abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138727490
In navolging op de thread R&P / Relatie en religie hier het vervolg.

De OP:
quote:
15s.gif Op woensdag 9 april 2014 10:30 schreef Cleo80 het volgende:
Ik ben een vrouw van 34 en heb 2 jaar een relatie met een lieve/leuke man. Nu de relatie steeds serieuzer wordt, we wonen inmiddels een jaar samen en zijn aan het nadenken over kinderen, komt er een behoorlijke hobbel om de hoek kijken: religie.

Ik ben atheïst, in die zin dat ik absoluut niet gelovig ben en ook een bepaalde afkeer heb gekregen van religie, zeker als hierbij getracht wordt anderen te overtuigen hiervan. Ik heb op zich geen moeite als mensen religieus zijn, maar ben van mening dat je daarmee anderen niet lastig mee moet vallen.

Ik begrijp werkelijk niet dat er anno 2014 nog zoveel gelovigen op de aarde zijn. Het is voor mij zo overduidelijk dat dit allemaal verzinsels zijn van de mens om te dealen met moeilijk te verteren onderwerpen als de dood of ziekte. Daarnaast vind ik de "leefregels" en dogma's deels achterlijk en deels verwerpelijk. Zo walg ik bijvoorbeeld van de afkeer van homoseksualiteit, maar er zijn ook natuurlijk de vele absurde dogma's als de alwetende god, god als schepper van de wereld, etc.

In ieder geval heb ik geleerd dat een gesprek / discussie hierover nooit veel oplevert. Als iemand beweert dat er een god is en ik toch niet kan aantonen dat er geen god is, houdt het eigenlijk al snel op. Ik merk dat mensen zich kost wat kost vastklampen aan hun geloof en niet open staan voor andere meningen. Misschien doe ik dat ook door niet te geloven......

In mijn relatie heb ik te maken met een zeer licht gelovige man, hij is gelovig opgevoed, maar gaat niet naar de kerk, doet niet bidden, leest nooit in de bijbel, maar waardeert het geloof wel, en als het er ooit moeilijk aan toe zal gaan, zal hij waarschijnlijk tijdelijk terug grijpen naar zijn geloof.

Zijn ouders zijn echter wel echt gelovig en daar begint de schoen te wringen. Ik wil bijvoorbeeld niet dat mijn kind (dat ik ooit nog hoopt te krijgen, ben niet zwanger...) gelovig wordt opgevoed, christelijke naam krijgt, ingeschreven wordt in de kerk of wordt gedoopt. Dit lijkt nu tegen het zere been van mijn man en vooral zijn ouders. Ik moet er niet aan denken dat mijn kind straks bij opa en oma is en hij aldaar wordt geïndoctrineerd met de "onschuldige" kinderbijbel en allerlei "mooie" verzonnen verhalen. Kinderbijbels zijn gemaakt om kinderen een positief gevoel te laten ontwikkelen voor het geloof, net als de religieuze feesten. Ik zie dit echter als verwerpelijk en het niet vrij opvoeden van mijn aanstaande kind. Ik wil deze invloeden dan ook niet op mijn kind loslaten. Natuurlijk wil ik dat een kind kennis kan nemen van verschillende religies, maar niet in de zin om het iets in te prenten. Wij zijn zus en zo en dit is goed en als je dit niet doet ga je naar de hel......

Ik zie hoe de schoonouders op een sneaky wijze hun geloof ook opdringen aan andere nieuwe partners van hun 4 zonen/dochters. Kinderen krijgen idd al die "mooie" verhalen te horen, de kinderbijbel ligt klaar, een ongelovige partner krijgt een complete kerststal met figuurtjes cadeau die dan toch écht ter plekke moet worden opgezet (staat er geen). Andere "aangetrouwde" niet gelovige partners zie ik een makke houding aannemen, zij slikken alles ondanks dat ze ook niet gelovig zijn.

Verder zie ik ook op tegen de religieuze feesten als pasen (binnenkort) en kerstmis, dit zal mogelijk ook een keer in mijn huis plaatsvinden en ik ben bang dat er een religieuze/christelijke voordracht gaat komen van mijn schoonmoeder. Nu kan ik het, bij bijv. hun thuis, nog van mij af laten glijden en lijkt het nog mee te vallen, maar.... alleen al de gedachte dat iemand in mijn huis dit soort boodschappen kan gaan verkondigen zie ik als een flinke inbreuk op mijn eigen leven. Ik denk dan ook dat ik ga ingrijpen als het zo ver zou komen. Dat ik niet toe sta dat er in mijn huis dergelijke dingen gepredikt worden. En dat ik niet zal toestaan dat mijn kind voorgelezen wordt uit de kinderbijbel. Ik ben echter bang dat dit gaat uitlopen op één grote ruzie, dat ik hun niet respecteer en in hun waarde laat. Maar wat dan met mijn waarde? En dat van mijn kind tzt?

Graag advies.
Aanvulling na 13 pagina's discussie:

Enkele voorlopige conclusies:
Half gelovig bestaat niet?
Atheïsten voeden neutraal op? Theïsten indoctrineren?
Gelovigen zien geen kwaad in hun geloof?
Er bestaat bij theïsten en atheïsten duidelijk de drang om elkaar te overtuigen?
Het valt allemaal wel mee (volgens sommigen dan)?

Verder denk ik dat:
Ik mij ga uitschrijven uit de kerk, ik ben niet gelovig en ik wil ook niet zo geregistreerd staan
Ik mijn toekomstige kind niet zal laten dopen, dit bespreek ik vooraf met mijn man. Kan ik überhaupt nog mijn kind laten dopen als ik niet ingeschreven sta?
Mijn schoonouders ga verbieden om bij bezoek uit de bijbel voor te lezen aan mijn kind
Ik zal proberen om mijn kind tzt kennis te laten maken met verschillende zienswijzen / religies om zelf een keuze te maken
Een "godsdienstneutrale" school te kiezen

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2014 16:00:40 ]
pi_138727710
Ik ben blij dat ik niet meer gelovig ben, ik voel me vrij als een vogel.
1) No love without freedom, no freedom without love
2) Dansen is mijn grootste passie
3) "Simplicity is the keynote of all true elegance" , Coco Chanel
pi_138728074
Ongelovige honden :r

Jullie komen er ooit wel achter.
5 Ferrari's op videoband!
pi_138729069
Als ik jouw kind zou zijn en dit zou lezen; zou ik bijna buikpijn krijgen van het feit dat ik jou ooit zou moeten vertellen dat ik WEL wil geloven/geloof.
pi_138729141
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 15:31 schreef _Meredith het volgende:
Als ik jouw kind zou zijn en dit zou lezen; zou ik bijna buikpijn krijgen van het feit dat ik jou ooit zou moeten vertellen dat ik WEL wil geloven/geloof.
In wat geloof je?
pi_138729282
quote:
2s.gif Op donderdag 10 april 2014 15:33 schreef complicate het volgende:

[..]

In wat geloof je?
Ik ben niet religieus.
Ben gedoopt bij geboorte, ben aantal keren naar kerk geweest met speciale gelegenheden, sta ingeschreven bij een kerk die nu ongeveer 100+ km van mijn woonplaats staat. Ik ben er niets slechter van geworden dat mijn ouders mij iets hebben proberen mee te geven; of omdat ik gedoopt ben zonder dat ik daar zelf ja op kon zeggen.
pi_138729338
TO komt bijna net zo fanatiek over als een religieuze fundamentalist.
pi_138729458
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 15:36 schreef _Meredith het volgende:

[..]

