abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139044629
Af en toe kan ik last hebben van behoorlijke kutstemmingen. Soms gaan die zo weer weg en soms blijven ze wat langer hangen. Dit heb ik eigenlijk al zo lang ik me kan herinneren.

De afgelopen jaren heb ik me zelf best wel goed geleerd hier mee om te gaan en mezelf wat dingen aangeleerd om te voorkomen dat zo'n bui me ineens overvalt. Waar ik er vroeger maanden in kon blijven hangen, gaan ze nu ook weer steeds sneller voorbij en als het weer eens zo ver is, kan ik er stukken beter mee omgaan dan vroeger.

Wel ben ik er inmiddels achter dat, wat ik ook doe, de buien altijd zullen blijven terugkomen en daarom denk ik dat het ook goed zal zijn om weer eens "met iemand te gaan praten".

Ik ben echter 2 keer kort bij een psycholoog onder behandeling geweest en dat beviel me niet zo goed. Ik heb het idee dat ze een heel concreet (en standaard) probleem willen, of zelfs moeten benoemen, voor ze je gaan behandelen en dat kan ik niet. Ik "heb" niet iets concreets (eetstoornis, angststoornis, ook geen standaard depressie, al neigt het natuurlijk wel die kant op), en pas dus ook niet zo in een plaatje dat het voor mij altijd logisch voelt daar zo actief mee bezig te zijn. Die 2 keer heb ik me aangemeld omdat ik me op dat moment echt heel ellendig voelde, maar voor ik daar dan goed en wel mee bezig was, voelde ik me eigenlijk al weer beter, dus voelde het allemaal vrij nutteloos.

Er is (lijkt) geen enkel verschil te zitten in de periodes waarin ik me zo ellendig voel en de periodes waarin ik me on top of the world voel. Enkel de manier waarop ik alles ervaar is anders. Ik kan relaties tot andere mensen ineens heel anders voelen, dingen heel zwaar maken, alles donker zien in die periodes. Terwijl de weken daarvoor alles min of meer hetzelfde (soms zelfs objectief gezien slechter) is als de weken dat ik me zo voel. Ik kan stress hebben op m'n werk, zieke geliefden hebben, een blauwtje lopen en me prima voelen en ik kan loonsverhoging krijgen, een agenda vol leuke afspraken, de beste gesprekken met vrienden hebben EN op vakantie zijn en me toch belabberd voelen :')

Ik denk daarom niet dat een derde poging bij een psycholoog echt zin gaat hebben en ben daar ook eigenlijk niet naar op zoek. Liever zou ik iemand hebben, waar ik eens in de zoveel tijd mee kan praten, wat dingen uit kan puzzelen en die me anders naar dingen kan laten kijken. Ik merk namelijk dat ik me in de goede periodes heel anders opstel/voel tov de buitenwereld en alles om me heen, dan in de donkere periodes. Iedereen en alles heeft natuurlijk twee kanten, niets is zwar/wit. Wanneer ik me goed voel lukt het me om me meer te focussen op de positieve kant van dingen en mensen en wanneer ik me kut voel, zie ik alleen die schaduwkant van alles en voel alleen maar irritatie en afstand ten opzichte van alles en iedereen. Terwijl de mensen en de dingen die gebeuren niet wezenlijk anders zijn, alleen de manier waarop ze belicht en ervaar verschilt.

Het liefst zou ik dus iemand vinden die me in dat aspect op het rechte pad kan houden of brengen. Gevoelsmatig neig ik dus eerder naar iets alternatievers dan een normale psycholoog. Zo heb ik bijvoorbeeld een tijd yoga gedaan met een docent die tussen de standjes door ook veel praatte over je eigen instelling en hoe die van belang is in hoe je dingen ervaart. Een beetje wie goed doet, goed ontmoet enzo. En ik heb het gevoel dat ik in praten met iemand in die richting, me meer gaat helpen dan wat ik bij de psychologen heb ervaren.

Nu is mijn probleem alleen, hoe vind ik in hemelsnaam zo iemand die op dat gebied aansluit bij wat ik zoek? Ik ben helemaal niet zo thuis in het aanbod en een beetje random googlen leert me dat het aanbod overweldigend is en ik heb bij het gros niet echt een heel goed gevoel.

Wat zijn alternatieve "psychologische" therapeuten (het type dus, niet per se een naam) die jullie kennen en waar jullie goede ervaringen mee hebben?

Weet niet of het uitmaakt, maar een stukje achtergrondinfo: vrouw, dertiger, Rotterdam, fulltime baan, vrijgezel, genoeg te doen, kloon.
  zaterdag 19 april 2014 @ 16:18:49 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139044854
Kun je het zelf betalen? Dan zijn de mogelijkheden groter.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 19 april 2014 @ 16:19:18 #3
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139044860
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 16:05 schreef negenhonderdtwaalf het volgende:
Er is (lijkt) geen enkel verschil te zitten in de periodes waarin ik me zo ellendig voel en de periodes waarin ik me on top of the world voel. Enkel de manier waarop ik alles ervaar is anders. Ik kan relaties tot andere mensen ineens heel anders voelen, dingen heel zwaar maken, alles donker zien in die periodes. Terwijl de weken daarvoor alles min of meer hetzelfde (soms zelfs objectief gezien slechter) is als de weken dat ik me zo voel. Ik kan stress hebben op m'n werk, zieke geliefden hebben, een blauwtje lopen en me prima voelen en ik kan loonsverhoging krijgen, een agenda vol leuke afspraken, de beste gesprekken met vrienden hebben EN op vakantie zijn en me toch belabberd voelen :')
accepteren dat het leven uit pieken en dalen bestaat.

gevoelsleven is ook grotendeels afhankelijk van voeding.
het kan verstandig zijn om te jezelf te informeren naar hoe je brein werkt mbt gevoel.
dopamine, serotonine, en voeding die dat beinvloeden.

een voorbeeld, eiwitten. je lichaam werkt met 20-tal aminozuren die je allemaal op peil moet houden, om je goed te voelen. eiwitten zijn na glucose heel belangrijk voor je hersenen.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_139044901
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2014 16:18 schreef Lienekien het volgende:
Kun je het zelf betalen? Dan zijn de mogelijkheden groter.
Een beetje afhankelijk van de kosten natuurlijk, maar ik ga er gezien de vraag al vanuit dat het niet vergoed zal worden eigenlijk. Dus ja, voornemens het zelf te betalen.
pi_139044943
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 16:21 schreef negenhonderdtwaalf het volgende:

[..]

Een beetje afhankelijk van de kosten natuurlijk, maar ik ga er gezien de vraag al vanuit dat het niet vergoed zal worden eigenlijk. Dus ja, voornemens het zelf te betalen.
Dan zijn er meerdere soorten coaches die jou bij jouw probleem kunnen helpen. De meeste zijn echter niet goedkoop.
pi_139044975
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 16:05 schreef negenhonderdtwaalf het volgende:
Af en toe kan ik last hebben van behoorlijke kutstemmingen. Soms gaan die zo weer weg en soms blijven ze wat langer hangen. Dit heb ik eigenlijk al zo lang ik me kan herinneren.

Zoals stumpie al zegt heeft iedereen hier natuurlijk wel eens last van. Als ik je als leek en alleen op basis van de informatie die je geeft een stempel zou moeten geven dan zou ik zeggen dat je een stemmingsstoornis hebt. Dit is een vrij breed begrip natuurlijk. Een stemmingsstoornis heeft als een van de criteria dat het "ziekelijk" moet zijn. In die zin (denk ik) dat je er in het dagelijkse leven hinder van moet ondervinden. Misschien dat de psycholoog er daarom niet veel mee kon omdat, zoals ik net al stumpie quote, iedereen het wel eens heeft. Je zal een psycholoog ervan moeten overtuigen dat je er hinder van ondervindt. Maar als ik je verhaal zo lees valt dat geloof ik best mee.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemmingsstoornis
  zaterdag 19 april 2014 @ 16:24:46 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139044981
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 16:21 schreef negenhonderdtwaalf het volgende:

[..]

Dan zou ik een psychologencollectief opzoeken, om een intake vragen en daar je ideeën voorleggen. Lijkt mij dat er, als je zelf betaalt, geen dwingend behandelplan hoeft te zijn dat binnen een vastgesteld aantal sessies moet zijn afgerond.

En in zo'n collectief is de kans wat groter dat er een psycholoog tussen zit die op je vraag kan aansluiten.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 19 april 2014 @ 16:27:12 #8
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139045035
je kan een dure coach zoeken, je kan ook zelf studeren in hoe je goed te voelen.
google en internet zijn altijd mijn coach geweest en hebben hun vruchten in mijn geval wel afgeworpen.

ik heb de indruk dat TS haar leventje geleid heeft op de normale manier, maar nu last krijgt van periodes, vanwege een "sleur" ? een sleur kan je zelf behandelen door je verder te verdiepen in hoe jij in elkaar zit. wat doe je met je lichaam ? hoe is je voeding ?

veel mensen gaan regelmatig hardlopen om de "periodes" te "behandelen".

goede voeding & beweging & research leiden imo tot een positief resultaat.

wat gebeurd er in je omgeving ? etc.. onderzoek onderzoek onderzoek.
pi_139046439
Sturmpie, het probleem is een beetje dat ik daar in periodes waarin alles lekker loopt, veel beter toe in staat voelt, dan in periodes waarin het weer mis is. En soms heb ik het idee dat het heel goed kan zijn om juist door een buitenstaander in dat proces begeleid te worden.
pi_139051536
Zo een ervaring kan je bij veel praktijken voor lichamelijke oefening vinden, is mijn ervaring. Maar wat ik vooral geleerd heb is dat je het in jezelf zal vinden, door met eigen wilskracht je persoonlijke grenzen op te zoeken.
  zondag 20 april 2014 @ 02:44:34 #11
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139063349
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 17:31 schreef negenhonderdtwaalf het volgende:
Sturmpie, het probleem is een beetje dat ik daar in periodes waarin alles lekker loopt, veel beter toe in staat voelt, dan in periodes waarin het weer mis is. En soms heb ik het idee dat het heel goed kan zijn om juist door een buitenstaander in dat proces begeleid te worden.
klinkt alsof je regelmatig of periodiek (buitensporig?) alcohol nuttigt. waardoor je lichaam regelmatig/periodiek in een down-spiral komt.
  zondag 20 april 2014 @ 11:51:09 #12
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_139068116
Als ik dit zo lees zou ik denken dat je manisch depressief bent, omdat je je in goede tijden ''top of the world" voelt en in slechte tijden je depressief voelt.

Maar ik ben natuurlijk geen psychiater/psycholoog.

Mocht het dat zijn dan ben je toch echt wel gebaat bij hulp, en ik weet dat een labeltje krijgen niet leuk is, maar die zijn er niet voor niks natuurlijk.

Iemand in mijn directe omgeving heeft meerdere labeltjes gekregen (manisch depressief, narcist en dissociatieve identiteitsstoornis ) sinds hij dit weet en hulp krijgt gaat het wel stukken beter met hem.

Dus mijn advies, wijs een hulpverlener niet meteen af omdat diegene het een naam wil geven.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_139116374
Mooi weer :D

Q: ik zoek een soort hulpverlener, eigenlijk geen psycholoog..
A: toch een psycholoog!

:D

quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 02:44 schreef sturmpie het volgende:

[..]

klinkt alsof je regelmatig of periodiek (buitensporig?) alcohol nuttigt. waardoor je lichaam regelmatig/periodiek in een down-spiral komt.
Eigenaardige conclusie op basis van mijn posts :? Het is niet helemaal onjuist hoor. Ik ga graag naar de kroeg en/of feestjes, dus er komt wel eens een kater om de hoek kijken, die niet altijd positieve dingen voor mn stemming doet :D Maar evengoed stamt dit probleem al van voor ik überhaupt wist wat alcohol was en geldt voor zo'n kater ook wat voor zo'n beetje alles geldt... goede periode: niks aan de hand. Slechte periode? Ehhrmagherd, end of the world :'(
pi_139131581
Er zijn veel verschillende vormen van therapie, variërend in hoeveel feedback je krijgt en in visie op het leven en de maatschappij. Misschien als je je erin verdiept, dat je dan een vorm tegenkomt die je meer aanspreekt.

