abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 8 april 2014 @ 20:22:01 #1
353165 Muisraket
Yankee Hotel Foxtrot
pi_138664340
Centraal Topic: Vrije Universiteit (Wiki)





www.vu.nl

Openingstijden
Dagen gesloten

Faculteiten
Aard- en Levenswetenschappen
Bewegingswetenschappen
Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde
Exacte Wetenschappen
Geneeskunde
Godgeleerdheid
Letteren
Lerarenopleiding (Onderwijscentrum VU)
Psychologie en Pedagogiek
Rechtsgeleerdheid
Sociale Wetenschappen
Tandheelkunde/ACTA
Wijsbegeerte

Premasters

Eerstejaars
De_Nater - Wijsbegeerte
BroodjePindakaas - BWI
Dark_Angelus - Deelvak Sociale Wetenschappen
DanielSmith - Recht
DJN - Economie en Bedrijfseconomie
duguid - Economie
Enslaved - Economie
flyingribbon - Biomedische Wetenschappen
Irving - BWI
Pavlovje - Gezondheidswetenschappen
pmdomela - Geneeskunde
SirDieALot - Rechtsgeleerdheid
Lavander - Gezondheid en Leven

Tweedejaars
Dylanesque - Literatuurwetenschap
Grumpey - Geneeskunde
JustJap - Aarde & Economie
Molliebollie - Informatiekunde
Riro - Psychologie
Zwansen - Science, Business and Innovation

Derdejaars
TJV - Economie en Bedrijfseconomie
_NZT_ - Bedrijfskunde
dude1986 - Sociologie
Cruoninga - Geschiedenis
Di0r1 - Recht
koffiegast - Artificial Intelligence
Rejected - Economie
Venus-Castina - Aardwetenschappen
Bombvis - Informatie, Multimedia & Management
DannyDeko - Informatie, Multimedia & Management
Muisraket - Gezondheid en Leven

Masters
Adelovici - Econometrics & OR
DJ-Maurits - Geneeskunde
kipptje - Bewegingswetenschappen
Sandertje23 - Klinische Neuropsychologie
Nouk - Beleid Communicatie en Organisatie
Pritt - Bedrijfskunde
vincm - Levenswetenschappen
Mark-J - Analytical Sciences

Strebers
Horloge - Wijsbegeerte (1) & Communicatiewetenschap (2)
MWP - Bedrijfskunde (4) & Scheikunde (3)

De rest
devv05, Laatste jaars Informatie Wetenschappen
IJsdraakje, Veelstejaars taalwetenschap
MalibuBarbie, 5de jaars Nederlands Recht en Notarieel Recht
R-Mon, 6dejaars AI
ryan_atwood, Accounting & Control
sungaMsunitraM, Teveelstejaars beweginswetenschappen

Overige Topics
Topicreeks: Vrije Universiteit

[ Bericht 2% gewijzigd door borisz op 06-09-2017 20:43:14 ]
Ik weet niet wat ik in jouw plaats zou doen, of wat je zegt als iemand weg wil gaan. Ik heb geen mening over motorcross, hollywood, poloshirts of hoe de winkel loopt, ik zeg: 'hé, ik wil alleen maar zwemmen'. - Spinvis
pi_138664874
Stagetijd is bijna aangebroken *O*
pi_138666404
Scriptietijd ook bleeeeh
pi_138667488
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 20:11 schreef Muisraket het volgende:

[..]

Komt goed! :) Bio, want ik was er tijdens mijn eerste jaar achter gekomen dat ik het toch wel interessanter vond om processen van het lichaam en bacterien te leren en (biomedisch) onderzoek te doen, dan te kijken naar redenen waarom mensen wel/niet bewegen of ongezond eten en beleid te maken. :P In het eerste jaar twijfelde ik er wel meer over, omdat ik soms echt gek werd van die pathways en zo, maar dat ben ik veel leuker gaan vinden, omdat je er veel meer over leert. :)

Bij mij viel het kwartje vooral door het vak Gedrag en Gezondheid, ik weet niet of dat vak nog bestaat, maar dat was een van de weinige sterke gzw-vakken die ik gehad heb in het eerste jaar, en hoewel ik dat vak leuk vond, wist ik wel dat ik daar later niets mee wilde doen.
Ja dat vak bestaat nog, die heb ik nu toevallig. Eerstejaar bevat nog steeds weinig gezondsheidswetenschappelijke vakken.
Bedankt voor je bericht! Maakt de keuze even wat makkelijker voor me. Kan me namelijk goed vinden in jouw denkwijze :)
  woensdag 9 april 2014 @ 21:05:39 #5
353165 Muisraket
Yankee Hotel Foxtrot
pi_138704210
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 20:31 schreef Sandertje23 het volgende:
Stagetijd is bijna aangebroken *O*
Spannend! *O* Weet je al waar je stage gaat lopen? :)
Ik weet niet wat ik in jouw plaats zou doen, of wat je zegt als iemand weg wil gaan. Ik heb geen mening over motorcross, hollywood, poloshirts of hoe de winkel loopt, ik zeg: 'hé, ik wil alleen maar zwemmen'. - Spinvis
  woensdag 9 april 2014 @ 21:06:41 #6
353165 Muisraket
Yankee Hotel Foxtrot
pi_138704268
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 21:13 schreef Lavander het volgende:

[..]

Ja dat vak bestaat nog, die heb ik nu toevallig. Eerstejaar bevat nog steeds weinig gezondsheidswetenschappelijke vakken.
Bedankt voor je bericht! Maakt de keuze even wat makkelijker voor me. Kan me namelijk goed vinden in jouw denkwijze :)
Dat klopt inderdaad, daar wachten ze best lang mee, dat vind ik ergens best vreemd. Maar let niet alleen op mijn denkwijze hè, ik zou ook kijken naar de beschrijving van tweedejaarsvakken op VUnet en dan kijken waarvan je denkt dat het je beste ligt, verhalen in de Agora lezen over bepaalde vakken/richtingen of kijken wat je later wilt worden. :)
Ik weet niet wat ik in jouw plaats zou doen, of wat je zegt als iemand weg wil gaan. Ik heb geen mening over motorcross, hollywood, poloshirts of hoe de winkel loopt, ik zeg: 'hé, ik wil alleen maar zwemmen'. - Spinvis
pi_138709707
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 21:05 schreef Muisraket het volgende:

[..]

Spannend! *O* Weet je al waar je stage gaat lopen? :)
Yupz, VU Medisch Centrum :)
pi_138709898
Hi,

Ik hoop komend jaar ook rond te lopen op de VU, wil namelijk de master ondernemingsrecht/Zuidasmaster doen. Iemand hier die dat toevallig ook doet?
  woensdag 9 april 2014 @ 23:24:21 #9
353165 Muisraket
Yankee Hotel Foxtrot
pi_138712383
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 22:33 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

Yupz, VU Medisch Centrum :)
Leuk! :D Misschien ga ik daar volgend jaar, na mijn huidige stage (op de VU zelf), ook wel stage lopen. Succes! :)
Ik weet niet wat ik in jouw plaats zou doen, of wat je zegt als iemand weg wil gaan. Ik heb geen mening over motorcross, hollywood, poloshirts of hoe de winkel loopt, ik zeg: 'hé, ik wil alleen maar zwemmen'. - Spinvis
pi_138905793
Ik sta in de OP nog bij de eerstejaars, maar ben ondertussen begonnen aan m'n bachelorscriptie, dus derdejaars economie & bedrijfseconomie. :)
pi_138907099
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 22:36 schreef Valid het volgende:
Hi,

Ik hoop komend jaar ook rond te lopen op de VU, wil namelijk de master ondernemingsrecht/Zuidasmaster doen. Iemand hier die dat toevallig ook doet?
Huisgenoot van mij heeft die master gedaan, is met selectie toch? Die master staat volgens mij zeer goed aangeschreven, iedereen uit dat klasje (zijn er maar aantal die worden toegelaten) is zeer goed terecht gekomen zover ik weet.
  dinsdag 15 april 2014 @ 19:51:19 #12
426145 streber91
Wie dit leest is een lezer
pi_138917752
Hooi,

Ik ben eerstejaarsstudent psychologie aan de VU. Mijn academische achtergrond is mager --> vmbo-t, naar HBO P, naar Uni. Tot nu toe alles gehaald (gem. 7) en een extra vak erbij genomen (neurobiologie; 7.5), want ik ben gek van hersenen. Zijn er hier 1e, 2e, 3e-jaars, master-studenten of promovendi die dit ooit ook begonnen zijn met het vmbo?

