abonnement Unibet Coolblue
  zondag 4 mei 2014 @ 19:50:06 #26
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_139559088
Maar wat een leuk project, weet wel waar die kluseigenschappen vandaan komen ^O^
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_139560435
Ik zie op Facebook dat je mensen inspireert in ieder geval ;) 8-).
  maandag 5 mei 2014 @ 10:08:40 #29
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_139577482
Geinig bootje. Alleen had je wel langer dan 6m kunnen gaan. Tot 14.99 meter om precies te zijn zonder vaarbewijsplichtig te zijn ;).

Overweeg ook om op termijn voor een 4takt motortje te gaan. Rustiger aan je hoofd, schoner en stukken zuiniger.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_139578110
quote:
14s.gif Op maandag 5 mei 2014 10:08 schreef fathank het volgende:
Geinig bootje. Alleen had je wel langer dan 6m kunnen gaan. Tot 14.99 meter om precies te zijn zonder vaarbewijsplichtig te zijn ;).

Overweeg ook om op termijn voor een 4takt motortje te gaan. Rustiger aan je hoofd, schoner en stukken zuiniger.
We hebben allebei onze yachtman, dat is het probleem niet. Als ik 1 ding zeker weet bij vaartuigen is dat hoe groter het is, hoe duurder, hoe meer kopzorgen.
Vanaf 6m is trouwens de verzekering hoger, moet je een inverkeersstelling betalen en heb je een vaarvignet nodig.

Het punt was net om met weinig geld iets praktisch te maken. Iets van 4m haal je makkelijk uit het water (lukt bijna op je eentje), heeft niet veel vermogen nodig en past netjes in mijn schuur. Met 14.99m had ik een probleem gehad :)

Qua 2takt/4takt: zoek eens een 4takt van 5-6pk voor 225¤ in topstaat. Qua lawaai maakt dat weinig verschil (naar mijn ervaring), al zal een 4takt uit 2013 wel stiller zijn dan een 2takt uit 1984. 2takt heeft ook meer vermogen per gewicht dan een 4takt. Verbruik, dat klopt zeker. Hoewel we nu met 4 personen 3l/h verbruiken of dus 15l/100km, wat ik vind meevallen.
  maandag 5 mei 2014 @ 10:50:38 #31
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_139578222
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 10:45 schreef BBach het volgende:

[..]

We hebben allebei onze yachtman, dat is het probleem niet. Als ik 1 ding zeker weet bij vaartuigen is dat hoe groter het is, hoe duurder, hoe meer kopzorgen.
Vanaf 6m is trouwens de verzekering hoger, moet je een inverkeersstelling betalen en heb je een vaarvignet nodig.

Het punt was net om met weinig geld iets praktisch te maken. Iets van 4m haal je makkelijk uit het water (lukt bijna op je eentje), heeft niet veel vermogen nodig en past netjes in mijn schuur. Met 14.99m had ik een probleem gehad :)

Qua 2takt/4takt: zoek eens een 4takt van 5-6pk voor 225¤ in topstaat. Qua lawaai maakt dat weinig verschil (naar mijn ervaring), al zal een 4takt uit 2013 wel stiller zijn dan een 2takt uit 1984. 2takt heeft ook meer vermogen per gewicht dan een 4takt. Verbruik, dat klopt zeker. Hoewel we nu met 4 personen 3l/h verbruiken of dus 15l/100km, wat ik vind meevallen.
Ja duidelijk :P. Daarom zei ik ook op termijn ;). Maar nogmaals, tof project ^O^.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_139587166
quote:
11s.gif Op zondag 4 mei 2014 20:03 schreef densmee het volgende:
Maar wat een leuk project, weet wel waar die kluseigenschappen vandaan komen ^O^
En dat allemaal omdat ik een domme woordgrap wil maken. Maar idd we denken hetzelfde :p

Ook het bootje zelf is begonnen als een te elaborate woordgrap. Ik zei altijd tegen m'n vriendin dat ik met haar in het huwelijksbootje zou stappen. Maar ik had geen bootje. Toen later de officiële naam voor het bootje moest gekozen worden (ivm immatriculatienummer) hebben we het 'MS *insert koosnaam van m'n vriendin*'genoemd. Gelukkig was mijn medebotenbouwervriendin akkoord (want het is gedeelde ownership en kan zij altijd een naamveto stellen). En onlangs heb ik dus mijn vriendin -succesvol- ten huwelijk gevraagd ergens temidden op het water op een bootje naar haar vernoemd:)
pi_139598522
quote:
17s.gif Op maandag 5 mei 2014 16:34 schreef BBach het volgende:

[..]

En dat allemaal omdat ik een domme woordgrap wil maken. Maar idd we denken hetzelfde :p

Ook het bootje zelf is begonnen als een te elaborate woordgrap. Ik zei altijd tegen m'n vriendin dat ik met haar in het huwelijksbootje zou stappen. Maar ik had geen bootje. Toen later de officiële naam voor het bootje moest gekozen worden (ivm immatriculatienummer) hebben we het 'MS *insert koosnaam van m'n vriendin*'genoemd. Gelukkig was mijn medebotenbouwervriendin akkoord (want het is gedeelde ownership en kan zij altijd een naamveto stellen). En onlangs heb ik dus mijn vriendin -succesvol- ten huwelijk gevraagd ergens temidden op het water op een bootje naar haar vernoemd:)
^O^
amai gefeliciteerd
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 5 mei 2014 @ 21:55:43 #34
58789 Snakey
-||||--------||||-
  maandag 5 mei 2014 @ 21:56:14 #35
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_139600397
Wel een hoop werk trouwens voor een aanzoek. Ik ben benieuwd naar jullie bruiloft. :')
pi_139615115
quote:
10s.gif Op maandag 5 mei 2014 21:56 schreef Snakey het volgende:
Wel een hoop werk trouwens voor een aanzoek. Ik ben benieuwd naar jullie bruiloft. :')
Tgoh, het aanzoek was een leuke sidestory, maar voor de rest was/is het gewoon leuk om te maken.
Voor de bruiloft, misschien een miniatuur ekranoplan? Heb dit altijd facinerende dingen gevonden en ooit ga ik daar eens een kleinere versie van maken.

Ze bestaan ook kleiner, maar dat moet nog kleiner kunnen

Ofwel een hydrofoil, maar die zijn veel te moeilijk qua sturing.

Enfin, dat is voor als ik later nog een hobbyprojectje zoek (we hebben trouwens een aantal van die vauriens overgenomen, waarvan we er maar eentje hebben aangepast)

In mijn dayjob ben ik trouwens ship superintendent van o.a.3 swaths , zelf zeer speciale vaartuigen (met pleziervaartbootjes heb ik dan weer geen professionele ervaring)


[ Bericht 3% gewijzigd door BBach op 06-05-2014 13:34:04 ]
  dinsdag 6 mei 2014 @ 12:36:36 #37
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_139615485
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 12:20 schreef BBach het volgende:

[..]

Tgoh, het aanzoek was een leuke sidestory, maar voor de rest was/is het gewoon leuk om te maken.
Voor de bruiloft, misschien een miniatuur ekranoplan? Heb dit altijd facinerende dingen gevonden en ooit ga ik daar eens een kleinere versie van maken.
[ afbeelding ]
Ze bestaan ook kleiner, maar dat moet nog kleiner kunnen
[ afbeelding ]
Ofwel een hydrofoil, maar die zijn veel te moeilijk qua sturing.

Enfin, dat is voor als ik later nog een hobbyprojectje zoek (we hebben trouwens een aantal van die vauriens overgenomen, waarvan we er maar eentje hebben aangepast)

In mijn dayjob ben ik trouwens ship superintendent van o.a.3 swaths , zelf zeer speciale vaartuigen (met pleziervaartbootjes heb ik dan weer geen professionele ervaring)
Cool. Maar hoe reageert zoiets in zwaar weer? Lijkt me dat met bepaalde wind/golven het onmogelijk wordt om snelheid te houden, of zelfs controle.
pi_139615717
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 12:36 schreef Snakey het volgende:

[..]

Cool. Maar hoe reageert zoiets in zwaar weer? Lijkt me dat met bepaalde wind/golven het onmogelijk wordt om snelheid te houden, of zelfs controle.
Bedoel je zo'n grondeffect vliegtuigboot? In principe zou dat alle weersomstandigheden moeten aankunnen, want het grondeffect is tot vrij hoog voelbaar. Maar zal wel moeilijk te controleren zijn in die gevallen denk ik.
De bekendste Russische is het kaspische zeemonster, en daarvan weet ik niet of ie altijd zo laag vliegt of ook hoger kan indien nodig.
In elk geval is deze uitvoering overkill (en vermoedelijk economisch weinig rendabel, jets en zeewater werken echt niet lang samen zonder veel onderhoud).

En mocht je een swath bedoelen: die stoppen nooit en varen gewoon verder in 10bft, ze zijn er ook specifiek voor gebouwd en hebben stabilisatievinnen ed. Door hun kleine waterplane zijn ze vrij ongevoelig voor golven en ze hebben zeer veel vermogen.
En dat is nog een swath van 2 generaties geleden


[ Bericht 3% gewijzigd door BBach op 06-05-2014 13:34:15 ]
pi_139843742
Shit heel het project gemist, gaaf zeg!
Is het nu klaar of moeten er nog dingen worden gedaan?

Ik ben ook bezig met een boot maar dan meer met renovatie.

Alleen beetje jammer van het weer momenteel :{
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139862226
quote:
2s.gif Op zondag 11 mei 2014 21:39 schreef junkiexp het volgende:
Shit heel het project gemist, gaaf zeg!
Is het nu klaar of moeten er nog dingen worden gedaan?

Ik ben ook bezig met een boot maar dan meer met renovatie.

Alleen beetje jammer van het weer momenteel :{
Ik moet alleen nog de zetelkussens maken (rood leer), maar dat is er nog niet van gekomen omdat ik met wat andere bouwprojectjes bezig ben. Het zal enkel maar wat verschil geven qua looks, want de bankjes zijn niet oncomfortabel te noemen (heb ze naar onze lichaamsmaten gemaakt) en de nood is dus nog niet hoog. En idd; het weer speelt ook mee. Je hebt er moed voor nodig om op een zonnige dag nu eens niet te gaan varen en eraan te werken :P

Een andere gedachte is het ombouwen van de buitenboord. Het is een Johnson 5hp, vroeger enkel ooit geproduceerd voor de Belgische markt. Het is een derated 6pk (vermoedelijk alleen een smoorplaatje in de carb), wat op zijn beurt een afgeknepen 8pk is. Maar er is te weinig info over te vinden wat er allemaal moet wijzigen. En vermoedelijk zal het ook niet zoveel effect hebben ivgl met de kostprijs van een 8hp carb (welke moeilijk te vinden zijn)

En volg jouw topic ook, net als de andere bootjes. Maar voor ons was het echt een super low budget project waar we niet veel wilden over gaan. Projecten als jullie boot zijn voor ons budget te hoog gegrepen, zeker op lange termijn met ligplaatskost enzo. Maar we raken overal waar de grotere scheepjes ook geraken, zonder de nadelen van de afmeting.
pi_139864928
Goed bezig ^O^
pi_140121686
Dit weekend zou ik de mallen maken voor de zeteltjes, maar het was te mooi weer :P

Wel een foto gemaakt van de schakelaartjes. Deze zijn vlnr: main (alles uit/aan) - muziek - binnenverlichting - spare - luchthoorn. De luchthoorn is een stebel nautilus. Heel klein, maar met zijn 139dB luid. Een toeter is immers verplicht en dat kan maar beter luid zijn.



En dan eens de houding van het bootje bij wat hogere golven:
Het gepiep is intussen ook verholpen. Het stuurtje zit op een as (met die stuurdrum op) en is niet gelagerd, zit gewoon in 2 houten schotten met een iets ruimer gat. Maakt niet echt uit omdat dat de belasting zodanig verdeelt zodat er noch aan de schotten, noch aan de as iets kan inlopen. Een beetje het principe van een glijlager. De krachten en de slijtage zijn dan ook miniem, maar het durft wel te piepen. Een beetje vet en dat was voorbij.
pi_165359495
Een jaar of 2 later and still going strong *O* Veel is er niet aan gewijzigd, behalve dat er nog een handtakel toegevoegd is aan de 'trailer' om het bootje er gemakkelijker op te krijgen.




pi_165370133
gaaf bootje, leuk project ^O^
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 16 september 2016 @ 20:12:47 #45
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_165371630
Tof project! Leuk bootje ook :Y

Boterbriefje klussen was wellicht eenvoudiger geweest? ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_165378870
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 september 2016 20:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Tof project! Leuk bootje ook :Y

Boterbriefje klussen was wellicht eenvoudiger geweest? ;)
Thnx :)
Nog nooit gehoord van een boterbriefje :o (maar is dus iets als een trouwboekje). Dat had misschien ook gekund. Ik bouw geregeld wel eens iets voor haar/ons, dit moet zowat het kleinste zijn geweest, maar wel al veel deugd van gehad :)
pi_188374039
Gaaf project. :@
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')