abonnement Unibet Coolblue
pi_143386371
Op welk moment wisselen van energie leverancier ?
Wij willen wisselen van leverancier omdat we niet tevreden zijn over de klantenservice van NLD Energie. Nu zitten we pas kort bij deze maatschappij omdat het volledige klantenbestand van Grunneger Power overgegaan is naar NLD. De eindafrekening liep van juni 2013 tot eind juni 2014 dus dat was geen probleem aangezien over het hele jaar genomen we ongeveer 500 Kwh tekort kwamen, met de salderingsregeling kwamen we goed weg. Echter, in de zomermanden wek je natuurlijk meer stroom op dan je gebruikt, dit wordt weggestreept tegen de wintermaanden waarin je natuurlijk vaak veel minder opwekt. Als ik nu een eindafrekening over 2 zomer maanden wil hebben betekent dit dat ik meer heb teruggeleverd dan afgenomen waardoor ik voor het geleverde slechts een paar cent vergoeding ontvang. Dit kom ik straks bij onze nieuwe leverancier echter tekort maar betaal dan wel ca 23 cent per Kwh . Hoe lossen jullie dit op, wat is wijsheid ?
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  woensdag 13 augustus 2014 @ 19:06:59 #152
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_143386956
Wat voor meter heb je? Qua salderen kun je het beste in april afrekenen.
pi_143387279
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 19:06 schreef Erasmo het volgende:
Wat voor meter heb je? Qua salderen kun je het beste in april afrekenen.
Slimme meter. Loopt een leveringsjaar bij een nieuwe leverancier altijd over een periode van 12 maanden. Dus start je in april 2015 krijg je dan een eindafrekening per april 2016 ?
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 11:52:37 #154
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_143474670
Verschilt per leverancier.
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:45:47 #155
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_143483627
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 22:27 schreef Oksel het volgende:
Als mensen nog eens 1 of 2 panelen voor iets (gefreubel) nodig hebben, kunnen ze PM'en. Heb regelmatig wat over. Maar nooit veel stuks. Wierden.
Wierden is niet om de hoek. Maar eh Oksel, eigenlijk wil ik wel 1 of hooguit 2 panelen met een bijbehorende omvormer.

Gezien het eindig zijn van salderen wil ik een installatie echt klein houden. het basis gebruik van mijn huis is rond de 100 watt. Dus 1 a 2 panelen lijkt mij dan wel voldoende om het rendabel te houden. De dakoriëntatie is ook al niet optimaal, 260 graden (bijna west) en mogelijk nog wat schaduw als de zon net om de hoek komt in de winter.

Dit vijfde deel van het topic gelezen hebben zou ik dus thinfilm panelen moeten hebben en vooral niet te veel. Natuurlijk ook een bijbehorende omvormer. omdat het vermogen klein is kan (mag) ik dan op een bestaande wcd aankoppelen.

Klopt mijn verhaal en heeft iemand adviezen. Bekabeling e.d zie ik geen probleem in. Op het dak spelen met dakpannen enzo ben ik nog niet van overtuigd of ik dat zelf wil doen. (Niet overtuigd is dus twijfel, niet zonder meer niet durven.)
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_143496057
Je verhaal is eerlijk gezegd erg onlogisch.. hele gedachtengang erachter snap ik, maar klopt niet.

[ Bericht 61% gewijzigd door Oksel op 16-08-2014 23:43:08 ]
pi_143496105
Wat je dus eigenlijk zegt is dat al die mensen die nu hun dak vol leggen onrendabel bezig zijn...

[ Bericht 39% gewijzigd door Oksel op 16-08-2014 23:43:18 ]
  zondag 17 augustus 2014 @ 15:36:22 #158
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_143511730
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 23:36 schreef Oksel het volgende:
Je verhaal is eerlijk gezegd erg onlogisch.. hele gedachtengang erachter snap ik, maar klopt niet.
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 23:37 schreef Oksel het volgende:
Wat je dus eigenlijk zegt is dat al die mensen die nu hun dak vol leggen onrendabel bezig zijn...
Kan je me dan toelichten waar ik de fout in ga met mijn redenatie?

Nu nog het hele dak vol plempen zou ik inderdaad voorzichtig mee zijn. Zeker als je dak niet de optimale oriëntatie heeft of er andere minpuntjes zijn. Zoals bij mij dus.

Dat salderen in de huidige vorm eindig is lijkt me klaar als een klontje. In feite subsidiëren de paneelloze mensen de paneelbezitters. Dat is prima geweest om het paneelbezit te stimuleren maar als te veel huizen panelen hebben wordt het natuurlijk wel een scheef verhaal. Er zijn dan ook al diverse signalen dat de saldering binnen een paar jaar over is. Vergelijk het met de wegenbelasting/bijtelling die opeens weer een andere wending heeft gekregen nadat het doel was bereikt. Nix mis mee als je dat op tijd doorhebt en je bakens dus tijdig verzet.

Het is natuurlijk heel erg de vraag hoe het verder gaat met salderen. Ga je een paar cent krijgen voor je overschot op dat moment? Ga je alleen de transport kosten betalen voor je overschot of mag je per dag gaan salderen. Dus wat je overdag produceert die zelfde avond/nacht opmaken zonder extra kosten. Dat laatste zou ik wel een goede/eerlijke oplossing vinden. Als duidelijk is hoe de toekomst er uit ziet kan je als particulier daar op gaan inspelen. Dat de handel niet vooruit gaat lopen op onvermijdelijke wijziging in wetgeving snap ik ook wel maar of het helemaal eerlijk is om nu nog te claimen dat de TVT zes jaar is lijkt me niet helemaal reëel.

Als ik mijn eigen redenering aanhoudt dan zou ik dus een kleine installatie willen hebben. Constante productie bij minder zon is dan belangrijker dan een super rendement wat slechts zeer beperkte tijd gehaald kan worden.

Zijn er kleinere omvormers op de markt met een juiste verhouding tussen vermogen, rendement en prijs?
Wat voor paneel of panelen zou ik het beste kunnen kopen?
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  zondag 17 augustus 2014 @ 15:43:59 #159
58560 Oksel
Gezellig.
pi_143511989
Zorgen dat je 't systeem (vrijwel) terugverdient heb voor dat WELLICHT in 2020 't salderen wordt afgeschaft. En dat bereik je slechts door grote systemen te plaatsen, daken vol, want dan bouw je kostenefficiente systemen. Paar paneeltjes is gerommel in de marge.

Verder; als dat geld wat je de komende jaren uitgeeft aan stroom die je niet opwekt, ga je dat ooit nog terugzien? Dat ben je dan sowieso kwijt. Dus het niet doen, is op lange termijn ALTIJD duurder dan het wel doen.

Ik heb een warmtepomp, houtkachel, zonnecollector en een dak vol PV. En een energierekening van 20 EUR / maand. Ja, dat is voor gas én elektra. Ga eens uitrekenen wat jij kwijt bent de komende 20 jaar. En dan zet je mijn kosten er even naast. Je kan rekenen wat je wilt, maar het is linksom of rechtsom gewoon een goede investering die rendeert. Je denkt te moeilijk.
  zondag 17 augustus 2014 @ 16:58:30 #160
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_143514731
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:43 schreef Oksel het volgende:
in 2020 't salderen wordt afgeschaft.
Ah, dat is voor mij nieuwe informatie, eerder had men het over 2017. Maar dan nog ben je nu al te laat om voor die tijd het te hebben terugverdiend.

Mijn verbruik is al niet zo hoog dus is gerommel in de marge voor mij voldoende. Juist door zeer ruim binnen marges te blijven kan het uit. Te veel opwekken is sowieso erg onvoordelig natuurlijk. Vaak kan je met besparen hogere rendementen halen dan met opwekken.

Maar goed ik heb ergens een offerte aanvraag ingevuld voor een mini installatie. Afwachten dus.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_143515655
Waar je volgens mij tegenaan gaat lopen is dat je het wil laten installeren, en dat je bij zo'n kleine installatie de installatiekosten onevenredig mee hebt tellen.

Een andere factor om te overwegen is dat je eventueel een teveel aan stroom kunt gebruiken om goedkoop een airco te laten draaien. Dat is namelijk het enige dat veel stroom verbruikt op het moment dat je veel stroom hebt.

Per dag salderen is trouwens iets wat me erg onwaarschijnlijk lijkt. Hoe kom je op dat idee?

quote:
Als ik mijn eigen redenering aanhoudt dan zou ik dus een kleine installatie willen hebben. Constante productie bij minder zon is dan belangrijker dan een super rendement wat slechts zeer beperkte tijd gehaald kan worden.
Dat klinkt mooi. Maar realiteit is dat de opbrengsten helemaal niet zo enorm fluctueren. Er zit een geweldig verschil tussen zomer en winter, maar tussen een zonnige en een bewolkte zomerdag is het verschil niet echt schokkend. Er is naar mijn mening daarom niet zoiets als "een super rendement wat slechts zeer beperkte tijd gehaald kan worden" en de gewenste constante productie haal je over een jaar gezien evenmin.
  zondag 17 augustus 2014 @ 17:53:52 #162
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_143517103
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 17:22 schreef CafeRoker het volgende:
Waar je volgens mij tegenaan gaat lopen is dat je het wil laten installeren, en dat je bij zo'n kleine installatie de installatiekosten onevenredig mee hebt tellen.
Heb je wel gelijk in. Echter een kleine installatie durf ik wel zelf het dak voor op. Hoewel ik het eigenlijk inderdaad liever uitbesteedt. Elektrisch aansluiten is dan helemaal een fluitje van een cent.

quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 17:22 schreef CafeRoker het volgende:
Een andere factor om te overwegen is dat je eventueel een teveel aan stroom kunt gebruiken om goedkoop een airco te laten draaien. Dat is namelijk het enige dat veel stroom verbruikt op het moment dat je veel stroom hebt.
Ook waar maar dan ga ik iets aanschaffen waar ik tot nog toe niet echt behoefte aan heb. voor de koelkast gaat hetzelfde ook op natuurlijk.
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 17:22 schreef CafeRoker het volgende:

Per dag salderen is trouwens iets wat me erg onwaarschijnlijk lijkt. Hoe kom je op dat idee?
Zomaar een brainwave. Omdat er ook dag/nacht tarief bestaat ga ik er van uit dat de behoefte landelijk overdag groter is dan in de avond. Op die manier is zonne-energie voor de producenten een welkome aanvulling.

Als alternatief voor dagsaldering zie ik de batterij techniek wel verbeteren binnen een paar jaar waardoor je mogelijk zelf de energie kan opslaan voor gebruik in de avond. Uiteraard kan je ook de wasmachine e.d. aanzetten overdag.

Voor zomer / winter gaat dat verhaal natuurlijk niet op. Brainwave dus.

quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 17:22 schreef CafeRoker het volgende:
Dat klinkt mooi. Maar realiteit is dat de opbrengsten helemaal niet zo enorm fluctueren. Er zit een geweldig verschil tussen zomer en winter, maar tussen een zonnige en een bewolkte zomerdag is het verschil niet echt schokkend. Er is naar mijn mening daarom niet zoiets als "een super rendement wat slechts zeer beperkte tijd gehaald kan worden" en de gewenste constante productie haal je over een jaar gezien evenmin.
Dank je wel voor deze info. Ik leefde in de veronderstelling dat vandaag aanzienlijk minder productie zou hebben dan een echt zonnige dag. Zomer / winter is inderdaad het grote minpunt van zonne-energie. Mijn verbruik is in de winter veel hoger dan in de zomer.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_143522574
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 17:53 schreef BartNH het volgende:
Mijn verbruik is in de winter veel hoger dan in de zomer.
Dat probleem heeft iedereen :D

Maar juist daarom gaat je idee met twee panelen niet werken, want die dingen doen echt helemaal niets in de winter waardoor je nog veroordeeld tot salderen bent ik denk namelijk dat zelfs 2 panelen al meer opwekken dan je continue in de zomer verbruikt. Niet heel erg want tegen de tijd dat het afgeschaft wordt heb je je installatie al een eind terugverdiend. Dat het laatste deel terugverdienen wat langer duurt is jammer maar ook weer geen reden om het als zinloos weg te strepen.

En hey, feitelijk gratis stroom. Inderdaad, die airco mag je dan nu misschien niet hebben. Maar als je stroom voor 5ct/kwh kunt krijgen is het best de moeite waard.
  zondag 17 augustus 2014 @ 20:01:37 #164
62913 Blik
The one and Only!
pi_143523328
En zo heel veel meer gebruik je nou ook weer niet in de winter toch? Het is voornamelijk gasverbruik

Ik vind trouwens dat er best wel een significant verschil zit in een goede zomerdag en een echt slechte zomerdag. Is toch een factor 7 verschil bij mij (3 kwh vs 20 kwh opbrengst). In de winter kan het echter voorkomen dat je helemaal niks opbrengt, en dan is mijn max ongeveer 7 kwh.

En dat er iets aan salderen gaat gebeuren is waarschijnlijk zo, maar ik geloof er niet in dat dat per dag gaat zijn. Dat zal denk ik gewoon per jaar gebeuren. Zou anders echt te gek voor woorden zijn. Gelukkigheb ik de paneeltjes al terugverdient als het zo ver is
pi_143523920
Newbie in de zonnepanelen wereld:

Hoe zie je terug of zonnepanelen hun werk doen?
Ze liggen wel op het huis maar of ze werken enzovoorts dat weten we niet..
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 17 augustus 2014 @ 20:15:20 #166
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_143524064
Kun je niks aflezen op de omvormer?
  zondag 17 augustus 2014 @ 20:16:50 #167
62913 Blik
The one and Only!
pi_143524149
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 20:12 schreef Ml-etje het volgende:
Newbie in de zonnepanelen wereld:

Hoe zie je terug of zonnepanelen hun werk doen?
Ze liggen wel op het huis maar of ze werken enzovoorts dat weten we niet..
Allereerst op je omvormer, daar moet je iets terug kunnen vinden qua opbrengst.

Ten tweede, op je meter, als het goed is heb je een meter die ook kan terugleveren, dan heb je daar aparte meterstanden voor. Als je een ferrarismeter hebt dan zou die terug moeten lopen op een zonnig moment.

Maar je hebt je wel goed geïnformeerd voordat je deze investering hebt gedaan... Zal je leverancier ook erg blij mee zijn geweest
pi_143524162
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 20:15 schreef Gnittoo het volgende:
Kun je niks aflezen op de omvormer?
Heb geen flauw benul waar dat ding zit. Vorige eigenaar wist het ook niet.
Behalve dat ze er liggen weet ik echt niks :@
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_143524202
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 20:16 schreef Blik het volgende:

[..]

Allereerst op je omvormer, daar moet je iets terug kunnen vinden qua opbrengst.

Ten tweede, op je meter, als het goed is heb je een meter die ook kan terugleveren, dan heb je daar aparte meterstanden voor. Als je een ferrarismeter hebt dan zou die terug moeten lopen op een zonnig moment.

Maar je hebt je wel goed geïnformeerd voordat je deze investering hebt gedaan... Zal je leverancier ook erg blij mee zijn geweest
Heb helemaal niks geinvesteerd :D Ze lagen er al :+
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 17 augustus 2014 @ 20:17:53 #170
62913 Blik
The one and Only!
pi_143524219
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 20:15 schreef Gnittoo het volgende:
Kun je niks aflezen op de omvormer?
Zegt niet zo veel over of je ook wel een juiste afrekening krijgt van je energieleverancier,maar zou wel een 1ste indicatie moeten zijn
  zondag 17 augustus 2014 @ 20:18:43 #171
62913 Blik
The one and Only!
pi_143524276
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 20:17 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Heb geen flauw benul waar dat ding zit. Vorige eigenaar wist het ook niet.
Behalve dat ze er liggen weet ik echt niks :@
Dat is wel erg... Nergens op zolder een apparaat wat loopt te zoemen en aan de muur hangt?
pi_143524473
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 20:18 schreef Blik het volgende:

[..]

Dat is wel erg... Nergens op zolder een apparaat wat loopt te zoemen en aan de muur hangt?
Moet ik tzt even naar zoeken. Is me niet opgevallen.
Kan natuurlijk wel zien of het op een energienota staat?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_143528168
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 20:01 schreef Blik het volgende:
Ik vind trouwens dat er best wel een significant verschil zit in een goede zomerdag en een echt slechte zomerdag. Is toch een factor 7 verschil bij mij (3 kwh vs 20 kwh opbrengst). In de winter kan het echter voorkomen dat je helemaal niks opbrengt, en dan is mijn max ongeveer 7 kwh.
Klopt, maar dan heb je nog steeds de uitersten. Heel veel dagen zijn 'vrij goed' of 'vrij slecht' waarbij je in deze termen ergens tussen de 5 en 15 pendelt of zelfs nog dichter bij elkaar zit. De 3kwh in de zomer en 7kwh in de winter zullen best zeldzaam zijn.
  zondag 17 augustus 2014 @ 22:27:40 #174
58560 Oksel
Gezellig.
pi_143532645
Zal ergens een schakeldoos zitten, je hebt ws. 2-3 paneeltjes liggen, van weinig vermogen, van > 8 jaar oud. Niets bijzonders, en nee, je kan het niet aflezen, of terugvinden. Kans is dat ze werken. Of niet. Meten = weten, that's it.
  zondag 17 augustus 2014 @ 22:29:36 #175
58560 Oksel
Gezellig.
pi_143532756
En met de huidige BTW teruggave is het (als je geld hebt) gewoon een kwestie van dak vol kwakken. Met goedkope spullen op 't westen ga je ook gewoon onder de 6 jaar, als je maar volume maakt. Gooi maar eens 20 x TSMC 150Wp dunne film op een Omnik 3.0.. koopje koopje met prima rendement. Matige merken, maargoed.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')