Oh, die zocht ik dusquote:Op maandag 5 mei 2014 10:40 schreef Merlijn het volgende:
Heb je deze al eens uitgeplozen?
Topicreeks: Wie helpt me aan een nieuwe camera?
Gh4 vind ik leuk, maar ben gewoon geen fan van micro four third systemen (en het goedkoop verhaal houd ook snel op met de leukere micro four third objectieven).quote:Op maandag 5 mei 2014 16:03 schreef Unites het volgende:
Wat vind jij zelf van de GH4? En stel dat ik een nieuwe camera wil kopen, wat raad je dan aan?
Nog helemaal niet bij stil gestaan eigenlijk, dacht dat hij meer cameraman ofzo wilde worden.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:44 schreef SunChaser het volgende:
Waarom wil je een camera als je regisseur wil worden?
Begin een project (klein) en regel iemand met een camera
Zo ben ik 10 jaar geleden mijn bedrijf ook begonnen
Zoiets bestaat niet in digitale camera's, er zijn ieder jaar (zelfs iedere maand) wel innovaties. Resoluties worden hoger, compression video wordt van betere kwaliteit, iso's worden hoger etc.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:49 schreef Unites het volgende:
PS. Als ik iets wil hebben dan wel gelijk in een keer iets waar ik nog jaren verder mee kan. En niet steeds kleine investeringen om uiteindelijk nog bij hetzelfde uit te komen.
Hi Susterenquote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:00 schreef Susteren het volgende:
[..]
Zoiets bestaat niet in digitale camera's, er zijn ieder jaar (zelfs iedere maand) wel innovaties. Resoluties worden hoger, compression video wordt van betere kwaliteit, iso's worden hoger etc.
Een goed objectief kun je echt lang mee doen, maar een digitale camera body heeft altijd wel een bepaalde "houdbaarheidsdatum". Natuurlijk kun je nu nogsteeds filmpjes met een DV camera schieten, maar of je dat wil is een tweede.
Ik zou dan ook niet al je geld aan een camera uitgeven en dan bezuinigen op objectieven en accecoires (ik noem statieven, geluid en licht maar even accecoires): liever andersom.
Zelf heb ik sterk het beeld dat je denkt dat de camera de technische kwalteit van de film bepaald, natuurlijk is het het hart van je setup. Echter is het toch echt de belichting, het geluid, de movement (bijvoorbeeld door middel van een slider/goede pan en tilt head/jib/steadicam/dolly) en de nabewerking (met name color grading) die de technische kwalteit verbeterd of verslechterd.
Een perfect gegrade en schoten film op een 550d ziet vele malen beter uit dan een slecht belichte opname van een RED scarlet.
Nu heb ik het zelfs alleen maar over het technische aspect, nóg belangrijker is compsitie, omgeving, de acteurs, het verhaal, de voorbereiding en ga zo maar door.
Staar je dus niet blind op de camera zelf maar denk ook aan licht, geluid enzovoorts (maar dat heb ik al vaker gezegd). Met een budget van 1750 zou ik dus geen gh4 aanraden (ik bedoel dan heb je nog 250 euro over voor objectieven, een goed statief, geluid en licht: good luck).
Daar ging het al mis.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:07 schreef Unites het volgende:
[..]
maar dan heb ik wel een camera nodig (voor mijn gevoel) om alles in beeld te brengen zoals ik het wel.
Ik heb trouwens al een statief a 70 euro (was toentertijd in de aanbieding)
Dat heet producerenquote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:49 schreef Unites het volgende:
Ik vind het belangrijk om te weten hoe een camera werkt en ik wil graag betrokken worden bij het gehele project: schrijven, filmen, regisseren, monteren...
Maar van dat proces lijkt regisseren me het leukstequote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:16 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dat heet produceren
hoef je geen camera voor te kennen, bovendien is de camera die je gaat kopen weer anders dan andere cameras
Daar heb je geen camera voor nodigquote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:26 schreef Unites het volgende:
[..]
Maar van dat proces lijkt regisseren me het leukste
Weet ik, maar:quote:
quote:Natuurlijk zijn de compositie, de acteurs, de omgeving, het verhaal, de voorbereiding, etc, ook belangrijk. Daarom wil ik ook graag van alles wat leren, zoals ik al zei. Ik wil graag bij het gehele proces betrokken zijn, maar dan heb ik wel een camera nodig (voor mijn gevoel) om alles in beeld te brengen zoals ik het wel.
En volgens mij is een regisseur ook deels verantwoordelijk voor de technische aspecten.quote:Ik vind het belangrijk om te weten hoe een camera werkt en ik wil graag betrokken worden bij het gehele project: schrijven, filmen, regisseren, monteren... Ik wil graag weten hoe ik bepaalde dingen het best in beeld kan brengen.
Dan koop je voor 460 euro de 600D en heb je er ook nog een leuk beginnerslensje bij.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:29 schreef Unites het volgende:
@Susteren
Het is niet dat ik per se een Panasonic GH4(H) wil hoor, zeker niet. Maar ik lees er best veel positieve verhalen over en sommige raden me het ook aan. Maar ik heb niet zo veel met tweedehands spullen, volgens mij mag dat nog geen eens van m'n ouders. Daarom stelde ik al de vraag: welke nieuwe camera (dus die nog gewoon in de winkels te koop is) zou je me aanraden. Want ondanks dat ik je tip waardeer en me er ook in kan vinden, denk ik niet dat het een tweedehands toestel word.
Jij bent nu nog niks, niet eens een hobbyist maar iemand die denkt dat ie iets wil.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:31 schreef Unites het volgende:
[..]
Weet ik, maar:
[..]
[..]
En volgens mij is een regisseur ook deels verantwoordelijk voor de technische aspecten.
In het algemeen: betere kwaliteit qua fotografie en betere kwaliteit qua videografie (4K-optie). Daarbij heeft de GH4 automatische focus, meer focuspunten en een hoger ISO.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:32 schreef Susteren het volgende:
[..]
Dan koop je voor 460 euro de 600D en heb je er ook nog een leuk beginnerslensje bij.
http://www.camerashop.nl/(...)dium=pricecomparison
Ga je daar wat mee schieten, kijk je of camerawerk je sowieso wel bevalt en schaf je daarna bijvoorbeeld de 24-105 en 50mm aan + een goed statief, geluid en licht.
Laat me jou eens wat vragen: wat denk je dat de gh4 beter doet dan de 600d?
Ik ben op de hoogte van mijn ambitieuze plannen zonder resultaat. Maar nu wil ik het echt anders aan gaan pakkenquote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:34 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Jij bent nu nog niks, niet eens een hobbyist maar iemand die denkt dat ie iets wil.
Ik heb zoveel plannen voorbij zien komen zonder resultaat. Is die short al af?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |