Frutsel | woensdag 16 april 2014 @ 09:41 |
![]() ![]()
Damn, vanochtend op het 8 uur journaal zeiden ze inderdaad nog dat er 2 doden waren en een paar vermisten. Nu staat die teller ineens op 290 ? ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Frutsel op 18-04-2014 11:59:26 ] | |
richolio | woensdag 16 april 2014 @ 10:03 |
Ik zie het net op tv, heacy ![]() | |
Waterdrinker | woensdag 16 april 2014 @ 10:45 |
2 doden en 290 vermisten, al zullen die ook wel dood zijn inmiddels... | |
Red_85 | woensdag 16 april 2014 @ 11:15 |
470 passagiers en 2 doden en 290 vermisten? wtf... ![]() | |
BE | woensdag 16 april 2014 @ 11:17 |
Gadverdamme, wat een horror zeg! ![]() | |
Jordony | woensdag 16 april 2014 @ 11:18 |
Dit lijkt mij toch de meest erge manier om dood te gaan, naast verbranden: verdrinken. Gadverdamme. | |
Speculant. | woensdag 16 april 2014 @ 11:40 |
Ze spreken nu van 3 doden en 292 vermisten | |
eight | woensdag 16 april 2014 @ 11:45 |
295 doden dus | |
Loekie1 | woensdag 16 april 2014 @ 11:48 |
Ongelooflijk, schip helemaal op z'n kop. Misschien hebben er laadruimten open gestaan? | |
Speculant. | woensdag 16 april 2014 @ 11:49 |
Het moet dan wel gruwelijk mis zijn gegaan want echt snel is het niet gezonken. | |
Loekie1 | woensdag 16 april 2014 @ 11:50 |
Eergisteren toevallig de film Titanic gezien, maar die zonk gewoon, deze is om z'n as gedraaid. Dus er moet iets mis zijn geweest met de balans. | |
Charismatisch | woensdag 16 april 2014 @ 12:06 |
Misschien beschik je over mutantpowers, nog even flink trainen en misschien kun je in de toekomst zelfs scheepsrampen voorkomen. | |
Loekie1 | woensdag 16 april 2014 @ 12:11 |
Ik lieg, het was zondag. | |
superniger | woensdag 16 april 2014 @ 14:11 |
Erg vervelend. | |
xzaz | woensdag 16 april 2014 @ 14:21 |
| |
Speculant. | woensdag 16 april 2014 @ 15:05 |
Vele zijn schijnbaar op het schip gebleven heel de tijd. Wachten op redding. Ik zie filmpjes van dat ze in het schip elkaar filmen terwijl het al op z'n kant ligt. ![]() Ondertussen 4 doden en 284 vermist | |
Woestijnvos | woensdag 16 april 2014 @ 15:16 |
Die zullen wel verzopen zijn. | |
Speculant. | woensdag 16 april 2014 @ 15:26 |
Dat wachten hebben ze zich goed aangehouden volgens mij ![]() | |
Pleun2011 | woensdag 16 april 2014 @ 16:46 |
Bij een schip dat op die manier zinkt kan je er pas vanaf als hij vrijwel geheel op zijn kant ligt | |
Speculant. | woensdag 16 april 2014 @ 17:12 |
Hoezo? Als het een uur lichtjes overhelt dan kun je er toch af langs 1 kant? Nu was iedereen in zijn cabine gebleven heel de tijd. Al moet je wachten tot het op z'n kant licht, dan lijkt me in je cabine blijven zitten wel het domste om te doen. | |
Le_Professeur | woensdag 16 april 2014 @ 23:05 |
Waar staan die filmpjes? | |
Speculant. | woensdag 16 april 2014 @ 23:12 |
Die filmpjes kwamen op koreaans live tv. Waren studenten die elkaar aan het filmen waren terwijl ze op de muur stonden. Kan ze zelf niet direct terug vinden Hier zijn wat (andere) filmpjes: edit:Voor zover bekend was de opdracht dat de passagiers in hun cabine moesten blijven en wachten. Het lijkt erop dat velen dat ook braaf hebben gedaan... | |
Le_Professeur | donderdag 17 april 2014 @ 00:17 |
Ah, daar lijkt er inderdaad nog weinig aan de hand. Wat ontzettend tragisch voor die kindertjes. | |
Speculant. | donderdag 17 april 2014 @ 10:09 |
klik | |
ZuidKardinaal | donderdag 17 april 2014 @ 10:15 |
Die dingen kieperen sowieso veel te snel om, met een klein beetje helling gaat ie al.. brr. Hoop dat er eens wat verandert aan het design van de gemiddelde ferry. | |
tong80 | donderdag 17 april 2014 @ 11:12 |
Passagiers aan boord van de veerboot die gisteren zonk in Zuid-Korea werd opgedragen op hun plek te blijven. Dat vertellen overlevenden die het tegenovergestelde deden en zo zichzelf konden redden. De doodsbange achterblijvers die de instructies opvolgden raakten juist gevangen en stuurden hartverscheurende laatste berichten naar hun familie. 287 opvarenden worden nog altijd vermist. 'Maak je niet te veel zorgen pap, ik draag een reddingsvest en ik ben met vrienden. Ik ben binnen. Nog altijd in de gang. 18-jarige leerlinge Het bericht van een scholier aan zijn moeder ging viraal. Ze schrijven elkaar dat ze van elkaar houden. Facebook. ap. epa. ap. De redding ging niet goed. We droegen reddingsvesten. We hadden tijd. Als mensen in het water waren gesprongen...dan hadden ze gered kunnen worden. Passagier Yoo overleefde de ramp reuters. epa. Kapitien Lee Jun-seok overleefde de ramp. epa. Het spijt me erg en ik schaam me diep. Ik weet niet wat ik moet zeggen. Kapitein Lee Joon-seok epa. epa. ap. 'Mama, dit kan mijn laatste kans zijn om je te vertellen dat ik van je houd,' stuurde een scholier aan zijn moeder. Zijn moeder antwoordde ook van hem te houden, maar hoorde daarna niks meer. Een screenshot van het gesprek wordt online veel gedeeld. 'Schip is te veel gekanteld' Een andere leerling stuurde zijn vader een bericht. 'Pap, ik kan niet lopen, want het schip is te veel gekanteld en ik zie niemand in de gang.' Een 18-jarige meisje stuurde haar vader ook een boodschap. Dat meldt de Zuid-Koreaanse nieuwszender YTN, die verschillende berichten van de leerlingen publiceerde. 'Maak je niet te veel zorgen pap, ik draag een reddingsvest en ik ben met vrienden. Ik ben binnen. Nog altijd in de gang,' zo schreef de 18-jarige. Haar vader antwoordt met de vraag of ze niet beter naar buiten zou gaan. 'Nee pap, ik kan niet naar buiten. Er zijn te veel kinderen in de gang, en het (de veerboot, red.) is te veel gekanteld.' Geen gevaar De overlevenden verklaren dat hen was opgedragen te blijven zitten toen de veerboot, vermoedelijk, de rotsen raakte. In eerste instantie leek het er op dat het schip niet direct in groot gevaar was en zou gaan zinken. Overlever Cha Eun-ok stond op het dek foto's te maken. 'Er werd omgeroepen op je plek te blijven...mensen die bleven, raakten gevangen.' De 57-jarige Yoo luisterde niet naar de boodschap. 'Er werd gezegd: 'blijf waar je bent'. Maar ik kon dat niet want het water begon te stijgen. Ik droeg een reddingsvest en ging naar buiten. Als ze ons eerder hadden verteld te evacueren, was het beter geweest.' De crew van de veerboot alarmeerde de kustwacht 18 minuten nadat ze in de problemen waren gekomen. Volgens specialisten een cruciale periode, zo meldt Korea Joongang Daily. Gedurende die 18 minuten werden de passagiers via de speakers medegedeeld rustig te blijven, maar niet om zich voor te bereiden op een eventuele evacuatie. Kort daarop stroomde het schip vol met water. 30 minuten gewacht De 36-jarige zakenman Koo Bon-hee vertelt dat hij samen met andere passagiers dertig minuten wachtte, terwijl de veerboot zich met water vulde en begon te kantelen, voordat hij naar een uitgang dobberde en richting een vissersboot zwom. 'De redding ging niet goed. We droegen reddingsvesten. We hadden tijd,' verklaart Koo vanuit zijn ziekenhuisbed. 'Als mensen in het water waren gesprongen...dan hadden ze gered kunnen worden. Maar ons werd verteld niet naar buiten te gaan.' Nog 287 vermisten Een dag na het kapseizen van een veerboot voor de zuidkust van Zuid-Korea worden nog steeds 287 opvarenden, vooral scholieren, vermist. Het dodental is inmiddels opgelopen tot negen, onder wie vijf scholieren en twee leerkrachten, maar het is zeer waarschijnlijk dat dat er nog veel meer worden. De vermisten bevinden zich mogelijk nog in het schip of in het koude zeewater. Woedende ouders verzamelden zich vandaag bij een middelbare school in Ansan, niet ver van Seoul, en op het eiland Jindo, in de buurt van de plek waar de veerboot verongelukte. Nabestaanden van de doden en familieleden van de vermisten brachten een slapeloze nacht door in een ziekenhuis in Mokpo, waar de lichamen van de slachtoffers naartoe zijn gebracht. Stromingen en troebel water Meer dan vierhonderd reddingswerkers zijn in het gebied op zoek naar de opvarenden. Vanwege sterke stromingen en troebel water wordt er weinig vooruitgang geboekt. Het is nog niet gelukt om in het schip te geraken. De geruchten dat de veerboot zijn route wijzigde om de reis te versnellen worden ontkent door de eigenaar van de veerboot, Chonghaejin Marine Company. Zij verklaren dat het vaartuig zijn reguliere route vaarde. 'Er is een mogelijkheid dat het schip zijn koers wijzigde en voor een alternatieve koers koos vanwege het later vertrek veroorzaakt door slecht weer,' vertelt woordvoerder Lee Gyeong-og. Mensen aan boord van het schip verklaren echter aan lokale media dat er geen sterke golven waren of dikke mist hing die ochtend. Volgens de kustwacht was kapitein Lee Joon-Seok de plaatsvervanger van de kapitein die normaal op het schip vaart. De kustwacht ontkent het bericht het schip te snel een bocht zou hebben gemaakt. Spijt 'Het spijt me erg en ik schaam me diep', zei de 60-jarige kapitein Lee Joon-seok op de Zuid-Koreaanse televisie. 'Ik weet niet wat ik moet zeggen.' De kustwacht wil vandaag met deskundigen de mogelijke oorzaken van het ongeluk bespreken. De Sewol was dinsdagavond vertrokken uit de westelijke havenstad Incheon en zou woensdag aankomen bij Jeju. De 325 scholieren aan boord zouden daar 4 dagen blijven. Ze zaten op school in Ansan, iets ten zuiden van de hoofdstad Seoel. De 146 meter lange Sewol was in 1994 gebouwd in Japan. Het schip bood plaats aan ruim 900 opvarenden. Het ongeluk met de Sewol kan de grootste scheepsramp in 20 jaar worden voor Zuid-Korea. In 1993 kwamen 292 mensen om toen de veerboot Seohae zonk. http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)k-houd-van-jou.dhtml ![]() | |
Frutsel | vrijdag 18 april 2014 @ 11:58 |
| |
plesner | vrijdag 18 april 2014 @ 13:17 |
Doet me een beetje denken aan die ramp in Italie met dat cruise schip, ook hier schijnt de kapitein als een van de eerste van boort gegaan te zijn. ![]() | |
Speculant. | vrijdag 18 april 2014 @ 17:39 |
Dit lieten ze zien: http://www.reuters.com/ar(...)18?videoId=311636589 | |
RamboDirk | vrijdag 18 april 2014 @ 19:37 |
http://www.liveleak.com/view?i=56e_1397649650 ongelooflijk hoe snel die boot dan opeens zinkt, geen schijn van kans, grote scheepsramp dit ![]() | |
Le_Professeur | vrijdag 18 april 2014 @ 19:47 |
Tja, op dat moment was het dus al veelte laat, men had direct naar het dek moeten gaan. Snap sowieso niet dat je bij ongelukken met een schip dat risico neemt, wat er ook gebeurd, je zal altijd moeten zorgen dat je bij de buitenlucht kan. Moet je eens voorstellen hoe afschuwelijk die kinderen aan hun einde zijn gekomen, die angst, die paniek, de pijn van verstikking.. pff, doet me altijd denken aan de Titanic en films als Pearl Harbor waarin ze vast zitten, alleen is dit de real deal. ![]() | |
Speculant. | vrijdag 18 april 2014 @ 20:42 |
Dehelerambam | zaterdag 19 april 2014 @ 08:46 |
Ik zat dus op een andere ferry naar jeju diezelfde nacht.. Als die was gezonken, konden we niet eens naar buiten omdat veel deuren waren afgesloten en aan de buitenkant netten waren gespannen om zelfmoord tegen te gaan. | |
Le_Professeur | zaterdag 19 april 2014 @ 12:30 |
![]() | |
Life2.0 | zaterdag 19 april 2014 @ 16:19 |
das kut als je niet kunt zwemmen ![]() | |
Dientje12 | zaterdag 19 april 2014 @ 16:54 |
Veel aziaten kunnen ook niet zwemmen omdat ze geen zwemles krijgen. Maar van koreanen weet ik het niet.. | |
Specularium | zondag 20 april 2014 @ 07:47 |
| |
#ANONIEM | zondag 20 april 2014 @ 08:06 |
Vliegtuig, boot, volgende maand een trein die de bocht uit vliegt? | |
SuperHarregarre | zondag 20 april 2014 @ 09:01 |
Hadden we die niet al? | |
Eyjafjallajoekull | maandag 21 april 2014 @ 09:02 |
Hmm, besef me nu pas dat ik over een week of 2 waarschijnlijk op deze dienst dezelfde route vaar ![]() Maarja, of het nou veel zin heeft om nu opeens een andere route te nemen... | |
Dehelerambam | maandag 21 april 2014 @ 17:36 |
de eigenaar van de boot was ook op de boot en die sprak ons aan omdat we als enige `westerse buitenlanders` de laagste klasse hadden geboekt, gewoon met de locals op de grond, en omdat we een beetje rondliepen, beetje rondkijken op de boot. Hij zei dat Zuid-Korea nu het land is met de meeste zelfdodingen ter wereld en ze anders van z`n boot springen. Maar voor de veiligheid is het natuurlijk ruk en gaat tegen alle voorschriften in. Was best schrikken voor het thuisfront omdat ik had gewhatsappt `ik moet nu rennen voor de ferry naar jeju hoor, spreek jullie later!` Maar gelukkig was voor ons alles goed gegaan. Gister ook de reis terug gemaakt, ging ook helemaal goed. Wel triest hoor, het is hier natuurlijk continu op het nieuws. [ Bericht 1% gewijzigd door Dehelerambam op 22-04-2014 02:23:03 ] | |
seetjai | dinsdag 22 april 2014 @ 02:05 |
Maar duurt het zo lang voor het zoeken naar overlevenden? Het is al bijna een week geleden en nog zoveel vermisten ![]() | |
Eyjafjallajoekull | dinsdag 22 april 2014 @ 05:04 |
Wel vreemd ja, want in tegenstelling tot het vliegtuig voer deze boot gewoon een vaste route, en kan nooit honderden kilometers uit koers zijn geraakt. | |
Markeerstift | dinsdag 22 april 2014 @ 09:57 |
Ik zag op het Belgische nieuws dat het nogal lastig te bereiken was voor duikers. In de eerste dagen raakten ze steeds de duikers kwijt door de zware stroming.. | |
Eyjafjallajoekull | dinsdag 22 april 2014 @ 13:46 |
Dat verklaar een hoop. Ben zelf zojuist aangekomen in Seoul, zal kijken of ik hier wat lokaal nieuws kan oppikken over de ramp. | |
BE | dinsdag 22 april 2014 @ 13:52 |
Bizar trouwens om te zien hoe weinig posts er zijn als er zich een ramp voltrekt waarbij men precies weet waar de slachtoffers liggen. ![]() Bij een verdwenen vliegtuig zijn we er na (wat is het?) 16 41 topics ofzo nog niet over uit gepraat en hier halen we niet eens de 50 posts mee. Terwijl het dodental hier hoger ligt, dacht ik. | |
Dehelerambam | vrijdag 25 april 2014 @ 07:32 |
wat wil je weten dan? | |
Speculant. | vrijdag 25 april 2014 @ 12:14 |
http://uk.reuters.com/art(...)dUKBREA3M03H20140423 Op Koreaans nieuws zag ik nog dat die kapitein in eerste instantie zich voor deed als een passagier ![]() Op dit moment spreken ze nog van 117 vermisten en 185doden. | |
SuperHarregarre | vrijdag 25 april 2014 @ 12:19 |
Juist omdat hij gelijk gevonden is. Negentig procent van dat andere geval is speculatie en zelfbenoemde kenners. | |
Noordsestern | vrijdag 25 april 2014 @ 12:25 |
Ik vind veerboten en cruiseschepen daarom ook altijd een beetje eng. Hoge dunne, varende flatgebouwen. Mijn eigen boot kan zowat op 1 kant varen en ook weer terug veren, een ferry klapt bij veel minder helling al om, en zinkt dan ook. | |
SuperHarregarre | vrijdag 25 april 2014 @ 12:28 |
En als we n ding geleerd hebben: niet binnen blijven zitten. |