we zijn nu dik een jaar bezig, hebben iets van 10 nrs (we zijn pas na een half jaar nrs gaan schrijven), en afhankelijk van hoeveel tijd en geld we hebben zullen we iets van 5 nrs opnemen denk ik
nou is de vraag.. studio of DIY?
studio wordt wel duur denk ik, we zijn met z'n drieen. bovendien hebben we geen van allen echt ervaring met opnemen, dus ja, om dan gelijk de studio in te gaan lijkt me niet zo'n super idee.. of wel?
de beste optie lijkt mij dus om in de oefenruimte wat op te gaan nemen.
mijn vraag.. wat heb je dan nodig aan spullen?
standaard staan er een mengtafel met 8 kanalen, 3 zangmics, gitaarversterker en basversterker en drumstel
wat voor opnamemics heb je nodig?
wat voor recorder?
gitaar het beste over een buizenversterker of is transistor ook okee?
van wat ik tot nu toe weet lijkt het mij het beste om gitaar, bas en drums in 1 keer op te nemen, en later apart de zang
een andere optie is om alleen de drums te doen en later thuis de rest apart, maar dat klinkt minder levendig denk ik
ik hoorde ook nog dat het een goed idee was om (omdat we 1 gitarist hebben), de gitaar 2 keer in te spelen en dan links en rechts te pannen.. goed idee? dat zou dan wel later apart moeten
goed.. na ja, een hoop gedoe allemaal
ik hoop dat er hier een paar mensen met ervaring zijn die goeie tips voor mij hebben..?
ik speel in New Sunset (www.newsunset.com)
en wij gaan binnenkort ook opnemen
de overige bandleden willen het op de computer opnemen, met cubase en dergelijke. ik heb hier nog mijn twijfels over, ik ga liever naar een studio. dit kost wel wat geld maar goed beetje optreden en je hebt dat bij mekaar, en dan heb je tenminste ook kwaliteit.
ik heb je hier niet echt mee geholpen, maar misschien hejje dr toch wat aan?
quote:opzich kan je zo best wat moois opnemen, een band hier uit de buurt (Toy Soldiers) doet het ook zo en dat klinkt best goed.
Op maandag 14 oktober 2002 23:06 schreef kootje het volgende:en wij gaan binnenkort ook opnemen
de overige bandleden willen het op de computer opnemen, met cubase en dergelijke. ik heb hier nog mijn twijfels over, ik ga liever naar een studio. dit kost wel wat geld maar goed beetje optreden en je hebt dat bij mekaar, en dan heb je tenminste ook kwaliteit.
Harddiskrecorder, 5 microfoons (2x bassmics, 2x tom/guitar, 1x drum overhead/accoustisch)
Eerst drums opnemen met die 5 mics. (met bestaande track of clicktrack)
Vervolgens basslijnen (bassmic niet via Direct Out van de amp, want die zuigt )
Daarna gitaarpartijen. Eerst alle cleane stukken, vervolgens alle distorted dingen. Eventueel wat in stukken zagen en een voor een spelen (subtielere overgangen kweken enzo)
Daarna zang en solo's en evt. backing vocals en extra dubbs, extra solotjes kleine toevoegingen, keys, synths...
Buizen of transistor: tja, buizen scheurt veel lekkerder veel mooier geluid (wel even warmspelen lijkt me) maar transistor hoeft niet slecht te klinken.
Wat ik je wel zou aanraden is alles via microfoons op te nemen, dan pak je het geluid van je instrument+amp+speakers en dat is precies het geluid wat mensen live ook gaan horen. Direct Out is niet bevredigend en ik geloof voor gitaar zelfs niet echt mogelijk. Headphones uitgangen gebruiken zou uiteraard zonde zijn...
quote:Veel te duur, jammer.
Harddiskrecorder
Voordeel van DIY: je kunt zelf zoveel kloten als je wilt. Creatieve mensen met genoeg tijd zullen hier wel iets in zien.
Voordeel van studio: minder gezeik met wat moet ik kopen/doen waar veel mensen geen zin in hebben. En je bent sneller klaar, maar waarschijnlijk wel meer geld kwijt.
De afweging kunnen wij niet voor jullie maken.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 14-10-2002 23:15]
quote:Valt mee. Liggen tweedehands voor het oprapen.
Op maandag 14 oktober 2002 23:13 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Veel te duur, jammer.
Drums, bass en gitaar tegelijk geeft een goede live-feel, maar als je dan fouten maakt, haal je ze er minder makkelijk uit. Ook mixen kan moeilijker worden als je de zooi niet goed afschermt... Met name de snare ga je door alle microfoons horen en ook bekkens willen wel eens wat aanwezig zijn...
Veel tips voor beginnende en gevorderde recording artists
Uuuuren leesvoer.
quote:Een drumstel kun je goed afschermen. Alternatief voor een drumcabine is een erg groot stuk dik geluidsabsorberend foam.
Op maandag 14 oktober 2002 23:15 schreef MrTorture het volgende:
Owja:Drums, bass en gitaar tegelijk geeft een goede live-feel, maar als je dan fouten maakt, haal je ze er minder makkelijk uit. Ook mixen kan moeilijker worden als je de zooi niet goed afschermt... Met name de snare ga je door alle microfoons horen en ook bekkens willen wel eens wat aanwezig zijn...
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 14-10-2002 23:18]
quote:Nah, ik betaalde ¤ 945 (DM 1848) voor een Tascam PortaStudio 788.
Op maandag 14 oktober 2002 23:13 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Veel te duur, jammer.
[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 14-10-2002 23:19]
quote:Een hoeveel track recorder is dat dan. Volgens mij niet denderend veel.
Op maandag 14 oktober 2002 23:17 schreef MrTorture het volgende:[..]
Nah, ik betaalde ¤ 945 (DM 1848) voor een Tascam PortaStudio 788.
Is het geld wel waard. Maar niet als het gaat om eenmalige opnames. Ik heb sowieso al 2 bands gepland met dat ding...
quote:Dat is waar. Het is prima te doen. Zolang iedereen maar goed voorbereid is en gewend is aan opnemen
Een simpel studiotje huren voor een dag, inclusief technicus en een 24 sporen recorder hoeft trouwens helemaal niet zo duur te zijn, voor een paar honderd piek ben je vaak al klaar
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 14-10-2002 23:19]
quote:Ja, is zeker een optie, maar dat moet je dus niet vergeten
Op maandag 14 oktober 2002 23:17 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Een drumstel kun je goed afschermen. Alternatief voor een drumcabine is een erg groot stuk dik geluidsabsorberend foam.
quote:250
Op maandag 14 oktober 2002 23:18 schreef Yokozuna het volgende:[..]
Een hoeveel track recorder is dat dan. Volgens mij niet denderend veel.
quote:realtime........
Op maandag 14 oktober 2002 23:19 schreef MrTorture het volgende:[..]
250
quote:Ik ook, alleen sommige hebben de tijd er blijkbaar niet voor over. Ik kan me goed voorstellen dat muziekanten het gewoon "relaxer" vinden om alles tegelijk om te nemen.
Ik blijf zelf, maar dat is puur persoonlijk, voorstander van 1 voor 1 opnemen.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 14-10-2002 23:21]
waarschijnlijk gaan we dan toch voor DIY, want tijd hebben we zat, maar geld niet
quote:
Op maandag 14 oktober 2002 23:20 schreef Yokozuna het volgende:[..]
realtime........
eeuhmz, tja, 8 realtime, voor opname 4 ingangen (plus aux, maar daar heb je weinig aan)
Je kunt 250 virtuele sporen opnemen en vervolgens afmixen tot 8 en vervolgens tot stereo...
Volgens o.a. Bass Player en Musik Produktiv was dit toch wel een van de betere kopen en ging hij ver boven de Korg D-12 uit.
quote:Bass gewoon met een mic opnemen, behoudt dynamiek. Kost alleen wat meer. Wat is je budget trouwens als ik vragen mag.
Op maandag 14 oktober 2002 23:20 schreef edsuit het volgende:
is het niet beter om de bas via een DI op te nemen?waarschijnlijk gaan we dan toch voor DIY, want tijd hebben we zat, maar geld niet
quote:Tja, en dan ben je nog niet zeker van 8 MICROFOON ingangen
eeuhmz, tja, 8 realtime
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 14-10-2002 23:23]
quote:Nee, absoluut niet.. Ligt misschien een beetje aan de versterker, maar je mist het geluid wat uit die speakers komt. Dat is net wat mooier, wat voller, wat bassiger. Ik vind persoonlijk DI niet echt succesvol...
Op maandag 14 oktober 2002 23:20 schreef edsuit het volgende:
is het niet beter om de bas via een DI op te nemen?
quote:maar dan wel een mic die speciaal voor bas is neem ik aan, want ik hoorde ook dat "normale" mics die bastonen niet aankunnen
Op maandag 14 oktober 2002 23:22 schreef Yokozuna het volgende:Bass gewoon met een mic opnemen, behoudt dynamiek. Kost alleen wat meer. Wat is je budget trouwens als ik vragen mag.
budget, tja.. we zijn nog niet zo lang met het idee bezig dus op het moment zo goed als niks eigenlijk, maar ja we kunnen altijd een paar maandjes sparen natuurlijk, dat moet sowieso wel denk ik.
ik heb ook nog niet echt een idee van wat het allemaal gaat kosten
quote:Die bassmic (Audio-technica) van mij kostte ¤ 99,- en is zeker geen slechte
Op maandag 14 oktober 2002 23:24 schreef edsuit het volgende:[..]
maar dan wel een mic die speciaal voor bas is neem ik aan, want ik hoorde ook dat "normale" mics die bastonen niet aankunnen
4 microfoons op het drumstel, 2 overheads, 1 bassdrum en 1 snare, de drummer een koptelefoontje gegeven, ingeplugged in de gitaarversterker. De deur zo dicht mogelijk, alles in een simpel mengpaneeltje, via de line-in van de PC met Cubase opgenomen. Daarna de gitaarversterker voorzien van een microfoon, opgenomen. Bas hetzelfde, 2e gitaar erachteraan, en toen de zang 2x... En hoor het resultaat. Niet slecht toch? Enige extra investering die we hebben moeten doen waren de overhead-microfoons, de rest hadden we al om gewoon te oefenen. Cè simplè! (wtf)
maar een ding daar kom ik nog niet uit.. waarmee neem je op?
je hebt zoveel soorten recorders: DAT, cd, md, hd, tape, workstations...
of gewoon met de computer
wat heeft jouw voorkeur?
en wat is een clicktrack nou eigenlijk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |