junkiexp | zondag 13 april 2014 @ 19:03 |
Ik ga a.s. weekend beginnen met de boot die we vorig jaar hebben gekocht (PTA / [PROJECT] Opknappen Ten Broeke kruiser (boot)) Als eerste is het electrische gedeelte aan de beurt, dat is een grote bende nu. Alles met kroonsteentjes aan elkaar en de helft werkt niet of niet correct. Het hoogte (of eigenlijk diepte) punt is dat de accu verplaats is. Nou is dat niet raar, echter kwam toen het verhaal dat de massakabel niet lang genoeg meer was, dus hebben ze massakabel als +kabel gebruikt en de +kabel voor de massa bij de startmotor ![]() ![]() ![]() Ik ga dus alles eruit knippen en opnieuw aanleggen, tevens plaats ik een tweede accu en een laadstroomverdeler. Alles kan ik zelf behalve het aanknijpen van de dikke kabels, maar dat kan ik ergens laten doen. Ik ben vanmiddag met een schema bezig geweest: ![]() Volgens mij heb ik alles goed getekend, als er iemand opmerkingen of suggesties heeft hoor ik dat graag. Uiteraard moet ik alle kabeldiktes en zekeringwaarden gaan berekenen maar dat is opzicht niet zo heel spannend. Verder zal ik kijken hoe ik veel kabel op een voedingskabel ga monteren, ik zit te denken om dat met verdeelstrips te gaan doen. Daarnaast zal ik misschien voor het voor gloeien nog wel een relais gaan plaatsen, dat gaat nu rechtstreeks over het contact. | |
Hyaenidae | zondag 13 april 2014 @ 19:09 |
Stroom op een boot, is dat niet levensgevaarlijk? | |
junkiexp | zondag 13 april 2014 @ 19:11 |
Mits goed aangelegd niet, in een roeiboot met 230V en kroonsteentjes spelen wel. | |
PassThatShit | zondag 13 april 2014 @ 19:13 |
Zullen we wedden voor tien euro dat het faalt ? | |
rulerofdeath | zondag 13 april 2014 @ 19:14 |
geen zekeringen bij de start-accu? en bij de huishoudaccu is de rechterkand niet afgezekerd. Wat doet die waterpomp? voor kraanwater? en het laadstroomlampje, moet die niet naar de -? | |
Erasmo | zondag 13 april 2014 @ 19:16 |
Het liefste ook alle lichten en hun bekabeling dubbel uitvoeren ![]() | |
junkiexp | zondag 13 april 2014 @ 19:17 |
Laat ook maar [ Bericht 96% gewijzigd door junkiexp op 13-04-2014 19:28:36 ] | |
PassThatShit | zondag 13 april 2014 @ 19:17 |
Dat was het al. | |
junkiexp | zondag 13 april 2014 @ 19:20 |
- Wat moet ik zekeren daar nog, de startmotor? Ik heb alle afzonderlijke componenten gezekerd. - Zie bovenstaande antwoord, alleen de pomp (inderdaad voor kwaanwater) ben ik vergeten. - Nee, deze bekrachtigd de dynamo en zal zodra dit het geval is een + worden en uitgaan. | |
junkiexp | zondag 13 april 2014 @ 19:20 |
Vertel? Onderaan de tekening is een massastrip voor de duidelijkheid ![]() | |
Hyperdude | zondag 13 april 2014 @ 19:31 |
Hoe laat je de walstroom naar je bier lopen, of is dat nog niet helemaal af? | |
junkiexp | zondag 13 april 2014 @ 19:35 |
230 volt is al klaar, er ligt een ringleiding met diverse wandcontactdozen. In de kuip zit een contactdoos. We hebben zo'n neopreen snoer van 25 meter en dat sluiten we dan op de walstroom aan in onze eigen haven en als we ergens passant liggen. De koelkast heeft een schakelaar met de opties gas/230v/12v. Dat is dus ideaal, als je de walstroom losgooit zet je de schakelaar om en wordt je bier doorgekoeld. De t.v. heeft een snoer die in een adapter gaat, en dan een stekker in de tv. Tevens een 12v stekker die rechtstreeks de t.v. ingaat. Dat zal je dus moeten wisselen, maargoed zo vaak zullen we geen t.v. kijken denk ik. | |
Lollertrolle | zondag 13 april 2014 @ 19:44 |
Ik snap geen drol van die tekening | |
Chuck-N0rr1s | zondag 13 april 2014 @ 19:46 |
Gaat niet werken TS, verbruikers op een laadstroomlampje ![]() | |
junkiexp | zondag 13 april 2014 @ 19:46 |
Ligt dat aan jou of aan mij? ![]() | |
junkiexp | zondag 13 april 2014 @ 19:49 |
Zowel het laadstroomlampje als de verbruikers over contact komen op klem 15, dat zit nu ook zo hoor. Hoezo zou dat niet werken? | |
junkiexp | zondag 13 april 2014 @ 19:51 |
Ik zit trouwens wel te bedenken dat de verlichting nu over het contactslot loopt, dat is misschien niet heel handig of wel? Als je ergens ligt is het soms fijn om in ieder geval een toplicht te kunnen laten branden. De verlichting loopt nu ook niet over contact. Voordeel is wel dat je geen lampjes kan laten aanstaan... Met auto's vergelijken heeft ook geen zin, bij de oudere auto's is het soms wel of soms niet. | |
-niemand- | zondag 13 april 2014 @ 20:00 |
Als ik jou was zou ik je geschakelde plus met een relais schakelen, en op de stuurstroom van het relais (aansluiting 15 op je contactslot) je dynamolampje maken. Zoveel amperes door een contactslot lijkt me niet echt de bedoeling. En op dit schema zijn de lampjes van je instrumenten altijd aan, misschien daar nog een schakelaartje tussen? | |
junkiexp | zondag 13 april 2014 @ 20:04 |
Een relais alleen voor het laadstroomlampje? Dat lampje is 2 watt volgens mij. Misschien ga ik dat nog wel doen, aan de andere kant gaat er niet zo heel veel doorheen he, het is een zwaar diesel contact sloot en heeft grote ogen. Voor het voor gloeien ga ik wel een relais maken want dat is wel serieuze stroom. Ik had die in eerste instantie over samen geschakeld met de navigatieverlichting, dat zou ik nog kunnen doen. Dan weet je ook zeker dat je navigatieverlichting aanstaat, net als in de auto. | |
-niemand- | zondag 13 april 2014 @ 20:31 |
Nee, je moet juist de dingen die je op de geschakelde plus aansluit (verlichting en dergelijke) door het relais laten schakelen, en door een dikke pluskabel voeding laten krijgen. Dus op de schakelkant van het relais een losse kabel van + accu naar de verbruikers En op de stuurkant van het relais de dunne kabel van het contactslot (15) en het laadstroomlampje. Zo zou ik het persoonlijk doen, geen grote stromen door je contactslot en geen problemen met het laadstroomlampje. | |
junkiexp | zondag 13 april 2014 @ 20:52 |
Ik snap het, ik zal aan de hand van de verbruikers eens berekenen over hoeveel A het gaat. Bedankt voor feedback, dat is precies waar dit topic voor is. Maar toch is het voor het laadstroomlampje geen probleem hoor, zo zit het in elke oudere boot aangesloten | |
-niemand- | zondag 13 april 2014 @ 20:53 |
Een dikke mistlamp voor een auto is al snel 10 ampere, en met die rits verlichting van jou zou ik toch maar een relaisje plaatsen ![]() | |
rulerofdeath | zondag 13 april 2014 @ 20:54 |
- ja, ik zou de startmotor ook zekeren. - ik heb de zekeringen rechts even over het hoofd gezien. - ah, op zo'n manier. | |
junkiexp | zondag 13 april 2014 @ 20:55 |
Maar toch is het bij de nieuwbouw van zo'n boot ook niet geïnstalleerd, dit zijn contactsloten met ogen waar 8mm kabel inpast, dat even voor je idee.... Ik snap wel dat het beter is maar het werkt al 40 jaar op deze manier.... | |
junkiexp | zondag 13 april 2014 @ 20:57 |
Ik heb nagelezen dat de startmotor nooit gezekerd is, in een auto ook niet. Ik begreep dat de stromen tot 300A kunnen oplopen daar dus daar is ook niet echt een zekering voor. En het is maar een meter kabel. | |
rulerofdeath | zondag 13 april 2014 @ 20:57 |
oke. ik dacht dat ie wel gezekerd zou zijn. | |
daNpy | zondag 13 april 2014 @ 20:58 |
Startmotor idd niet zekeren, maar alleen de draad naar de motor niet en dus wel die naar het relais (via het contact). Verder zou ik er idd wat relais tussen zetten, alles via het contactslot is vragen om problemen. En je schema kan idd wel wat duidelijker als je iets van elektro weet ![]() | |
junkiexp | zondag 13 april 2014 @ 21:02 |
Bedankt. Ja dat schema is niet al te duidelijk misschien, maar het is niet onleesbaar toch? Ik heb zelf redelijk in mijn hoofd zitten. Dit zijn de herinneringen van LTS zwakstroom 15 jaar geleden ![]() | |
blup | zondag 13 april 2014 @ 21:07 |
Als je op je huishoudaccu start klapt die 100a zekering. Bovendien kan je -niet- starten met een tractieaccu, (ik neem aan dat je huishoudaccu tractie is) die kan geen korte klap van 300a+ geven. Er gebeurd gewoon niets of de zekering klapt. Je zou hem dan een kwartiertje halfuurtje op 'contact' moeten laten staan zodat het stroom van de huishoudaccu naar de startaccu loopt. Dan startie wel. (ervaring) Wat voor laadstroomverdeler heb je in gedachte? Diode of een gewoon relais? Diodes hebben vaak een input en 2/3/4x output... Hier zitten ze aan elkaar geknoopt Walstroom laadt de startaccu niet? [ Bericht 8% gewijzigd door blup op 13-04-2014 21:18:01 ] | |
daNpy | zondag 13 april 2014 @ 21:10 |
In een schema loopt stroom van links naar rechts, van boven naar beneden iig vergeten ![]() | |
junkiexp | zondag 13 april 2014 @ 21:19 |
Nee die zekering klapt niet, dit is gebaseerd op schema van de leverancier. Als je de schakelaar gebruikt zet hij de accu's parralel. Het gaat om deze: http://www.dewitschijndel(...)-i-scheidingsrelais/ Tractie accu heb ik geen idee van, het wordt gewoon een normale accu denk ik. Het hoeft allemaal niet hi-tech te zijn. Nee walstroom puur voor hh accu, startaccu zit bijna altijd vol, wij varen vrij veel het hele seizoen. | |
blup | zondag 13 april 2014 @ 21:34 |
Ah gewoon relais, die had ik ook in mijn bus. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat ik mijn startaccu leeg had.. (koelbox op constant 12 van bus ![]() Ik raad je wel tractie te gebruiken voor die huishoudaccu's, normale startaccu's zijn niet geschikt voor een constante 12v vraag maar voor een korte krachtige burst om te starten.. Hij zal snel de geest geven.. Tractie is geschikt voor lange constante 12v vraag en niet voor bursts. | |
junkiexp | donderdag 17 april 2014 @ 20:59 |
Ik zal eens kijken naar die tractie accu, ik ga voor iets van 70 A. Mijn koelkast doet 7 Ah dus dan kan ik met de radio erbij iets van 8 uur koelen en radio luisteren, dat moet voldoende zijn. Verder heb ik ook een relais in het schema opgenomen voor het gloeien en voor de contact stand. Ook het e.e.a. aan het 50mm2, 16mm2 en 6mm2 besteld en dat krijg ik binnen, vanaf zaterdag ben ik 4 dagen vrij dus dan kan ik lekker aan de slag. |