FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Mobiel abonnement opzeggen wegens slecht bereik?
fiskejetdinsdag 15 april 2014 @ 18:29
Ik heb al jarenlang een mobiel abonnement bij Hi. Nu heb ik een abonnement met een smartphone, het snelste internet voor zover dat toen mogelijk was (H+ ofzo, in elk geval geen 4G) etc. etc.

Dit werkte allemaal prima, tot ik verhuisde. In mijn nieuwe huis heb ik nooit H+/3G, wat dan ook, maximaal Edge wat echt bijzonder langzaam draait doordat ik ook maximaal één streepje bereik heb. Telefoongesprekken vallen vaak weg als ik een beetje achterin de kamer sta, en soms werkt het helemaal niet.

Ik heb me een beetje verdiept in de Algemene voorwaarden, want ik ging er al een beetje vanuit dat Hi zichzelf hiervoor wel zou indekken. Ik kwam de volgende, vage, clausules tegen:

1:9 EIGENSCHAPPEN, KWALITEITSNIVEAU, ONDERHOUD EN STORINGEN
1 Bij mobiele telecommunicatie kunnen de mogelijkheden om verbindingen op te bouwen en de kwaliteit en
eigenschappen van verbindingen niet op elke plaats op elk moment gelijk zijn. De verschillen houden verband
met onder meer de gebruikte Mobiele Randapparaten, de radiobedekking van het gebruikte Mobiele
Netwerk (die beïnvloed kan worden door onder meer de locatie of de aanwezigheid in een gebouw), de
hoeveelheid telecommunicatieverkeer en atmosferische omstandigheden.
5 Hi spant zich in om de dienstverlening zo ongestoord mogelijk te laten verlopen. Het is technisch echter
onmogelijk om elke storing of beperking van de dienstverlening te voorkomen. Aansprakelijkheid voor het
niet of niet goed functioneren van de dienstverlening bestaat alleen binnen de grenzen van deze Algemene
Voorwaarden, of voor zover Hi en de Contractant hierover expliciete afspraken in een nadere overeenkomst
hebben gemaakt.

Verder staat er niets in (heb ik niets kunnen vinden) over een beperkt bereik en dergelijke. Ik ben geen jurist en heb hier bijzonder weinig verstand van.

Mijn vraag luidt dus als volgt: is het slechte bereik in mijn nieuwe huis een geldige reden om mijn abonnement eerder te laten aflopen zonder verdere kosten te moeten betalen (dus ook niet meer de rest van mijn termijn)?

Bij voorbaat dank voor de aandacht :)
spijkerbroekdinsdag 15 april 2014 @ 18:41
Je moet ze eerst de mogelijkheid geven om het te verbeteren, als het hun fout is.
Pas als dat op niks uitloopt, kan je ze in gebreke stellen.
Xetrandinsdag 15 april 2014 @ 18:50
Woon je bij de grens ofzo? Ik zou even een klacht insturen, vaak compenseren ze je wel. Dat werd bij mij destijds in ieder geval wel gedaan tot de tijd dat ze een extra mast gingen plaatsen.
r_onedinsdag 15 april 2014 @ 19:01
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 18:29 schreef fiskejet het volgende:
Nu heb ik een abonnement met een smartphone, het snelste internet voor zover dat toen mogelijk was (H+ ofzo, in elk geval geen 4G) etc. etc.
Wanneer heb je dat abonnement afgesloten?
fiskejetdinsdag 15 april 2014 @ 19:04
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 18:41 schreef spijkerbroek het volgende:
Je moet ze eerst de mogelijkheid geven om het te verbeteren, als het hun fout is.
Pas als dat op niks uitloopt, kan je ze in gebreke stellen.
Ik heb met ze gebeld, en ze gaan 'kijken wat ze eraan kunnen doen'. Maar ze zei dat de kans klein is dat ze er iets aan doen als niet meer mensen klagen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 18:50 schreef Xetran het volgende:
Woon je bij de grens ofzo? Ik zou even een klacht insturen, vaak compenseren ze je wel. Dat werd bij mij destijds in ieder geval wel gedaan tot de tijd dat ze een extra mast gingen plaatsen.
Nope, midden in Utrecht. Maar op een of andere manier werkt het gewoon niet goed. Heb wel al gebeld, ik ga ze nog terugbellen en als dat op niets uitloopt zal ik er maar een officiële klacht van maken denk ik. Zoals ik hierboven ook al zei hebben ze het wel over dat meer mensen moeten klagen.

Jij hebt een compensatie gehad, wat hield dat dan in als ik vragen mag? :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 19:01 schreef r_one het volgende:

[..]

Wanneer heb je dat abonnement afgesloten?
November 2012, loopt nog tot maart 2015. Tweejarige abonnement wat ik toen vier maanden van te voren kon verlengen.
Xetrandinsdag 15 april 2014 @ 19:07
Geloof dat ik 40% of meer korting kreeg van T-mobile. Maar dat was meer omdat er al gepland was dat er een nieuwe mast kwam en ik alleen binnenshuis geen bereik had. Als je gewoon geen bereik hebt lijkt het mij dat je een betere zaak hebt.
spijkerbroekdinsdag 15 april 2014 @ 19:07
Heb je buiten je huis wel goed bereik?
fiskejetdinsdag 15 april 2014 @ 19:09
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 april 2014 19:07 schreef Xetran het volgende:
Geloof dat ik 40% of meer korting kreeg van T-mobile. Maar dat was meer omdat er al gepland was dat er een nieuwe mast kwam en ik alleen binnenshuis geen bereik had. Als je gewoon geen bereik hebt lijkt het mij dat je een betere zaak hebt.
Hmm oké, dat is best fair. Ik heb ook alleen binnenshuis geen bereik, of in elk geval alleen één streepje GPRS ipv vollebak H+ als ik buiten ben.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 19:07 schreef spijkerbroek het volgende:
Heb je buiten je huis wel goed bereik?
Jup, dat wel. Overal ook.
spijkerbroekdinsdag 15 april 2014 @ 19:11
Dan ligt het dus niet aan Hi, maar aan je huis.
fiskejetdinsdag 15 april 2014 @ 19:18
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 19:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Dan ligt het dus niet aan Hi, maar aan je huis.
Nou ja, ik woon in een pand met enkel glas zonder verder veel storing en dergelijke. Misschien ligt het wel aan mijn huis, maar dan is het nog steeds vervelend dat ik binnen niet kan bellen toch? Hi biedt mij in principe gewoon een bepaalde internetsnelheid en überhaupt bereik, dus tenzij ik specifiek een antistralingslaag op mijn huis aanbreng moet het toch redelijk gegarandeerd zijn dat ik binnen bereik heb vind ik.

Als ik aan de grens woon ligt het aan mijn locatie, maar dat is ook genoeg reden om te compenseren toch :)
spijkerbroekdinsdag 15 april 2014 @ 19:20
Het is vervelend, maar het is niet de schuld noch de fout van Hi, dus hoeven ze geen compensatie te geven. Ze kunnen het wel doen uit coulance, maar de plicht is er niet.
Dus om je laatste vraag in de OP te beantwoorden: Nee.
fiskejetdinsdag 15 april 2014 @ 19:25
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 19:20 schreef spijkerbroek het volgende:
Het is vervelend, maar het is niet de schuld noch de fout van Hi, dus hoeven ze geen compensatie te geven. Ze kunnen het wel doen uit coulance, maar de plicht is er niet.
Dus om je laatste vraag in de OP te beantwoorden: Nee.
Oké in principe begrijp ik je punt. Maar je zou toch kunnen stellen dat het wel degelijk een gebrek is in de dienstverlening? Ze garanderen iets, en dat wordt niet behaald. Nogmaals, ik zou het begrijpen als ik in een bunker zou wonen, maar nu... Want het is absoluut niet haalbaar normaal te internetten en zelfs niet te bellen, in een normaal huis.

Nogmaals ik begrijp wat je wilt zeggen, maar het lijkt me vreemd als voor het bovenstaande helemaal niets valt te zeggen :)
spijkerbroekdinsdag 15 april 2014 @ 19:27
Je postte het zelf al:
1:9 EIGENSCHAPPEN, KWALITEITSNIVEAU, ONDERHOUD EN STORINGEN
1 Bij mobiele telecommunicatie kunnen de mogelijkheden om verbindingen op te bouwen en de kwaliteit en eigenschappen van verbindingen niet op elke plaats op elk moment gelijk zijn. De verschillen houden verband met onder meer de gebruikte Mobiele Randapparaten, de radiobedekking van het gebruikte Mobiele Netwerk (die beïnvloed kan worden door onder meer de locatie of de aanwezigheid in een gebouw), de hoeveelheid telecommunicatieverkeer en atmosferische omstandigheden.

Ze garanderen niets, trouwens.

Je kan proberen er iets uit te halen, maar ze moeten niets.
fiskejetdinsdag 15 april 2014 @ 19:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 19:27 schreef spijkerbroek het volgende:
Je postte het zelf al:
1:9 EIGENSCHAPPEN, KWALITEITSNIVEAU, ONDERHOUD EN STORINGEN
1 Bij mobiele telecommunicatie kunnen de mogelijkheden om verbindingen op te bouwen en de kwaliteit en eigenschappen van verbindingen niet op elke plaats op elk moment gelijk zijn. De verschillen houden verband met onder meer de gebruikte Mobiele Randapparaten, de radiobedekking van het gebruikte Mobiele Netwerk (die beïnvloed kan worden door onder meer de locatie of de aanwezigheid in een gebouw), de hoeveelheid telecommunicatieverkeer en atmosferische omstandigheden.

Ze garanderen niets, trouwens.

Je kan proberen er iets uit te halen, maar ze moeten niets.
Fair enough, denk dat je gelijk hebt. Thanks anyways. Maar dan ben ik opzich nog wel benieuwd naar het proces wat Xetran heeft doorlopen:

quote:
7s.gif Op dinsdag 15 april 2014 19:07 schreef Xetran het volgende:
Geloof dat ik 40% of meer korting kreeg van T-mobile. Maar dat was meer omdat er al gepland was dat er een nieuwe mast kwam en ik alleen binnenshuis geen bereik had. Als je gewoon geen bereik hebt lijkt het mij dat je een betere zaak hebt.
Jij had net als ik alleen binnenshuis geen bereik, hoe ben je toen te werk gegaan? Officieel een klacht ingediend en ze kwamen zelf met dat voorstel?
wootahHdinsdag 15 april 2014 @ 19:41
En je vrienden met een andere provider hebben wel bereik? Of zelfde provider maar andere telefoon.
#ANONIEMdinsdag 15 april 2014 @ 19:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 19:11 schreef spijkerbroek het volgende:
Dan ligt het dus niet aan Hi, maar aan je huis.
_O-.
fiskejetdinsdag 15 april 2014 @ 19:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 19:41 schreef wootahH het volgende:
En je vrienden met een andere provider hebben wel bereik? Of zelfde provider maar andere telefoon.
Tot nu toe heb ik alleen nog mensen in huis gehad met Vodafone :7
Nanook24dinsdag 15 april 2014 @ 22:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 19:09 schreef fiskejet het volgende:

[..]

Jup, dat wel. Overal ook.
Vodafone zei in dit geval dat ik dan maar buiten moest gaan staan om te bellen. :')

Ik hoop voor je dat ze bij Hi coulanter zijn.
ClapClapYourHandsdinsdag 15 april 2014 @ 22:46
Wat zeiden ze toen je belde

Hangt van de situatie af. Meld het bij ze en dan kan je vanzelf wel een traject volgen.
tofastTGdinsdag 15 april 2014 @ 22:50
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 april 2014 19:43 schreef zarGon het volgende:

[..]

_O-.
Dus jij denkt dat je je contract zomaar kunt ontbinden als je in een huisje van gevlecht beton woont? Of andere stoorzenders in huis hebt?
Leandrawoensdag 16 april 2014 @ 08:20
Als je achterin de kamer staat werkt het niet of slecht, en als je daar buiten staat?
Zinedinhowoensdag 16 april 2014 @ 19:07
Misschien zwakke antenne in je telefoon? Hi/KPN heeft het beste netwerk, heb geen spijt dat ik ben overgestapt naar Tele2 vanwege de lage kosten itt KPN die toch wat duurder is, maar het netwerk van KPN is toch vele malen stabieler imo.
fiskejetdonderdag 17 april 2014 @ 13:28
Heb een aantal telefoongesprekken met Hi en KPN gehad, blijkbaar zit ik precies tussen twee masten in en is het bereik in mijn hele straat erg slecht. Daarom mocht ik mijn internet abonnement verlagen (want ik kan het toch niet gebruiken) terwijl dat eigenlijk niet tussendoor kan. Dus ik ben tevreden!
spijkerbroekdonderdag 17 april 2014 @ 13:36
Netjes! Goed opgelost :)
tofastTGdonderdag 17 april 2014 @ 14:00
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 13:28 schreef fiskejet het volgende:
Heb een aantal telefoongesprekken met Hi en KPN gehad, blijkbaar zit ik precies tussen twee masten in en is het bereik in mijn hele straat erg slecht. Daarom mocht ik mijn internet abonnement verlagen (want ik kan het toch niet gebruiken) terwijl dat eigenlijk niet tussendoor kan. Dus ik ben tevreden!
Was er geen mogelijkheid om een kleine antenne in je huis te plaatsen? Geen idee hoe die dingen tegenwoordig heten, maar dat lijkt mij een ideale oplossing voor dit soort situaties.