abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139404246
Hallo,

Voor een project probeer ik vlinders zo te conserveren dat deze handelbaar worden voor andere doeleinden; ze moeten dus makkelijk in de hand gehouden kunnen worden.

Ik heb al een hoop vlinders en een aantal proeven gedaan met bijvoorbeeld epoxyhars. Dit werkte slecht omdat het te zwaar is en de vleugels uit elkaar vallen.

Nu ben ik op zoek naar middelen, denk aan spuitbussen, epoxy's etc., waarmee dit misschien wel zou lukken. Ik denk zelf aan een combinatie van meerdere dingen. Bijvoorbeeld iets om het een kleine beschermlaag te geven (autolak?) en vervolgens een epoxy-laag of iets dergelijks.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbaar materiaal? Of tips?
pi_139404596
Haarlak?
  woensdag 30 april 2014 @ 10:40:21 #3
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_139404942
Alhoewel ik tegen deze vorm van hobby ben raad ik je toch af haarlak te gebruiken.
Het moge dan aardig chemisch zijn, het is toch enigszins afbreekbaar.
Dan kan je beter blanke spuitlak nemen.

En dan natuurlijk niet direct op de vlinder spuiten, spuit je het beestje compleet mee doormidden.
Kunststof bak maken, en van bovenaf laten vernevelen.
  † In Memoriam † dinsdag 6 mei 2014 @ 07:57:23 #4
37843 lady-wrb
kortaf
pi_139610090
begrijp ik nou goed dat je voor je project vlinders gaat doodmaken?
zo ja: mafkees!
  PR en moderator woensdag 21 mei 2014 @ 21:55:49 #5
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_140221646
En haal je daarvoor dode vlinders op uit de vlindertuin of vermoord je ze eigenhandig en onnodig?

In geval 1: misschien fixeerspray?
In geval 2: niet doen, want dan ben je gewoon een dierenmoordenaar, overweeg dan optie 1 om reeds dode vlinders op te halen uit de vlindertuin.
Fuck the EBU.
  PR en moderator donderdag 5 juni 2014 @ 18:44:25 #6
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_140753853
quote:
5s.gif Op woensdag 30 april 2014 10:11 schreef north_west het volgende:
Geen idee of je nog wel eens op dit forum rondhangt, gezien je sowieso nergens meer op hebt gereageerd.

Maar ik trof een Facebookreactie van een vriendin aan die blijkbaar ook vlinders en andere insecten preserveert/conserveert/prepareert. Gewoon voor zichzelf, om te proberen, niks professioneels ofzo.

Ik zal even quoten hoe zij het heeft aangepakt:

"In een droge omgeving rustig laten indrogen, daarna heb ik ze op spelden op een stuk karton geprikt en ingelijst (in zo'n 3D lijst van de Hema). Eigenlijk moet het in een luchtdichte lijst omdat er anders museumkevers bij kunnen die de vlinders langzaam opeten, maar dit was meer een uitprobeersel dus vond zo'n lijst een beetje duur ;) "

Toen ik vroeg of ze er verder niks bij gebruikte (een spray ofzo) om ze te preserveren zei ze:

"Nee volgens mij is dat niet nodig, heb de rest van m'n insecten en schedeltjes ook niet ingespoten met iets en 't gaat nog steeds goed. (Oh wat ook helpt tegen die museum kever, was iets met mottenballen ofzo, maar dat weet ik niet meer precies)"

Haar lijst was gevallen en een aantal van de vlinders waren daarbij ook kapot gegaan, ze blijven dus gewoon heel teer. Moeten ze per se in de hand te houden zijn? Want ik denk dat je dat sowieso niet voor elkaar gaat krijgen bij zoiets teers als een (dood) vlindertje. Je zou ze beter op display kunnen zetten in een luchtdichte lijst, dan, denk ik.

Maar goed, misschien heb je hier wat aan ^O^

Overigens heeft deze vriendin haar vlinders dood gevonden, vlinders vermoorden voor dit soort doeleinden zou ik persoonlijk sterk afraden :P
Fuck the EBU.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')