Ik wil heel graag de research master gaan 'Clinical and Cognitive Neuropsychology' en kijk nu al uit naar een promotieplek :D! (ik weet wat ik wil)

Hoeksma (statistiek docent) zei dat de kans erg klein is dat iemand met lage eindexamen cijfers van het VWO binnen 3 jaar zijn Bsc. behaalt, laat staan een gemiddelde 7.5 om toe gelaten te worden voor een Research Master. Kom ik aan met mijn 7 (aaaah stress).

Kortom, wat studeer je, welk jaar zit je, wat sta je gemiddeld en wat is je vooropleiding?

Latuuurz
pi_138933290
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 april 2014 15:07 schreef Adelovici het volgende:

[..]

Huisgenoot van mij heeft die master gedaan, is met selectie toch? Die master staat volgens mij zeer goed aangeschreven, iedereen uit dat klasje (zijn er maar aantal die worden toegelaten) is zeer goed terecht gekomen zover ik weet.
Yes, die selectiemaster inderdaad. Weet je toevallig ook of hij iets van een bijbaan erbij deed? Wil zelf graag een werkstudentschap bij advocatenkantoor (twee dagen per week) ernaast doen, maar vraag me af of dat (tijd- en vooral roostertechnisch) mogelijk is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Valid op 16-04-2014 09:09:12 ]
pi_138935009
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 april 2014 19:51 schreef streber91 het volgende:
Hooi,

Ik ben eerstejaarsstudent psychologie aan de VU. Mijn academische achtergrond is mager --> vmbo-t, naar HBO P, naar Uni. Tot nu toe alles gehaald (gem. 7) en een extra vak erbij genomen (neurobiologie; 7.5), want ik ben gek van hersenen. Zijn er hier 1e, 2e, 3e-jaars, master-studenten of promovendi die dit ooit ook begonnen zijn met het vmbo?

Ik wil heel graag de research master gaan 'Clinical and Cognitive Neuropsychology' en kijk nu al uit naar een promotieplek :D! (ik weet wat ik wil)

Hoeksma (statistiek docent) zei dat de kans erg klein is dat iemand met lage eindexamen cijfers van het VWO binnen 3 jaar zijn Bsc. behaalt, laat staan een gemiddelde 7.5 om toe gelaten te worden voor een Research Master. Kom ik aan met mijn 7 (aaaah stress).

Kortom, wat studeer je, welk jaar zit je, wat sta je gemiddeld en wat is je vooropleiding?

Latuuurz
De kans is klein, maar een kans is een kans ;) Je kunt trouwens ook promoveren als je de klinische master hebt gedaan hoor. Soms is dat nog wel beter aangezien je dan ook klinisch werk hebt gedaan in je stage. Je kunt de RM ook doen met een accent richting klinische, dan combineer je de twee masters.

Mocht je uitkomen op die masters, het vak Medical Neuroscience and Neuroanatomy is prachtig O+
  woensdag 16 april 2014 @ 10:53:21 #15
426145 streber91
Wie dit leest is een lezer
pi_138935597
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 10:29 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

De kans is klein, maar een kans is een kans ;) Je kunt trouwens ook promoveren als je de klinische master hebt gedaan hoor. Soms is dat nog wel beter aangezien je dan ook klinisch werk hebt gedaan in je stage. Je kunt de RM ook doen met een accent richting klinische, dan combineer je de twee masters.

Mocht je uitkomen op die masters, het vak Medical Neuroscience and Neuroanatomy is prachtig O+
Ik begrijp dat jij deze master doet of hebt gedaan 8-) ?

Het is niet dat ik dit niet kan, maar meer dat ik mijzelf nog moet leren 'leren'. Mijn cijfers gaan in ieder geval in een stijgende lijn. Ik heb daarnaast avondschool, 2 sporten, werk + vrijwilligerswerk waar 18 uur per week in gaat zitten. Dat is niet heel veel vergeleken met mensen die 20-25 uur extra werken per week, maar het is wel wennen. Het is toch even slikken zodra ik vwo-ers of mensen die al een Bsc afgerond zie en die zonder enige moeite achten en negens halen... ^O^
pi_138936000
quote:
6s.gif Op woensdag 16 april 2014 10:53 schreef streber91 het volgende:

[..]

Ik begrijp dat jij deze master doet of hebt gedaan 8-) ?

