Aanvulling na 13 pagina's discussie:quote:Op woensdag 9 april 2014 10:30 schreef Cleo80 het volgende:
Ik ben een vrouw van 34 en heb 2 jaar een relatie met een lieve/leuke man. Nu de relatie steeds serieuzer wordt, we wonen inmiddels een jaar samen en zijn aan het nadenken over kinderen, komt er een behoorlijke hobbel om de hoek kijken: religie.
Ik ben atheïst, in die zin dat ik absoluut niet gelovig ben en ook een bepaalde afkeer heb gekregen van religie, zeker als hierbij getracht wordt anderen te overtuigen hiervan. Ik heb op zich geen moeite als mensen religieus zijn, maar ben van mening dat je daarmee anderen niet lastig mee moet vallen.
Ik begrijp werkelijk niet dat er anno 2014 nog zoveel gelovigen op de aarde zijn. Het is voor mij zo overduidelijk dat dit allemaal verzinsels zijn van de mens om te dealen met moeilijk te verteren onderwerpen als de dood of ziekte. Daarnaast vind ik de "leefregels" en dogma's deels achterlijk en deels verwerpelijk. Zo walg ik bijvoorbeeld van de afkeer van homoseksualiteit, maar er zijn ook natuurlijk de vele absurde dogma's als de alwetende god, god als schepper van de wereld, etc.
In ieder geval heb ik geleerd dat een gesprek / discussie hierover nooit veel oplevert. Als iemand beweert dat er een god is en ik toch niet kan aantonen dat er geen god is, houdt het eigenlijk al snel op. Ik merk dat mensen zich kost wat kost vastklampen aan hun geloof en niet open staan voor andere meningen. Misschien doe ik dat ook door niet te geloven......
In mijn relatie heb ik te maken met een zeer licht gelovige man, hij is gelovig opgevoed, maar gaat niet naar de kerk, doet niet bidden, leest nooit in de bijbel, maar waardeert het geloof wel, en als het er ooit moeilijk aan toe zal gaan, zal hij waarschijnlijk tijdelijk terug grijpen naar zijn geloof.
Zijn ouders zijn echter wel echt gelovig en daar begint de schoen te wringen. Ik wil bijvoorbeeld niet dat mijn kind (dat ik ooit nog hoopt te krijgen, ben niet zwanger...) gelovig wordt opgevoed, christelijke naam krijgt, ingeschreven wordt in de kerk of wordt gedoopt. Dit lijkt nu tegen het zere been van mijn man en vooral zijn ouders. Ik moet er niet aan denken dat mijn kind straks bij opa en oma is en hij aldaar wordt geïndoctrineerd met de "onschuldige" kinderbijbel en allerlei "mooie" verzonnen verhalen. Kinderbijbels zijn gemaakt om kinderen een positief gevoel te laten ontwikkelen voor het geloof, net als de religieuze feesten. Ik zie dit echter als verwerpelijk en het niet vrij opvoeden van mijn aanstaande kind. Ik wil deze invloeden dan ook niet op mijn kind loslaten. Natuurlijk wil ik dat een kind kennis kan nemen van verschillende religies, maar niet in de zin om het iets in te prenten. Wij zijn zus en zo en dit is goed en als je dit niet doet ga je naar de hel......
Ik zie hoe de schoonouders op een sneaky wijze hun geloof ook opdringen aan andere nieuwe partners van hun 4 zonen/dochters. Kinderen krijgen idd al die "mooie" verhalen te horen, de kinderbijbel ligt klaar, een ongelovige partner krijgt een complete kerststal met figuurtjes cadeau die dan toch écht ter plekke moet worden opgezet (staat er geen). Andere "aangetrouwde" niet gelovige partners zie ik een makke houding aannemen, zij slikken alles ondanks dat ze ook niet gelovig zijn.
Verder zie ik ook op tegen de religieuze feesten als pasen (binnenkort) en kerstmis, dit zal mogelijk ook een keer in mijn huis plaatsvinden en ik ben bang dat er een religieuze/christelijke voordracht gaat komen van mijn schoonmoeder. Nu kan ik het, bij bijv. hun thuis, nog van mij af laten glijden en lijkt het nog mee te vallen, maar.... alleen al de gedachte dat iemand in mijn huis dit soort boodschappen kan gaan verkondigen zie ik als een flinke inbreuk op mijn eigen leven. Ik denk dan ook dat ik ga ingrijpen als het zo ver zou komen. Dat ik niet toe sta dat er in mijn huis dergelijke dingen gepredikt worden. En dat ik niet zal toestaan dat mijn kind voorgelezen wordt uit de kinderbijbel. Ik ben echter bang dat dit gaat uitlopen op één grote ruzie, dat ik hun niet respecteer en in hun waarde laat. Maar wat dan met mijn waarde? En dat van mijn kind tzt?
Graag advies.
In wat geloof je?quote:Op donderdag 10 april 2014 15:31 schreef _Meredith het volgende:
Als ik jouw kind zou zijn en dit zou lezen; zou ik bijna buikpijn krijgen van het feit dat ik jou ooit zou moeten vertellen dat ik WEL wil geloven/geloof.