Ik ben niet religieus.
Ben gedoopt bij geboorte,
ben er niets slechter van geworden dat mijn ouders mij iets hebben proberen mee te geven; of omdat ik gedoopt ben zonder dat ik daar zelf ja op kon zeggen.
Waarom zou je dit willen meegeven? Alsof kinderen als beesten opgroeien zonder geloof......?
pi_138729565
Mijn moeder is gelovig, mijn vader een verstokt atheist.
Ik ben niet gedoopt maar zat wel op een christelijke basischool daar er weinig tot geen openbare scholen bij mij in de buurt waren. Elke dag bidden, elke week een bijbelverhaal en uiteraard alle andere tradities mee moeten/mogen doen omtrent kerst, pasen etc.

Ik heb eerlijk gezegd geen negatieve ervaringen. Ik ben altijd vrij gelaten door mijn ouders om te ontdekken wat ik wilde. Het bakken van brood, het zingen over het geloof o.i.d. heeft geen invloed gehad op mijn verdere leven. Ik vond het destijds prettig om ergens bij betrokken te worden.

Overigens is het m.i. niet verstandig om als ouder al te streng te zijn met welke leer dan ook. Eén vriend heeft god gevonden en zit nu de hele dag met een blij hoofd aan iedereen te verkondigen hoe blij en gelukkig hij wil niet is dat hij god heeft gevonden. Dit tot grote ergenis van zijn ouders.

Een vriendin heeft moeten breken met haar familie omdat ze niet tegen de druk kon van haar gelovige ouders.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_138729696
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 15:36 schreef _Meredith het volgende:

[..]

Ik ben niet religieus.
Ben gedoopt bij geboorte, ben aantal keren naar kerk geweest met speciale gelegenheden, sta ingeschreven bij een kerk die nu ongeveer 100+ km van mijn woonplaats staat. Ik ben er niets slechter van geworden dat mijn ouders mij iets hebben proberen mee te geven; of omdat ik gedoopt ben zonder dat ik daar zelf ja op kon zeggen.
Ok. ik was er niet goed van. Daarom ben ik dus nu blij en vrij. :)
  donderdag 10 april 2014 @ 15:56:18 #11
160961 Evi_90
Met de groeten van Johannes V.
pi_138729991
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 14:48 schreef Cleo80 het volgende:
Verder denk ik dat:
Ik mij ga uitschrijven uit de kerk, ik ben niet gelovig en ik wil ook niet zo geregistreerd staan.
Het verbaast me eigenlijk dat je überhaupt nog inschreven staat.

Verder lees ik veel van users over dat er kinderen gedoopt worden in de kerk, ien dat is ook zo. Maar er zijn ook kerken waar dat niet gebeurd. Nu weet ik niet in welke stroming (want er is meer dan alleen katholiek en protestant) je schoonouders vallen want dat zijn nogal wat...
Het is patat.
pi_138730088
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 15:41 schreef Cleo80 het volgende:

[..]

Waarom zou je dit willen meegeven? Alsof kinderen als beesten opgroeien zonder geloof......?
Nee, natuurlijk niet.
Waarom zou ik dat als reden aangrijpen terwijl ik zelf niet gelovig ben?

Ik heb veel kennis over het christendom opgedaan door de keuze die mijn ouders voor mij hebben gemaakt. Zij hebben mij nooit tot iets gedwongen (naar kerk gaan oid) maar wij beden voor het eten. Ik vind dit helemaal geen probleem en vind dit een normaal en respectvol gebaar naar mijn ouders toe om dat te doen zodra ik in hun huis ben.

Zij staan daarvoor, zij geloven daarin, heb een beetje respect. Als mijn ouders later een stuk uit de kinderbijbel willen voorlezen aan mijn kind; be my guest. Kind zal het verhaal net zo mooi vinden als een ander sprookjesboek en het kind krijgt ook nog eens wat kennis mee over religie.

Edit; Als ik al die kennis op latere leeftijd had moeten op doen, had ik nu nooit al geweten dat ik niet religieus zou zijn.
  donderdag 10 april 2014 @ 16:17:12 #13
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_138730622
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 15:38 schreef CrusadeRotterdam het volgende:
TO komt bijna net zo fanatiek over als een religieuze fundamentalist.
Zo, inderdaad zeg. Laat het toch lekker op zijn beloop, het is echt niet dat je direct het klooster in wil als je even een verhaaltje leest uit de bijbel.

Een kind zal het echt aan z'n reet roesten of hij verhaaltjes hoort over God of Sinterklaas of de Kerstman of Sneeuwitje. Die gelooft toch alles. En op z'n 10e of 12e gaat 'ie nadenken (net als wij vroeger allemaal deden) en als hij een beetje logisch kan redeneren snapt 'ie zelf ook wel dat het allemaal onzin is.

Ik ben zelf ook gedoopt, communie en vormsel gedaan. En met mij vroeger de hele klas, en de hele provincie. Denk niet dat er nog 5% is die nu gelooft, maar ik heb wel een hoop geleerd. Je wordt er echt niet slechter van als je de kinderbijbel leest...lekker belangrijk. Ik vind dat je het allemaal veel te zwaar maakt.
Gourmetten of steengrillen?
  donderdag 10 april 2014 @ 16:21:12 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_138730744
Ik denk eerlijk gezegd dat je er nog lang niet bent met je schoonouders te 'verbieden' je kind uit de bijbel voor te lezen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_138730818
Vind persoonlijk dat je te krampachtig doet, het is geven en nemen in een relatie, niet alleen maar nemen. Dat je die doop niet wil lijkt me prima, maar wat is er zo afschuwelijk aan een keertje een bijbelverhaaltje door de schoonouders?

Wil je echt wel zo'n zware lijn trekken die de relatie met je schoonouders en je partner onder druk kan laten komen te staan? Wat is er mis met een compromis waarin jouw toekomstige kind gewoon vrij opgevoed wordt, maar de opa en oma zich niet teveel in een hoek gedrukt voelen?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_138731210
Even nog reageren op een post uit het vorige topic...

quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 01:21 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Waarom niet een ander verhaaltje, maar dan wat neutraler dan uit de bijbel?
Die zullen vast ook wel voorgelezen/verteld worden. Waarom zou je dat verhaaltje uit de bijbel anders zien? Het zijn vrijwel allemaal verhaaltjes met moraaltjes, of je nu de kinderbijbel pakt of de gebroeders grimm, zelfs nijntje gaat naar de tandarts kent een moraaltje in het verhaaltje.

Als die opa en oma dat zo prettig vinden en jij als ouder behandeld het niet anders dan een gewoon verhaaltje dan denk ik dat je het minste gedoe ervan krijgt. Door er zo'n gedoe van te maken leg je er alleen maar meer gewicht op.(voor het kind dan he, die misschien wel denkt dat daar echt wat aan de hand is omdat je er zo'n gedoe van maakt, dat die die verhaaltjes als anders gaat zien)

quote:
Waarom gaat het er altijd zo om over hoe de ouders denken en laten ze dat kind niet gewoon ontwikkelen en zelf ontdekken wat zij echt geloven?
Als het kind wat vraagt kan je gewoon antwoord geven en mag je best zeggen hoe jij er persoonlijk over denkt, zolang je maar aangeeft dat dat niet de grote waarheid is, dat verschillende mensen verschillend denken.
De kans dat een kind naar dat soort dingen(naast 1001 andere dingen) vraagt is best wel groot.

quote:
En als je geen atheïstische partner zou hebben dan? Moest het kind dan ook volgens christelijke principes opgevoed worden,ondanks het feit dat het kind misschien helemaal niets heeft met het christendom?
Ik ben geen christen, dat had je uit mijn tekst kunnen halen, ken niet veel christenen die jaarfeesten houden e.d.
Maar als ik geen atheistische partner had gehad had ik nogsteeds gevonden dat een kind zelf moet kunnen kiezen. Was mijn partner ook een actief heks geweest dan was er misschien wel wat meer geloofsuiting in huis geweest, maar misschien ook niet, vind het wel prettig zo namelijk.
Al met al was ik dan nogsteeds van mening geweest dat een kind later pas kan kiezen en daar kennis voor nodig heeft en had ik er net zo min mee gezeten als hij atheistisch dacht.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_138731989
Zelf kunnen kiezen is zo een onzin argument mbt. dopen. Je hebt zelfs ongelovigen die hun kind laten dopen puur voor de traditie. Het laten dopen van je kind is niet toegeven aan de duivel, dat gebeurt wel tijdens het opvoeden. Dopen maakt een kind niet religieus, geloof maakt het kind religieus.
pi_138732069
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 16:55 schreef LesMiserables het volgende:
Zelf kunnen kiezen is zo een onzin argument mbt. dopen. Je hebt zelfs ongelovigen die hun kind laten dopen puur voor de traditie. Het laten dopen van je kind is niet toegeven aan de duivel, dat gebeurt wel tijdens het opvoeden. Dopen maakt een kind niet religieus, geloof maakt het kind religieus.
Idd, mijn man heeft veel familie in brabant en daar is het vaak nog heel normaal om kinderen te laten dopen, ook al hebben die mensen geen bijbel in huis en doen ze nooit wat aan geloof.

Maar dat gezegd hebbend, je staat wel geregistreerd als gelovige, dat staat dan gewoon in je persoonsgegevens, volgens mij zelfs op je paspoort(weet ik niet zeker, ben zelf niet gedoopt). Dat kan je dan pas ongedaan maken als volwassene en dat gaat niet heel makkelijk.
  donderdag 10 april 2014 @ 17:44:48 #19
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_138733615
Staat niet op je paspoort. :)
Gourmetten of steengrillen?
  donderdag 10 april 2014 @ 18:01:51 #20
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_138734199
Mijn vriend is gedoopt, mijn schoonmoeder is gelovig en is van mening dat wij (als het zover is dan) ons kind ook moeten laten dopen. Dit gaat sowieso niet gebeuren.
Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om te streven naar humaniteit.
  donderdag 10 april 2014 @ 18:04:16 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_138734272
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 18:01 schreef Voszje het volgende:
Mijn vriend is gedoopt, mijn schoonmoeder is gelovig en is van mening dat wij (als het zover is dan) ons kind ook moeten laten dopen. Dit gaat sowieso niet gebeuren.
En je vriend is het daar mee eens?
  donderdag 10 april 2014 @ 18:06:15 #22
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_138734314
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2014 18:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En je vriend is het daar mee eens?
Ja, hij vindt het ook niet nodig. Hij gaat zelf nooit naar de kerk, doet dus eigenlijk niets met zijn religie. Het is ook niet zo dat ik zijn religie aan moet nemen wanneer we gaan trouwen.
  donderdag 10 april 2014 @ 18:07:26 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_138734336
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 18:06 schreef Voszje het volgende:

[..]

Ja, hij vindt het ook niet nodig. Hij gaat zelf nooit naar de kerk, doet dus eigenlijk niets met zijn religie. Het is ook niet zo dat ik zijn religie aan moet nemen wanneer we gaan trouwen.
Dat moest er nog eens bijkomen.
  donderdag 10 april 2014 @ 18:09:49 #24
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_138734389
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2014 18:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat moest er nog eens bijkomen.
Ik denk dat het toch vrij vaak voorkomt. :) Ik ken wel een aantal meisjes die zich moesten bekeren tot de islam, voor ze verder konden met hun islamitische vriend. Naar mijn inziens gaat dat inderdaad nogal ver, maar dat moet toch ieder voor zich uitmaken.
  donderdag 10 april 2014 @ 18:12:02 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_138734445
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 18:09 schreef Voszje het volgende:

[..]

Ik denk dat het toch vrij vaak voorkomt. :) Ik ken wel een aantal meisjes die zich moesten bekeren tot de islam, voor ze verder konden met hun islamitische vriend. Naar mijn inziens gaat dat inderdaad nogal ver, maar dat moet toch ieder voor zich uitmaken.
Ja, daar noem je even een andere religie dan in deze topics aan de orde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')