abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6275964
Aanstaande vrijdag moet ik dus een vrij belangrijke presentatie geven. Ik denk niet dat het in het honderd zal lopen maar het is toch alweer een paar jaar geleden dat ik voor het laatst een goeie presentatie heb gegeven.
Heeft iemand nog goeie praktische tips?
Het meervoud van lef is leven
  maandag 14 oktober 2002 @ 16:26:26 #2
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_6275971
Zet een glas water klaar!
pi_6275980
quote:
Op maandag 14 oktober 2002 16:26 schreef Twoflower het volgende:
Zet een glas water klaar!
inderdaad, goeie tip
pi_6275982
van die tv quiz kaartjes erbij nemen met dingen erop die belangrijk zijn in je presentatie.
  maandag 14 oktober 2002 @ 16:27:52 #5
22700 F1908
MASTERDETECTIVE
pi_6276000
de sprekers aankijken / non-verbale communicatie. igg suc6 vrijdag!

[Dit bericht is gewijzigd door F1908 op 14-10-2002 16:28]

852002IWASTHERE
  maandag 14 oktober 2002 @ 16:27:55 #6
22765 korens911
zeer vermoeiend allemaal...
pi_6276001
je publiek aankijken..

edit : tegelijk gepost...sowwie..

[Dit bericht is gewijzigd door korens911 op 14-10-2002 16:28]

pi_6276020
non verbale communicatie is inderdaad belangrijk, dank!
  maandag 14 oktober 2002 @ 16:28:53 #8
22700 F1908
MASTERDETECTIVE
pi_6276023
foutje niet de sprekers maar het publiek bedoel ik natuurlijk
852002IWASTHERE
  maandag 14 oktober 2002 @ 16:30:08 #9
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_6276052
quote:
Op maandag 14 oktober 2002 16:25 schreef troje het volgende:
Aanstaande vrijdag moet ik dus een vrij belangrijke presentatie geven. Ik denk niet dat het in het honderd zal lopen maar het is toch alweer een paar jaar geleden dat ik voor het laatst een goeie presentatie heb gegeven.
Deel een (liggend) a4 in op 2 kolommen, waarvan de eerste ong 1 kwart van het papier in beslag neemt. Hier zet je steekwoorden in, en de werkelijke tekst staat in het kolom ernaast. (zorg dat ze dus op dezelfde hoogte staan). In eerste instantie let je dus op de steekwoorden, mochten je daar niet genoeg aan hebben, kijk dan wat verder rechts ervan.
Meestal, tenminste bij goede voorbereiding, zal dit niet nodig zijn maar het is toch een prettig gevoel mocht et toch mislopen.