Ik ben niet religieus.quote:
Waarom zou je dit willen meegeven? Alsof kinderen als beesten opgroeien zonder geloof......?quote:Op donderdag 10 april 2014 15:36 schreef _Meredith het volgende:
[..]
Ik ben niet religieus.
Ben gedoopt bij geboorte,
ben er niets slechter van geworden dat mijn ouders mij iets hebben proberen mee te geven; of omdat ik gedoopt ben zonder dat ik daar zelf ja op kon zeggen.
Ok. ik was er niet goed van. Daarom ben ik dus nu blij en vrij.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:36 schreef _Meredith het volgende:
[..]
Ik ben niet religieus.
Ben gedoopt bij geboorte, ben aantal keren naar kerk geweest met speciale gelegenheden, sta ingeschreven bij een kerk die nu ongeveer 100+ km van mijn woonplaats staat. Ik ben er niets slechter van geworden dat mijn ouders mij iets hebben proberen mee te geven; of omdat ik gedoopt ben zonder dat ik daar zelf ja op kon zeggen.
Het verbaast me eigenlijk dat je überhaupt nog inschreven staat.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:48 schreef Cleo80 het volgende:
Verder denk ik dat:
Ik mij ga uitschrijven uit de kerk, ik ben niet gelovig en ik wil ook niet zo geregistreerd staan.
Nee, natuurlijk niet.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:41 schreef Cleo80 het volgende:
[..]
Waarom zou je dit willen meegeven? Alsof kinderen als beesten opgroeien zonder geloof......?
Zo, inderdaad zeg. Laat het toch lekker op zijn beloop, het is echt niet dat je direct het klooster in wil als je even een verhaaltje leest uit de bijbel.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:38 schreef CrusadeRotterdam het volgende:
TO komt bijna net zo fanatiek over als een religieuze fundamentalist.
Die zullen vast ook wel voorgelezen/verteld worden. Waarom zou je dat verhaaltje uit de bijbel anders zien? Het zijn vrijwel allemaal verhaaltjes met moraaltjes, of je nu de kinderbijbel pakt of de gebroeders grimm, zelfs nijntje gaat naar de tandarts kent een moraaltje in het verhaaltje.quote:Op donderdag 10 april 2014 01:21 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Waarom niet een ander verhaaltje, maar dan wat neutraler dan uit de bijbel?
Als het kind wat vraagt kan je gewoon antwoord geven en mag je best zeggen hoe jij er persoonlijk over denkt, zolang je maar aangeeft dat dat niet de grote waarheid is, dat verschillende mensen verschillend denken.quote:Waarom gaat het er altijd zo om over hoe de ouders denken en laten ze dat kind niet gewoon ontwikkelen en zelf ontdekken wat zij echt geloven?
Ik ben geen christen, dat had je uit mijn tekst kunnen halen, ken niet veel christenen die jaarfeesten houden e.d.quote:En als je geen atheïstische partner zou hebben dan? Moest het kind dan ook volgens christelijke principes opgevoed worden,ondanks het feit dat het kind misschien helemaal niets heeft met het christendom?
Idd, mijn man heeft veel familie in brabant en daar is het vaak nog heel normaal om kinderen te laten dopen, ook al hebben die mensen geen bijbel in huis en doen ze nooit wat aan geloof.quote:Op donderdag 10 april 2014 16:55 schreef LesMiserables het volgende:
Zelf kunnen kiezen is zo een onzin argument mbt. dopen. Je hebt zelfs ongelovigen die hun kind laten dopen puur voor de traditie. Het laten dopen van je kind is niet toegeven aan de duivel, dat gebeurt wel tijdens het opvoeden. Dopen maakt een kind niet religieus, geloof maakt het kind religieus.
En je vriend is het daar mee eens?quote:Op donderdag 10 april 2014 18:01 schreef Voszje het volgende:
Mijn vriend is gedoopt, mijn schoonmoeder is gelovig en is van mening dat wij (als het zover is dan) ons kind ook moeten laten dopen. Dit gaat sowieso niet gebeuren.
Ja, hij vindt het ook niet nodig. Hij gaat zelf nooit naar de kerk, doet dus eigenlijk niets met zijn religie. Het is ook niet zo dat ik zijn religie aan moet nemen wanneer we gaan trouwen.quote:Op donderdag 10 april 2014 18:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En je vriend is het daar mee eens?
Dat moest er nog eens bijkomen.quote:Op donderdag 10 april 2014 18:06 schreef Voszje het volgende:
[..]
Ja, hij vindt het ook niet nodig. Hij gaat zelf nooit naar de kerk, doet dus eigenlijk niets met zijn religie. Het is ook niet zo dat ik zijn religie aan moet nemen wanneer we gaan trouwen.
Ik denk dat het toch vrij vaak voorkomt.quote:
Ja, daar noem je even een andere religie dan in deze topics aan de orde.quote:Op donderdag 10 april 2014 18:09 schreef Voszje het volgende:
[..]
Ik denk dat het toch vrij vaak voorkomt.Ik ken wel een aantal meisjes die zich moesten bekeren tot de islam, voor ze verder konden met hun islamitische vriend. Naar mijn inziens gaat dat inderdaad nogal ver, maar dat moet toch ieder voor zich uitmaken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |