abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139400511
Mijn binnenkat van 3 is toen ik met een collectant aan de voordeur stond naar buiten geglipt.
Ze stond erna stokstijf en met grote ogen op het tuinpad. Uiteindelijk heb ik haar naar binnen kunnen duwen en tillen.

Dit doet ze normaal nooit. Dan blijft ze wachten op een dressoir naast de voordeur.
Voor dat de collectant kwam was ze in een dolle drukke bui.
Ik vermoed dat dit de rede is dat ze naar buiten rende (misschien wel onbewust) of ze heeft daar een vlieg oid gezien of voelde zich niet veilig voor de collectant.

Zou ik maatregelen moeten nemen of zou ze zo geschrokken zijn dat het een eenmalige actie was?

Ik zou ook niet weten hoe je dit kan voorkomen. Bij het naar buiten gaan of als de bel gaat zou ik de keukendeur kunnen dicht doen.
Dan kan ze niet op de gang en dus niet bij de voordeur.

Maar ik kom natuurlijk ook dagelijks binnen door de voordeur. Ze zit vaak al op me te wachten als ze me de oprit hoort komen.
Een portiek bouwen gaat wat ver vind ik haha.

Maar is er evt een oplossing?
Mocht het nodig zijn of worden.
Iets makkelijks op te bergen / neerzetten.
Houten plank of kippengaas ....?

PS: ze is een binnenkat omdat ik aan een drukke 80 km weg woon.
pi_139400656
Met een binnenkat is het gewoon altijd opletten, is mijn ervaring. Niks meer, niks minder.
Extremistisch gematigd.
pi_139400867
Die deur altijd dicht doen zodat ie niet bij de deur kan komen? :P
Weet niet of ie dan ruimte genoeg heeft?
Doe ik bij mijn katten ook, ok dan kunnen ze niet door mijn hele huis als ik wegga maar alleen in de keuken en woonkamer..
pi_139402169
Gewoon buiten laten. Gewoon dierenmishandeling dit.
pi_139402248
Gewoon opletten, als ze vaker langs je heen wil rennen, tussendeur idd even dichtdoen :) Verder zijn er geen oplossingen, als ze echt zou willen, gaat een plank haar niet tegen houden. Je zou wel kunnen kijken hoe je haar meer ruimte kan geven, denk aan afgezet(te) balkon of tuin, meer opties om in huis de hoogte in te gaan, dat soort dingen. Meer ruimte kan de eventuele interesse in buiten ook weer wat verminderen :)
pi_139402422
Een binnenkat die probeert te ontsnappen is geen binnenkat.
  woensdag 30 april 2014 @ 08:04:59 #7
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_139402444
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 07:14 schreef Jahr00n het volgende:
Gewoon buiten laten. Gewoon dierenmishandeling dit.
HUISdier, hoor je gewoon bij te houden. binnen in HUIS.

maar idd gewoon opletten, en de tussendeur altijd dicht houden.
mee bekant vangde gin haas.
pi_139402461
quote:
2s.gif Op woensdag 30 april 2014 08:04 schreef kawa4 het volgende:

[..]

HUISdier, hoor je gewoon bij te houden. binnen in HUIS.

maar idd gewoon opletten, en de tussendeur altijd dicht houden.
Omdat het HUISdier heet, moet je het opsluiten?
pi_139402506
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 08:01 schreef JoPiDo het volgende:
Een binnenkat die probeert te ontsnappen is geen binnenkat.
Ik lees dat TS 't heeft over 'n kat die altijd zelf netjes binnen blijft, en nu in een dolle bui naar buiten is gerend en daar vervolgens stokstijf blijft staan. Klinkt voor mij niet echt als ontsnappen :) Een buitenkat die je binnen houdt, zal toch echt wat ander gedrag vertonen, zowel binnen (denk aan constante ontsnappogingen, eindeloos gemauw, ongewenst gedrag) als eenmaal buiten.
  woensdag 30 april 2014 @ 08:13:16 #10
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_139402534
Sja, zorgen dat t niet kan. Onze ene poes is in ons vorige huis ook een paar keer ontsnapt. Dus geen deuren open laten staan enzo.

Nu mag ze naar buiten en dat doet ze dan ook.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 30 april 2014 @ 08:13:17 #11
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_139402535
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2014 08:06 schreef JoPiDo het volgende:
mdat het HUISdier heet, moet je het opsluiten?
ja natuurlijk. neem dan geen kat,
als je niet de moeite wil nemen om hem binnen te houden, zodat hij voor geen overlast voor andere mensen kan zorgen.
en ook niet dood gereden kan worden door een auto of iets dergelijks.

maar dit is een voortdurende discussie. en iedereen heeft redenen om het op zijn manier te doen,
ik persoonlijk vind dan je je huisdieren bij moet houden.
mee bekant vangde gin haas.
pi_139403513
Laat ik voorop stellen dat ze mijn inziens niet bewust naar buiten wil denk ik.
Krabt niet aan een deur, miauwt niet, is vredig met de plekjes in huis die voor haar zijn en ze was gisteren doodsbang toen ze buiten stond. Was denk ik echt van die dolle minuut of bang, weg gerend en misschien niet wetende dat dat buiten was.

Ik woon aan een drukke weg en fietspad.
Voof kan ze niet naar buiten. Dan wordt ze dood gereden. Daarnaast wil ik niet dat zij andere tot last is. In de tuin achter heb ik vaker geprobeerd maar dat wil ze niet.
Dus dierenmishandeling zeggen vind ik wat ver gaan
pi_139403569
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 01:23 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Die deur altijd dicht doen zodat ie niet bij de deur kan komen? :P
Weet niet of ie dan ruimte genoeg heeft?
Doe ik bij mijn katten ook, ok dan kunnen ze niet door mijn hele huis als ik wegga maar alleen in de keuken en woonkamer..
Zou een optie zijn. Maar gezien ze geen buitenkat is van oorsprong, en nooit vraagt of eist om naar buiten te gaan ga ik vanuit dat dit een foute actie was?!
Zal het uiteraard komende tijd wel in de gaten gaan houden.
  woensdag 30 april 2014 @ 09:32:27 #14
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_139403593
Katten zijn natuurlijk gewoon onwijs nieuwsgierig. Zien een open deur, "Hey wat is daar achter? Snel kijken! O wat? Buiten? ehh"

Je moet het intellect van katten niet overschatten.
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_139403633
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2014 09:30 schreef Draailamp het volgende:

[..]

Zou een optie zijn. Maar gezien ze geen buitenkat is van oorsprong, en nooit vraagt of eist om naar buiten te gaan ga ik vanuit dat dit een foute actie was?!
Zal het uiteraard komende tijd wel in de gaten gaan houden.
Ik zou niet de ruimte gaan verkleinen zolang het niet nodig is, zoals je het beschrijft klinkt het als een dolle actie, en die is prima te voorkomen door een tussendeur dicht te doen :) Als ze al in de ruimte zit als de bel gaat of de deur opengaat, gewoon goed in de gaten houden of d'r even in de juiste ruimte zetten en alsnog de deur dicht doen. De kat minder ruimte geven terwijl ze al 3 jaar die extra ruimte wel heeft, zou ook voor problemen kunnen zorgen.
pi_139405279
Ik heb alleen maar binnenkatten gehad.
Sterre is 13, en heb ik binnengehouden vanaf het moment dat ik haar had, toen was ze 6 weken oud.
Het is gewoon opletten. Deuren goed sluiten, ramen op kiertjes en niet helemaal wijd open zetten. Kijken of er geen kat in de buurt is wanneer je de voordeur open doet. Ze weet niet beter en doet ook eigenlijk nooit pogingen om te ontsnappen.

Sterre heeft het 2x gepresteerd om te ontsnappen :P de ene keer kwam omdat ik het raam in het studentenhuis niet goed had dichtgedaan. Madam zat aan de andere kant van het raam (de buitenkant dus) doodleuk te zitten op het richeltje. En dat op de 4e verdieping ofzo :{

De tweede keer was toen we in Spanje woonden. Er logeerde kennissen in mijn huisje en een daar van had doodleuk het raam open laten staan.
Mijn vader vroeg me af wie toch die twee katten in de tuin waren die aan het spelen waren, en allemaal rondjes rondom het huis aan het rennen waren (Tijgertje leefde toen nog). Goh wat leken ze toch op die van ons!
Heb mijn vader nog nooit zo geschrokken gezien toen ie realiseerde dat het zijn eigen katten waren :D _O-
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_139434372
Een kat is natuurlijk heel nieuwsgierig aangelegd. Zij ook zeker, ook binnenshuis.
Dus als dan de deur wat langer op een kier staat of er wordt aan het slot gerammelt van buiten cq niet snel naar binnen, dan snap ik best dat het verleidelijk is.

Van buiten naar binnen is ook het meest risicovol. Het is nl niet dat als je van binnen naar buiten gaat ze een sprintje naar de deur maakt.

Hoe merk je als een kat echt naar buiten wilt? En gebeurd dit ook bij binnenkatten van jongs af aan, of is dat meest bij buitenkatten die je binnen zet?
  woensdag 30 april 2014 @ 22:43:33 #18
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_139434513
Fiep zat heel vaak bij het raam. Of ging er tegenaan staan en krabben. Die is nu ook de hele dag buiten sinds de verhuizing.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_139436448
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 22:40 schreef Draailamp het volgende:
Een kat is natuurlijk heel nieuwsgierig aangelegd. Zij ook zeker, ook binnenshuis.
Dus als dan de deur wat langer op een kier staat of er wordt aan het slot gerammelt van buiten cq niet snel naar binnen, dan snap ik best dat het verleidelijk is.

Van buiten naar binnen is ook het meest risicovol. Het is nl niet dat als je van binnen naar buiten gaat ze een sprintje naar de deur maakt.

Hoe merk je als een kat echt naar buiten wilt? En gebeurd dit ook bij binnenkatten van jongs af aan, of is dat meest bij buitenkatten die je binnen zet?
Mwah, Sterre niet eigenlijk. Wellicht komt het omdat ze niet beter weet en eigenlijk al haar hele leven binnen zit :)
Ze interesseert zich meer voor speeltjes, eten, kartonnen doosjes, en haar stoel in de keuken :P Voor het raam zit ze wel graag, maar als het raam op een kiertje staat doet ze er niets mee.
Pas geleden moest ik de voordeur open doen, en door de wind ging de kamerdeur open. Ik had het niet door en stond met diegene aan de deur te praten.
Ineenkeer zegt diegene "Heej Sterre!" en kijkt naar mijn voeten.
Zit mevrouw doodleuk naast mijn voeten te zitten en heel rustig rond te kijken _O- Schijnbaar zat ze daar al een dikke 5 minuten ofzo :')

Als een kat echt naar buiten wil zal ze/hij het zeker laten merken. Krabben aan de deuren, snel richting de deur sprinten zodra die open gaat. Kortom: gewoon zeuren.
En denk dat het ook wel degelijk verschil maakt op welke leeftijd je hem een binnenkat maakt.
Liloe was 2 toen we hem kregen en was daarvoor altijd buiten *hij was niet voor niks een poot kwijtgeraakt*. De 6 jaar dat we hem daarna hadden hebben we vaak op moeten letten dat ie niet naar buiten rende zodra de voordeur openging :P Rende ie keihard de trap af en voor je het wist zat ie al bij de voordeur.
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_139436673
Goed om te horen dat als een kat echt naar buiten wilt je dit merkt. Dat is hier niet.
Puur nieuwsgierigheid denk ik
pi_139444953
Wat zou een (lang) lijntje doen?
Dat ik met haar in de achtertuin kan en op deb duur zij alleen.

Tuigje vindt ze geen probleem.
Punt is dat ik bang ben dat ze dan alleen maar naar buiten wil. Anderzijds denk ik dat het goed is. Maar wat juist is?
pi_139445147
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 10:31 schreef Draailamp het volgende:
Wat zou een (lang) lijntje doen?
Dat ik met haar in de achtertuin kan en op deb duur zij alleen.

Tuigje vindt ze geen probleem.
Punt is dat ik bang ben dat ze dan alleen maar naar buiten wil. Anderzijds denk ik dat het goed is. Maar wat juist is?
Ik zou persoonlijk tuigjes afraden, een van mijn katten werd er erg gefrustreerd van en wou idd constant naar buiten (al was dat buiten de poort, hij mocht al in de tuin). Al weet ik dat het voor sommige katten wel prima werkt! Ik heb mijn tuin afgezet en een kattenluikje aangebracht, katten tevreden, ik tevreden :)
Een kat alleen buiten laten aan een lange lijn zou ik sowieso niet doen, wat als ze vast komt te zitten, or erger?
pi_139445305
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 10:38 schreef Holyme het volgende:
Een kat alleen buiten laten aan een lange lijn zou ik sowieso niet doen, wat als ze vast komt te zitten, or erger?
Klopt. Dan zou ik erbij blijven.
Ik zou het positief vinden voor haar als ze graag eens buiten wilt rond lopen.
Als ik op die manier aan haar behoefte kan doen zou ik dat natuurlijk voor haar doen.
Opzich kan dat prima in de tuin. Maar los is geen optie met 2 buren die kattenhaters zijn.

Maar je kan je ook een hoop trammelant op de hals halen als ze daarna alleen nog maar naar buiten wilt.
pi_139445635
En je tuin afzetten is geen optie? Schuin gaas, kattennet, er zijn nog meer opties.
pi_139445863
Ze kan heel makkelijk op het dak komen via de tuin. En via dat dak is ze heel snel bij de buren.
En als ik haar ergens niet wil hebben is het daar.
Die man is echt een kattenhater
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')