Belastingschuld ontduiken.quote:Op dinsdag 15 april 2014 19:04 schreef FF_Serieus het volgende:
Vertel eerst eens eerlijk wat je wilt verbergen?
Die skileraar betaald toch ook gewoon belasting in het buitenland?quote:Op dinsdag 15 april 2014 22:00 schreef ufopiloot het volgende:
Ontduiken? Er wordt niks ontdoken. En ik heb ook niks te verbergen en wil niet aan rare praktijken doen. Ik wil alleen niet voor een onverwachte aanslag komen te staan. Mijn situatie:
Ik werk sinds vorig jaar in het buitenland, en woon er ook. Ik ben daar belastingplichtig en betaal in Nederland dus geen cent, en dat hoeft ook niet. Ik ben in het buitenland sociaal verzekerd dus dat hoef ik in Nederland ook niet (bouw geen pensioen op, betaal geen premie volksverz en ik word gekort op mijn AOW).
En in principe is het zo dat als je dan terug naar Nederland komt je weer gewoon in Nederland gaat werken en gewoon belasting betaalt over je salaris. Wat ik in het buitenland heb verdiend/uitgegeven doet er dan niet toe.
Mijn vraag is of daar vanaf geweken wordt als een emigrant/immigrant binnen een jaar weer terugkeert. Want anders zouden skileraren of wereldreizigers dit toch ook gewoon kunnen doen?
quote:Op dinsdag 15 april 2014 18:11 schreef ufopiloot het volgende:
Beste,
Ik heb de site van de belastingdienst inmiddels 3 keer gelezen, van boven naar onderen en van links naar rechts, achterstevoren, binnenstebuiten en op zijn kop, ik kan alleen nergens een duidelijk antwoord vinden. Het is eigenlijk makkelijk:
1. Ik schrijf mij uit bij de gemeente, verlaat het land, en ga in het buitenland werken. Ik ben niet meer belastingplichtig in Nederland, alleen in het land waar ik werk. <-- ligt eraan welk land, dit moet je eerst checken bij de handels / belastingsverdragen tussen NL en het land waar je gaat werken. Je wilt namelijk weten of je wel of niet dubbel belast moet / kan worden.
(Ik heb geen enkel eigendom in Nederland, geen woning, etc. Ik heb ook geen zorgverzekering, betaal niet voor sociale zekerheid, bouw geen pensioen op, en loop AOW mis etc. etc).
2. Ik wil mij binnen één jaar (iets minder dan 1 jaar) weer inschrijven in Nederland, in Nederland gaan wonen en hier weer gewoon gaan werken.
Is er een manier waarop de belastingdienst alsnog iets van mij kan eisen? Ik kan hier niets over terugvinden en ik zie niet waarom dit het geval zou zijn, maar je weet maar nooit. Ik ben niet zo happig om de belastingdienst te bellen want dan staat er een rood kruisje voor mijn naam en dan ben ik dalijk 100% de lul als ik iets verkeerd blijk te doen. <-- vreemd verhaal, zo werkt dat niet. Gewoon informeren, je bent niet de eerste die ooit in het buitenland ging werken en weer terug kwam. Of ze wat kunnen eisen ligt aan jouw verblijfsstatus in dat land, of je bezit hebt daar maar vooral of dat land een belastingverdrag heeft gesloten met NL. Ik zou gewoon de BD even bellen en anders langsgaan.
Hopelijk is er hier iemand met ervaring of iemand die mij hier meer over kan vertellen, of iemand weet die dit kan.
Alvast bedankt.
Groetjes
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |