abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138699036
Goeie avond allemaal,

Precies een jaar geleden werd bij mijn hond een melkkliertumor aangetroffen. Ze is hierop geopereerd, echter kwam er vrij snel na de zware operatie, weer een knobbel tevoorschijn. Deze is nu uitgegroeid (laatste anderhalve week) tot een enorme bult onder haar buik. Hierdoor moet ze nu veel hijgen, heeft heel veel dorst en ze heeft er klaarblijkelijk veel last van. Aankomende vrijdag gaan we naar de dierenarts en wordt besloten of we haar moeten laten inslapen of dat we voor weer een operatie gaan. Deze operatie zal echter weer erg zwaar worden, ze is immers ook al 12. Geschat wordt dat ze dan weer een dik goed jaar meekan. Het geld maakt ons niks uit, we hebben veel voor onze hond over. Het is een lastig dilemma omdat ze los van haar gezwel veel energie heeft en absoluut niet als een oude hond oogt.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
pi_138699311
Zou jij een zware operatie met pijnlijke bijwerkingen over hebben als je vooruitzicht daarna nog maar 1jaar was?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_138699349
Nouja het is makkelijk praten als buitenstaander maar als ze telkens geopereerd moet blijven worden schiet je uiteindelijk ook niks op.. En elke keer een zware operatie ondergaan wordt de hond ook niet beter op. Ik zou eerst even luisteren wat de dierenarts te zeggen heeft :{ ;(
hee hallo
pi_138700020
Je weet zelf wanneer het niet meer kan.
  maandag 21 april 2014 @ 16:31:10 #5
363056 Wildervankstertje
Nu een Westerleestertje
pi_139113030
Mijn opa en oma hebben hetzelfde meegemaakt met hun hondje, hondje was ook 12. Hond had al jarenlang knobbels bij de melkklieren, dierenarts zei dat het geen kwaad kon. Was chronisch ontstoken zei die dus gaf telkens antibiotica en pijnstillers.

Op een gegeven moment was ze ziek (had blijkbaar iets verkeerds gegeten, ze had ook voedselallergie), was weekend dus gingen ze naar een andere dierenarts en die zag meteen de knobbels en dacht meteen aan kanker. Bleek het helaas ook te zijn.

Ook mijn opa en oma werden voor de keuze gesteld om te laten opereren of niets te doen oen dan pijnstillers blijven geven tot het moment dat het zo erg was dat ze haar moesten laten inslapen. Er werd bij verteld dat het risico op het overlijden tijdens de operatie heel erg groot was bij een hondje van die leeftijd omdat ze niet alleen de tumoren moesten verwijderen maar ook alle tepels, klieren e.d.. Dus ze hebben besloten het niet te doen. Ongeveer 9 maanden later hebben ze haar laten inslapen.
pi_139113315
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2014 19:21 schreef spierbal het volgende:
Zou jij een zware operatie met pijnlijke bijwerkingen over hebben als je vooruitzicht daarna nog maar 1jaar was?
.

Een dier heeft geen idee van tijd, dat is het voordeel van geen mens zijn. ;) Voor een dier telt alleen of hij de tijd die hij heeft een fijn leven heeft. Een jaar vol pijn en ellende is niets maar als dat jaar voor de hond hondwaardig is en hij kan nog alles doen wat hij/zij wil dan is het te overwegen. Helaas is dat voor een buitenstaander heel moeilijk te beoordelen en aleen TS kent de hond dusdanig of hij weet dat de hond nog plezier heeft in het leven of niet.

Sterkte TS, altijd moeilijk dit soort beslissingen maar op een gegeven moment weet je wel of je nog moet doorgaan of niet. :*
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_139137996
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2014 19:21 schreef spierbal het volgende:
De gemiddelde hond wordt 16. Dan is een jaar best veel.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  dinsdag 22 april 2014 @ 10:11:48 #8
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_139138754
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 09:30 schreef Cat22 het volgende:

[..]

De gemiddelde hond wordt 16. Dan is een jaar best veel.
Waar haal je die leeftijd vandaan?
16 is echt stokoud, zelfs voor een kleine hond.
Kleine honden worden gemiddeld 14-15 jaar en middelgrote honden 12-13 jaar, grote honden een jaar of 10 en dan zijn er nog rassen zoals die met platte snuiten die gemiddeld 6-9 jaar worden. Dus zo een algemene stelling slaat echt nergens op.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 22 april 2014 @ 20:07:51 #9
163650 Greys
pi_139156654
TS, heel veel sterkte! Heel moeilijke beslissing.
Alleen je schrijft dat de hond er nu al heel veel van moet hijgen en er erg veel last van heeft, waarom dan pas vrijdag naar de dierenarts? :@ Kan ze er niet alvast iets voor krijgen om haar minder benauwd te maken oid? Het klinkt wel heel akelig namelijk.

@Cat, dat kan volgens mij nooit een gemiddelde leeftijd zijn? :o
Bink werd 15 en dat was al écht wel heel erg oud volgens de dierenarts. Zeker geen 'gemiddelde' leeftijd. Het merendeel haalt de 15 echt niet, zeker de wat grotere honden niet.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_139163098
Ik dacht waarschijnlijk aan katten. :D

Als honden gemiddeld nog minder oud worden, ondersteunt het mijn punt alleen maar. Hoe lager de gemiddelde leeftijd van een dier, hoe hoger de winst als je besluit een ingreep te laten doen die het leven een jaar rekt (met goede kwaliteit natuurlijk).
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')