abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139415825
Moet er na een grote storing bij de watermaatschappij iets met de cv ketel gedaan worden?
Of kan die makkelijk een poos zonder water?

Of gebruikt die geen water als de verwarming niet aanstaat.
De douche staat vanzelfsprekend ook niet aan.
  woensdag 30 april 2014 @ 16:24:53 #2
180174 Diemux
People vs Me
pi_139416129
Als de pomp aanslaat terwijl er geen water aanvoer is kan de CV zichzelf naar de klote draaien. Ik zet mij CV direct uti met storing en of aangekondigd onderhoud.
  woensdag 30 april 2014 @ 16:25:04 #3
361851 Idanue
Polite as Fuck
pi_139416135
Verwarming gebruikt geen water dus niets aan de hand. :)
  woensdag 30 april 2014 @ 16:25:28 #4
267951 FF_Serieus
Nu ff Serieus!
pi_139416154
De cv is een gesloten systeem. Je hoeft dus niets te doen
pi_139416220
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 16:24 schreef Diemux het volgende:
Als de pomp aanslaat terwijl er geen water aanvoer is kan de CV zichzelf naar de klote draaien. Ik zet mij CV direct uti met storing en of aangekondigd onderhoud.
Goed om te weten. Vooral voor in de winter denk ik.
De cv ketel zal nu niet aanslaan want hij komt niet onder de temperatuur om te verwarmen
pi_139416231
Heb je het over een cv ketel of een combi ketel? Alleen cv: deze heeft een losse water aansluiting en circuleert het water wat in het systeem zit. Bij ee combi is dit gedeelte hetzelfde maar krijg je ook je warme water uit de kraan via dit apparaat. Dan kan het verlies aan druk van het water de CV slopen. Ik zo 'm dan uitzetten (dus de stekker eruit en niet de thermostaat lager zetten) totdat de waterdruk weer normaal is. Zelf heb ik kranen op de leidingen zitten. Dan kan ik mijn ketel isoleren van het probleem en in dit geval heb ik dan nog wel gewoon verwarming.
pi_139416233
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 16:25 schreef FF_Serieus het volgende:
De cv is een gesloten systeem. Je hoeft dus niets te doen
Oké dankjewel.
Ik dacht dat hij misschien extra water zou gaan gebruiken uit een nood reservoir oid
pi_139416324
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 16:27 schreef SimonBalk het volgende:
Heb je het over een cv ketel of een combi ketel? Alleen cv: deze heeft een losse water aansluiting en circuleert het water wat in het systeem zit. Bij ee combi is dit gedeelte hetzelfde maar krijg je ook je warme water uit de kraan via dit apparaat. Dan kan het verlies aan druk van het water de CV slopen. Ik zo 'm dan uitzetten (dus de stekker eruit en niet de thermostaat lager zetten) totdat de waterdruk weer normaal is. Zelf heb ik kranen op de leidingen zitten. Dan kan ik mijn ketel isoleren van het probleem en in dit geval heb ik dan nog wel gewoon verwarming.
Combi.
Maar aanslaan voor warm water zal hij niet, want er is geen warm water.
En de verwarming slaat pas aan bij 17 graden en het is hier 20 graden, dus hij zal niet aanslaan.
Als het goed is
pi_139416387
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 16:30 schreef Draailamp het volgende:

[..]

Combi.
Maar aanslaan voor warm water zal hij niet, want er is geen warm water.
En de verwarming slaat pas aan bij 17 graden en het is hier 20 graden, dus hij zal niet aanslaan.
Als het goed is
Als jij de warmwater kraan open doet, zal hij zeker proberen aan te slaan. En als er dan geen water in stroomt dan gaat hij op den duur kapot. Ik zou voor de zekerheid de stekker er even uittrekken totdat alles weer in orde is. Een kapotte ketel is een dure grap.
pi_139416524
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 16:31 schreef SimonBalk het volgende:
Als jij de warmwater kraan open doet, zal hij zeker proberen aan te slaan.
Dat zal ik uiteraard niet doen.

Probleem is dat ik niet aan de stekker kan komen om die uit te trekken.
Ik zit in een rolstoel en kom niet bij de stekker, die is bijna aan het plafond.
  woensdag 30 april 2014 @ 16:40:47 #11
180174 Diemux
People vs Me
pi_139416786
Oh ja, was niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde bij het gebruik van een combiketel. Een CV ketel heeft een gesloten systeem en zal dus niet beïnvloed worden door dit soort waterproblemen.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 16:35 schreef Draailamp het volgende:

[..]

Ik zit in een rolstoel en kom niet bij de stekker, die is bijna aan het plafond.
De meeste combiketels hebben ook een aan/uit knop aan de voorzijde.
pi_139416814
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 16:35 schreef Draailamp het volgende:

[..]

Dat is vervelend idd. De hele groep eruit halen is wat extreem. als je zorgt dat je verwarming niet aanslaat (zet het desnoods op 10 ipv 17) en voorkom dat je warme kraan open gaat, dan is er niks aan de hand. Ik heb echter nog iemand thuis wonen die dat na 1 minuut alweer vergeten is, vandaar.
pi_139416817
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 16:31 schreef SimonBalk het volgende:

[..]

Als jij de warmwater kraan open doet, zal hij zeker proberen aan te slaan. En als er dan geen water in stroomt dan gaat hij op den duur kapot. Ik zou voor de zekerheid de stekker er even uittrekken totdat alles weer in orde is. Een kapotte ketel is een dure grap.
Nee, omdat er geen water stroomt zal de ketel ook niet proberen aan te slaan.

De ketel wordt namelijk niet door een sensor in de warmwaterkraan geactiveerd ofzo.

De ketel wordt geactiveerd door een doorstroommeter in de ketel. Als er geen water uit de kraan komt, om wat voor reden dan ook, zal de doorstroommeter ook niet het signaal geven dat de ketel het water warm moet stoken.
pi_139416895
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 16:41 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Nee, omdat er geen water stroomt zal de ketel ook niet proberen aan te slaan.

De ketel wordt namelijk niet door een sensor in de warmwaterkraan geactiveerd ofzo.

De ketel wordt geactiveerd door een doorstroommeter in de ketel. Als er geen water uit de kraan komt, om wat voor reden dan ook, zal de doorstroommeter ook niet het signaal geven dat de ketel het water warm moet stoken.
Inderdaad. En hoe werkt stomend water? Met druk. En die druk is er nog tussen de ketel en de kranen. Als je die open doet, komt er dus nog een slokje uit, waarop de ketel ziet dat de druk lager is en dus probeert hij dan aan te slaan.
pi_139416999
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 16:43 schreef SimonBalk het volgende:

[..]

Inderdaad. En hoe werkt stomend water? Met druk. En die druk is er nog tussen de ketel en de kranen. Als je die open doet, komt er dus nog een slokje uit, waarop de ketel ziet dat de druk lager is en dus probeert hij dan aan te slaan.
Onjuist. Er wordt gereageerd op doorstroom, niet op druk. En doorstroom vindt alleen plaats op het moment dat dat ene slokje nog uit de kraan komt, daarna is er geen doorstroom dus ook geen warmtevraag. De ketel zal dus hooguit éénmalig enkele seconden aanslaan. Daar gaat dat ding niet stuk van.
pi_139417947
In de winter heb je dus een groter probleem bij een waterstoring.
Stel je voor het vriest nu
pi_139419426
Maar hoevaak heb je storing bij de watermaatschappij?? is mij nog nooit gebeurd.. Of gebeurd dat buiten de randstad vaker?
  woensdag 30 april 2014 @ 18:33:53 #18
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_139420485
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 17:12 schreef Draailamp het volgende:
In de winter heb je dus een groter probleem bij een waterstoring.
Stel je voor het vriest nu
Laat je niet gek maken door een paniekzaaier zonder enig begrip van zaken!
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 16:46 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En doorstroom vindt alleen plaats op het moment dat dat ene slokje nog uit de kraan komt, daarna is er geen doorstroom dus ook geen warmtevraag. De ketel zal dus hooguit éénmalig enkele seconden aanslaan. Daar gaat dat ding niet stuk van.
Dit dus!

De cv (als verwarming) blijft gewoon werken zonder waterdruk. Warmwater bereiden lukt niet omdat er geen water is. De ketel zal niet of zeer kort aanslaan. Een hoop combiketels kunnen ook ingezet worden als alleen verwarming. Die gaan dan ook niet stuk.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_139422296
Thanks voor de info!
Weer wat geleerd vandaag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')