Ik overweeg het af en toe ook. Echt nodig is het niet, maar misschien zou ik er wel beter van worden. Ik wil juist iets waarbij ik veel reactie krijg, ik heb mezelf lang genoeg doorgezaagd. Wat jij ook noemt, iemand die je anders maar dingen kan laten kijken is soms fijn.

Bij mij gaat het wel echt om dingen van vroeger en hoe die doorwerken, mijn stemming is meestal wel ok.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_139136888
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 23:02 schreef LadyOracle het volgende:
Er zijn veel verschillende vormen van therapie, variërend in hoeveel feedback je krijgt en in visie op het leven en de maatschappij. Misschien als je je erin verdiept, dat je dan een vorm tegenkomt die je meer aanspreekt.

Ik overweeg het af en toe ook. Echt nodig is het niet, maar misschien zou ik er wel beter van worden. Ik wil juist iets waarbij ik veel reactie krijg, ik heb mezelf lang genoeg doorgezaagd. Wat jij ook noemt, iemand die je anders maar dingen kan laten kijken is soms fijn.

Bij mij gaat het wel echt om dingen van vroeger en hoe die doorwerken, mijn stemming is meestal wel ok.
Ik denk dat het uiteindelijk bij iedereen gaat om dingen van vroeger en hoe die doorwerken :D
pi_139216976
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 07:52 schreef negenhonderdtwaalf het volgende:

[..]

Ik denk dat het uiteindelijk bij iedereen gaat om dingen van vroeger en hoe die doorwerken :D
Je kunt ook gewoon een stemmingsstoornis hebben. Mijn winterdepressies hebben niks te maken met mijn jeugd bijvoorbeeld. ;)
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_139259056
Niet iemand met een concretere tip nav de vraag?
  vrijdag 25 april 2014 @ 19:43:15 #18
242989 JamFlava
Ik heb hier ook tekst staan.
pi_139259173
Bij de Fysio hier hebben ze een counselor.. is wat laagdrempelig, maar werken toch wat anders dan een psycholoog.

Maar een psycholoog moet je natuurlijk liggen, misschien toch nog een andere proberen.
pi_139261654
Ik heb zelf erg veel baat gehad bij iemand met een praktijk voor BodyMind Therapy, TraumaHealing & Systemisch Werk. Dat klinkt heel vaag maar dat bleek het niet te zijn. Het heeft mij erg geholpen om beter met mezelf om te gaan, en dan vooral met de minder prettige gevoelens.
Je hoeft er dus niet een specifiek probleem voor te hebben. Het is werken aan de brede basis, in plaats van 1 bepaald issue.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_139263548
Je zegt dat je niet naar een psycholoog wil omdat ze ze een heel concreet (en standaard) probleem willen...Als eerst misschien als reactie daarop, er zijn allemaal verschillende stromingen in de psychologie, sommige zijn inderdaad meer op deze aanpak gericht en werkt vaak heel goed als je bijvoorbeeld een fobie hebt voor spinnen, maar in jouw geval dus blijkbaar niet. Ik ben er zelf niet helemaal in thuis, maar misschien dat je hier eens naar zou kunnen zoeken, misschien eens zoeken op psychodynamische therapie?
Verder, wat ook tegenwoordig ook heel populair is is mindfulness. Google daar eens op en kijk of het je aanspreekt en of ze eventueel zulke trainingen aanbieden bij jou in de buurt.
pi_139263605
Ik heb ook bij een psycholoog gelopen en vond dit niet heel prettig. En het was mij te duur. Vandaag ben ik langs de dokter geweest en die heeft mij het nummer van een maatschappelijk werk(st)er gegeven. Het zal geen echte behandeling zijn zoals bij de psycholoog, maar ik kan er mijn ei kwijt en hij/zij kan mij helpen de situatie vanuit een andere kant te bekijken. Plus, het wordt volledig vergoed en het is altijd het proberen waard. Ken meer mensen die er veel aan hebben gehad, dus misschien iets voor jou? Mocht het echt niks zijn, kan je van daaruit altijd verder kijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')