat rabiater te maken, zal ik een balletje opwerpen?
pi_144901161
quote:
13s.gif Op donderdag 25 september 2014 19:31 schreef ikweethetookniet het volgende:
KPMG slechtste jongetje van de klas :D

[ afbeelding ]

Tering zeg :D :X }:| :r

http://www.deondernemer.n(...)ngetje-van-klas.html
Een blaadje niet goed genummerd in het dossier --> afgekeurd.
pi_144901249
De brief van Dijsselbloem

AFM rapport Big 4, voorstellen accountancysector en rapport evaluatie Wta

http://www.telegraaf.nl/d(...)loem+accountants.pdf

6 pagina's :P
pi_144901296
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 19:31 schreef crashbangboom het volgende:
Ik denk dat ze wel overstag gaan om je nog wat rabiater te maken, zal ik een balletje opwerpen?
Hoeft niet ;)
Tegen die tijd is hij al tot zijn sokken afgebrand en gaat het volk hem lynchen als hij nog iets doet *O*
pi_144901346
quote:
6s.gif Op donderdag 25 september 2014 19:36 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Hoeft niet ;)
Tegen die tijd is hij al tot zijn sokken afgebrand en gaat het volk hem lynchen als hij nog iets doet *O*
Het volk intereseert het geen klote. Tenzij jij echt het waanbeeld hebt dat je DE vox populi bent :D

*voegen we grootheidswaanzin gewoon toe aan het ziektebeeld
pi_144901662
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 19:38 schreef crashbangboom het volgende:
*voegen we grootheidswaanzin gewoon toe aan het ziektebeeld
Van Gerrit Zalm :?
Dat lijkt me een goed idee :7
pi_144901899
quote:
6s.gif Op donderdag 25 september 2014 19:48 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Van Gerrit Zalm :?
Dat lijkt me een goed idee :7
Het blijkt wel weer hoe zorgvuldig en opportunistisch je quote

Mensen die onzorgvuldig en opportunistisch misquoten zouden afgeschoten moeten worden. Dat mag immers gezegd hier. Gewoon midden op straat. Kogel.
pi_144902170
quote:
6s.gif Op donderdag 25 september 2014 12:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
Graag ff commentaar van Schnabbi en al die andere debielen die het maar incidenten vonden en TS een gefrustreerde idioot :|W :r
snabbi (ik weet dat spellen lastig is) wacht nog steeds op de inhoudelijke discussie van jouw kant in plaats van copy pasten van nieuwsberichten.

Als je eens start met argumenten te voeren, vragen te stellen of voorstellen te spuien die meer dan gal spuwen zijn, zal ik daarop reageren.
pi_144903882
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 20:04 schreef snabbi het volgende:

[..]

snabbi (ik weet dat spellen lastig is) wacht nog steeds op de inhoudelijke discussie van jouw kant in plaats van copy pasten van nieuwsberichten.

Als je eens start met argumenten te voeren, vragen te stellen of voorstellen te spuien die meer dan gal spuwen zijn, zal ik daarop reageren.
Ik neem aan dat je niet meer kan reageren als TS je inderdaad een kogel door je harses gejaagd heeft, zoals TS aankondigde.
pi_144908778
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 20:50 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je niet meer kan reageren als TS je inderdaad een kogel door je harses gejaagd heeft, zoals TS aankondigde.
Ik ben geen accountant :)
pi_144908877
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:38 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik ben geen accountant :)
Maakt niet uit, volgens TS moet je net zo goed een nekschot krijgen. Een hit zeg maar, en FOK! is helemaal voor de hits ;)

Wat ben je dan, behalve de Duivel? ;)
pi_144908932
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:40 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Maakt niet uit, volgens TS moet je net zo goed een nekschot krijgen. Een hit zeg maar, en FOK! is helemaal voor de hits ;)

Wat ben je dan, behalve de Duivel? ;)
Ach ieder zijn mening.
Loonslaaf?
pi_144908997
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:41 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ach ieder zijn mening.
Loonslaaf?
nee, huurmoordenaar, maar TS kan me niet betalen. :(
pi_144925572
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 20:04 schreef snabbi het volgende:
http://www.taxence.nl/fis(...)toekomst.84884.lynkx

Nou Snabbi Ik kan niet wachten op jouw deskundig commentaar op al deze plannen ;) :P
pi_144934543
Ik vind de voorstellen niets waard.
- RvC: gaat niets veranderen
- Aanpassing van beloningsbeleid: gaat niets veranderen
- Onderzoek naar kwaliteit vindt nu intern plaats en daar is ook ontzag voor dus het externe component voegt niets toe
- Rapportage over kwaliteitsindicatoren: verandert alleen de manier waarop gemeten wordt
- Beroepseed: Je hebt al tuchtrecht dus ik zie niet heel veel extra's
- Uitbreiding van het accountantsverslag: op zich ben ik daar voorstander van maar ook in de nieuwe rapportage vorm is er nog steeds een te groot gat tussen wat het publiek denkt wat een accountant doet en wat deze werkelijk doet.

Wat ik pas echt zwak vind is overigens de politieke reactie:
Sinds het AFM onderzoek zijn er aanpassingen geweest in de wet. De huidige roep om weer dingen in de wet te wijzigen toont alleen maar aan dat men eigenlijk van oordeel is dat de vorige wijzigingen de originele problemen niet oplossen. Op zich ben ik het daar ook wel mee eens, maar dit is natuurlijk een zwaktebod.
De nieuwe dingen die dan wettelijk verankerd zouden moeten worden zijn echter nog steeds niet echte veranderingen. Of je vindt dat je echt iets moet veranderen. Of je accepteert hoe het nu is.

Dit is allemaal voor de bühne vanuit de politiek en het gaat er weer in als zoete koek.

[ Bericht 16% gewijzigd door snabbi op 26-09-2014 20:17:46 ]
pi_144934880
Ik vraag me af in hoeverre dat gepruts het gevolg is van incompetentie of van buigen voor klanten met speciale wensen. Is daar enig zicht op?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')