Het is niet dat ik dit niet kan, maar meer dat ik mijzelf nog moet leren 'leren'. Mijn cijfers gaan in ieder geval in een stijgende lijn. Ik heb daarnaast avondschool, 2 sporten, werk + vrijwilligerswerk waar 18 uur per week in gaat zitten. Dat is niet heel veel vergeleken met mensen die 20-25 uur extra werken per week, maar het is wel wennen. Het is toch even slikken zodra ik vwo-ers of mensen die al een Bsc afgerond zie en die zonder enige moeite achten en negens halen... ^O^
Ik doe de klinische master, zoals je kunt lezen in de OP. Leren leren is een van de belangrijkste stappen die je moet doorlopen als je niet van het VWO komt. Die mensen hebben al jarenlang geleerd grote hoeveelheden stof te doorgronden in korte periodes en hebben, in vergelijking met de rest van de mensen, een andere manier van leren geleerd. Als je daadwerkelijk hogere cijfers wilt zul je prioriteiten moeten gaan stellen in je tijd buiten de universiteit. Kijk ook eens naar het honoursprogramme, dat staat bijvoorbeeld goed op je cv als je wilt solliciteren voor de master.
pi_138940344
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 09:01 schreef Valid het volgende:

[..]

Yes, die selectiemaster inderdaad. Weet je toevallig ook of hij iets van een bijbaan erbij deed? Wil zelf graag een werkstudentschap bij advocatenkantoor (twee dagen per week) ernaast doen, maar vraag me af of dat (tijd- en vooral roostertechnisch) mogelijk is.
Hij had geen bijbaan (wel de master cum laude gehaald). ik dacht dat het een best zwaar programma is, je krijgt toch ook les bij de advocatenkantoren?

[ Bericht 6% gewijzigd door Adelovici op 16-04-2014 13:39:55 ]
  woensdag 16 april 2014 @ 15:15:50 #18
426145 streber91
Wie dit leest is een lezer
pi_138943871
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 11:08 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

Ik doe de klinische master, zoals je kunt lezen in de OP. Leren leren is een van de belangrijkste stappen die je moet doorlopen als je niet van het VWO komt. Die mensen hebben al jarenlang geleerd grote hoeveelheden stof te doorgronden in korte periodes en hebben, in vergelijking met de rest van de mensen, een andere manier van leren geleerd. Als je daadwerkelijk hogere cijfers wilt zul je prioriteiten moeten gaan stellen in je tijd buiten de universiteit. Kijk ook eens naar het honoursprogramme, dat staat bijvoorbeeld goed op je cv als je wilt solliciteren voor de master.
Gaaf! Stomme vraag wellicht, maar wat is OP? Heb jij zelf VWO gedaan en wat stond je voor je bachelor gemiddeld? Ja, ik zit 4/5 uur p/dag aan huiswerk, dat lijkt me wel voldoende. Zodra ik steeds efficiënter te werk ga kan ik meer doen in meer tijd. Het Honoursprogramme haal ik niet ben ik bang. Voor de komende 3 vakken moet ik minimaal een 8 halen wil ik een 7.3 staan. En ook voor het honoursprogramme is een 7.5 vereist. Om die reden neem ik extra vakken: Preklinisiche neurowetenschappen 1 & 2 en celbiologie. Dan heb ik aan het einde van mijn bsc 4 extra vakken gedaan. Daarmee hoop ik binnen te komen bij de RM Cog. Klin. Neuropsy..
pi_138949901
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 15:15 schreef streber91 het volgende:

[..]

Gaaf! Stomme vraag wellicht, maar wat is OP? Heb jij zelf VWO gedaan en wat stond je voor je bachelor gemiddeld? Ja, ik zit 4/5 uur p/dag aan huiswerk, dat lijkt me wel voldoende. Zodra ik steeds efficiënter te werk ga kan ik meer doen in meer tijd. Het Honoursprogramme haal ik niet ben ik bang. Voor de komende 3 vakken moet ik minimaal een 8 halen wil ik een 7.3 staan. En ook voor het honoursprogramme is een 7.5 vereist. Om die reden neem ik extra vakken: Preklinisiche neurowetenschappen 1 & 2 en celbiologie. Dan heb ik aan het einde van mijn bsc 4 extra vakken gedaan. Daarmee hoop ik binnen te komen bij de RM Cog. Klin. Neuropsy..
OP = openingspost van een topic

Ik kom van de havo en via het hbo ben ik op de VU terecht gekomen. Voor mijn bachelor stond ik een 7.2 geloof ik. Dat was voldoende om deel te mogen nemen aan het honoursprogramme, ondanks dat er een 7.5 gemiddeld gevraagd werd. Motivatie speelde daarbij een grote rol.

Extra vakken zijn altijd goed hoor, maar houd wel je oorspronkelijke curriculum in de gaten. Succes in ieder geval :)
pi_138952104
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 13:29 schreef Adelovici het volgende:

[..]

Hij had geen bijbaan (wel de master cum laude gehaald). ik dacht dat het een best zwaar programma is, je krijgt toch ook les bij de advocatenkantoren?
Ook college op advocatenkantoren inderdaad. Sowieso behoorlijk veel kantoorbezoeken, schijnt. Maar tof, hij was dus wel te spreken over het programma? Dat alumni eigenlijk zonder uitzondering erg goed terechtkomen had ik ook begrepen.
pi_138953447
quote:
14s.gif Op woensdag 16 april 2014 19:27 schreef Valid het volgende:

[..]

Ook college op advocatenkantoren inderdaad. Sowieso behoorlijk veel kantoorbezoeken, schijnt. Maar tof, hij was dus wel te spreken over het programma? Dat alumni eigenlijk zonder uitzondering erg goed terechtkomen had ik ook begrepen.
zeker! hij was/is zeer enthousiast over het programma, werkt nu overigens bij nauta dutilh. je hebt inderdaad goede perspectieven :).
pi_138953484
een bijna gezellige campus?! komaaaan waar haal je dat nu weer vandaan :')
pi_138958945
Ik heb even de statistieken van de rechtenopleidingen bestudeert in Nederland en kan melden dat de VU het laagste afvalpercentage heeft in het eerste jaar nl maar 15% :o Wel studeren er iets minder mensen in 4 jaar hun bachelor af dan in Utrecht.

Waar men vandaan haalt dat de VU zo een pauperuni is is me een raadsel, misschien andere faculteiten maar deze niet denk ik.

Wel grappig dat Erasmus bekend staat als een goede topuniversiteit maar net wat onder het gemiddelde zit in de Randstad. Alleen de UvA scoort minder. (puur om afvalpercentage eerste jaar)
  donderdag 17 april 2014 @ 10:39:33 #24
426145 streber91
Wie dit leest is een lezer
pi_138972163
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 18:28 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

OP = openingspost van een topic

Ik kom van de havo en via het hbo ben ik op de VU terecht gekomen. Voor mijn bachelor stond ik een 7.2 geloof ik. Dat was voldoende om deel te mogen nemen aan het honoursprogramme, ondanks dat er een 7.5 gemiddeld gevraagd werd. Motivatie speelde daarbij een grote rol.

Extra vakken zijn altijd goed hoor, maar houd wel je oorspronkelijke curriculum in de gaten. Succes in ieder geval :)
Thanks ;) Ik ga me oriënteren op wat mogelijk is! Misschien is een hounoursprogramme wel wat voor mij, maar dan ga ik geen extra vakken doen. Hou je nog wel tijd over voor sport/werk/sociaal leven?! :s)
pi_138972284
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 21:49 schreef mapima het volgende:
Ik heb even de statistieken van de rechtenopleidingen bestudeert in Nederland en kan melden dat de VU het laagste afvalpercentage heeft in het eerste jaar nl maar 15% :o Wel studeren er iets minder mensen in 4 jaar hun bachelor af dan in Utrecht.

Waar men vandaan haalt dat de VU zo een pauperuni is is me een raadsel, misschien andere faculteiten maar deze niet denk ik.

Wel grappig dat Erasmus bekend staat als een goede topuniversiteit maar net wat onder het gemiddelde zit in de Randstad. Alleen de UvA scoort minder. (puur om afvalpercentage eerste jaar)
Afvalpercentage is niet de belangrijkste determinant van kwaliteit. Ik hoor ook regelmatig (van recruiters van advocatenkantoren) dat de VU (uitgezonderd de Zuidasmaster) en de UvA over het algemeen minder hoog gewaardeerd worden dan veel andere universiteiten.

Uiteindelijk is vooral je prestatie in de masterfase en dus de kwaliteit van je master van belang. Uitvalpercentages zijn dan maar van ondergeschikt belang. Het zegt natuurlijk niet zoveel: misschien is het juist wel goed als veel mensen afvallen, omdat het niveau dan misschien relatief hoog is. Als bijna iedereen nominaal studeert kan dat liggen aan een goede organisatie, maar ook aan een gemakkelijker curriculum.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')