??quote:Op zondag 4 mei 2014 08:42 schreef hhornee het volgende:
Bij OV is afstand niet van toepassing, je kan de gemaakte reiskosten voor het OV direct invullen.
Als je geen OV abonnement hebt, moet je mogelijk bij je werkgever een verklaring halen dat je met het OV naar je werk komt.
Wel alle gekochte kaartjes bewaren (of chipkaart transacties) daar kan later om gevraagd worden.
Geen; die krijg je namelijk niet.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 21:00 schreef MissPopcorn het volgende:
Goedenavond allemaal,
Ik krijg van mijn huidige werkgever geen reiskostenvergoeding en reis met het OV en de fiets.
Van deur tot deur val ik in de 30 - 40 km categorie: berekening van de afstand met Google maps met de fiets/lopend van en naar de stations + afstand die NS aangeeft voor de reis (op 100m na 30km). En als ik de auto gebruik om de afstand te berekenen kom ik ruim in de 30km uit. Maar van station tot station zit ik in de 20 - 30 km categorie. Ik moet dus alleen nog een grotere afstand afleggen dan slechts van station naar station.
Nu is mijn vraag, welke afstand moet/kan ik volgend jaar gebruiken voor het berekenen van mijn reiskostenvergoeding bij mijn belastingaangifte? En stel, ik fiets naar een station verderop zodat ik minder treinkosten heb (fietsafstand neemt met zo'n 2km toe), wat is dan de invloed op de afstand die ik moet gebruiken?
Alvast bedankt! Ik kon niet echt een duidelijk antwoord vinden op internet. Eigenlijk alleen de tabellen waar de vergoeding per afstand in staat, maar daar heb je niet zoveel aan als je niet zeker weet welke afstand je moet gebruiken.
Nee.quote:Op zondag 4 mei 2014 17:24 schreef Piger het volgende:
Volgens mij moet je de 20-30km gebruiken. Het gaat om het gedeelte dat je met het openbaar vervoer reisde. De belastingdienst zal bij het opvragen van de treinkaartjes namelijk ook alleen die afstand te zien krijgen. Neem je een trein op een later station, dan wordt de afstand natuurlijk ook minder.
http://www.belastingdiens(...)rek_openbaar_vervoerquote:de afstand van een enkele reis van uw woning naar uw werk met het openbaar vervoer
Precies. En ts fietst een gedeelte. dat gedeelte is dus niet met openbaar vervoerquote:Op zondag 4 mei 2014 17:27 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee.
[..]
http://www.belastingdiens(...)rek_openbaar_vervoer
quote:Bent u in loondienst? En gaat u met eigen vervoer naar uw werk, bijvoorbeeld met de auto of de fiets? Dan hebt u geen recht op reisaftrek. Uw werkgever mag u in 2014 wel maximaal ¤ 0,19 per kilometer onbelast vergoeden.
Gaat u, behalve met eigen vervoer, ook met het openbaar vervoer naar uw werk? Dan kunt u wel in aanmerking komen voor reisaftrek voor het deel dat u met het openbaar vervoer reist.
Zo staat het in elk geval niet in de wet:quote:Op zondag 4 mei 2014 17:28 schreef Piger het volgende:
[..]
Precies. En ts fietst een gedeelte. dat gedeelte is dus niet met openbaar vervoer
[..]
Is ook niet vreemd, want het gaat om de afstand van de meest gebruikelijke weg. Die loopt niet langs het spoor.quote:Artikel 3.87. Reisaftrek 1. De reisaftrek geldt bij ten minste eenmaal per week plegen te reizen tussen de woning of verblijfplaats en de plaats of plaatsen van werkzaamheden waarbij binnen een tijdsbestek van 24 uur zowel heen als terug wordt gereisd en wordt in aanmerking genomen voor de per openbaar vervoer afgelegde reisafstand, voor zover dat vervoer niet vanwege de inhoudingsplichtige plaatsvindt.
2. In dit artikel en daarop berustende bepalingen wordt onder reisafstand verstaan: de afstand tussen de woning of verblijfplaats en de plaats van de werkzaamheden gemeten langs de meest gebruikelijke weg.
3. De op basis van de volgende leden bepaalde reisaftrek wordt verminderd met de voor de per openbaar vervoer afgelegde reisafstand ontvangen reiskostenvergoedingen.
Ik vat het dan toch anders op, als je de zin in lid 1 goed leest.quote:Op zondag 4 mei 2014 17:33 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Zo staat het in elk geval niet in de wet:
Artikel 3.87. Reisaftrek 1. De reisaftrek geldt bij ten minste eenmaal per week plegen te reizen tussen de woning of verblijfplaats en de plaats of plaatsen van werkzaamheden waarbij binnen een tijdsbestek van 24 uur zowel heen als terug wordt gereisd en wordt in aanmerking genomen voor de per openbaar vervoer afgelegde reisafstand, voor zover dat vervoer niet vanwege de inhoudingsplichtige plaatsvindt.
2. In dit artikel en daarop berustende bepalingen wordt onder reisafstand verstaan: de afstand tussen de woning of verblijfplaats en de plaats van de werkzaamheden gemeten langs de meest gebruikelijke weg.
3. De op basis van de volgende leden bepaalde reisaftrek wordt verminderd met de voor de per openbaar vervoer afgelegde reisafstand ontvangen reiskostenvergoedingen
Is ook niet vreemd, want het gaat om de afstand van de meest gebruikelijke weg. Die loopt niet langs het spoor.
In lid twee wordt juist uitgelegd hoe je 'reisafstand' in lid 1 moet lezen.quote:Op zondag 4 mei 2014 17:39 schreef Piger het volgende:
[..]
Ik vat het dan toch anders op, als je de zin in lid 1 goed leest.
Klopt en het gedeelte dat aftrekbaar is, is 'de per openbaar vervoer afgelegde reisafstand'quote:Op zondag 4 mei 2014 17:41 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
In lid twee wordt juist uitgelegd hoe je 'reisafstand' in lid 1 moet lezen.
De reisafstand tussen woning en werk langs de gebruikelijke route en dan is het niet relevant of deze maar deels met het OV is.
Nee hoor, daar lees ik niet overheen. Lid 2 zie ik als een uitleg over de reisafstand.quote:Op zondag 4 mei 2014 18:15 schreef Five_Horizons het volgende:
Je leest telkens maar over lid 2 heen.
In lid 1 staat dat er per OV gereisd moet zijn om überhaupt kosten te mogen aftrekken. In lid twee staat hoe die afstand berekend wordt.
Wel even laten weten hequote:Op zondag 4 mei 2014 20:46 schreef MissPopcorn het volgende:
Goeie discussie dit, hier zat ik dus ook mee haha. Ik zal inderdaad de Belastingdienst maar even opbellen om er zeker van te zijn.
Bedankt voor het meedenken!
Bel gerust een keer of vierquote:Op zondag 4 mei 2014 20:46 schreef MissPopcorn het volgende:
Goeie discussie dit, hier zat ik dus ook mee haha. Ik zal inderdaad de Belastingdienst maar even opbellen om er zeker van te zijn.
Bedankt voor het meedenken!
Wedden dat hij vier verschillende antwoorden krijgt.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |