abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139204831
Aankomende juni ga ik naar een concert in Brussel.
Nu willen we daar een weekendje weg van maken. Vrijdag komen we aan, zondagavond vertrekken we weer.

Echter, Brussel trekt mij niet helemaal.
Ik heb geen idee of dat terecht is, maar ik heb het idee dat alle bezienswaardigheden ver uit elkaar liggen, en dat er sowieso niet echt een mooi historisch centrum is.
Dus, ik ben naar Mechelen en Leuven aan het kijken. Beide hebben een mooi historisch centrum, en zitten vlakbij Brussel.

Welke van deze twee zouden jullie aanraden? Of moet ik toch voor Brussel gaan?
  donderdag 24 april 2014 @ 08:20:40 #2
423773 mokkiemok
een lekker bakkie pleur
pi_139204890
Mechelen is mij goed bevallen een jaar of 5 geleden.
Ik ben zelf ook niet zo kapot van Brussel.
FOK!ker sinds 18 april 2004 ---
Op maandag 30 juni 2014 14:05 schreef stbabylon het volgende:
Rukken met een zak paprikachips bij de hand, krijg je vanzelf een oranje Duitse helm.
pi_139204937
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:20 schreef mokkiemok het volgende:
Mechelen is mij goed bevallen een jaar of 5 geleden.
Ik ben zelf ook niet zo kapot van Brussel.
Ok. Valt er voor twee dagen genoeg te beleven?
  donderdag 24 april 2014 @ 08:25:43 #4
423773 mokkiemok
een lekker bakkie pleur
pi_139204950
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:24 schreef Bronson het volgende:

[..]

Ok. Valt er voor twee dagen genoeg te beleven?
jawel als je ook een beetje van uitgaan houd
enkel bezichtigen is in 1 dag ook wel gebeurd

gewoon rustig aan doen en savonds lekker biertje pakken
dan komt het goed
FOK!ker sinds 18 april 2004 ---
Op maandag 30 juni 2014 14:05 schreef stbabylon het volgende:
Rukken met een zak paprikachips bij de hand, krijg je vanzelf een oranje Duitse helm.
pi_139205233
Ik zou in Leuven chillen. Mechelen is geen zak aan en is praktisch een voorstad van de imo leukste stad van België: Antwerpen. Is Antwerpen geen optie voor jou?
pi_139205285
quote:
2s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:45 schreef o.us2.0 het volgende:
Ik zou in Leuven chillen. Mechelen is geen zak aan en is praktisch een voorstad van de imo leukste stad van België: Antwerpen. Is Antwerpen geen optie voor jou?
Antwerpen zijn we al eens geweest. Zeer zeker een leuke stad.
pi_139206536
Als je naar Mechelen gaat kan je gelijk naar de dierentuin, Planckendael zit er zowat naast!
Ze hebben daar o.a. koala's!

:)
pi_139207049
quote:
10s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:44 schreef Gits het volgende:
Als je naar Mechelen gaat kan je gelijk naar de dierentuin, Planckendael zit er zowat naast!
Ze hebben daar o.a. koala's!

:)
Ik ben niet van de dierentuin. :')

Ik zoek een stad die gezellige kroegjes heeft en waar je overdag nog wat bijzondere gebouwen kan bekijken of beetje kan rondstruinen door leuke straatjes.
pi_139209837
quote:
10s.gif Op donderdag 24 april 2014 10:02 schreef Bronson het volgende:

[..]

Ik zoek een stad die gezellige kroegjes heeft en waar je overdag nog wat bijzondere gebouwen kan bekijken of beetje kan rondstruinen door leuke straatjes.
Leuven! Hoewel het wel een studentenstad is en het in de weekenden wel een stuk rustiger is. (Althans, dat is mijn ervaring van een paar jaar terug.) Maar het is mooi om doorheen te struinen; echt veel oude gebouwen (veel nog van de universiteit), een begeinenhofje, en ook wel veel groen in de omgeving. En genoeg terrasjes.
Ik vond het in elk geval een leuke stad, en ik ben helemaal niet van de steden. (Ik vond niks aan Brussel. Zo groots en kil ofzo...)
pi_139209851
quote:
10s.gif Op donderdag 24 april 2014 10:02 schreef Bronson het volgende:

[..]

whahaha, ik ook niet maar wel van de koala's :s)

Mechelen zag er verder erg oninteressant uit :{
pi_139209884
Nou. Dan wordt het Leuven.

Dank jullie wel. O+
  donderdag 24 april 2014 @ 17:06:55 #12
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_139219541
quote:
14s.gif Op donderdag 24 april 2014 11:50 schreef Bronson het volgende:

Dank jullie wel. O+
Misschien wat laat, maar ik wil toch graag m'n post die ik een tijdje terug voor een andere FOK!er maakte eventjes quoten. Als Leuvenaar weet ik veel over m'n stad en misschien kun je er wat uithalen wat je interessant vindt! :)

Hier komt ie:

quote:
14s.gif Op zaterdag 12 april 2014 16:27 schreef Lothiriel het volgende:
Hoewel het een redelijk kleine stad is, valt er genoeg te beleven in Leuven! :)

Fijne aan Leuven is dat je je auto helemaal niet nodig hebt, zelfs een fiets is niet noodzakelijk omdat Leuven een klein centrum heeft (mooie cirkel met diameter van zo'n 2 km).

Leuven is de bierhoofdstad van België, met de brouwerij van Stella Artois vlak in de buurt. Als de wind verkeerd staat dan kun je de biergeur in de hele stad ruiken :Y) . De hoofdzetel van AB Inbev is ook te vinden daar. Wie bier zegt, zegt natuurlijk ook cafeetjes, daar is ook geen gebrek aan in Leuven, als ik me niet vergis zijn er zo'n 250 cafés in onze stad te vinden! Bezoek zeker de Oude Markt eens, de 'langste toog van Europa', met quasi enkel cafés rondom het hele plein! :)

Bepaalde caféetjes aanraden vind ik onnodig want de prijzen zijn zowat overal gelijk en het is overal wel fijn vertoeven. Zelf ga ik wel regelmatig eens een pintje drinken in Café Belge.

Genoeg keuze ook aan restaurants, vooral in de Muntstraat! (http://www.muntstraat.be/). Op deze site kun je een mooi overzicht vinden van alle aanwezige restaurants, en makkelijk vergelijken. Ik raad De Kansel aan.

(Oude) architectuur is er niet zoveel (meer). De antiek ogende huizen op de Grote Markt en Oude Markt zijn voornamelijk replica's van de gebouwen die er stonden voor WO I en WO II. In 1914 is Leuven namelijk helemaal afgebrand, in brand gestoken door de Duitsers. Dat is een interessante geschiedenis overigens. Toevallig is er momenteel een aardige tentoonstelling aan de gang in Museum M, het stadsmuseum van Leuven. Deze heet "Ravage", naar de ravage die de Duitse troepen aangericht hebben in WO I en II. Meer info vindt je op de website van Museum M en op http://www.ravage1914.be/.

Voor de geschiedenisliefhebbers onder ons is het misschien ook leuk om te weten dat Leuven lange tijd 1 van de grotere steden was in de Lage Landen en ook de hoofdstad van het hertogdom Brabant in de 12de en 13de eeuw.

Het mooiste gebouw van Leuven wat ook nooit beschadigd is geweest is het gotische stadhuis uit het eerste deel van de 15de eeuw. Er zijn rondleidingen in groep doorheen het stadhuis. Meer info over de stad kun je vinden in het toeristisch kantoor vlak naast het stadhuis (in Nederland is dat de VVV dacht ik :)). Interressante routes kun je samen met het personeel daar uitstippelen, dat hangt af van waar je voornamelijk in geïnteresseerd bent.

Verder zijn er heel wat pittoreske pleintjes en kerkjes, die zijn (bijna) allemaal te bezichtigen, denk bvb. aan de Barokke St. Michielskerk!

Er is natuurlijk nog veel meer, zoals de universiteitsbibliotheek, de universiteit zelf (de oudste in de Benelux), het Groot en het Klein Begijnhof enzovoort, te veel om op te noemen. Zeker langs gaan bij de VVV, daar zullen ze je zeker en vast voort kunnen helpen!

Leuven is gedurende het hele jaar redelijk druk door de enorme hoeveelheid studenten, aangezien 2/3de van de bevolking een student is. 30.000 mensen wonen permanent in Leuven, en daar komen dan ook nog eens 60.000 studenten bij, wat een leuke sfeer creëert. Er is dan ook een actief uitgaansleven, vooral op donderdagavond. In het weekend gaan veel studenten naar huis en is het wat rustiger, ideaal dan als je de stad zelf wat beter wilt verkennen.

In de zomer zijn de 2 grootste evenementen de 'Beleuvenissen' in juli en Marktrock in augustus. Die laatste is zo speciaal omdat het 100 procent Belgische artiesten zijn die dan optreden. Het centrum is dan voor 3 dagen omgetoverd in een heus festivalterrein ^O^

Ik ben vast heel veel vergeten, maar ik wil nog 1 tip meegeven: vraag in de VVV naar de Toeristische gids voor "48 uur in Leuven". Daar worden alle bezienswaardigheden gebundeld in een leuke uitstap van 2 dagen. Ik weet niet precies hoeveel euro ie kost, maar je kan hem ook zelf afprinten hier!. Het is zeker ook de moeite om te vragen naar alternatieve routes langs de minder bekende plaatsen, het zou je nog verbazen dat er eigenlijk aan elk straatje, pleintje of steegje in de binnenstad wel een interessante geschiedenis hangt. Een leuke wandeling is "In het spoor van Victor P". Ik heb deze zelf pas geleden eens gedaan en hoewel ik m'n stad door en door ken leerde ik toch nog heel wat zaken bij die ik niet wist. Een dikke aanrader dus!

Ik hoop dat je zo wat vooruit geholpen bent! :)
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  Moderator zondag 1 juni 2014 @ 15:35:12 #13
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_140598693
quote:
14s.gif Op donderdag 24 april 2014 11:50 schreef Bronson het volgende:

Dank jullie wel. O+
Goede keuze. Naar welk concert ga je?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_140621666
quote:
14s.gif Op zondag 1 juni 2014 15:35 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Goede keuze. Naar welk concert ga je?
Naar Elbow. O+
  Moderator maandag 2 juni 2014 @ 09:57:49 #15
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_140623068
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 08:13 schreef Bronson het volgende:

[..]

Naar Elbow. O+
Tof! Veel plezier.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_140623780
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 08:13 schreef Bronson het volgende:

[..]

Naar Elbow. O+
Die is in Vorst Nationaal toch? Paleis 12. Jammer. Ik vind de AB en en de Bota toch twee van de fijnste zalen ooit. Vorst en Paleis 12 hebben geen al te fijne akoestiek.

Veel plezier.

Gent/Brugge zijn ook opties. Brussel valt wel mee, vind ik, maar ik woon er ook dus ben bevooroordeeld. Je moet wel een beetje Frans kunnen. Leuven is ook leuk, maar in principe leuke doordeweeks.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_140623986
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2014 09:57 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Tof! Veel plezier.
Thanks.

quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 10:28 schreef miro86 het volgende:

[..]

Die is in Vorst Nationaal toch? Paleis 12. Jammer. Ik vind de AB en en de Bota toch twee van de fijnste zalen ooit. Vorst en Paleis 12 hebben geen al te fijne akoestiek.

Veel plezier.

Gent/Brugge zijn ook opties. Brussel valt wel mee, vind ik, maar ik woon er ook dus ben bevooroordeeld. Je moet wel een beetje Frans kunnen. Leuven is ook leuk, maar in principe leuke doordeweeks.
Palais 12 inderdaad.
Ah jammer, ik dacht juist dat de akoestiek wel goed was. Mede doordat het een nieuwe zaal is.
pi_140624149
Het blijft een pakhuis. Wel beter dan Vorst vind ik. Nogmaals veel plezier, zal vast erg goed zijn.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')