abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 april 2014 @ 21:29:57 #1
426014 Fietfjieuw
Newborn klusser
pi_138777911
Hallo,

Wij zijn aan het bouwen in eigen beheer en komen langzamerhand in de afwerking terecht.
Ik wil zelf aan de slag met de afwerking van de badkamer.
Een erkend installateur heeft inmiddels al de leidingen voor inloopdouche, bad, wastafels en toilet aangelegd. Er ligt nog geen cementen afdekvloer.

Over een week komt de stukadoor. Ik wil e.e.a. in orde maken.

Wat wil ik doen en ik hoor graag jullie commentaar!

Aan de ene kant komt een inbouwtoilet en er naast (met een laag muurtje ertussen) een ligbad.
Aan de tegenovergestelde muur komt een inloopdouche en daarnaast twee wastafels.

Aan de zijde van het toilet en het bad komt een voorzetwand tot ongeveer 120 cm hoog (de hoogte die ik nodig heb voor het inbouwreservoir). De breedte hiervan om goed met leidingwerk weg te komen, maak ik 20 cm.
Aan de zijde van de wastafels maak ik een voorzetwandje van ongeveer 15 cm breed en ook 120 cm hoog.

Beide voorzetwandjes wil ik met vuren regelwerk maken en daartegen groene gipsplaat. Daar waar ik (inbouw)kranen voorzie, wil ik tussen het regelwerk nog eerst multiplex plaatsen voor extra stevigheid.

Als afwerking wordt uiteindelijk alles gestuct. Behalve de inloopdouche die wordt betegeld.

Een aantal vragen:
- ben ik goed bezig met vuren regelwerk en groene gipsplaat? Of moet ik met iets anders aan de slag? Misschien beter met Ytong aan de slag.
- Kan ik met kimband alles netjes afdichten tussen gipsplaat en betonnen vloer? Er moet immers, na het leggen van de vloerverwarming nog een cementen dekvloer in.
- Inbouwkranen (drie-gats) wil ik bij de wastafels maken, gaat dit lukken met gipsplaten en aan de achterzijde multiplex-versteviging?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
pi_138778186
Ik zou het niet doen.
pi_138779337
Groene gipsplaat alleen doen als het echt niet anders kan, echter zijn er genoeg alternatieven.

Van de groene gipsplaat is alleen het groen waterbestendig, het gips erin is dat absoluut niet.
De waterbestendigheid wordt maar drie maanden gegarandeerd.
Gaten of schroeven erin heffen de waterbestendigheid snel op.
pi_138782836
Hier de hele badkamer in groene gipsplaten opgetrokken. Als je alles normaal afwerkt komt er ook geen vocht meer bij, groen gips is ook bedoeld voor vochtige ruimtes.

Ik heb de douche ruimte betegeld en de rest is gestuct en gelatext. Mijn tussenwand heb ik van ribbetjes en gips gemaakt, prima stevig.

c_/
met een koekje
pi_138786598
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 23:21 schreef koffielepel het volgende:
Hier de hele badkamer in groene gipsplaten opgetrokken. Als je alles normaal afwerkt komt er ook geen vocht meer bij, groen gips is ook bedoeld voor vochtige ruimtes.

Ik heb de douche ruimte betegeld en de rest is gestuct en gelatext. Mijn tussenwand heb ik van ribbetjes en gips gemaakt, prima stevig.

c_/
Het kan ook wel, mits goed uitgevoerd.
Alleen daar gaat het juist vaak fout, zodoende als je het kunt mijden mijdt het dan ook.

Gipsplaten (groen)
De naden en schroefgaten dienen altijd te worden afgesmeerd en de naden met gaasband te worden afgewerkt. Naden geven namelijk het meeste risico op scheuren. Gipsplaten/naden daarna goed voorstrijken. Bij voorkeur in natte ruimten, cementgebonden voorstuklaag aanbrengen (bijv. Ardex A950/Ardex R1/Gyproc Unique WR). Hierin kunnen stucprofielen en kimband verwerkt worden. Stucstops/profielen altijd bevestigen met schroeven (niet alleen mee-stucen)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')