FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / waar op te letten bij aanschaf KTM Lc4
kawa4zondag 4 mei 2014 @ 08:59
omdat het toch wel weer begint te kriebelen, wil ik weer een motor aanschaffen,
naar eerst een zx6r en een zxr400 gehad te hebben,
wil ik nou iets anders, een cros motor
maar dan wel 1 die ook geschikt is voor op de weg.
mn voorkeur gaat uit naar een KTM lc4 ( en dan de 620 denk ik)
of hebben jullie nog ideeën ?
KTM%20620%20LC4%20SM%2098.jpg

nou heb ik wel eensch vaker op een crosmotor gezeten, maar ik heb er nog nooit 1 aangeschaft

dus vandaar mn vraag,
moet je op andere dingen letten als waar je met een "race"motor op moet letten
en zijn er nog speciale "kwaaltjes"bij dit type waar ik op moet letten?

alvast bedankt
trommelkoekzondag 4 mei 2014 @ 09:02
Ga je er mee crossen of neem je een supermotard?
Eigenlijk moet je er een vinden waar alleen maar mee over de weg is gereden.
kawa4zondag 4 mei 2014 @ 09:06
quote:
12s.gif Op zondag 4 mei 2014 09:02 schreef trommelkoek het volgende:
Ga je er mee crossen of neem je een supermotard?
Eigenlijk moet je er een vinden waar alleen maar mee over de weg is gereden.
ik wil het eigenlijk allebei wel doen, maar dan wel 80% op de weg
en 20 een beetje crossen
trommelkoekzondag 4 mei 2014 @ 09:15
Oke, als 'ie veel kilometers heeft gemaakt (meer dan 50.xxx) moet 'ie gereviseerd zijn, wordt anders wel heel duur.
Check of de kleppen zijn gesteld.
Een LC4 blok verbruikt weinig olie, en de olie verkleurd ook bijna niet. Check dit dus even.
Vrijloop van de starterkrans gaat vaak kapot.
En check of er niet aan de kabelboom is geknutseld, geeft anders snel storingen.
Oh, en speling op de achterbrug enzo checken.
kawa4zondag 4 mei 2014 @ 11:15
quote:
12s.gif Op zondag 4 mei 2014 09:15 schreef trommelkoek het volgende:
Oke, als 'ie veel kilometers heeft gemaakt (meer dan 50.xxx) moet 'ie gereviseerd zijn, wordt anders wel heel duur.
Check of de kleppen zijn gesteld.
Vrijloop van de starterkrans gaat vaak kapot.

en hoe checken ik of de kleppen zijn gesteld?,
en die starterkrans het zelfde. :?

speling kan ik idd zelf allemaal wel checken
en de olie ook wel
trommelkoekzondag 4 mei 2014 @ 13:16
quote:
2s.gif Op zondag 4 mei 2014 11:15 schreef kawa4 het volgende:

[..]

en hoe checken ik of de kleppen zijn gesteld?,
en die starterkrans het zelfde. :?

speling kan ik idd zelf allemaal wel checken
en de olie ook wel
Ik heb niet zoveel kennis over moderne motoren, ik weet niet of je dus het kleppendeksel eraf kan halen zonder alle olie te verliezen, ik zou het vragen, en letten op hoe versleten de boutjes van het kleppendeksel zijn.
Is de motor met kickstart, elektrische start, of beiden?
In het geval van kickstart moet je de kickstarter even naar beneden houden na het starten, dan merk je het vanzelf wel (rrrrrr-geluid is goed, bij mijn motor iig).
Sounddragonzondag 4 mei 2014 @ 20:34
Bij een KTM moet je vooral zien te voorkomen dat je bij de dealer terecht komt. :+

Toffe brommert, ook wel eens naar zitten kijken, maar meestal dik overpriced en vaak serieus mishandeld.
Sparqqmaandag 5 mei 2014 @ 06:56
Wat is er mis met een KTM dealer?

KTM fietsen hebben doorgaans behoorlijk goede veerring en een agressief blok, echte fun fietsen. Mijn indruk is wel dat er meer onderhoud aan zit.
Sounddragonmaandag 5 mei 2014 @ 09:35
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 06:56 schreef Sparqq het volgende:
Wat is er mis met een KTM dealer?

KTM fietsen hebben doorgaans behoorlijk goede veerring en een agressief blok, echte fun fietsen. Mijn indruk is wel dat er meer onderhoud aan zit.
niks, die kosten je geld.

KTM motoren zijn heel 'competitief' afgesteld, lees: ze halen vaak het onderste uit de (motorische) kan, en daardoor heb je meer- en vaker duur onderhoud.
kawa4maandag 5 mei 2014 @ 11:30
quote:
3s.gif Op maandag 5 mei 2014 09:35 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

niks, die kosten je geld.

KTM motoren zijn heel 'competitief' afgesteld, lees: ze halen vaak het onderste uit de (motorische) kan, en daardoor heb je meer- en vaker duur onderhoud.
wat ik begrepen heb, is dat 'competitief' afgesteld bij de LC4 minder,
als bij een ander type, of heb ik het helemaal verkeerd begrepen :@
Sparqqmaandag 5 mei 2014 @ 11:59
quote:
2s.gif Op maandag 5 mei 2014 11:30 schreef kawa4 het volgende:

[..]

wat ik begrepen heb, is dat 'competitief' afgesteld bij de LC4 minder,
als bij een ander type, of heb ik het helemaal verkeerd begrepen :@
In vergelijk met andere KTM is een LC4 minder competitief, vergelijk het met andere 600+ CC dual sport is KTM het meest competitief. Ook het gewicht is meestal erg laag van de fietsen icm met het onderste uit de kan van het blok is het pure fun, maar ook minder comfort in vergelijk met andere dual sports in deze klasse.
kawa4maandag 5 mei 2014 @ 12:17
en ik zit ook nog een beetje te twijfelen over elektrische start, of kicksarter

mn budget ligt rond de 2500 euro mischien dat ik nog iets hoger kan gaan,
en dan 1 kiezen met E-start,
maar ik moet nog wel cross kleding kopen,
( voor over het asfalt heb ik mn leren pak + helm enzo al)

wat is jullie ervaring met E-start kopen, of is kicken niet erg
trommelkoekmaandag 5 mei 2014 @ 13:03
quote:
2s.gif Op maandag 5 mei 2014 12:17 schreef kawa4 het volgende:
en ik zit ook nog een beetje te twijfelen over elektrische start, of kicksarter

mn budget ligt rond de 2500 euro mischien dat ik nog iets hoger kan gaan,
en dan 1 kiezen met E-start,
maar ik moet nog wel cross kleding kopen,
( voor over het asfalt heb ik mn leren pak + helm enzo al)

wat is jullie ervaring met E-start kopen, of is kicken niet erg
Kicken is niet erg ;)
Maar bij zo'n dikke eencilinder kan het wel wennen/zwaar zijn in het begin.
Kijk trouwens ook eens naar de Honda XR600, soms komen er gereviseerde voor ±1000 ekkies voorbij.
Nadeel van XR is wel dat ze wat ouder zijn (geen USD voorvork bijvoorbeeld).