Succes

/-=]
|o-0
~~~`
  maandag 14 oktober 2002 @ 16:32:19 #10
8164 azaroth
Ajax wordt weer kampioen!
pi_6276098
oefen van te voren
laat een vriend ofzo toekijken en je feedback geven
'
Geluk dient gewoonlijk de man, die weet wat hij aan het toeval moet overlaten.
'
'
pi_6276198
  • goed ar-ti-cu-le-ren
  • publiek aankijken
  • spreken met je handen
  • duidelijke sheets (GROTE letters, niet meer dan 10 zinnen!) trouwes... ik zorg er altijd voor dat de sheets die ik gebruik de leidraad aangeven. op die manier hoef je geen broeifje met steekwoorden te gebruiken.
  • niet voorlezen maar vertellen
  • stel jevoor in het begin
  • sluit af met een vragenronde
  • I know I was born, And I know I will die.
    The inbetween is mine, I am mine
    We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
    pi_6276269
    Ik las "tips voor penetratie", dus daarom opende ik het topic,
    maar het gaat over iets heel anders, ghehehe

Ik zou van te voren even oefenen.
    Wat belangrijk is: even voor de spiegel oefenen met articuleren!

¡!¡ chihuahua !¡!
    pi_6276305
    Zeker weten waar je het over hebt. Een zekere presentator komt 100x overtuigender over dan iemand die alles maar van horen zeggen heeft ipv het zelf heeft uitgevogeld. (Ik weet natuurlijk niet waar het over gaat).

Succes iig. O ja: Genoeg deo onder je oksels, zelfs bij routinepresentaties had ik soms het zweet eronder staan, alleen maar omdat je zo druk bezig bent.

123
      † In Memoriam † maandag 14 oktober 2002 @ 17:38:10 #14
    34726 Fratz
    Max
    pi_6277233
    vooral niet je presentatie uitschrijven van tevoren, dit werkt echt niet!
    gewoon steekwoorden opschrijven (idd, op van die quizkaartjes, zoals een vorige poster al zei) en gewoon een paar keer oefenen voor vrienden of familie. vantevoren wat antwoorden bedenken op vragen die je zou kunnen krijgen is ook wel handig. succes in elk geval!
    There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
    pi_6278390
    quote:
    Op maandag 14 oktober 2002 16:25 schreef troje het volgende:
    Meeste tips zijn al genoemd. Verder:
    - langzaam praten. Zeker wanneer je je verhaal een paar keer geoefend hebt zul je de neiging hebben om snel te gaan praten; je publiek zal dan moeite hebben om je te volgen.
    - Probeer ook met voldoende volume en niet te vlak/eentonig te praten. Je verhaal wordt daar interessanter van.
    - Als je redelijk wat publiek hebt (en ze ook niet zo goed kent) is het handiger om ze niet persoonlijk aan te gaan kijken, maar net 'over de hoofden heen' te kijken.
    - Bereid je voor dat mensen je min of meer 'aanstaren'. Dit betekent niet dat ze je verhaal niet interessant vinden, dit is de normale 'luisterhouding' van mensen. Let maar eens op als je zelf in een zaal zit te luisteren.
    - Kun je powerpoint gebruiken (evt. met beamer)? Zo ja, dan kun je hele mooie, professioneel ogende presentaties maken (kost wel veel tijd).
    Veel succes!
    pi_6278898
    okee, bedankt allemaal voor de tips!
    pi_6279051
    Het is vaak slim om een pen oid in je hand te hebben als je niet weet waar je je handen kwijt moet.
    pi_6279615
    quote:
    Op maandag 14 oktober 2002 19:17 schreef Aernout het volgende:
    Het is vaak slim om een pen oid in je hand te hebben als je niet weet waar je je handen kwijt moet.
    Je kunt ook je handen in je zakken steken of een beetje aan je kruis krabben.

He, het werkte voor Herben...

woensdag 16 oktober 2002 @ 17:10:33 #19
    3265 the shining
    Toeval bestaat niet!
    pi_6314978
    Je moet proberen de aandacht van het publiek erbij te houden. Het is ook makkelijker om praten tegen mensen die geinteresseerd zijn als dat je tegen mensen praat die half onderuitgezakt zitten te staren.
    Dit kan je doen door een goede ijsbreker te gebruiken en door vragen te stellen aan het publiek. Het makkelijkste is dan ook als je iemand aanwijst om antwoord te geven anders houdt iedereen z'n mond dicht!
    Ook kan je tussendoor een beetje humor gebruiken, maar dat is niet voor iedereen weggelegd
    Mij is ook altijd geleerd om tussendoor een kleine samenvatting te geven van wat je verteld hebt. Bijvoorbeeld als je bij de conclusie komt even te vertellen welke deelonderwerpen je allemaal al behandeld hebt.. 'en aan de hand hiervan ga ik antwoord proberen te geven op de centrale vraag' Ik weet niet of het in jouw presentatie draait om een centrale vraag maar die moet ik er wel altijd in gebruiken en dan in de conclusie, na de samenvatting daar antwoord op geven.

Succes ermee!

De dromer kan je vermoorden, de droom niet...
    pi_6315335
    Zorg voor een heldere structuur en vertel van te voren even kort wat je gaat vertellen, mensen zijn snel de draad kwijt.

Als je iets in je handen hebt, ga daar dan niet mee spelen, dus niet klikken met de pen die je in je hand zou kunnen hebben (zie tip hierboven)

Blijf rustig maar niet saai, wees zelf enthousiast...

fake a dream
      woensdag 16 oktober 2002 @ 18:03:06 #21
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_6316062
    quote:
    Op maandag 14 oktober 2002 19:17 schreef Aernout het volgende:
    Als je er dan maar niet mee gaat spelen ofzo, dat leidt af.
    pi_6316089
    quote:
    Op woensdag 16 oktober 2002 18:03 schreef freako het volgende:

[..]

Als je er dan maar niet mee gaat spelen ofzo, dat leidt af.

Of irritant klikken
    pi_6325304
    quote:
    Op maandag 14 oktober 2002 19:41 schreef k_man het volgende:

[..]

Je kunt ook je handen in je zakken steken of een beetje aan je kruis krabben.

He, het werkte voor Herben...

nou het werkt ook voor president Bush. Tijdens het handschudden met een israelische minister een hand in de zak laten. dat doe je toch niet en zeker niet als de camera in de buurt is.
    Stop rockin' the boat.
    pi_6325443
    quote:
    Op donderdag 17 oktober 2002 08:36 schreef bassieVL het volgende:

[..]

nou het werkt ook voor president Bush. Tijdens het handschudden met een israelische minister een hand in de zak laten. dat doe je toch niet en zeker niet als de camera in de buurt is.

Shit, dat mis ik omdat ik meteen wegzap als Bush op tv komt.
      donderdag 17 oktober 2002 @ 15:10:38 #25
    13036 Frenkyboy
    Medium Pimping Unfortunately
    pi_6330410
    Houd rekening met het niveau van je publiek. Kun je het niet inschatten of is het een zeer gemeng publiek: Hou het op MAVO niveau...
    aka. SickMyDuck // ii typpes tjis wiiiyhh ,myyu diiivk.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')